Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vad sitter du på för information som bokstavligt talat ingen annan vet ?
Har inte lyckats hitta nåt test där D14 klår D15, skillnaden är inte stor kan jag medge men den finns och är till D15's fördel.

Jobbade i butik där jag gått från dem gamla serien till den nya. Bara egna erfarenheter. Bättre flöde och pins på gamla serien. Men alla måste ju göra sin egen bedömning, annars sitter du bara med någon annans åsikter. Finns inte så mycket tester på just Noctua D-14 vs D-15 då det i princip är samma kylare med samma mått och prestanda. Materialet och flödet är skillnaden som jag skrev i första posten.

Och som svar på din fråga så sitter jag inte med någon mer info än någon annan. Däremot så gillar jag att hitta svar på saker jag inte vet själv. Annars har du som sagt bara en åsikt och ingen erfarenhet i frågan.

NH D-14 finns oftast till bättre pris (än D-15) på dom butikerna som har den kvar i sortiment. Gör den bara mer prisvärd. Om inte företaget annonserar bättre prestanda på sin nya produktserie måste det finnas en annan anledning att man lanserar ny modell, med ny ritning och material. Detta är en ganska stor process som med största sannolikhet kostar en del pengar. Alla företag vill ju tjäna pengar i slutändan.

Det kan bero på allt mellan att dem slutit ett nytt avtal med dem som tillverkar eller leverar aluminiums "blecken" eller att dem helt enkelt har jobbat med en ny revision av D-14 som är billigare i tillverkningskostnader.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

http://cdon.se/hemelektronik/noctua-nh-d14-p11321375?utm_sour...

Billigt kanske.

Om jag inte har fel så använder D-14 "3-pins fläktar" och D-15 "pwm fläktar", bör beaktas beroende på hur du vill styra dem.

Visa signatur

E8400@4.0--4GB@890--4850x2@700/1055++4850@700/1043--EP45DS3R--Nesteq620--P182--Raptor74--Vantage X9869 =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waste:

Jobbade i butik där jag gått från dem gamla serien till den nya. Bara egna erfarenheter. Bättre flöde och pins på gamla serien. Men alla måste ju göra sin egen bedömning, annars sitter du bara med någon annans åsikter. Finns inte så mycket tester på just Noctua D-14 vs D-15 då det i princip är samma kylare med samma mått och prestanda. Materialet och flödet är skillnaden som jag skrev i första posten.

Och som svar på din fråga så sitter jag inte med någon mer info än någon annan. Däremot så gillar jag att hitta svar på saker jag inte vet själv. Annars har du som sagt bara en åsikt och ingen erfarenhet i frågan.

Inget fel med att reka D-14 det är en väldigt bra kylare, men då skall den vara billigare än D-15.
Inte heller kan man säga att det är i princip samma kylare, dom skiljer sig åt ganska mycket rent fysiskt.
Och själv har jag inga problem att lita på väl gjorda recensioner, eller som SPCR (bästa siten för kylartester) säger: "The D15 is certainly better than the D14"
http://www.silentpcreview.com/article1395-page1.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Inget fel med att reka D-14 det är en väldigt bra kylare, men då skall den vara billigare än D-15.
Inte heller kan man säga att det är i princip samma kylare, dom skiljer sig åt ganska mycket rent fysiskt.
Och själv har jag inga problem att lita på väl gjorda recensioner, eller som SPCR (bästa siten för kylartester) säger: "The D15 is certainly better than the D14"
http://www.silentpcreview.com/article1395-page1.html

Se där ja. Man lär sig något nytt varje dag. Därför vi sitter här och skriver :). Såklart är ju en testmiljö det bästa att gå efter och denna har jag inte inte sett förr.

Då måste skillnaden ha varit flödet i systemen jag byggt. Egentligen det jag reagerat på och att den nya väger mindre. Har haft en del kunder som sagt att D-14 är tystare men det kan lika gärna bero på vilka fläktar som används.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

Bilder på NH-D14 och NH-D15.
http://www.overclockers.com/noctua-nh-d15-heatsink-review/

Ingen enorm skillnad. Jag kommer definitivt inte byta ut mot NH-D15. Hatar värkligen utskärningarna i botten för stöd för 64mm ramminne. Ram behöver inte KYLNING. Majoriteten av värmen från ram kommer från processorn via kopparbanorna i moderkortet.
En sval CPU ger svala minnena.
Standard DDR3 1600Mhz drar ca 1-2W MAX under belastning per sticka, bara läsa databladen. Kingston skrev ut detta bland annat för sina minnen och då var det ändå 1.65V 1600Mhz delar av äldre standard.
På mitt gammla LGA1366 system skiljde det ca 10C mellan innersta stickan och yttersta när jag mätte med IR termometer och jag körde 6st så det faktum att innersta närmast processorn är varmast är som sagt för att värme leds från CPU till ram. Så effektivaste metoden att hålla ram svalt är en bra CPU kylare inte massa flänsar på minnena. Inte direkt effektivaste metoden att hålla ramet svalt om det nu är ett måste. Ska mycket till för ramminnet ska överhetta.

Sedan var det stora felet med NH-D14 inte kylare utan valet av fläkt. Noctua tog sin P12 serie, förlängde bladen och fick då en 140mm fläkt. Den var allt annat än tyst (kass akustiska egenskaper och kasst flöde vs ljudnivå så den blev aldrig popis) och min byttes ut så fort jag hittade en bra ersättare.

Själv kör jag en moddad TY-140 som vid test av 30st 120/140mm fläktar var bland dom 3 bästa och dom (xbit labs har jag för mig gjorde testet) testade luftflöde vs ljudnivå men även statiskt tryck så det var inget subjektivt test.

Tror dock inte TY-140 finns att köpa lägre. Önskar jag köpte fler. Gillar fortfarande min TY-140 bättre än Noctua's NF-A14.

Köper man i dag är det ju NH-D15 som gäller, bättre fläktar medföljer sedan får man väl leva med att dom kastrerat nedre flänsarna för folk måste ha skitspridare på ramet för det ser så coolt ut tydligen.
Nh-D15 kunde varit ännu bättre om folk inte varit så kåtiga på bling bling.

Permalänk
Medlem

D15 har två 140mm fläktar som är trevligt, D14 använder en 120mm fläkt och en 140mm.

D15 är utan tvekan en bättre kylare. Har man en D14 är det inte värt att skaffa en D15, har man varken eller bör man köpa en D15.

Permalänk
Medlem

Man kör bara en fläkt om det ska vara tyst oavset. Vinsten med 2st är för lite och det ger kasst prestanda/ljudnivå. primära orsaken att jag gick från NH-U12P till NH-D14 bara för att slippa köra push pull bara för man var på gränsen hela tiden.

Permalänk
Medlem

Nu är det mesta på plats i varje fall. Har inte kommit så långt som att testa allt, men jag slipper skriva det här på mobilen...

Ett par knasigheter har jag dock upptäckt.

Det ena var att CHA_FAN 3 controllern var rödmarkerad på 0 rpm när jag först provade starta igång burken. Hade inget inkopplat där (körde bara processorfläktarna på CPU_FAN), men det var där jag sist provade koppla vattenpumpen.

Nu har jag monterat och kopplat in alla chassifläktar. Den ena går till CHA_FAN 3, och den visar inte längre rött utan anger fläktens rpm precis som den ska.

I toppen har jag två 140mm fläktar kopplade till chassits pwm-hub (eller vad man nu ska kalla det). Den går i sin tur till CPU_OPT. Fläktarna snurrar men registreras som 0 rpm.

Ska testa koppla till en annan kontakt när jag orkar (det innebär att dra om lite kablar för att nå till lämplig plats).

Tycker dock det uppför sig lite märkligt. Borde liksom inte vara några konstigheter.

Permalänk
Medlem

Annars en liten reflektion angående Noctuan, såhär långt. Temperaturerna har jag ingen aning om mer än att med allt på default i BIOS idlar jag på 22c. Det är förstås trevligt, men vi får se hur det går med överklock och stress sen. Tyst är den ändå, vilket gillas.

Min reflektion gäller snarare monteringen. Att skiten är stor var ju ingen hemlighet, men det skulle ändå vara grönt ljus enligt Noctuas lista på moderkort. Sanning med modifikation skulle jag säga. Fläktbyglarna låg ändå emot bakplåten på grafikkortet. Ingen big deal kanske, men jag valde ändå att flytta grafikkortet till nästa pci-e slot (vilket jag inte tror och hoppas ska vara något problem).

Enligt alla recensioner ska monteringen vara enkel. I förhållande till svårmonterade kylare får jag för all del hålla med. Liksom, fäst byglarna i hålen, passa in kylarens två skruvar och dra åt. Det kunde varit mycket värre (nån som minns våldet man fick använda på Intels gamla stock-kylare?).

När jag äntligen fått mitt fina kryss med kylpasta, som för övrigt var segare än snor, undrar jag dock hur de tänkt att det ska bli bra när man måste slira runt med kylaren för att passa in skruvarna.

Jag hänger säkert upp mig på småsaker här, men... sånt där stör mig. Vill ju liksom ha en optimal fördelning av pastan, och det är klart det blir ojämnt och bildas luftbubblor om den smetas ut innan kylaren trycks dit.

Ah well, petitesser egentligen. Kan nämnas att S36;an var mycket värre att montera. Inte så att det var svårt. Det var bara att slangarna gjorde att den ville vrida sig hela tiden, så det var oundvikligt att den åkte slalom över processorn innan det hamnade på plats. Fördelningen av pastan såg inte vacker ut när jag lyfte av den. Kylde dock bra, så det är säkerligen mest detaljrunkeri från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Man kör bara en fläkt om det ska vara tyst oavset. Vinsten med 2st är för lite och det ger kasst prestanda/ljudnivå. primära orsaken att jag gick från NH-U12P till NH-D14 bara för att slippa köra push pull bara för man var på gränsen hela tiden.

Känner du till något bra test angående skillnaden mellan en och två fläktar?

Jag kör min med två just nu, men ger det inget är det ju bara onödigt. Nu är det förvisso chassifläktarna som låter mest (Phanteks-fläktar, inte de tystaste som finns) och jag har inte reglerat hastigheten på något ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kul att höra! Vad ligger du på för temp full load?

Jag har just införskaffat nh-d15. Avnjuter en bira medan jag låter lacknaftan dunsta bort från processorn (fractals kylpasta var för övrigt en riktigt envis jävel att få bort, värre än Arctic Silver). Hoppas det blir bra sen och inget mer som ska strula...

Härligt! Det var i somras jag testkörde och då uppnådde jag som mest 77-78 grader efter ca 50 benchmark pass i intel xtu. Värt att notera är att rumstemperaturen var något hög, ca 26 grader.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 7950X | ASUS ROG Strix B650E-I | ASUS GeForce RTX 3070 8GB ROG STRIX GAMING OC | Noctua NH-U12A chromax.black | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Corsair SF750 750W | WD Black SN850X 2TB Gen 4 | Seagate FireCuda 510 1TB | Cooler Master NR200P | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem

Flesta tester av dom kylarna brukar testa en plus 2st. Brukar röra sig om 1-2C skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilu:

Härligt! Det var i somras jag testkörde och då uppnådde jag som mest 77-78 grader efter ca 50 benchmark pass i intel xtu. Värt att notera är att rumstemperaturen var något hög, ca 26 grader.

Det låter som klart lovande resultat. Hamnar jag själv i den häraden kommer jag inte direkt gråta.
Tyngsta jag brukar göra med datorn är 3D-renderingar. Det stressar förvisso processorn ordentligt, men inte som ett syntetiskt benchmark. Får jag liknande resultat borde jag kunna låta datorn göra det 24/7 utan temperaturen blir ett problem.

Permalänk
Medlem

Körde just OCCT, bara stora paket. Tog 2 min upp till 74c och sen krashade datorn. Alla kärnor ligger jämt i temp, förutom en som är 5c under.

Inget roligt resultat dessvärre. OCCT är ändå ett relativt snällt test. Har iof uppdaterat till senaste BIOS, vilket kan påverka, men det är ändå en besvikelse. Måste överväga om det är värt att montera om kylaren för att se om det ger bättre resultat.

Permalänk
Medlem

Om den kraschar vid 74 grader har du nog andra problem än kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Om den kraschar vid 74 grader har du nog andra problem än kylning.

Mycket möjligt, men det är samma inställningar som varit stabila i flertalet timmar tidigare. Och då är det inte förrän efter lång tid den börjat närma sig 67-68 grader. Över 70 grader kom jag bara i tyngre test.

Testar nu Asus AI-tweakers automagiska inställningar. 4Ghz och 1.2v vcore. Toppar 65c efter 5 min OCCT.

Det tror jag alla håller med om är rätt tråkiga resultat.

Kan tilläggas att jag har 2st 140mm fläktar i toppen av chassit och en 210mm (eller vad det nu är) i fronten. Borde pressa in rätt bra med luft, kan jag tycka. Skillnaden mot tidigare är att då hade jag 3st 120mm som drog in luft genom radiatorn, och en 140mm som utblås. Nu har jag cpu-kylarens två 140mm-fläktar riktade som utblås.

När jag orkar och har tid är det kanske läge att montera om kylaren. Det kan ju vara så illa att jag fått en massa luft i kylpastan, eller att det råkade bli för mycket. Med tanke på hur många som rapporterar bra resultat med kylaren vore det ju synd att ge upp för tidigt.

Permalänk
Medlem

Kan det ha något att göra med att den rapporterar 0 RPM på CPU_FAN eller opt och slår ifrån som en säkerhetsfunktion när den når 70 sträcket? Om det nu finns någon sådan funktion. Kan vara en snäll fläktkurva i UEFI med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Kan det ha något att göra med att den rapporterar 0 RPM på CPU_FAN eller opt och slår ifrån som en säkerhetsfunktion när den når 70 sträcket? Om det nu finns någon sådan funktion. Kan vara en snäll fläktkurva i UEFI med.

Ah, glömde kanske att nämna det men jag har fått skiten att rapportera rätt rpm nu. Hade tidigare ett par fläktar kopplade till chassits fläktcontroller, och det var dessa som indikerade 0 rpm (fast de snurrade på bra). Nu har jag kopplat förbi controllern, och då verkar de indikera rätt.

Eller, hyfsat rätt ska jag väl säga, Kör jag dem i DC är det inga konstigheter (förutom att jag inte kan ställa ned lägsta hastighet mer än till en viss nivå, men det är kanske så det ska funka). I pwm, och om jag inte är helt fel ute ska fläktarna stödja pwm, körs de istället på tokhöga varv - oavsett vad jag ställer in.

Nu har jag det inställt ungefär så att cpu-fläktarna och chassifläktarna i toppen går på runt 750 rpm upp till 45c, sen ökar de hyfsat brant. Fläktarna i toppen går på ~1000 rpm och ökar även de rätt brant när det börjar bli varmt. Så, låg- till medelbelastning kan de chilla, men sen drar det på.

Trots detta kan tilläggas att det låter helvete om burken. Klart värre än det var tidigare (Noctuan kan däremot sägas vara väldigt diskret i sammanhanget). Har ett pulserande brummande som är klart störande. Kan vara de toppmonterade fläktarna. De är vad som följde med Phanteks-chassit. Känns som ett senare problem dock. Bara jag får ned temperaturen kan jag fundera på bättre fläktar sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waste:

Köp D14 om du lyckas få tag i den. Mer metall och lite bättre kylningsförmåga än nyare D15.

Och som svar på frågan så är dom helt klart värda sina pengar.

Om man kollar på kylarnas vikt utan fläktar så väger d15 80g mer än d14 vilket betyder att d15 har mer metall

Skrivet av Svensktiger:

Vad sitter du på för information som bokstavligt talat ingen annan vet ?
Har inte lyckats hitta nåt test där D14 klår D15, skillnaden är inte stor kan jag medge men den finns och är till D15's fördel.

skillnaderna mellan nh-d14 och nh-d15 är att d14 har en 120mm på 1300rpm och en 140mm på 1200rpm medans d15 har två 150mm fläktar på 1500rpm, alltså flyttar fläktarna på d15 mer luft vilket gör att den kyler bättre men då fläktarna är större och roterar fortare så låter den även marginellt mer.

EDIT: till ts om du köper en d15 så finns chansen att kylaren kommer täcka för den översta expansionsplatsen (pci-e) beroende på vilket moderkort du har, om du får tag på en NH-D15, NH-D14, phanteks ph-tc14pe eller thermalright silverarrow så kommer de alla kyla likvärdigt då det i princip endast är fläktarnas prestandaskillnad som märks på kyltemperaturerna.

Jag själv kör med phanteks modellen tillsammans med två fractal design venturi hp-14 fläktar och dessa ger mig riktigt trevliga temperaturer på min 2600k, 4,5GHz med maxtemperatur på 65C med fläktarna inställda på tyst-läge på moderkortet, de går till max 900rpm och de hörs knappt

EDIT 2: ett test med samtliga kylare jag skrev innan http://www.bit-tech.net/hardware/cooling/2014/05/01/noctua-nh...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Jag själv kör med phanteks modellen tillsammans med två fractal design venturi hp-14 fläktar och dessa ger mig riktigt trevliga temperaturer på min 2600k, 4,5GHz med maxtemperatur på 65C med fläktarna inställda på tyst-läge på moderkortet, de går till max 900rpm och de hörs knappt

Inte för att vara den, men.. det är en processor med 95W TDP. Min har 140W TDP och två extra kärnor. Den där temperaturen på 65C blir lätt 85-90C, eller mer. Det är en helvetes massa värme som ska flyttas.
Liksom, min gamla i7 920 på 130W TDP klarade sig fint med en enkel tornkylare (den var förvisso väldigt bra på den tiden). Då körde jag den i 3.4Ghz. 140 TDP, med 2 extra kärnor och 1Ghz mer i klockfrekvens däremot... Det blir en helt annan utmaning. Och det är här alla kylare börjar krokna. De flesta klarar sig bra tills det börjar bli riktigt mycket värme, och det är då de små skillnaderna börjar bli stora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Inte för att vara den, men.. det är en processor med 95W TDP. Min har 140W TDP och två extra kärnor. Den där temperaturen på 65C blir lätt 85-90C, eller mer. Det är en helvetes massa värme som ska flyttas.
Liksom, min gamla i7 920 på 130W TDP klarade sig fint med en enkel tornkylare (den var förvisso väldigt bra på den tiden). Då körde jag den i 3.4Ghz. 140 TDP, med 2 extra kärnor och 1Ghz mer i klockfrekvens däremot... Det blir en helt annan utmaning. Och det är här alla kylare börjar krokna. De flesta klarar sig bra tills det börjar bli riktigt mycket värme, och det är då de små skillnaderna börjar bli stora.

tog bara min kylning som exempel, med mina fläktar på max vid 1500rpm så får jag en maxtemperatur på 60C så med 6 kärnor och överklockning till ca 4,5GHz så känns temperaturer uppemot 80C rimligt med en dubbel tornkylare

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

tog bara min kylning som exempel, med mina fläktar på max vid 1500rpm så får jag en maxtemperatur på 60C så med 6 kärnor och överklockning till ca 4,5GHz så känns temperaturer uppemot 80C rimligt med en dubbel tornkylare

Ja, det är rimligt. I mitt tycke är det dock alldeles för mycket. Min Fractal Design var betydligt bättre än så. Sen beror det förstås på vilket test vi snackar om, vissa syntetiska test är brutala (jag har aldrig kört dessa och tycker inte de är särskilt intressanta).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Körde just OCCT, bara stora paket. Tog 2 min upp till 74c och sen krashade datorn. Alla kärnor ligger jämt i temp, förutom en som är 5c under.

Inget roligt resultat dessvärre. OCCT är ändå ett relativt snällt test. Har iof uppdaterat till senaste BIOS, vilket kan påverka, men det är ändå en besvikelse. Måste överväga om det är värt att montera om kylaren för att se om det ger bättre resultat.

Den ska absolut inte crasha av temperaturer på 73C (eller i huvudtaget för den delen). Har överklockat å fått temperaturer på 90-100 grader och det som händer är att det snällt klockar ner sig (throttlar).

Skrivet av DasIch:

Mycket möjligt, men det är samma inställningar som varit stabila i flertalet timmar tidigare. Och då är det inte förrän efter lång tid den börjat närma sig 67-68 grader. Över 70 grader kom jag bara i tyngre test.

Var det med Kelvin S36 alltså? för isf låter det inte så konstigt. En 360mm radiator lär väl slå en lyftkylare så länge man låter fläktarna flåsa. Hoppas du inte förvänta dig bättre kylningsförmåga för det lär du inte få, för bättre ljudnivå vid lägre klock vinner dock d15.

"only the most effective coolers are capable of making it into the hallowed 4.6GHz club and as you can see in the graph below there isn't a single air cooler in this graph, even the NH-D14 does not have enough cooling potential to be featured here. So all that has made this graph so far are the AIO big players and dedicated custom watercooling kits. " http://www.overclock3d.net/reviews/cases_cooling/fractal_desi...

Dock ser temperaturerna en aning höga ut med en d15 med den volten. Montera du korrekt? (noggrann rengöring med tex kemisk ren bensin sen bara en liten klick kylpasta i mitten sen försöka trycka ner kylaren så det sprids ut jämnt).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hoffa78:

http://cdon.se/hemelektronik/noctua-nh-d14-p11321375?utm_sour...

Billigt kanske.

Om jag inte har fel så använder D-14 "3-pins fläktar" och D-15 "pwm fläktar", bör beaktas beroende på hur du vill styra dem.

Noctuas DH14 kylare för LGA2011 kör med PWM fläktar. För det är den jag har monterad med ett 1155 kit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Körde just OCCT, bara stora paket. Tog 2 min upp till 74c och sen krashade datorn. Alla kärnor ligger jämt i temp, förutom en som är 5c under.

Inget roligt resultat dessvärre. OCCT är ändå ett relativt snällt test. Har iof uppdaterat till senaste BIOS, vilket kan påverka, men det är ändå en besvikelse. Måste överväga om det är värt att montera om kylaren för att se om det ger bättre resultat.

74C är ju inte mycket. Mins gamla goda tiden där processorerna märkbart klockade bättre av lägre temperaturer, devlis sant i dag med men det känns inte som temperaturerna i sig är problemet lägre så länge dom är inom tillverkarens rekommendation.

min gamla i7 920 @ 3.7Ghz nådde 91C under två instanser intel linpack. Rock solid var den ändå.

I går labbade jag med fläktprofilerna och hade uppe min i7 3930K @ 4Ghz i 83C i prime95/intel linpack. Låter som du kör för hög frekvens eller för låg Vcore.

Jag själv som du ser klockar inte så högt, mest för jag testar rätt jäkla hårt. Det jag märkt är att det ofta verkar svårt att få fram ström till chipen i dag, en eller ett par kärnor kan lätt gå i 4.4Ghz, försök sedan att få 6st att göra det.
Inte lätt att få fram en 150A jämt över ett chip.

Eftersom jag själv kör Linux så kör jag mest Intel Linpack eller Prime95 för att testa.

80C ska en modern intel CPU klara 24/7 om man ska tro intel men dom klarar upp till 100C, lustigt nog throttlar i princip alla intels processoer i dag med stockkylaren ca 2% av tiden med tex Prime95 vilket inte medvetet gjort som val så dom verkar rätt säkra på att skiten tål 100C.

Det är faktiskt ganska bra test att köra låga rpm på CPU fläktarna och maxa temperaturerna lite under stresstest, klarar datorn det så kan den inte gå sämre på lägre temperaturer så bara öka upp varvtalet senare.

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite då jag har en liknande fundering..

Har en 6700K i ett Fractal Node 804. Byggde med Kraken X61 men är inte helt nöjd med pumpljudet och att man inte kan justera varvtalet på pumpen. Funderar därför på att byta till luft och Noctua, men är det värt att hänga över ett kilo kylare på moderkortet om man inte planerar att klocka överdrivet mycket? Väljer mellan NH-D15 (som sannolikt knappt får plats i chassit), NH-D14 (som "ska" få plats) och NH-U9S (som definitivt får plats men ju inte kommer att kyla lika bra). Ingenjören i mig väljer U9S för att slippa belasta moderkortet och riskera sprickor och för att temperaturen sannolikt blir "låg nog"..

En idé jag lekt med är att bygga en tunnel i plast från kylaren till en av chassifläktarna, för att få ut värmen direkt. På så sätt skulle ju även den mindre kylaren kunna dra nytta av en större fläkt.

Permalänk
Medlem

Moderkort är ju laminerat glasfiber så det tål ju rätt mycket. Beroende på mängd glasfiber, 30% bör det ha samma draghållfastighet som aluminium. 45% vävd glasfiberinehåll ger samma hålfastighet som svart stål. Oavsett det som kan gå sönder är om lödningar för komponenter spriker. Men problemet är inte så mycket vikten utan monteringsanårdningarna. Gamla intel stock kylare för soket 423 för Pentium 4 böjde moderkorten som om dom var gjorda i papper, ändå fungerar det fint. LGA2011 har egen backplate i stål så det böjer sig då inte. Alla Noctua kylare kommer med backplat för socklar som inte har detta själv så det böjer inte moderkortet heller.
Sedan har noctuas kylare fjädrar och skruvar med fast längd avstämd för att ge rätt moment och tryck när dom är dragna i botten så det går inte att överdra dom.

Kört med 2st 1Kg rena kopparflänsar i gamla workstations med dubbla processorer. Om du inte planerar att tappa datorn i golvet så är det inget problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Den ska absolut inte crasha av temperaturer på 73C (eller i huvudtaget för den delen). Har överklockat å fått temperaturer på 90-100 grader och det som händer är att det snällt klockar ner sig (throttlar).
Var det med Kelvin S36 alltså? för isf låter det inte så konstigt. En 360mm radiator lär väl slå en lyftkylare så länge man låter fläktarna flåsa. Hoppas du inte förvänta dig bättre kylningsförmåga för det lär du inte få, för bättre ljudnivå vid lägre klock vinner dock d15.

Nä, det är sant. Den temperaturen ska inte innebära problem i sig. Däremot steg temperaturen snabbt och med tanke på ändrat luftflöde m.m. kanske RAM eller VRM inte ville vara med. Synd att jag inte kollade blåskärmen så noga, felmeddelandet där brukar kunna ge en indikation på vad som orsakat kraschen.

Jag förväntar mig givetvis inte lika bra temperaturer som med Kelvin S36. Däremot förväntar jag mig heller inte en så stor skillnad. Den krachade vid 74c, och då var temperaturen stadigt på väg uppåt. Gissar att den landat en bra bit över 80c om den kört längre. Det är ingen temperatur jag är nöjd med, tyvärr.

Citat:

"only the most effective coolers are capable of making it into the hallowed 4.6GHz club and as you can see in the graph below there isn't a single air cooler in this graph, even the NH-D14 does not have enough cooling potential to be featured here. So all that has made this graph so far are the AIO big players and dedicated custom watercooling kits. " http://www.overclock3d.net/reviews/cases_cooling/fractal_desi...

Dock ser temperaturerna en aning höga ut med en d15 med den volten. Montera du korrekt? (noggrann rengöring med tex kemisk ren bensin sen bara en liten klick kylpasta i mitten sen försöka trycka ner kylaren så det sprids ut jämnt).

Jo, det krävs förstås vattenkylning för att ligga på topp. Notera dock skillnaden mellan S36 och NH-D15 i 4.4Ghz @ 1.35v. Det är bara 3 grader. Nu är det förvisso en limmad IHS på 3960X, så skillnaden på en 5820K borde vara större. Skillnaden jag upplever är dock riiiktigt stor.

Jag rengjorde noga med lacknafta och lät den sen avdunsta innan jag började montera. Lade ett kryss med kylpasta så gott jag kunde (pastan var svår att lägga snyggt för den hade så märklig konsistens). Annars brukar ett kryss ge bättre fördelning än bara en klick i mitten. Såhär i efterhand var jag nog lite för generös med pastan. Att försöka trycka ned kylaren och sen dra fast den är i princip omöjligt att göra snyggt. Den kommer slira runt medan du försöker passa in skruvarna, och det riskerar förstås att skapa luftbubblor i pastan och göra att den inte fördelas jämt.

Jag ska testa kylaren mer och se ifall den "sätter sig" efter lite användning. Om inte det hjälper blir det till att montera om den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

74C är ju inte mycket. Mins gamla goda tiden där processorerna märkbart klockade bättre av lägre temperaturer, devlis sant i dag med men det känns inte som temperaturerna i sig är problemet lägre så länge dom är inom tillverkarens rekommendation.

min gamla i7 920 @ 3.7Ghz nådde 91C under två instanser intel linpack. Rock solid var den ändå.

I går labbade jag med fläktprofilerna och hade uppe min i7 3930K @ 4Ghz i 83C i prime95/intel linpack. Låter som du kör för hög frekvens eller för låg Vcore.

Jag själv som du ser klockar inte så högt, mest för jag testar rätt jäkla hårt. Det jag märkt är att det ofta verkar svårt att få fram ström till chipen i dag, en eller ett par kärnor kan lätt gå i 4.4Ghz, försök sedan att få 6st att göra det.
Inte lätt att få fram en 150A jämt över ett chip.

Eftersom jag själv kör Linux så kör jag mest Intel Linpack eller Prime95 för att testa.

80C ska en modern intel CPU klara 24/7 om man ska tro intel men dom klarar upp till 100C, lustigt nog throttlar i princip alla intels processoer i dag med stockkylaren ca 2% av tiden med tex Prime95 vilket inte medvetet gjort som val så dom verkar rätt säkra på att skiten tål 100C.

Det är faktiskt ganska bra test att köra låga rpm på CPU fläktarna och maxa temperaturerna lite under stresstest, klarar datorn det så kan den inte gå sämre på lägre temperaturer så bara öka upp varvtalet senare.

74c är inte mycket i sig. Efter 2 min OCCT och temperaturen fortfarande är på väg upp, då är det mycket. Om den legat stadigt på 74c efter en timme hade jag varit nöjd, och det är ungefär vad jag hade förväntat mig av kylaren.

Jag vet att de ska klara höga temperaturer, men jag skulle för egen del aldrig köra processorn så varmt. Max 80C på full load. En bit över det med syntetiska test. Helst ligger jag en bit under 80c.

Visst klarar den betydligt mer än så, men är det värt det? Hur kommer den funka efter 10 års hård användning? Även om Intel säger att 80c 24/7 är safe så är det ju utifrån deras garantitid på 3 år.

Permalänk
Medlem

Jag måste passa på att nämna nåt som faktiskt är trevligt. Har ställt Noctuan på 700rpm, chassifläktarna i toppen går inte igång förrän det blir varmt, och jag har bara min stora 210mm i fronten som snurrar på 500rpm.

Ligger mellan 36-38c idle. Testade spela Witcher 2 och fläktarna behövde inte ens varva upp.

Tills vidare har jag bara kört Asus auto-överklockning och den har gett mig 4Ghz på 1.2v.

Datorn ger endast ifrån sig ett mycket svagt sus, och då skulle jag ändå kunna få den tystare om jag går upp lite i idle-temp.

Detta gillas som fan.

Ska ju som sagt testa montera om kylaren för att se om det ger mig bättre temp. Med lite tur kan jag få 4.4Ghz med vettig temp igen, samtidigt som jag kan köra datorn nästan ljudlös på idle. Det vore isåfall sagolikt trevligt.

Ljudnivån med vattenkylningen störde mig inte. Den var på en helt okej nivå. Men nu när datorn går närmast ljudlöst är det ju så jag får en liten tår i ögonvrån.

Jag kan rentav leva med lägre klockfrekvens får att hålla kvar samma ljudnivå. 4.2Ghz borde gå bara genom att öka vcore lite (4Ghz är dock lite sweet-spot).