Permalänk
Medlem

Byta e-licens mot USB?

Läste väl inte riktigt när jag beställde nytt OS, trodde att man skulle få något man kan boota ifrån. Mõjligheten att göra en egen windows 10 usb enhet är just nu ganska liten, så det hade varit trevligt om det gick att lösa på något sätt.

Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Mõjligheten att göra en egen windows 10 usb enhet är just nu ganska liten

?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Läste väl inte riktigt när jag beställde nytt OS, trodde att man skulle få något man kan boota ifrån. Mõjligheten att göra en egen windows 10 usb enhet är just nu ganska liten, så det hade varit trevligt om det gick att lösa på något sätt.

Mvh.

det är bara att knappa in licensen i en fungerande dator med denna : https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
så kan du skapa en bootbar usb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

det är bara att knappa in licensen i en fungerande dator med denna : https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
så kan du skapa en bootbar usb

Problemet är ju att den enda datorn jag har tillgång till inte kan boota.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har du använt livlinan fråga plubliken.
Tycker du ska försöka använda livlinan "ring en vän" ;).

På en windowsdator som fungerar kan du skapa en bootbar USBsticka så hos någon bekant, på jobbet eller i skolan kan du hämta ner verktyget och göra det du behöver.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nu har du använt livlinan fråga plubliken.
Tycker du ska försöka använda livlinan "ring en vän" ;).

På en windowsdator som fungerar kan du skapa en bootbar USBsticka så hos någon bekant, på jobbet eller i skolan kan du hämta ner verktyget och göra det du behöver.

Det är självklart att jag skulle göra om möjligheten fanns, men som sagt, nu kan jag inte det. Det enda andra alternativet är ju att be en vän göra det och skicka hit, men då tycker jag att det är schysstare att fråga Inet först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Det är självklart att jag skulle göra om möjligheten fanns, men som sagt, nu kan jag inte det. Det enda andra alternativet är ju att be en vän göra det och skicka hit, men då tycker jag att det är schysstare att fråga Inet först.

inet kommer nog inte att göra det, och om du ber en vän att göra det så måste du ge honom din produktnyckel.
***bort/moderator***

§9
Permalänk
Inet
Skrivet av Efta:

Läste väl inte riktigt när jag beställde nytt OS, trodde att man skulle få något man kan boota ifrån. Mõjligheten att göra en egen windows 10 usb enhet är just nu ganska liten, så det hade varit trevligt om det gick att lösa på något sätt.

Mvh.

Kan tyvärr inte ge ett bra svar såhär på rak arm men kontakta oss direkt på info@inet.se så kan vi se om vi kan hitta en lösning åt dig.

Som andra tipsade om så kanske du har någon vän eller bekant som du kan låna en dator för att skapa ett en bootbar USB-sticka annars?

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §9*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nu har du använt livlinan fråga plubliken.
Tycker du ska försöka använda livlinan "ring en vän" ;).

På en windowsdator som fungerar kan du skapa en bootbar USBsticka så hos någon bekant, på jobbet eller i skolan kan du hämta ner verktyget och göra det du behöver.

Behöver inte ens vara en Windows-dator som stöder det. Min laptop med 8.1 fick något fel så jag behövde skapa en bootbar USB-sticka med min fossila dator som har XP. Så jag använde något tredjepartsprogram (minns inte vilket) som kunde göra det på en XP-maskin
Så det kanske fungerar på en Linuxdator också, men om TS inte har tillgång till någon dator överhuvudtaget är det ju värre.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ArcticFire:

Behöver inte ens vara en Windows-dator som stöder det. Min laptop med 8.1 fick något fel så jag behövde skapa en bootbar USB-sticka med min fossila dator som har XP. Så jag använde något tredjepartsprogram (minns inte vilket) som kunde göra det på en XP-maskin
Så det kanske fungerar på en Linuxdator också, men om TS inte har tillgång till någon dator överhuvudtaget är det ju värre.

Fast... XP är ju windows Så jo.
Microsoft har bara släppt verktyget till windows. Kanske någon som trixat och fått det att funka på andra OS också. I dont know.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fast... XP är ju windows Så jo.
Microsoft har bara släppt verktyget till windows. Kanske någon som trixat och fått det att funka på andra OS också. I dont know.

Jo, men jag menar att Microsofts egna verktyg inte stöder XP. Däremot fungerade tredjepartsverktyget.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ArcticFire:

Jo, men jag menar att Microsofts egna verktyg inte stöder XP. Däremot fungerade tredjepartsverktyget.

Aha! I see. Ja näe det där kan du säkert bättre än mig. Har inte testat det på xp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Man behöver väl inte ens ange en nyckel varken när man laddar ner verktyget eller skapar en bootbar USB-sticka eller dylikt. Däremot behöver man ladda ned det från ett aktiverat Windows.

Permalänk
Medlem

Och kör dem Linux kan du göra en botbar USB från terminalen med hjälp av

sudo apt-get install gparted

sudo apt-get install ntfs-3g

Sedan är de ju bara och tuta och köra med UNetbootin och skapa start USB från Linux.

Så de behövs verkligen inte en WIndows maskin för göra en botbar Windows USB.