HP Elitebook 8460p
Har länge sneglat på kvalitetsdatorer.se och liknande företag som säljer gamla konkurslaptops och dyl. Kanske inget för den som vill ha en maskin för spel, men behöver man en gedigen arbetsdator så tycker jag de är klockrena!
Nu hade jag behov av en dator som fungerar som arbetsredskap för Word och Excel under min butiksledarutbildning, men som även är väl kompatibel med linux.
Priset var viktigt då jag precis lagt 21 000:- på min stationära dator.
Valet blev en HP Elitebook 8460p!
Pris: 3290:-
Material och byggkvalitet är riktigt bra. En gedigen tjockis skulle jag kalla den. För den är inte smidig nånstans. Men bra materialval.
Tycker det känns givet att hellre betala strax över 3000:- för en lite äldre i5:a än en sprillans ny AMD budget cpu eller Celeron.
Kör nu dualboot med Win 10 (uppgraderad från Win7 pro OEM som medföljde) och Arch linux. Efter linux-installation var det endast en sak som inte fungerade från scratch och det var fingeravtrycksläsaren. Riktigt bra linux kompatibilitet!
Specs:
Intel Core i5-2540m @ 2,6GHz
Intel HD Graphics 3000
4GB DDR3 2x4GB HyperX impact DDR3
300GB HDD 120GB HyperX Fury 120GB SSD
DVD brännare WD Blue 500GB HDD
Jag hade en HyperX Fury 120GB SSD som låg och samlade damm. Den fick åka in i maskinen. 300GB disken fick sambon ta hand om. Sedan hade jag även en 500GB disk som legat i en låda sedan 2009 eller något. Ut med DVD-brännare och in med den istället.
Bara för att det känns bättre med nya minnen så spenderade jag 500:- på ett kit HyperX Impact 2x4GB DDR3 med.
Tycker datorn känns väldigt pigg och stabil. Framförallt under linux