Installera windows till ny SSD hjälp?

Permalänk

Installera windows till ny SSD hjälp?

Tja

Kan någon länka sidan där man kan göra (bränna) en startskiva själv? (Windows 10). Ska nämnligen installera windows på min nya ssd nu. Undrar också om det är något annat man behöver tänka på när man ska installera om datorn helt osv.

Permalänk
Medlem

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Koppla ur alla andra lagringsenheter för att undvika problem och boota med UEFI om hårdvaran har stöd för det.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av Emaelisthashit:

Tja

Kan någon länka sidan där man kan göra (bränna) en startskiva själv? (Windows 10). Ska nämnligen installera windows på min nya ssd nu. Undrar också om det är något annat man behöver tänka på när man ska installera om datorn helt osv.

Med tanke på att det tog mig 5 sekunder att söka på Google och första länken var rätt, så kanske du menar något helt annat?
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Nej, inget behövs, för allt försvinner, och du behöver ta en kopia på det du vill spara.

Permalänk
Medlem

Ta en titt windows-10 forumdel samt att din fråga har besvarats åtskilliga gånger innan.

Men jag kan ge dig rådet att ta hem alla nödvändiga drivrutiner först, ha bara ssd disken i när du installerar.

Pss... posta under Windows delen nästan gång, där lär du får bättre hjälp.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

@Jackrabbid:

Det står såhär: We recommend using the media creation tool on a PC running Windows 7 or Windows 8.1. If you run this tool on a PC running Windows 10, it can overwrite temporary files that are needed if you ever want to go back to your previous operating system.

Ska jag trycka på Download Tool eller?

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Koppla ur alla andra lagringsenheter för att undvika problem och boota med UEFI om hårdvaran har stöd för det.

Såg inte att det inkommit ett svar redan
Bra input. När jag tänker efter har jag faktiskt haft jäkligt mycket problem vid ett tillfälle, då jag installerade Windows server 2012r2.
Fick koppla ur allt. Provade säkert 30 gånger med bland annat uefi och legacy.
Först när jag kopplat ur - och in igen - dvdläsaren så funkade det.
Extra märkligt då jag inte hade någon dvdspelare i den utan fick plocka ur en från en annan dator.
Annars brukar det vara en väldigt smärtfri process, men visst kan det krångla.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Koppla ur alla andra lagringsenheter för att undvika problem och boota med UEFI om hårdvaran har stöd för det.

Vad är UEFI?
Så jag behöver inga andra program för att hitta ssd:n?

Permalänk
Skrivet av Emaelisthashit:

@Jackrabbid:

Det står såhär: We recommend using the media creation tool on a PC running Windows 7 or Windows 8.1. If you run this tool on a PC running Windows 10, it can overwrite temporary files that are needed if you ever want to go back to your previous operating system.

Ska jag trycka på Download Tool eller?

Du kan alltid plocka hem isofilen och i stället använda Rufus eller liknande verktyg för att lägga in isofilen på disk.
Alternativt bara köra igång det på den datorn du vill ha det på, jag har gjort både ock. Dvs man kan starta uppgraderingen på den datorn utan att skapa en skiva eller USB. Det ser ut att hänga sig, då inget händer på ett par timmar och sen är det plötsligt igång.

Permalänk
Skrivet av Emaelisthashit:

Vad är UEFI?
Så jag behöver inga andra program för att hitta ssd:n?

Nyare format eller vad man ska kalla det för hur datorn kommunicerar med diskar. Ser annorlunda ut på disken och kräver stöd för det.
Använd INTE gamla verktyg för kloning mm om de inte uttryckligen stöder det.

Installationen hittar de diskar som finns inkopplade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaelisthashit:

Vad är UEFI?

UEFI är ersättaren till BIOS. Det ger fördelar som snabbare uppstart och bättre integration i OS. För att boota med UEFI måste ditt installationsmedia använda filsystemet FAT32 (om du använder USB-minne) och UEFI måste ha CSM avstängt.

Citat:

Så jag behöver inga andra program för att hitta ssd:n?

Har du underlig hårdvara kan extra drivrutiner behövas, men räkna med att det fungerar utan.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av Jackrabbid:

Nyare format eller vad man ska kalla det för hur datorn kommunicerar med diskar. Ser annorlunda ut på disken och kräver stöd för det.
Använd INTE gamla verktyg för kloning mm om de inte uttryckligen stöder det.

Installationen hittar de diskar som finns inkopplade.

Aha okej, men vilket program är bäst för att bränna windows till skiva?

Permalänk

Notera att jag redan har windows 10 men vill installera om det på ssd.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Koppla ur alla andra lagringsenheter för att undvika problem och boota med UEFI om hårdvaran har stöd för det.

Skrivet av Jackrabbid:

Med tanke på att det tog mig 5 sekunder att söka på Google och första länken var rätt, så kanske du menar något helt annat?
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Nej, inget behövs, för allt försvinner, och du behöver ta en kopia på det du vill spara.

Skrivet av bärplockaren:

Ta en titt windows-10 forumdel samt att din fråga har besvarats åtskilliga gånger innan.

Men jag kan ge dig rådet att ta hem alla nödvändiga drivrutiner först, ha bara ssd disken i när du installerar.

Pss... posta under Windows delen nästan gång, där lär du får bättre hjälp.

Man kan ju också göra en startskiva via windows. Här:
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/create-a-system-r...
Detta funkar även med windows 10. ÄR inte detta ett alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaelisthashit:

Man kan ju också göra en startskiva via windows. Här:
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/create-a-system-r...
Detta funkar även med windows 10. ÄR inte detta ett alternativ?

Det där är en systemreparationsskiva, inte en installationsskiva. Varför laddar du inte bara ner ISO:n som alla säger?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Det där är en systemreparationsskiva, inte en installationsskiva. Varför laddar du inte bara ner ISO:n som alla säger?

gjort det nu. sorry är lite halvdålig idag Har en fråga till. Hur kommer det bli när jag sedan kopplar in de gamla hårddiskarna sen? Kommer de automatiskt tömmas eller kommer jag ha kvar allt som finns på dem just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaelisthashit:

gjort det nu. sorry är lite halvdålig idag Har en fråga till. Hur kommer det bli när jag sedan kopplar in de gamla hårddiskarna sen? Kommer de automatiskt tömmas eller kommer jag ha kvar allt som finns på dem just nu?

Ingenting på dem kommer ändras. Ditt USB-minne rensas ju inte heller varje gång du ansluter det till datorn, eller hur?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Ingenting på dem kommer ändras. Ditt USB-minne rensas ju inte heller varje gång du ansluter det till datorn, eller hur?

Det är sant. Flörlåt för att jag kanske ställer en dum fråga nu. Just nu bränner jag windows-iso filen med PowerISO till skivan jag ska installera windows på. Är det så man ska göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaelisthashit:

Det är sant. Flörlåt för att jag kanske ställer en dum fråga nu. Just nu bränner jag windows-iso filen med PowerISO till skivan jag ska installera windows på. Är det så man ska göra?

Om man av någon anledning inte vill installera från ett USB-minne är det så man ska göra, ja. Det är dock vanligare att man använder USB-minnen då det går snabbare och de är återanvändbara (ja, DVD-RW finns också...).

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...