Permalänk
Medlem

Gäller högerregeln här?

https://www.google.se/maps/@59.2726904,17.9088589,3a,75y,265....
Både den här korsningen och den lite längre fram..

För mig är det högerregel som gäller där, har bestämt mig att alltid köra på det. Men sen finns det de som inte fattar hur det fungerar och tutar på en.. Nästan alla som kör på den här vägen tror och förväntar sig att de som kommer från höger sida ska väja..

Om jag kommer från höger och ska svänga vänster/höger, så då ska "Google-bilen" lämna företräde, eller?..

Kan ju inte bli mer tydligt.. Vägen är ingen huvudled.. Det finns ingen väjningsplikt eller stopp skylt på höger sida..

Kanske är det att vägen är 50 km/h och folk orkar inte stanna och släppa förbi de som kommer från höger..

Permalänk
Medlem

Ja det är högerregel där men inofficiellt kan du glömma högerregel i T-korsning i Stockholm. Den tillämpas helt enkelt inte här. Folk tycker man är helt dum i huvudet då. Vid normal korsning helt ok men aldrig T.

Visa signatur

i9 13900HX | 64GB DDR5 | RTX4080

Permalänk
Medlem

Sitter o kraffsar mig i huvudet om jag borde ha körkort eller inte, ajja nu har jag det så får vara nöjd.

Men var inne på samma spår som dig först, borde vara högerregel men känns mest naturligt att det inte är det. Sen började jag fokusera på övergångstället och vad för regler det är med de.

Vet inte om detta gäller för övergångställen dock, men bör väl göra det?

Citat:

Utfartsregeln innebär att du har väjningsplikt mot alla fordon på korsande väg. Den gäller när du kör ut på en väg eller gata:
Efter att du har korsat en gång- eller cykelbana.

http://www.korkortskolan.se/korkortsteori/fragor/Nar-galler-u...

Så, jag gissar att det inte är högerregel i sådna korsningar? (Om övergångställe klassas som en gång-bana).

Permalänk

När vi ändå har högerregeln uppe på tal så kanske någon kan förklara vad den ens gör för nytta?
Jag tänker så här: Om man ska ut på en större väg är det oftast väjningsplikt eftersom den större vägen är huvudled, men på mindre vägar där högerregeln gäller brukar det ändå inte vara sån pass trafik att man tvingas stå och vänta länge och alltså finns väl ingen anledning till att en bil ska stanna och släppa ut en?

Permalänk
Medlem

Det här är en typisk "större väg" situation, har själv ett par såna i min stad blir alltid kaos.

Det är extra kul när den "större vägen" måste stanna för släppa förbi den som kommer ifrån höger som i sin tur måste vänta på en som måste passera först alltså ett mindre trafikstopp.

Ett annat ställe där högerregeln är bull är i backar...om jag kör upp för en backe och det finns en korsning där, då måste alltså jag stanna mitt i backen för att släppa förbi denne.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Högerregeln borde ses över eftersom folk inte har nån aning om hur den tillämpas. Har hamnat i flera situationer där jag skall lämna företräde pga högerregel men folk fattar inte också viftar förbrilt med armarna att jag ska köra. Smäller det är man ju rökt, så jag har bara väntat ut dom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

För mig är det högerregel som gäller där, har bestämt mig att alltid köra på det. Men sen finns det de som inte fattar hur det fungerar och tutar på en.. Nästan alla som kör på den här vägen tror och förväntar sig att de som kommer från höger sida ska väja..

Om jag kommer från höger och ska svänga vänster/höger, så då ska "Google-bilen" lämna företräde, eller?..

Kan ju inte bli mer tydligt.. Vägen är ingen huvudled.. Det finns ingen väjningsplikt eller stopp skylt på höger sida..

Kanske är det att vägen är 50 km/h och folk orkar inte stanna och släppa förbi de som kommer från höger..

Jag ser ingen skylt i det området som säger att det är huvudled, så ser ut att vara högerregel.
Om folk kör ut ändå så beror det nog snarare på personen i sig som är omedveten.

Däremot ser jag inte heller någon väjningsskylt så kan vara därför folk blir förvirrade.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!

Permalänk
Medlem

Eftersom övergångsställen inte automatiskt är gång, eller cykelbana, ja, det är solklart. Det är höger-regel som gäller här.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Högerregeln gäller. Men det är en huvudkilare haha..

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Eftersom övergångsställen inte automatiskt är gång, eller cykelbana, ja, det är solklart. Det är höger-regel som gäller här.
B!

Är du säker på detta? Försöker hitta något om hur övergångställen och gångbanor går ihop. Hittar bara inget där det står i klartext

När man är inne på https://korkortonline.se/teori/vajningsregler/ o klickar på länken i denna textbit "Gångbana eller cykelbana som du har korsat." så blir du skickad hit, https://korkortonline.se/teori/passager/, dvs övergångsställen m.m

Men som sagt, står aldrig i klartext.

------------------------------------------------------------------------
"Observera att skyldighet att i vissa situationer lämna företräde vid sväng i vägkorsning. "
http://www.trafiksakerhet.se/overgangsstallen.htm

Vad fan betyder det? I vissa situationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Är du säker på detta? Försöker hitta något om hur övergångställen och gångbanor går ihop. Hittar bara inget där det står i klartext

Helt säker.
Övergångsställen, och cykelöverfarter är inte gång eller cykelbana.

Här har transportstyrelsen fått svara på samma fråga.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

När vi ändå har högerregeln uppe på tal så kanske någon kan förklara vad den ens gör för nytta?
Jag tänker så här: Om man ska ut på en större väg är det oftast väjningsplikt eftersom den större vägen är huvudled, men på mindre vägar där högerregeln gäller brukar det ändå inte vara sån pass trafik att man tvingas stå och vänta länge och alltså finns väl ingen anledning till att en bil ska stanna och släppa ut en?

Skrivet av freddyfresh:

Jag ser ingen skylt i det området som säger att det är huvudled, så ser ut att vara högerregel.
Om folk kör ut ändå så beror det nog snarare på personen i sig som är omedveten.

Däremot ser jag inte heller någon väjningsskylt så kan vara därför folk blir förvirrade.

Jag förstår nog varför folk gör fel. Syns ganska tydligt att Ekholmsvägen har betydligt mera trafik vilket ju leder till större "stockningar" om de måste väja än om att de som kör på Oxholmsgränd måste väja.
I Finland hade Oxholmsgränd haft en triangel. Likvärdiga korsningar finns nästan enbart i städer och då kanske bara i delar av staden.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Helt säker.
Övergångsställen, och cykelöverfarter är inte gång eller cykelbana.

Här har transportstyrelsen fått svara på samma fråga.
B!

Bra svar, men fortfarande ges lite oklarheter

Citat:

En sådan kännetecknas normalt av

hur kännetecknas det när det inte är normalt? Räcker det med dessa delar för det ska vara en upphöjd övergång, och det framgår att man är uppe och "lånar" gångarnas plats. (Då de faktiskt står ganska mycket i mitten av vägen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

hur kännetecknas det när det inte är normalt?

heldragna linjer istället för stenkanterna. Kullerstensparti i stället för upphöjt. Det enda som är en riktig "regel" i sammanhanget, är att man aldrig behöver tveka. Det går inte att "ta miste" på cykel / gångbana, och cykelöverfart / övergångsställe. Skulle man någonsin bli osäker är det förstås bättre att agera som om det var en cykel / gångbana, men det är aldrig aktuellt.

Din bild är fortfarande bara ett vanligt övergångsställe.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För mig är det högerregeln i båda.

Permalänk
Medlem

Högerregel gäller. Men om det kommer från alla håll är det den som är på den största vägen som skall rakt fram som har företräde.

Visa signatur

7900xtx och 7800x3d är min setup. Så nu vet ni det om jag kritiserar AMD ibland.

Permalänk
Medlem

Det som stör mig är mittlinjen som går rätt igenom "korsningen". De normala, solklara, fallen med högerregeln brukar antingen sakna mittlinje överhuvudtaget eller ha en lucka i korsningarna.
Jag ser ju också en möjlighet att Oxelgränd tolkas som en utfart då den börjar/slutar vid t.ex parkeringsplatserna/huset(?).

Permalänk
Medlem

100% HÖGERREGEL

Enligt transportstyrelsen som tolkar vår lagstiftning innebär Högerregeln: När två fordons kurser skär varandra har förare VÄJNINGSPLIKT mot det fordon som kommer från höger. VÄJNINGSPLIKT innebär att du i god tid skall sänka hastigheten eller stanna och endast får köra vidare om det kan ske utan fara eller hinder. HÖGERREGELN gäller överallt, exempelvis i trevägskorsningar och när du kör inne på t.ex. parkeringsplatser eller andra öppna platser men även i terräng. Huvudled upphäver högerregeln och markeras med vägmärke B4.
DISKUSSIONEN AVSLUTAD vad gäller lagen och domstolarna dömmer efter lagen, men det gör oftast ont att krocka. Allt vad självgoda tyckare säger om annan tolkning är irrelevant sandlådekäbbel.

Permalänk
Medlem

Högerregeln borde gälla, dock är det ju inte så folk kör som du säger.

Det finns ett liknande ställe i Jönköping, där ett helt område är fullt av samma situation, och där bilar på den största vägen nästan alltid bara kör. Här är ett ganska farligt exempel:

https://goo.gl/maps/vuYJRhw1Mx52

"Googlebilen" kör i 99 fall av 100 rakt fram utan att stanna här. Det farliga är att bussarna kommer ut från vägen till höger, och de vet ju såklart om att de ska få köra, och kör i många fall rakt ut. Det leder alltså till att en bil kör i 50 utan att titta åt höger, samtidigt som bussen svänger ut på den stora vägen utan att titta.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

Nja Skulle nog säga att det är utfartsregen som gäller här eftersom man passerar gångväg.

"Utfartsregeln

Här gäller utfartsregeln eftersom
gångfartsområdet tar slut.
Utfartsregeln innebär att du har väjningsplikt när du korsar eller kör ut från vissa områden. I dessa situationer gäller utfartsregeln:

När du kör ut från parkeringsplats, parkeringshus, bensinstation, fastighet eller liknande
När du kör ut från en cykelbana, gångfartsområde, gågata, terräng eller vägren
När du korsar en gångbana eller cykelbana
När du kör ut från en stig, ägoväg eller liknande utfart"

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Högerregel gäller, men i trafiken får man ta till sunt förnuft och samarbeta med övriga trafikanter istället för att gå efter regelboken alla gånger.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

Detta är även ett bra exempel där högerreglen borde slopas..
Det finns nästan ingen som stannar på den vägen som google bilen kör på rakt fram och det är om jag inte minns fel 5 st gator som har högerreglen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DwarF:

Nja Skulle nog säga att det är utfartsregen som gäller här eftersom man passerar gångväg.

Fast det gör man ju inte. Gångväg är inte samma sak som övergångsställe.

Skrivet av TheBasicOne:

Detta är även ett bra exempel där högerreglen borde slopas..
Det finns nästan ingen som stannar på den vägen som google bilen kör på rakt fram och det är om jag inte minns fel 5 st gator som har högerreglen!

Självklar högerregel det med. Jag hade stannat.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@RSX: Ja högerregeln gäller i den korsningen.
Dock gör detta inte per automatik att du alltid har företräde, tex om en fotgängare korsar samtidigt, en trafikant från din höger (rakt fram på bilden) och att om du kör ut framför en som skulle lämna företräde men hen körde ändå och du gör det med och ni krockar kan du bli skyldig för att du färdades i för hög hastighet i en korsning och inte kunde stanna innan eller varit vårdslös.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av DwarF:

"Utfartsregeln

Här gäller utfartsregeln eftersom
gångfartsområdet tar slut.
Utfartsregeln innebär att du har väjningsplikt när du korsar eller kör ut från vissa områden. I dessa situationer gäller utfartsregeln:

När du kör ut från parkeringsplats, parkeringshus, bensinstation, fastighet eller liknande
När du kör ut från en cykelbana, gångfartsområde, gågata, terräng eller vägren
När du korsar en gångbana eller cykelbana
När du kör ut från en stig, ägoväg eller liknande utfart"

Då är vi dock återigen inne på om det är en gångbana eller inte. Vilket @-=Mr_B=- kände sig rätt säker på att det inte är.

Skulle gärna vilja hålla med där. Men jag bevakar mer tråden.

Permalänk
Medlem

@L.Forsgren: En gångväg är just en väg endast avsedd för fotgängare. Där finns inga fordon som kör på eller korsar. Alltså, det är ett övergångsställe.

Inte undra på att man blir påkörd titt som tätt. Det är tydligen att begära för mycket att man ska kunna grunderna i körkortsboken...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RSX:

Det är ganska lätt att se om det är högerregeln eller inte. Om du ser övergångsstället så saknas det de triangelna och dessutom så kan man se om det finns en huvudled skylt.

Permalänk
Medlem

Som de flesta nog är överens om är det en solklar högerregelkorsning om det skulle bli en olycka och utredas. Men det finns ju tonvis med korsningar där "lokala regler" har åsidosatt högerregeln vilket kan vara väldigt farligt. Här är ett exempel på en korsning där avfarten från en motorväg kommer ut och ansluter till väg som ej är huvudled och alltså gäller högerregeln (men här blir man idiotförklarad av både de som kommer från motorvägen och de som åker bakom en om man stannar för att släppa fram från höger).
https://goo.gl/maps/E3HnR1v67TG2 (sedan något år tillbaka så sitter det lämna företräde i denna korsning, vilket tyder på att det var en väldigt oklar högerregelskorsning).

En annan lite rolig korsning är nedanstående, vilken är en 4-vägskorsning med väjningsplikt på alla vägar (denna variant med 4-vägsstopp är ju lite mer vanlig). Vad innebär det i praktiken? Egentligen är det ju samma sak som en vanlig 4-vägskorsning med högerregeln, eftersom det är det enda som kommer gälla om det uppstår en olycka (vet detta efter erfarenhet). Min gissning är väl att de helt enkelt vill uppmärksamma alla trafikanter på att det faktiskt kan komma bilar (på grund av olycksdrabbad korsning) men inte vill hindra trafiken med 4-vägsstopp då det är en ganska vältrafikerad korsning (vid ett sjukhus).
https://goo.gl/maps/sxiT9Bvp7352

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det vanligt i STockholm att "folk" tänker "större väg har företräde".

Just som i denna situation, dvs att där googlebilen kommer nu, har företräde eftersom bilen från höger skall svänga in på större väg.

Dock är detta fel, och i min förra bil, där jag ville få den krockad och ersatt för att slippa skiten, så stod jag min rätt hårt i sådana situationer...

Tyvärr så var det ingen som körde in i mig.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Är en liknande korsning precis utanför där jag bor och visst gäller högerregeln. Väldigt ofta tutande på folk som kör ut.
Så högerregeln gäller men om man bara kör rakt ut och har som grundinställning att alla ska stanna är man lite dum.