hämta ut mitt paket?

Permalänk

hämta ut mitt paket?

Hej, jag beställde en dator från elgiganten och kan se med hjälp av kollinnummret att paketet kommit fram till postombudet för en dag sen, men jag har inte fått något sms med kod osv. Så räcker det med kolli id och legitimation för att hämta mitt paket? //en funderande Victor

Permalänk
Medlem

Det beror på ombudet, ring och kolla.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig blivit nekad när jag gjort så, även om sms-avisering gjort det mycket mer ovanligt. Jag hade kanske väntat tills posten kom idag, för att se om det kommer en avi, men om det inte gör det så har något nog blivit fel, och det borde inte vara några problem alls att gå dit och vänligt säga att man vet att paketet kom redan igår, och att man inte fått en avisering.

Permalänk
Entusiast

I 9.9 fall av 10 så räcker det med ditt ID.
Postombudet blir ju bara gladare ju fortare de blir av med paketet

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av xDeathLord:

Hej, jag beställde en dator från elgiganten och kan se med hjälp av kollinnummret att paketet kommit fram till postombudet för en dag sen, men jag har inte fått något sms med kod osv. Så räcker det med kolli id och legitimation för att hämta mitt paket? //en funderande Victor

De 4 sista siffrorna i kolli-id är det numret du får i smset.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av xDeathLord:

Hej, jag beställde en dator från elgiganten och kan se med hjälp av kollinnummret att paketet kommit fram till postombudet för en dag sen, men jag har inte fått något sms med kod osv. Så räcker det med kolli id och legitimation för att hämta mitt paket? //en funderande Victor

De gånger jag gjort det har det fungerat alldeles utmärkt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Är det posten som de skickar med så är de fyra sista siffrorna i kolli-ID:t koden de skickar ut i sitt aviserings-SMS. Så man kan alltid använda det.

Innan SMS-avisering ens existerade så hämtade jag alltid ut paketen med att ha med fulla kolli-ID:t till utlämningsstället, istället för att vänta till dan efter när man fick pappers-avin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

I 9.9 fall av 10 så räcker det med ditt ID.
Postombudet blir ju bara gladare ju fortare de blir av med paketet

Jag har till och med fått ut paket med ett Pass som var 2 år för gammalt när mitt körkort var stulet. Detta var dock DHL eller schenker om jag minns rätt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Aldrig problem för mig, men å andra sidan har jag blivit stammis på Postombudet så alla som jobbar där känner igen mig
10-15 paket om året i 6 år, De flesta hämtade bara med kollinummer/körkort

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

Hämtade ut ett paket med kollinumret en tisdag. Fick SMS:et på torsdag kväll.
På ett ICA ombud med PostNord

Permalänk
Medlem

Aldrig blivit nekad med att hämta ut med kollid.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Om det är PostNord så skaffa deras app.
Och lägg in kollinumret så visar den all information. Samt att du får en digital AVi i form av streckkod.
Som dom kan skanna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact White TG | Moderkort: MSI MAG B550 TomaHawk | CPU: AMD Ryzen 7 5800X 3,8GHz | Minne: Corsair Vengeace 32GB DDR4 3600MHz RGB Pro | GPU: Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB Vision OC | SSD/M2: WD Blue SN550 1TB NVMe SSD | Hårddisk Lagring: Seagate BarraCuda Compute 2TB | PSU: Corsair RM850 850W (2019)

Permalänk
Medlem

inte varit något problem att använda kollid, senaste gången fick jag smset en vecka efter att jag hämtade ut det

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag har till och med fått ut paket med ett Pass som var 2 år för gammalt när mitt körkort var stulet. Detta var dock DHL eller schenker om jag minns rätt.

Det kan du dock fetglömma kommer tillåtas på ett postombud.
De är anala med ID nuförtiden efter alla bedrägerier.

Permalänk
Medlem

@xDeathLord:

Jag brukar skriva ut trackingsidan och räcka över. Fungerat bra även med utländsk Rek.
De skriver ut ett avi som du ska skriva under om kvitto krävs.

Det brukar enbart vara problem om namn på ID inte stämmer överens med namn på försändelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Det kan du dock fetglömma kommer tillåtas på ett postombud.
De är anala med ID nuförtiden efter alla bedrägerier.

Jo de brukar ju scanna in identifikationen hos posten, antar att det hade upptäckts om passet scannats in.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Oavsett vilket företag det är (DHL, Schenker eller PostNord) så har jag ALLTID kunnat hämta ut paketet endast med hjälp av spårningsnumret. Det enda de behöver är de fyra sista siffrorna i numret (det är det som kommer i SMS:et sedan) samt ett giltigt leg! Så gå dit bums och hämta det!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

Oavsett vilket företag det är (DHL, Schenker eller PostNord) så har jag ALLTID kunnat hämta ut paketet endast med hjälp av spårningsnumret. Det enda de behöver är de fyra sista siffrorna i numret (det är det som kommer i SMS:et sedan) samt ett giltigt leg! Så gå dit bums och hämta det!

Tack så mycket! Drar mig iväg direkt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ladda hem Postnords app (jag har iPhone men antar att den finns till Android också), skriv in ditt kolli-ID så får du upp en streckkod som postombudet kan skanna, så har jag hämtat paket sedan en tid tillbaka då jag inte får några SMS-AVI längre av någon lustig anledning

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 7700k 4,7GHz :-: RAM: 16GB DDR4 @ 2133MHz :-: GPU: 2x ASUS GTX 1080 Ti 8GB + ASUS GTX 1060 6GB :-: PSU: Corsair RM850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blofeld:

Det beror på ombudet, ring och kolla.

Nej, kollinumret (och leg) räcker alltid.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AppendixSE:

Det kan du dock fetglömma kommer tillåtas på ett postombud.
De är anala med ID nuförtiden efter alla bedrägerier.

Tack och lov.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MajorOfSweden:

Ladda hem Postnords app (jag har iPhone men antar att den finns till Android också), skriv in ditt kolli-ID så får du upp en streckkod som postombudet kan skanna, så har jag hämtat paket sedan en tid tillbaka då jag inte får några SMS-AVI längre av någon lustig anledning

Postnords app är väldigt praktisk! Den fångar ju också upp kollinummer som man kopierat och lägger automatiskt in paketen. Gjorde det nyss med 7 paket från olika mail. Tog 15s max!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Nej, kollinumret (och leg) räcker alltid.

Nej

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Utveckla?

Snackar vi vanliga postförsändelser räcker det med Kollinr och ID för PostNord/DHL/Schenker.

Finns rekommenderat brev från någon myndighet där avi måste tas med, men det gäller inte denna diskussionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av xDeathLord:

Hej, jag beställde en dator från elgiganten och kan se med hjälp av kollinnummret att paketet kommit fram till postombudet för en dag sen, men jag har inte fått något sms med kod osv. Så räcker det med kolli id och legitimation för att hämta mitt paket? //en funderande Victor

Koden som kommer i sms har alltid varit de fyra sista siffrorna i kollid:et när jag beställt inom Sverige.

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Medlem

Det går 100% av tiden om du har koli-id och leg, de fyra sista i koli-idet är nämligen det du får i smset.

Om det inte skulle gå är för att butiken inte har sorterat ut alla packet ännu

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blofeld:

Jo.
När räcker det inte, menar du?

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Har hämtat ut massor med paket med enbart kollinummer aldrig varit några problem

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

@MultiMan: Ja den funktionen att den automatiskt klistrar in kopierade kolli-ID är väldigt smidig om man har många paket, väldigt bra app faktiskt!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 7700k 4,7GHz :-: RAM: 16GB DDR4 @ 2133MHz :-: GPU: 2x ASUS GTX 1080 Ti 8GB + ASUS GTX 1060 6GB :-: PSU: Corsair RM850

Permalänk
Medlem

Har du kollinr och ID är det bara att vandra dit. Inga problem att hämta ut det om det står via Postnord.se att det ligger hos ombudet.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit