Problem vid ominstallation!

Permalänk

Problem vid ominstallation!

Tjena! Brukar kunna lösa saker själv men har nu helt fastnat med skiten.

Allt började med att jag genomförde installationen av Windows 10 (Så det har varit installerat) och allting funkade bra. Men sen fick jag med mig så mycket skit från W8.1 att jag bestämde mig för att göra en ominstallation där Windows installeras om och alla filer raderas. Efter 5% så stod det att det inte kunde genomföras och nu stod jag med en korrupt Windows installation.

Jahapp, det är väl bara till att ladda ner en Windows ISO (Officiel) och köra därifrån?.... Nädå! Här har vi låst partitionerna. Så nu tog jag ut hårddisken och satte den i en USB vagga och formaterade skiten komplett via en annan dator. Då kör jag om installationen och då efter jag startat installations programmet gnäller det efter Drivrutiner till DVD/HDD?

Går in på ASUS hemsida och drar ner skiten på en USB och börjar om. Och installationen kan ej hitta Drivrutinerna! Inte ens om jag går in och "Bläddrar" själv efter dem. Då tänkte jag att: AHA! Min SSHD (Eftermonterad) kräver säkert någon klyddig drivrutin! Så jag kör i original HDD:n och den begär samma sak. Så nu ger jag fan nästan mig.

Kan någon hjälpa?

Specs:
ASUS X55-JK
Intel i5
HDD Original: HGST 500GB
HDD Upgradering: Seagate 1TB SSHD
6GB Ram
GTX 850m

Gick från W8.1x64 till W10 Home edition x64

Permalänk
Medlem

Har du bootat från usb minnet istället för hårddisken när du skulle starta Windows installationen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Som föregående, har du usb som första boot?

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4 | Nvidia Geforce GTX 1080 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk

Ja USB minnet ligger som första boot i BIOS:en. Har hört att man ska använda 2.0 Portarna ist för 3.0 Portarna men det fungerar ändå ej. Minnet är ett USB3.0 Kingston 8GB.

Permalänk
Inaktiv

Kan du inte gå in i boot menyn, f11/f12 och välja hdd och sen usb-hdd. Pga att usbn läses av bios som en hårddisk

Permalänk

@anon179202: Jo klart! Och jag kommer in i installations programmet och trycker Installera Windows och sen kommer detta upp.

Permalänk

Drog du bara ner filen till usb du änvände inte ett program som gör usb boot bar. Kommer inte ihåg vad det heter just nu men jag gjorde misstaget att bara dra över w10 iso på usb utan att använda programmet jag inte kommer ihåg vad det heter.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

@Gunner357: Jo använde Rufus. Går ju inte att bara slänga över ISO:n

Permalänk
Inaktiv

Får kanske installera win8 först där alla drivisar är med och installeras och sen uppgradera som vanligt.
Folk som inte har ett giltigt windows kanske inte ska kunna göra det.. instrallera win10 på en ren disk.

Permalänk

@anon179202: Windows Versionerna är äkta och jag har ju blåst hårddisken helt. Så detta är ju en komplett ominstallation!