Permalänk

Kommer inte in på bios

Jag bytte grafikkort och efter det så stanna min dator på bios skärmen i 1 min innan datorn boota, jag tänkte gå in och fixa i bios då det nya kortet inte sitter i samma slot som det förra kortet gjorde. Det hände inget när jag tröck på del, så tillslut prova jag ta ut batteriet, men när jag startade upp datorn igen så kunde jag fortfarande inte komma åt bios, plus att nu startar den inte ens Windows. Utan det blir en svart ruta med ett vitt sträck upptill vänster, så nu fattar den inte ens vart den ska boota ifrån. Någon som vet hur jag löser detta?

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort har du?

Permalänk
Medlem

Ett lång skott men kan du koppla skärmen till ditt moderkort och boota upp datorn korrekt där iifrån, samt i så fall komma in i BIOS och och ställa in rätt port eller Nollställ BIOS.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av n0rp:

Vilket moderkort har du?

Gigabyte z77-ds3h

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Ett lång skott men kan du koppla skärmen till ditt moderkort och boota upp datorn korrekt där iifrån, samt i så fall komma in i BIOS och och ställa in rätt port eller Nollställ BIOS.

Jag har nu lyckats komma in på bios. I ren frustration har koppla jag bara in mitt gamla grafikkort igen, då kom det direkt upp en ruta om att bios hade nollställs, undra om jag ville ställa in inställningar, så har ni gjort det för min andra gpu plats. Men förstår inte vad gpu har för påverkan om att jag inte kan komma in på bios. Har provat som du sa koppla skärmen direkt till moderkortet men det hjälpte ej. Ska se nu när jag kopplar in det nya kortet igen om det forfarande strular.

Förlåt om det blir lite särskrivning sitter på mobilen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett tips är att du listar samtliga komponenter, ett äldre moderkort kan behöva en BIOS uppdatering för att fungera med nya GPUer.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Ett tips är att du listar samtliga komponenter, ett äldre moderkort kan behöva en BIOS uppdatering för att fungera med nya GPUer.

Tidigare hade jag ett, Gigabyte geforce 670 och nu samma fast 970

Sitter nu vid datorn med det nya kortet i igen och nu kommer jag även åt bios med det nya kortet. Men datorn beter sig ändå märkligt. Nu när jag startar så kommer den till windows flaggan, sen dör den (har win 10). Det jag måste göra för att datorn ska starta upp, är att trycka "del" snabbt, så jag kommer in i bios, där ifrån måste jag välja att datorn ska starta upp på ssd. Jag kan inte välja att datorn ska boota upp på ssd, den finns inte ens som val. Jag ser bara min dvd läsare och hdd, men sen när jag ska gå ut ur bios kan jag välja ssdn att starta ifrån då startar datorn upp utan problem. Men jag vill ju inte direkt gå in i bios varje gång för att få igång datorn.

Permalänk
Hedersmedlem

@hjalmarlol: Om du vill ha bra svar så lista alla delar, inklusive nätaggregatet, något du redan tipsats om men ändå inte gjort. Se den klistrade tråden i denna avdelningen för mer tips. Även det med ny BIOS är viktigt på gamla moderkort ihop med nya generationens grafikkort.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

värt att tänka på är att de flesta bios inte funkar med usb 3

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Jag har löst det nu. Förlåt för oklarhet gällande komponenter och så.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hjalmarlol:

Jag har löst det nu. Förlåt för oklarhet gällande komponenter och så.

Ett tips är att du bistår med lösningen i tråden.
Kan finnas andra som råkar hamna i samma situation. Dela med dig lite.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hjalmarlol:

Tidigare hade jag ett, Gigabyte geforce 670 och nu samma fast 970

Sitter nu vid datorn med det nya kortet i igen och nu kommer jag även åt bios med det nya kortet. Men datorn beter sig ändå märkligt. Nu när jag startar så kommer den till windows flaggan, sen dör den (har win 10). Det jag måste göra för att datorn ska starta upp, är att trycka "del" snabbt, så jag kommer in i bios, där ifrån måste jag välja att datorn ska starta upp på ssd. Jag kan inte välja att datorn ska boota upp på ssd, den finns inte ens som val. Jag ser bara min dvd läsare och hdd, men sen när jag ska gå ut ur bios kan jag välja ssdn att starta ifrån då startar datorn upp utan problem. Men jag vill ju inte direkt gå in i bios varje gång för att få igång datorn.

Har inte möjlighet att googla upp ditt moderkort och kompatibilitetslista för GPU'er, har du kvar ditt gamla GPU så pröva att sätta in det igen. Fungerar det bättre, så kör du med 670 och drar ner senaste BIOS versionen för ditt moderkort. Var dock riktigt petnoga med att du laddar ner rätt, för en felaktig BIOS kan tegelstena moderkortet. Uppdatera och sätt i 970.

Permalänk
Skrivet av anon226320:

Ett tips är att du bistår med lösningen i tråden.
Kan finnas andra som råkar hamna i samma situation. Dela med dig lite.

Det jag gjorde var att montera in mitt gamla grafikkort igen, gick in i bios och ändrade pci rom priority till legacy rom, innan stod den på efi compatible rom. Sen koppla jag in det nya grafikkortet och det har fungerat bra nu. Tror jag var tvungen till att göra detta då det nya kortet inte satt på samma plats som det förra.