Permalänk
Medlem

Kör man TFT skall man ju ha DVI också så man kan dra nytta utav den skarpa kvaliteten. Eller jävligt fint gfx kort som genererar skarp VGA signal. (jaja.. termerna kanske inte var helt rätt men ni fattar.)

EDIT: btw, TFT rockar

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matricks
Kör man TFT skall man ju ha DVI också så man kan dra nytta utav den skarpa kvaliteten. Eller jävligt fint gfx kort som genererar skarp VGA signal. (jaja.. termerna kanske inte var helt rätt men ni fattar.)

EDIT: btw, TFT rockar

Äh, DVIs betydelse är helt klart överdriven.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Min TFT-skärm för 5.5kkr slår min CRT-skärm för 6.5kkr på alla punkter, skarphet, färgåtergivning samt att den är mycket skönare för ögonen att titta på. Sitter du mycket vid datorn är det viktigt!

Att man är bunden till en viss upplösning tycker inte jag är ett problem, när man sitter i en fönsterhanterare finns det inget skäl att köra lägre och när man spelar eller ser på film ser man ändå ingen skillnad.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk

hm...jag kommer få en 17tum tft skärm snart... och med 25 ms i responstid eller va d heter.....kommer också få ett ati9700 till den....kommer d fungera med spelen med 25ms?? och ja just d ja......blir d bättre med dvi?? vad har dvi för funktion egentligen??? kan ingentingen ..heh

Visa signatur

//Jonaslind

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damme
Min TFT-skärm för 5.5kkr slår min CRT-skärm för 6.5kkr på alla punkter, skarphet, färgåtergivning samt att den är mycket skönare för ögonen att titta på. Sitter du mycket vid datorn är det viktigt!

Att man är bunden till en viss upplösning tycker inte jag är ett problem, när man sitter i en fönsterhanterare finns det inget skäl att köra lägre och när man spelar eller ser på film ser man ändå ingen skillnad.

Vad menar ni med att man är bunden till en upplösning?

Visa signatur

Dator: CPU @ 1 600 000 000 000 000 000 000 pHz övrigt fina komponenter

Permalänk
Medlem

Vill bara påpeka att jag suttit vid kanske 5 olika sorters TFT på skolan (hyffsat nya dessutom) och jag kan konstatera att det är betydligt vilsammare för ögat att glo på en CRT än en TFT...

skaffa en CRT av typen Trinitron (FD trinitron) eller DiamondTron.
De är överlägset bäst vad gäller färgåtergivning och vilsamhet för ögonen. Skärpan må vara bättre på en bra TFT, men ack va dålig färgåtergivning. "svider i ögonen" faktiskt

Ni som sitter med era TFT lär ju säga emot mig. Helt naturligt... Jag hade säkert också sagt emot om jag haft en TFT. Men nu har jag tillgång till både TFT och skärm av typen FD Trinitron, och jag lovar dig, trinitronskärmen är ljusår bättre

mycket skönare bild....

Kan rekommendera Samsung 959NF (DiamondTron) min polare har en sån, o den var hur skön som helst! tom bättre skärpa än min 2 år gamla 17" Sony FD Trinitron

mycket prisvärd skärm.. ska själv köpa en snart

Visa signatur

[size="1"]Abit IC7-G, BIOS v.17, P4 2.8C, 2*256Mb Corsair 2-3-2-5
160Gb Seagate SATA, 2*120Gb WD. 60Gb Seagate
GF3 Ti 200 @ Ti 500 :D, Gbit LAN (intel), SB Audigy 2 eX[/size]

Permalänk
Medlem

naturligtvis är det en smaksak. Så ta endast till dig tips som:

Spel = CRT

surf o gojs = TFT

Sen får du ta o försöka tjata till att få låna hem en TFT o testa ifall
du trivs med den. Testa sen en CRT trinitron/diamondtron i samma prisklass (ny den också tack) och se vad du tycker om den. Kanske inte är genomförbart, men det skadar inte o fråga säg att du har känsliga ögon lr nåt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sitter på en Hitachi CML174SX nu, köpt för strax under 5 papp på datorbutiken.com

I jämförelse med min 19" Samsung så är det inte jämförbart.
Ja, CRT har bättre uppdatering än en TFT, så är det, punkt.
Men men TFT slipper du t.ex. Moire (De magnetiska störningar som ligger i kanterna, skälet att ja bytte) och även vikt och plats problem.

Vad gäller skärpa är inte CRT skärmarna i närheten, inget snack om det heller.

Fördelen hos en CRT är uppdateringen, du kommer iaf inte hitills HELT undan trails, men det är helt godtagbart vid 16ms som min ligger på.
(12 + 4 )

Visa signatur

Desktop: Beelink NUC
Server: i3-12100 - 64GB - Proxmox
NAS: Primary - Unraid (94TB) - Secondary - HP MS G8 (30TB)
Finns även på Swedroid: https://swedroid.se/forum/members/raeserfisk.53211/

Permalänk
Medlem

malek, vad hade du för typ av bildrör på din CRT innan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag inte är helt nöjd med min TFT-skärm om det är nu den som är problemet.
Eftersom jag sitter mkt vid datorn så tänkte jag ju att det skulle vara bättre med en TFT-skärm.
Från början var det ju helt underbart, men nu den senaste månaden så kan jag bara sitta framför den i en timma typ sen får jag ont i huvudet och ögona blir typ blodsprängda.
Den är helt underbar att kolla på osv men jag tycker inte det är värt det när jag inte kan sitta vid datorn i huvudtaget pga den?

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." - Albert Einstein

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phase
Måste säga att jag inte är helt nöjd med min TFT-skärm om det är nu den som är problemet.
Eftersom jag sitter mkt vid datorn så tänkte jag ju att det skulle vara bättre med en TFT-skärm.
Från början var det ju helt underbart, men nu den senaste månaden så kan jag bara sitta framför den i en timma typ sen får jag ont i huvudet och ögona blir typ blodsprängda.
Den är helt underbar att kolla på osv men jag tycker inte det är värt det när jag inte kan sitta vid datorn i huvudtaget pga den?

Har du testat att ställa ner ljusstyrkan/kontrasten ordentligt?
Min lös starkt utav bara f.n på fabriksinställningarna.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

kan inget annat att rekomdera philips 22" som finns här på Dustin http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=shopping/ProductDetai... för 6´500:- +moms ... tror nog det lär bli svårt att hitta en lika bra tft eller annan crt i den prisklassen och storleken ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Jag har oxå kört med den berömda Hitachin ala 16 ms nu i nån månad, fick även tag på den svarta varianten vilket jag tyckte va najs.

Bestämde mig för att jag skulle skaffa mig en TFT för o "vila" ögonen lite och eftersom jag inte är intresserad av att spela längre.

Men jag ville ändå ha en bra responstid eftersom jag vart helt inne i fps spel förrut och jag vet att jag e väldigt känslig för minsta lagg av nått slag.

Måste säga att det jag först blev missnöjd över, va att Counter-Strike kändes som att spela på typ en 500 Mhz med ett Geeforce 1, eftersom det flöt så dåligt, enbart pågrund av skärmen. Men eftersom jag inte spelar längre grävde jag inte ner mig pga det.

Nästa grej jag stört mig på och som jag inte kan sluta störa mig på, är att skärmen är gjord för den fånigt höga upplösningen 1280*1024, vemfan vill surfa runt på hemsidor med en sån upplösning, all jävla text är minimal, visst det går o ställa om på lite olika sätt, men det blir ändå inge bra eftersom vissa hemsidor har låst textstorleken på nått jävla sätt och hemsidan är ju byggt för en viss upplösning

Titta bara på db.com ser ju fånigt ut i 1280

Jag blir iaf typ mer trött i ögonen nu med TFT skärmen än med gamla Trinitron 17" med typ 6 år på nacken.

Ska fan låta farsan få denhär skitskärmen så ska jag köpa mig en fin Iiyama 19" CRT

..my 2 cents

Permalänk
Medlem

RobRoy, tycker inte saker o ting blir så små i 1280, och på db så har jag bara ca 5cm döyta till höger, inte så mycket enligt mig. fast iof var det en 17" du snackade om så blir det ju ganska smått.
Köpte nyligen en 959NF och jag kan inte säga att jag tycker den är suddig särskilt inte om man jämför med den gamla skärmen.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Suddig är inte skärmen, väldigt skarp o bra, men jag tycker 1280 är för mkt på en 17"

men visst man vänjer sig rätt bra, tycker man får anstränga ögonen för mkt bara, för att allt e så pyttigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phase

Heh, det är typ så jag känner mig också efter en timme...

o man ska inte behöva skruva ner kontrast o grejer för att kunna sitta vid sin dator. Då försämrar man färgåtergivningen och då är skärmen plötsligt inte jämförbar med en CRT längre.

Nej.. jag står fast vid min teori om att CRT är vilsammare för ögonen har man CRT behöver man inte skruva ner nån kontrast o ljusstyrka för o må bra hähä!

länge leve CRT:n

Visa signatur

Permalänk
Medlem

RobRoy: Det var då fan en sunkig TFT-skärm du hade fått tag i då. Jag har en Viewsonic 15" TFT med 25ms responstid och med den så flyter t.ex. CS på exakt lika bra som min gamla CRT.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Phase: Tanken har inte slagit dig att det kan vara du som inte uppfattar skillnaden? Vissa är känsligare på att märka såna saker.

Jag skulle inte kunna tänka mig att byta min 21" Sony trinitron mot nån av dagens tft skärmar... Men jag skulle gärna komplettera med en widescreen plasma på typ 42"

Visa signatur

“Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do we.” - President Bush - August 5, 2004

Permalänk
Medlem

word

Visa signatur

Permalänk

Neee usch hade en Hercules prophet 17" 25ms dvi TFT skärm en vecka.

Funkade inte för spel för att den hade för hög responstid (25ms) men jag tror inte skillnaden mellan 25ms och 16ms är så STOR.

Annars tyckte jag skärmen var urläcker, snygg, jävla fet skarp och fin bild :D. Synd att den var trög.

Jag väntar tills nya upplagan av tft skärmar kommer

Har en BenQ 19" 1600x1200 @ 72 hz och är nöjd därför den kostade 3 gånger mindre än tft skärmen kostade

Visa signatur

===--- /666\ ---===

Permalänk
Medlem

Phase, jag behöver vell inte svara.. ..tycker SamiRaj gjorde det åt mig

Permalänk
Medlem

Jag märker mycket väl när ett spel "hackar/laggar" eller inte, och jag är helt säker på att det är inte ngn märkbar skillnad mellan min TFT och de CRT skärmar jag testat på samma dator i spel då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja klart du märker när det laggar men om vi säger såhär då...

Alla har en viss tröskel när de inte märker skillnad längre den varierar antagligen ganska mycket från person till person. Många märker t.ex. inte ens skillnad på om musen körs på 40Hz eller 125Hz vilket är en enorm skillnad för mig.

Samma med FPS i spel. Vissa märker ingen skillnad efter 100 fps vissa gör det.

Så när du märker lagg kanske det har droppat under 60Hz och när jan banan märker lagg så är det under 85Hz. Fårstår du hur jag menar?

Visa signatur

“Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do we.” - President Bush - August 5, 2004

Permalänk

Men TFT e ju för fan dyrt så d e ju löjligt.....om man inte vill ha en 15" å d vill man inte. Förstår inte hur folk kan betala så mycket pengar för en TFT skärm. Förresten. ibland ser man att det finns TFT skärman, ibland LCD. Whats the difference??

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

har haft flera sånna här diskussioner om folk med 20ms,25ms eller 35 ms skärmar, alla tycker det funkar bra o spela på deras skärmar..

..vet inte vad jag ska säga, jag fattar iaf inte hur det går till att ni inte tycker det "laggar" "flyter dåligt" eller vad man ska kalla det.

Kan bara säga att jag har den bästa skärmen som finns att köpa för spel (enligt Toms hardware och de borde kunna sin sak) sen hur ni lyckas komma fram till att era 20,25,35 ms osv.. skärmar funkar så jävla bra, aa det kan jag inte bara fatta.

skyller det iaf jämnt på att ni inte är så känsliga för att det flyter dåligt, nått annat kan jag inte komma på.. ..kul för er att ni är nöjda med hur skärmen funkar i spel, jag är det då inte.

Permalänk
Medlem

alltså.. sålänge man kör V-sync på och har fps över sin hz på skärmen så märker ingen skillnad kör du 85hz kommer bara 85 bilder/s visas på skärmen kör du utan v-sync blir det även då bara 85 bilder /s på skärmen, dock kan det hända att 2 "olika" bilder ritas upp... rör man snabbt på musen kan man se att skärmen ibland "delar" på bilden.. blir så när renderingen inte är i sync med hur snabbt skärmen ritar upp bilden...

aja.. ett starkt argument till att köpa en diamondtron lr trinitron CRT är att de är sjukt mycket billigare än TFT

Visa signatur