Hjälp med att rädda trasig extern hårddisk

Permalänk
Medlem

Hjälp med att rädda trasig extern hårddisk

Tjena, jag har använt min externa hårddisk (Seagate SRD00F2 1TB) ett bra tag och den har fungerat bra i nått år. Nu har det dock pajat, och jag har försökt googla fram en lösning men på Seagates egna support så leder mitt problem bara till att man ska kontakta en lokal tekniker som eventuellt kan hjälpa en att rädda bilder osv. Jag undrar om man möjligtvis kan göra det själv på något sätt.

Problem: När den kopplas till datorn så lyser lampan och den börjar jobba, den koppas till datorn men visas inte någonstans. Därefter startas den automatiskt om och kopplas till datorn igen, och så fortsätter det så.

Rubrik korrigerad. // MOD
Permalänk
Medlem

Öppna upp den och ta ur hårddisken ur lådan och koppla in den i datorn direkt?

Visa signatur

"Man kan aldrig vara bäst ändå så.. "

// Haseman

Permalänk
Skrivet av Haseman:

Öppna upp den och ta ur hårddisken ur lådan och koppla in den i datorn direkt?

Vet inte riktigt om det kommer funka dock... oftast brukar externa hdd ha en hårdvarukontroller, dvs den kommer vilja formatera om disken direkt om den hittar den.. då den inte kommer kunna hålla reda på sektorerna utan denna "controller"

Klart han kan ju testa men svårt att tro det kommer funka tyvärr! (Haft detta problem)

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

@Haseman: testade och den jobbar men den syns inte i diskhantering eller någon annanstans.

Permalänk
Medlem

@KikO:
Då disken tyvärr kass. Om den "arbetar" trots att den inte syns någonstans i datorn så översätts det till att den försöker starta men misslyckas utav någon anledningen.

Visa signatur

"Man kan aldrig vara bäst ändå så.. "

// Haseman

Permalänk

@KikO: plasta in den i gladpack ha kvar usb-kabeln stoppa in den i frysen några timmar, har hört att det kan få den att funka tillfälligt om du vill ha ut någon info.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644