Permalänk

TFT eller CRT Skärm?

Det är så att jag ska skaffa en ny skärm snart och jag undrar vad ni föredrar mest. En tft eller crt skärm? Jag spelar inte spel så ofta.

Permalänk
Avstängd

TFT men köp en med snabb responstid (max 25ms).

Visa signatur

2800 mhz, 512 mb rdram pc 1066, 120 gb HD, ATi Radeon 9700, Creative Audigy II, Altec Lansing 4.1 ljud anlägning, 17" TFT skärm.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av <-CLUSTER->
TFT men köp en med snabb responstid (max 25ms).

Okey vad har du för modell?

Permalänk
Hedersmedlem

Om du vill ha en stor skärm, både sett till antal tum och storlek välj en CRT. Om du kan nöja dig med en mindre, välj TFT.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Om du vill ha en stor skärm, både sett till antal tum och storlek välj en CRT. Om du kan nöja dig med en mindre, välj TFT.

Det finns ju stora tft skärmar också. 19" är ju inte så hutlöst dyra längre. Tyvärr så kostar fortfarande 20"arna ganska mycket och 19"are klarar ju inte 1600*1200

Jag tycker att valet är lätt om du har råd, köp tft. Om du inte spelar så är det bara fördelar med en tft anser jag.

Visa signatur

Micael Ehn

Permalänk
Hedersmedlem

Flyttad till just Skärmar

Permalänk
Medlem

Tänk om du skall spela ett FPS spel, eller villket multiplayer spel som hälst, du kommer ju ha 25ms + Ping Eller har jag fel?..

Visa signatur

. Jag .
.. Hon ..
... Vi ...

Permalänk
Medlem

Tänkte lika dant men är nu tveksam till tft, sitter just nu vid en och vissa nyanser klarar den inte av det blir ett konstigt jidder av små streck som lallar runt, inte bra alls... men det har jag aldrig sett på den bärbara så det kan ju vara skärmen, en dell

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk
Medlem

En fet trinitonskärm har väl den bästa bildkvalitén......
Finns ju 22 tummare till ett bra pris och bildkvalitén och färgerna är bättre än på TFT skärmar.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag köpte skärm för ett tag sen på JME där de har möjlighet att koppla två skärmar till sammma dator via växel. Kopplade in en 959NF och nån tft för ca 7500kr. Startade en film och det tog ca en sekund att bestämma mig. Crt var överlägsen i bildkvalité. Tar nog ett tag innan tft är ikapp.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

En TFT har inte 25ms ping konstant, med 25ms så menar dem hur lång tid det tar för en pixel att växla från svart till vit till svart igen (min gör det på 19 + 6 = 25ms), och de flesta sitter inte och blinkar mellan svart och vitt snabbt, när färger ligger närmare varandra som svart och grått så går det ännu snabbare.

Gvs: Har aldrig sett några problem med färgerna på min...

Visa signatur

Dator 1: Mac Mini M4
Dator 2: 7800X3D, 64GB, 9070XT
Dator 3: Macbook Pro M1
Dator 4: Dell XPS 9500, i7 10750H, 32GB, 1050Ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hentai-san
En TFT har inte 25ms ping konstant

Ping... :]

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Jag köpte skärm för ett tag sen på JME där de har möjlighet att koppla två skärmar till sammma dator via växel. Kopplade in en 959NF och nån tft för ca 7500kr. Startade en film och det tog ca en sekund att bestämma mig. Crt var överlägsen i bildkvalité. Tar nog ett tag innan tft är ikapp.

På jobbet har jag en Compaq 1825 TFT och jag har inte sett någon annan skärm som kommer i närheten vad gäller skärpa och färg.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akke
Ping... :]

Jag bara spelade vidare på Solos inlägg... Jag vet att det inte handlar om ping.

Visa signatur

Permalänk

Köp en Trinitron skärm, överlägsen updateringsfrekvens = guld värt.

Visa signatur

hejhej

Permalänk
Medlem

På en TFT behöver du inte bry dig om varken uppdateringsfrekvens eller något annat...

De med 16ms responstid är ju tom snabbare än en Trinitron

Visa signatur

Permalänk
Medlem

CRT är snabbare, har bättre bild och färgåtergivning. Ingen töntig betraktningsvinkel och är mycket billigare. Hade satsat på en flat CRT som klarar minst 100Hz i rekommenderad upplösning.
TFT tar mindre plats iofs.

Edit: Det var iofs ett halvår sen jag satt vid en sån så de kan ha förbättrats

Permalänk
Medlem

De har förbättrats och det rejält! Responstiden är snabbare än för en CRT, betraktningsvinkeln är läjlig att ens diskutera då den inte längre är ett problem för TFT och färgerna är mycket klarare än på min gamla 17" CRT...

Att bilden skulle vara bättre på CRT är dock rent BS, det finns ingen skärm med bättre skärpa än en TFT, det svider i ögonen när jag sitter vid min polares 959NF eftersom de är suddiga.

Det är svårt att föreställa sig utan att sitta och kolla på både en TFT och en CRT samtidigt men gör det någon gång! Och då snackar vi om skärmar som håller lite högre klass... Inte gamla 15" AST Vision skärmar alltså.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hentai-san
De har förbättrats och det rejält! Responstiden är snabbare än för en CRT

Du verkar ju ha full koll på saker o ting... Förklara för mig vad du menar med att en TFT med 16ms responstid är snabbare än en trinitron?...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gå in i någon välsorterad butik och välj det som du skälv tycker är bäst.
Men gäför inte den billigaste TFTn mot den dyraste CRTn eller tvärt om.

Visa signatur

Niklas

Permalänk
Medlem
Citat:

Den länken besvarar väl knappast min fråga?... Man kan INTE jämföra CRT och TFT i responstid eftersom den inte existerar i CRT-sammanhang. Tänd/släckningstiden för fosfor är försumbar, vi snackar inte millisekunder.

En 25ms tft är inte "snabbare än en trinitron" som du uttryckte det...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns fördelar och nackdelar med både TFT och CRT

Responstiden är fortfarande för lång, 20ms skulle motsvara en uppdateringsfrekvens på 50hz vilket är ganska lågt. Neråt 10ms och det vore en nackdel mindre.

Man är bunden till en upplösning, antingen får man en liten ruta i mitten eller så blir det uppskalat och suddigt/grynigt/pixligt. Tror inte att man kan komma ifrån det på något sätt.

Men å andra sidan så tar en TFT-skärm i stort sett ingen plats på skrivbordet, betydligt LAN-vänligare, försummbara strålningsnivåer och lägre strömförbrukning. Flimmerfritt och väldigt skarp bild dessutom.

Kör man med CRT så får man en stor klump på skrivbordet och en massa mer att släpa på när man ska på LAN... Visserligen får man överlägsen uppdateringsfrekvens och möjlighet att köra vilka upplösningar som helst och ändå få bra bild.

Jag tycker att TFT-skärmarna inte är tillräckligt bra ännu. De måste bli snabbare och framförallt billigare.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem med att vissa upplösningar inte kan visas över hela bilden, har en Samsung 172T och har probat både DVI och VGA. Kör jag 1024 så blir det osm sagt lite suddigt men det är inget större problem ,spelar spel i 1024 utan att bry mig om det, dock kanke man skulle bli lite grinig om man skulle ivlja köra 1024 i win.

Visa signatur

Niklas

Permalänk
Medlem

Har en TFT och skulle aldrig kunna gå tillbaka till en CRT. Men det har sina nackdelar också, sitter jag vid en dator med CRT-skärm tycker jag att bilden "buktar utåt" och att den flimrar.

Har en Hitachi CML174 med 16 ms responstid, kan spela Quake utan problem med ghosting. Men jag tycker den är halvkass på att visa riktigt mörka och ljusa nyanser, så när man spelar mörka spel som Quake måste man dra upp gamman lite. Sen är väl inte färgerna lika bra som på en CRT, men jag tycker ändå TFT-skärmar är bättre.

Visa signatur

What ain't no country I ever heard of! Do they speak english in What? - Jules Winnfield

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oskis
...sitter jag vid en dator med CRT-skärm tycker jag att bilden "buktar utåt" och att den flimrar...

Det finns ju CRT-skärmar med Flatscreen, dom buktar inte utåt iaf inte min :D, flimrar gör den inte heller.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av morsbo
Det finns ju CRT-skärmar med Flatscreen, dom buktar inte utåt iaf inte min :D, flimrar gör den inte heller.

Har själv en sådan, det kallas "dynaflat".

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Medlem

Sitter med min Dell 1900FP sedan 1 vecka, och är mer än nöjd,fungerar fin fint med mitt 9500PRO.

//Dect

Visa signatur

[D E C T]

Permalänk
Medlem

Är helnöjd med min Hansol H750. En av de billigare 17" TFT. Hade en 15" TFT innan, jag kommer aldrig gå tillbajks till CRT.

Visa signatur