Mottagare för att streama spotify från telefon till högtalare

Permalänk

Mottagare för att streama spotify från telefon till högtalare

Tja, det är så att våra stora högtalare i vardagsrummet är kopplade till en gammal stereo. Vi vill kunna streama musik från mobil till högtalarna, vet ni någon bra mottagare som man kan koppla in till stereon, såg chromecast audio, men finns det någon annan billigare som också är bra?

Permalänk
Medlem

Billigare än typ ~400? Du kanske kan hitta någon bluetoothmottagare som har 3,5mm ut billigare än så. Men då tappar du förmodligen betydligt i ljudkvalitet. Fördelen är dock att du kan ansluta ljud oberoende av app.

Men mitt korta och enkla svar får bli, nej.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem

Finns väl vanliga blutooth-donglar man kan köpa för detta endamål.

Annars kan du köpa fin-fina grejer på hifiklubben, men med tanke på att du inte vill lägga ut pengar på google audio för 2-3 hundra så är nog inte 2-3 tusen något att tänka på.

Permalänk

https://www.netonnet.se/art/ljudbild/tillbehor/tradlosoverfor...
Ignorera att märket är Andersson.
Har en själv. Fungerar bra med blåtand. Billigare än så blir det nog inte.
Vill du ha bättre ljud än via blåtand så kör kabel från luren rakt in i denna. (3.5mm)

Permalänk
Medlem

Kollat på bluetooth mottagare som du kopplar in med 2xRCA, 3,5mm eller tex optisk kabel i förstärkaren?

Jag själv har denna:
https://www.netonnet.se/art/ljudbild/tillbehor/tradlosoverfor...

Finns även en billigare:
https://www.netonnet.se/art/ljudbild/tillbehor/tradlosoverfor...

Vet Logitech har någon variant och för mig jag sett från Belkin även.

Visa signatur

https://www.shutterslave.com
AMD Ryzen 5600X | Corsair H150i Pro | Corsair Vengence Pro RGB 3600MHz 32GB RAM | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | ASUS BW-12D1S-U | Samsung HW-T400/XE | Corsair Nightsword | MSI MAG X570 Tomahawk WiFi | Corsair K68 RGB | Nikon D800 | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | Windows 10 x64 |
Prova FELLO, använder Telia's nät.

Permalänk
Medlem

Själv stoppade jag en Raspberry Pi med wifi mottagare i köket och kopplade in vanliga högtalare i den via 3.5mm porten. Sedan kör den Volumio och dyker då upp som en Airplay enhet på iOS enheter (antar att de har ett system som fungerar med Android också)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av Da MusH:

Billigare än typ ~400? Du kanske kan hitta någon bluetoothmottagare som har 3,5mm ut billigare än så. Men då tappar du förmodligen betydligt i ljudkvalitet. Fördelen är dock att du kan ansluta ljud oberoende av app.

Men mitt korta och enkla svar får bli, nej.

okej, men chromecast audio ska avra bra?

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur mycket mer en Chromecast klarar och att du slipper begränsningar i Bluetooth-räckvidden med den så är den klart värd lite mer pengar.

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Finns väl vanliga blutooth-donglar man kan köpa för detta endamål.

Annars kan du köpa fin-fina grejer på hifiklubben, men med tanke på att du inte vill lägga ut pengar på google audio för 2-3 hundra så är nog inte 2-3 tusen något att tänka på.

jo chromecast audio kan ajg köpa, tänkte höra mer vad som finns att välja mellan, men max 500 kr

Permalänk
Medlem

om det är via spotify du vill streama musiken, så fungerar Chromecast Audio utmärkt. Då räcker det med WIFI uppkoppling, så slipper du även slösa batteri genom att ha igång bluetooth!

Edit: Såg nu att du skrev "google audio", antar att du menar Chromcast Audio. My bad.

Permalänk

men chromecast audio klarar både android och ios?

Permalänk
Skrivet av Lumo:

om det är via spotify du vill streama musiken, så fungerar Chromecast Audio utmärkt. Då räcker det med WIFI uppkoppling, så slipper du även slösa batteri genom att ha igång bluetooth!

Edit: Såg nu att du skrev "google audio", antar att du menar Chromcast Audio. My bad.

haha lol google audio, man ahr uppe två trådar samtidigt här, blir förvirrande xD

Permalänk
Medlem

Jag har en Chromecast Audio inkopplad till en äldre stereo.
Fungerar utmärkt med spotify.

Ja, Chromecast Audio fungerar med både iOS och android.

Permalänk
Skrivet av raxxor:

Jag har en Chromecast Audio inkopplad till en äldre stereo.
Fungerar utmärkt med spotify.

och ljudkvaliten blir bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

och ljudkvaliten blir bra?

Japp, har inget att klaga på

Permalänk
Skrivet av raxxor:

Japp, har inget att klaga på

den funkar till både youtube spotify va?

Permalänk
Medlem

Tyvärr så ger den inget ljud ut från youtube, bara på vanliga chromecast.
Fast det borde komma stöd även för chromecast audio i youtube appen, tycker jag.
En annan trevlig app som stöder Chromecast/Chromecast Audio är tunein radio. (har bara testat iOS appen iofs)

Permalänk
Skrivet av raxxor:

Tyvärr så ger den inget ljud ut från youtube, bara på vanliga chromecast.
Fast det borde komma stöd även för chromecast audio i youtube appen, tycker jag.
En annan trevlig app som stöder Chromecast/Chromecast Audio är tunein radio. (har bara testat iOS appen iofs)

Ok det var ju lite synd, men vadå kan man med vanliga chromecasten koppla till stereon och köra yuotube?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

Ok det var ju lite synd, men vadå kan man med vanliga chromecasten koppla till stereon och köra yuotube?

Vanliga chromecasten har en hdmi utgång, så du kan koppla den till en hemmabioreceiver, om den har hdmi ingångar. Den har ingen analog/optisk digital utgång som chromecast audio har.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1884438
Den här har jag kikat på en del. Har fått bra betyg. Inte billigare då, förstås.

Är lite anti Chromecast. I det här fallet verkar det ju gälla att appen har stöd, vilken ju iofs lär vara fallet för de viktigaste apparna.

Annars finns det sådana här tydligen, som jag upptäckte idag.
http://www.amazon.com/dp/B00MJMV0GU
Vet inte hur ljudkvaliteten är, eller var man hittar i Sverige.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080