Permalänk
Medlem

Hjälp med eventuellt dött moderkort

Hejhopp

Jag har precis byggt min nya dator men jag har lite problem som ni på sweclockers kanske kan hjälpa med. En av mina ram-slottar verkar vara död då båda ramminnena fungerar fint ensamma och tillsammans på de andra två paren. Jag har ett asus z170, corsair lpx ddr4 2x8GB 2400mhz och i5 6600k. Inget är överklockat och allt är sprillans nytt. Är detta ett känt fel i sådanna fall lösbart eller är det ett måndagsexemplar jag har fått?

God jul och tack i förtid
Erik

Permalänk
Medlem

99% chans att du har skadat CPU sockeln när du monterade CPU'n.

Permalänk
Medlem

som @Svensktiger säger så skulle jag kolla möjliga böjda pins i sockeln.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Gör det någon skillnad vilket par av ramslottar man använder eller är det bara att använda två med samma färg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av japp112:

Gör det någon skillnad vilket par av ramslottar man använder eller är det bara att använda två med samma färg?

Enl. manualen.

Visa signatur

Samsung 27" Odyssey G60SD OLED QHD 360 Hz - Fractal Design North Svart - MSI GeForce RTX 4080 Super 16GB Ventus 3X OC - AMD Ryzen 7 7800X3D - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X - Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB - MSI MAG B650 Tomahawk WIFI - MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av fRg!!!:

Enl. manualen.

Inget angivet

Permalänk
Medlem
Skrivet av japp112:

Inget angivet

Det ska alltid stå i manualen för moderkortet! Annars går det att googla

Visa signatur

Samsung 27" Odyssey G60SD OLED QHD 360 Hz - Fractal Design North Svart - MSI GeForce RTX 4080 Super 16GB Ventus 3X OC - AMD Ryzen 7 7800X3D - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X - Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB - MSI MAG B650 Tomahawk WIFI - MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Det står alltid angivet i manualen vilka portar du ska använda stickorna i, vilket då visar vilken du ska ha om du bara kör 1 sticka, och vilka du ska ha om du kör 2st stickor!

Mer om ditt problem, helt hundra att de sitter ordentligt isatt?
Jag byggde mig ett x99 och jag hade problemet att ena stickan inte hittades av systemet, och slotten klickade till och allt var som det alltid har varit (har byggt massvis med datorer)
Feltestade stickorna i andra slots och till sist testade jag sätta tillbaka samma stickor i samma platser och tryckte lite extra mycket och vips så fungerade alla som de skulle.

Permalänk
Medlem

@obbeluff okej ska testa det nu, men varför rekommenderar dom det och spelar det stor roll om jag inte kan följa rekommendationen?

Permalänk
Medlem

@obbeluff funkade! Tack alla för hjälpen!

Permalänk
Medlem

@japp112:
Ingen orsak, kul att det inte var något allvarligt fel! då jag blev väldigt lättad när det var bara detta som var mitt "fel" också.