Permalänk
Medlem

The Sleeper Rig

Mormors speldator, eller den fattige studentens Worddator? Man blir förvirrad när man ser denna maskin köra Far Cry 4 i 60 FPS

Ville testa någonting nytt efter haft samma chassi i 5 år... Rensade förrådet och hittade en gammal trotjänare i familjen som gått i pension. En ATX burk från Windows 95 eran. Kliade i huvudet och tankarna ledde till detta bygge. Innan allt borrande, slipande och svordomar var detta skal mycket begränsat. Inga fläktplatser förutom en 80mm fläkt på baksidan, bristande moderkortsfästen, endast 5.25" HDD platser dessutom inget utrymme för kabeldragning på baksidan. Prio1 var att lösa luftgenomströmmingen i burken och kyla komponenterna. Att borra hål för 3x 120 mm fläktar i botten och göra hemmagjorda ventilationshål utan mall är lite ghetto, men det duger och räcker till att kyla isglass...
Gummitassarna under fläktarna fick bli dörrstoppare från Clas Ohlson, vilket förhoppningsvis ska förhindra onödigt damm dras in då datorn sitter högre än originaltassarna.
När det gäller processorkylaren 212 EVO var installationen en mardröm, det behövdes skruvas extra hål i moderkortsplåten för att skruvarna skulle passa. Dessutom var backplaten ett håvete att fästa utan direkta fästpunkter i chassit.

Hårdvara:
MB ASUS Z97-A
CPU Intel Core i7 4790K @ 4,7 GHz, kyls av en CM 212 EVO
GPU ASUS GTX 970 4 GB Strix
RAM16 GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600 MHz
PSU EVGA Supernova G2 750W fullt modulärt
BOOT 120GB Samsung 840 EVO
LAGRING 2TB Seagate Barracuda 7200 rpm
FLÄKT 4x Arctic Cooling F12 120 mm 1x Arctic Cooling F8 80 mm

212 EVO:n kyler bra, max 65 grader i nästan maxed out GTA V. Det gör dessutom Direct CU II cooler:n på 970:an, runt 67-70 grader utan jetplansvolym.

Edit: Lagt till en kosmetisk cd-rom, någonting fel på kameralinsen då den tar suddiga bilder. Jaja...

Besök galleriet här

Visa signatur

Stationär: i5-10400F丨ASUS B460M-PLUS丨16GB RAM丨ASUS GeForce GTX 1060丨nVME 1TB

Laptop : Crapple MacBook Pro 13" 2019

Permalänk
Medlem

Älskar konceptet och ska göra något eget liknande hade jag tänkt! Måste bara hitta ett stilrent äldre chassi i bra skick...

Njut av att ha det högst rankade galleriet under nyår tills någon annan röstar
http://imgur.com/9egAE51

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Medlem

@SummitSub: Ja det ligger ju inte på lager med sådana chassin...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bästa galleriet i år!!

Permalänk
Medlem

@biorrith: Tokig profilbild kompis

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus B450i Strix | Trident Z Neo 3600mhz cl16 | EVGA 3080 | Lian Li TU150 |

Permalänk

Har bara en sak i åtanke när jag ser den här datorn och det är att den är mycket cool.

Permalänk
Medlem

@Pumpkill: Sexigaste bananen i år!

Permalänk
Medlem

@Magoomind: Tackar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kunglig idé och väl genomförd! Ger lite perspektiv på saker och ting och kan vara ett bra exempel på att skönheten kommer inifrån. Allt för många burkar ser vassare ut än de är!

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

känner mig gammal nu

Permalänk
Medlem

Fy vad fult chassi. Helt underbar idé att stoppa in något rejält i det.

Permalänk
Inaktiv

Vad ska du ha hörlurar till, du har ju högtalare i fronten till och med!
Snyggt invändigt, utsidan.... gör helt klart sitt jobb.

Jag sitter faktiskt och funderar på något liknande med ett gammalt Raidmax-chassi. Gammalt nog, ser ut som en P12-klon av Chieftecs gamla Chieftain Dragon-chassin men fult och defekt. Sedan är den svart och nog behövs beige färg för rätta känslan.
Blir nog att leta vidare för min del men detta gav inspiration iallafall.

Permalänk
Medlem

Kör på ett sådant gammalt chassi jag med fast mitt Beige/gammalblå färg riktigt gammaldags burk.. i5 4430. 16gb ram.3tb hdd.ssd 120gb.gtx 960 4gb asus strix. Nätdel 500w. CM TX3 Evo kylare tycker de är ballt med gammalt chassi

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag älskar det faktum att ingen datortillverkare i den gamla gyllene eran av hemdatorer trodde att luftflöde var något av vikt överhuvudtaget. ingen fläkt för insug, utan bara en värdelös 80mm fläkt för utsug bak.

Nästan lika fascinerande är att många OEM tillverkare av system i dag tycks anse att luftflöde är prioriterat heller. Inga lektioner lärda under 20års tid. (Tänker då på de större tillverkarna av OEM burkar, t.ex. Dell och HP)

Coolt bygge dock. Synd att det var så få bilder på själva konstruktionen.

Permalänk
Medlem

Snyggt! Nästan så jag ångrar att jag slängde mitt gamla Compaq Presario chassi för en herrans massa år sedan.

Halvt OT, men överdelen med lådor på skrivbordet - är det en tillsats som går att köpa någonstans?

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anumeon:

Jag älskar det faktum att ingen datortillverkare i den gamla gyllene eran av hemdatorer trodde att luftflöde var något av vikt överhuvudtaget. ingen fläkt för insug, utan bara en värdelös 80mm fläkt för utsug bak.

Nästan lika fascinerande är att många OEM tillverkare av system i dag tycks anse att luftflöde är prioriterat heller. Inga lektioner lärda under 20års tid. (Tänker då på de större tillverkarna av OEM burkar, t.ex. Dell och HP)

Coolt bygge dock. Synd att det var så få bilder på själva konstruktionen.

Min första dators processor var passivt kyld, tror inte ens mitt Voodoo1 hade kylflänsar.
Däremot lät ju hårddisken "härligt" och jag vill minnas att det var fläkt i nätagget.

Det ju är först på senare år som 95W CPUer blivit "standard" och grafikkorten drar flera hundra Watt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lythelius:

Snyggt! Nästan så jag ångrar att jag slängde mitt gamla Compaq Presario chassi för en herrans massa år sedan.

Halvt OT, men överdelen med lådor på skrivbordet - är det en tillsats som går att köpa någonstans?

// Peter

Det ser ut som det är denna från Ikea: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20260718/

Permalänk
Medlem

@anon5930: Ja det är den tillbyggnaden so du länkade. Tycker att det är mer ergonomiskt med en bildskärm lite högre placerad framför ögonen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@anumeon: Det blev lite hektiskt med bilderna, prioriterade bygget framför plåtningen...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Demtrest: Kul bygge men sitter det inte en fläktplats till i fronten? Sen förstår jag inte hur backplaten till kylaren var svår att sätta dit den sätter man i moderkortet.

Men kul bygge du visar att även om ett chassi fått några (läs: många) år på nacken så går det att använda!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Nu fick en backflash till mitt första riktiga chassi, ett Aopen som jag verkligen gillade .

Permalänk
Medlem

Kul att se att det finns andra som inte slänger gamla saker... Jag gjorde en liknande övning i en 20 år gammal Siemens hemdatorlåda. CPU i7 2600, första grafikuppsättning 2xGTX 560Ti. Byttes senare till AMD 6990+6970 Tri-fire. Men då var jag tvungen att ta upp två hål i ena sidoplåten, en fläkt för in-luft och en för evakuering. Uppgraderades sedan till 2x7970. Visst gick fläktarna på GPU:erna ganska hårt under belastning med temperaturerna höll sig väl på säkra sidan. Problemet var att det var svårt att få jämn strömning genom hela lådan, det bildades vissa fickor där luften stod still som blev så varma att det inte gick att lägga handen på plåten...

Permalänk
Medlem

Hade en tanke på att bygga in en dator i en IBM PS/2 model 80 jag fick en gång i tiden, men den är helt pimpad med 32MB memory expander, något som liknar ett tv-kort, SCSI kort, ljudkort och andra prylar. När jag öppnade sidan och såg allt i helt pristint skick nästan helt fri från damm så gav det känslan som att man skulle dissekera en grav. Fullt fungerande med, så ner i källarförrådet skyddat från fukt hamnade den.

Måste ha kostat multum när den var ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

känner mig gammal nu

Precis, Aopen och InWin har man haft ett antal av.
Stor händelse när de kom i *trumvirvel* svart.

Permalänk
Medlem

Kul bygge!
Gillar din bakgrundsbild

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Nostalgi! I yngre dar när man hade ont om pengar så köpte man alltid billigast möjliga chassi och satsade på komponenterna istället. Chassit var ju bara nödvändigt ont.

Jag älskar dock fortfarande billiga och enkla chassin med icke-optimal kabeldragning eftersom det hela känns mindre pretantiöst än specialchassin och speciallösningar.

Permalänk
Medlem

@1r1d1um: Precis vad jag tänkte också!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@cat_fish_1: Checkade din GTS-T R33 och riktigt najs kärra det där

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@skruvis: Den är lite svår och se från kameravinkeln, men den finns på framsidan bakom fläktgallret.

Visa signatur

Permalänk

Varför väljer folk 212 evo?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none