Star Citizen släpps i alfaversion 2.0

Permalänk
Melding Plague

Star Citizen släpps i alfaversion 2.0

Samtidigt som Star Citizen-skaparna Cloud Imperium Games slår nya finansieringsrekord släpps nu alfaversion 2.0, som bland annat bjuder på strider i förstaperson.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kommer det någonsin släppas en riktig version?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@henkiii:
Förmodligen inte

Permalänk
Medlem

Rätt less på att människor bara öser pengar till SC. Jag betalade 35$ eller något sånt innan allt spårade fullständigt.

Permalänk
Medlem

Också min gissning tyvärr. Luktar fisk tycker jag.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Själv är jag skeptiskt till hur extremt dåligt optimerad spelmotorn fortfarande är? (testade enbart dogfighting modul när det släpptes). Får se hur det blir helt enkelt! Som en tidig backare har jag tillgång som jag aktivt väljer att inte ta del av.

Känns som att man förstör sina egna hopp och drömmar av att spela det i alpha.

Värt att notera är trots ens skeptiska tankar om Star Citizen, så ser jag fram emot det extremt mycket mer än nästa DLCfield. err Battlefield.

Permalänk
Medlem

Vad kul att vi har så många experter på spelutveckling här på Swec som kan förklara hur det ligger till!

Visa signatur

Ryzen 5 5600X/Noctua NH-D15S/XFX Radeon RX6950XT/Gigabyte B550M Aorus Elite/32GB Kingston HyperX 3600MHz/1TB Corsair Force MP600/Corsair HX1000i/Corsair 4000D Airflow/Valve Index

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Själv är jag skeptiskt till hur extremt dåligt optimerad spelmotorn fortfarande är? (testade enbart dogfighting modul när det släpptes). Får se hur det blir helt enkelt! Som en tidig backare har jag tillgång som jag aktivt väljer att inte ta del av.

Känns som att man förstör sina egna hopp och drömmar av att spela det i alpha.

Jo, skulle säga att det är ganska vanligt att spel är ooptimerade i tidig alfa.

Permalänk
Medlem

@whitefame:
Men att det är en slideshow på konfiguerade lägsta grafik i 2560x1600 med ett 290X dåligt optimerat? I små miljöer som inte bör vara så tunga. Kommer ihåg att det var som en barriär mellan 1920x1200 och 2560x1600, 4GB VRAM räckte inte till kanske?

Permalänk
Medlem

Har inte haft så stora problem - men det jag har stört mig mest på har varit

- Motionblur
- Allt känns segt.

Kanske är ett prestandaproblem? Måste nog mecka med configs.

Permalänk
Medlem

100 miljoner dollar och 1 miljon backers... blir 100 dollar i snitt för varje som supportar spelet, helt sjukt för ett osläppt spel och en ny studio. Finns det verkligen så många som är så kåta på att leka Han Solo?

Eller har har några galna miljonärer gått in med några miljoner var och det är därför snittet är så högt?

Permalänk
Medlem

Vad är det för motor? är det något egetutvecklat? ser ju rätt nice ut iaf

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Vad är det för motor? är det något egetutvecklat? ser ju rätt nice ut iaf

Cryengine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

100 miljoner dollar och 1 miljon backers... blir 100 dollar i snitt för varje som supportar spelet, helt sjukt för ett osläppt spel och en ny studio. Finns det verkligen så många som är så kåta på att leka Han Solo?

Eller har har några galna miljonärer gått in med några miljoner var och det är därför snittet är så högt?

Vet inte om det är så sjukt, den torka det har varit de senaste 15 åren på just denna typ av spel sätter ju självklart sina spår. Tror flera är uppväxta med spel som Xwing vs tiefighter, Privateer, Elite, Wing Commander, osv. Som gärna donerar en liten nätt summa för att iaf få chansen att spela något liknande igen.

Sen vet nog alla att utdelningen kan bli bra men kan också bli en flopp. Men de är villiga att ta chansen.

Edit: Även om nu SC skulle floppa så inser nog de större bolagen att det finns pengar att tjäna på space-sim. Så förhoppningsvis så ser vi en uppsving oavsett hur det går för SC. Vilket jag ser som mycket positivt!

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Skrivet av Skalan:

Rätt less på att människor bara öser pengar till SC. Jag betalade 35$ eller något sånt innan allt spårade fullständigt.

Hur kan du vara less på det, vad rör det dig liksom? Jag förstår inte tankesättet riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Kommer det någonsin släppas en riktig version?

Skickades från m.sweclockers.com

Detta är utan tvekan Duke Nuk'em sitsen igen. Blir aldrig färdigt och om det väl blir, så blir det inte så bra som det borde varit...

@Tairy Hesticles för mig är det ett spel vars syfte verkar vara $$$. Det drar in mer pengar än du kan tänka dig, och det är inte släppt än. Desto mer de pillar med det, desto mer tjänar de, och det har blivit där det nästan är en fråga om de inte tjänar mer på att dra ut på det i all evighet, vs att bli klara.

Permalänk
Medlem

Ett nytt X-Wing spel är garanterat påväg från EA, sen om det bli bu eller bä får man väl se. Grafik som i nya battlefront så kan de helt klart bli lovande, men med lite mer simulator inslag.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Nu är ju grundaren lite av en kändis för sitt bruk (tidigare, kanske inte nu längre?) av kola och fn*sk. Sånt kostar pengar.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

100 miljoner dollar och 1 miljon backers... blir 100 dollar i snitt för varje som supportar spelet, helt sjukt för ett osläppt spel och en ny studio. Finns det verkligen så många som är så kåta på att leka Han Solo?

Eller har har några galna miljonärer gått in med några miljoner var och det är därför snittet är så högt?

Nja, eller jo det finns många. antar att dom flesta backade med ca 40$ eller vad det kostade för att få alpha tillgång. Sen så har dom ju haft en cash shop igång länge som folk köper skepp i (spelar man online nu så är det kanske inte så kul att flyga runt i start skeppet). Dom inkomsterna är också inräknade.

Personligen så köper jag hellre loss skeppen i spelet sen när det är klart, känns som att det kan komma att kännas rätt torftigt vid release om man redan köpt loss det man vill ha.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Detta är utan tvekan Duke Nuk'em sitsen igen. Blir aldrig färdigt och om det väl blir, så blir det inte så bra som det borde varit...

@Tairy Hesticles för mig är det ett spel vars syfte verkar vara $$$. Det drar in mer pengar än du kan tänka dig, och det är inte släppt än. Desto mer de pillar med det, desto mer tjänar de, och det har blivit där det nästan är en fråga om de inte tjänar mer på att dra ut på det i all evighet, vs att bli klara.

Vad grundar du det på?

Vanliga "spel" får du inte ens höra om och de hålls hemliga under de första utvecklingsåren. Här har utvecklingen skett öppet från väldigt tidigt stadium under utvecklingen, så nog "känns" det som att det tar lång tid. Men det är ju bara för att de inte har hemlighållit spelet som stora utvecklare gör.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Desto mer de pillar med det, desto mer tjänar de, och det har blivit där det nästan är en fråga om de inte tjänar mer på att dra ut på det i all evighet, vs att bli klara.

Hade det inte varit bättre att fortsätta uppdatera stretch goals med fler och fler saker om pengar vart deras enda mål?

Permalänk
Medlem

Elite:Dangerous

Jag tänkte att jag bara lämnar den kommentaren här o ser vad som händer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dastene:

Elite:Dangerous

Jag tänkte att jag bara lämnar den kommentaren här o ser vad som händer

Varför skulle det hända något? Tror alla som gillar space-sim's tycker det är bra att det kommer finnas fler än ett spel på marknaden, då den vart näst intill tom de senaste 15 åren.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBorg:

Har inte haft så stora problem - men det jag har stört mig mest på har varit

- Motionblur
- Allt känns segt.

Kanske är ett prestandaproblem? Måste nog mecka med configs.

Motionblur kan stängas av vis konsolen (paragrafknappen uppe till vänster om 1) genom att skriva in r_motionblur 0

Optimering är inget man lägger särskilt mycket tid på medan man fortfarande bygger ut spelet med nya funktioner, så det kommer vara relativt segt ett tag till, just nu är det framför allt server-baserade slowdowns, så ens grafikinställningar spelar mindre roll. Kör själv på Very High i 2560x1440 med en 2500k och ett 980. I Arena Commander ligger jag mer eller mindre konstant över 50-60 fps, medan jag i Crusader ligger mellan 20 och 60 beroende på var jag är och vad som händer på servern.

Det bör tilläggas för de som jämför det med duke nukem att det här spelet inte varit i full utveckling mer än drygt tre år, och då började de med minimal personal. Nu är det närmare 300 pers som jobbar på det och det händer ganska mycket helt plötsligt. 2.0 är ganska imponerande med tanke på att det är ett helt nytt spel jämfört med spel som GTA som tar 4-6 år på sig att putsa upp en befintlig motor och skapa ny story och miljö.

Permalänk
Medlem

Jag antar att det räcker med mustangen från radeon rewards för att spela alphan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dastene:

Elite:Dangerous

Jag tänkte att jag bara lämnar den kommentaren här o ser vad som händer

Skrivet av Fade:

Varför skulle det hända något? Tror alla som gillar space-sim's tycker det är bra att det kommer finnas fler än ett spel på marknaden, då den vart näst intill tom de senaste 15 åren.

Kan slänga in No Man's Sky också om det är så. Spelar redan ED och SC, man behöver som sagt inte låsa sig till ett. Måste dock säga att ED mer känns som en (fantastisk) remake av ett gammalt spel medan SC (och troligen NMS) känns mer som helt nya spel.

Permalänk
Medlem

Tror det kan bli ett riktigt kanonspel.

Dax att damma av inloggningsuppgifter och se hur långt utveckling kommit.

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

100 miljoner dollar och 1 miljon backers... blir 100 dollar i snitt för varje som supportar spelet, helt sjukt för ett osläppt spel och en ny studio. Finns det verkligen så många som är så kåta på att leka Han Solo?

Eller har har några galna miljonärer gått in med några miljoner var och det är därför snittet är så högt?

Som med F2p-crap är det nog mer en valjakt det handlar om. D.v.s. en extremt liten del av basen står för en enorm del av insatserna. (Väl medveten om att detta inte F2P dock).

Permalänk
Medlem

Känns som att det är dags för mig att leta upp styrspaken från källaren.
Testade lite AC för ett bra tag sen och var imponerad av det. Bristen på innehåll i SC då gjorde att jag även hoppade på ED-tåget och spelade det lite vid lanseringen.
Har dock inte blivit nåt spelande av nåt av dom på länge men kul att se att båda fortsätter utvecklas! Hoppas hinna spela lite både detta och ED:Horizons under julledigheten.

Kul dock med två stora satsningar inom den här genren!

Skrivet av henkiii:

Kommer det någonsin släppas en riktig version?

Skickades från m.sweclockers.com

Är också lite tveksam till detta. Tror utvecklarna är lite för ambitiösa med vad de vill få in i spelet och kvaliteten på allt. Men det finns ju alltid ED att spela så länge och så får vi hoppas det blir ett fantastiskt spel när väl SC släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

100 miljoner dollar och 1 miljon backers... blir 100 dollar i snitt för varje som supportar spelet, helt sjukt för ett osläppt spel och en ny studio. Finns det verkligen så många som är så kåta på att leka Han Solo?

Eller har har några galna miljonärer gått in med några miljoner var och det är därför snittet är så högt?

Bra marknadsföring där man lyckats etablera att det är "normalt" att inte bara köpa ett skepp för $100 utan man ska helst ha en hel hangar full för att täcka in alla roller direkt när spelet släpps. Även om man numera pliktskyldigt informerar om att skeppen senare kommer kunna köpas ingame så kastar sig ändå folk över allt nytt.
I min hangar står sedan drygt två år en Freelancer och den förblir parkad tills det finns fungerande betaversion av spelet finns att prova. Varför spendera tid på ett buggigt demo när utmärkta Elite:Dangerous finns att tillgå?