Köpt 144Hz skärm, vad behöver jag att uppgradera? (i5 3350p/GT 640). Spelar bara CS:GO

Permalänk
Medlem

Köpt 144Hz skärm, vad behöver jag att uppgradera? (i5 3350p/GT 640). Spelar bara CS:GO

Fick hem en 144hz skärm nu som jag fått i julklapp. Spelar bara csgo och vill nu veta vad jag ska uppgradera för att kunna ligga på en fps som klarar av skärmen. Ligger just nu på ca 90-110 fps med:

Intel(R) Core(TM) i5-3350P
NVIDIA GeForce GT 640

Så vad ska jag köpa för att kunna använda skärmen på bästa sätt?

Budget ca 3000kr.

Rubrik förtydligad /moderator
Permalänk
Medlem

Är det någon form av OEM dator?
Om så är fallet kan nät agget vara av intresse.

Annars så är det ditt grafikkort som måste bytas, vilket som helst av amd/nvidias kort av senaste generationen inom din budget är ett räjält lyft.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

@frankof: Är ganska ny på detta, vad menas med OEM?

tack för snabbt svar iaf!:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av qazper:

@frankof: Är ganska ny på detta, vad menas med OEM?

tack för snabbt svar iaf!:D

Original Equipment Manufacturer

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qazper:

@frankof: Är ganska ny på detta, vad menas med OEM?

tack för snabbt svar iaf!:D

Vad han undrar är vad du har för dator i övrigt, har du köpt en färdigbyggd eller byggt den själv?
EDIT: Hur många watt står det på ditt nätaggregat ?

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Är det någon form av OEM dator?
Om så är fallet kan nät agget vara av intresse.

Annars så är det ditt grafikkort som måste bytas, vilket som helst av amd/nvidias kort av senaste generationen inom din budget är ett räjält lyft.

Datorn är en Acer predator G3630 köpt på Mediamarkt för några år sen. detta är vad jag kan hitta, Acer - Nätaggregat ( intern ) - 500 Watt - PFC - för Aspire M3420; Predator G3620, G3620 kan det stämma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qazper:

Datorn är en Acer predator G3630 köpt på Mediamarkt för några år sen. detta är vad jag kan hitta, Acer - Nätaggregat ( intern ) - 500 Watt - PFC - för Aspire M3420; Predator G3620, G3620 kan det stämma?

Stämmer nog bra, nätagget räcker till det mesta, inom budget så blir bästa Nvidia kort GTX 970 och från AMD R9 390, dock ligger oftast som bäst några hundralappar över 3000:- så ett AMD R9 380X kan nog vara intressant och ligger under 3000:-
Nvidia GTX960 är förstås vida bättre än vad du har men är inte riktigt prisvärt och ganska mycket svagare än GTX970

Vilket kort Nvidia eller AMD osv som är bäst för CS:GO har jag dock inte en aning om, spelar aldrig det.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Köp ett GTX 960. Det räcker lätt till 200-300 FPS i CS och drar inte så mycket ström vilket minskar risken för att ditt nätaggregat, som förmodligen inte är så bra, inte klarar trycket.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Stämmer nog bra, nätagget räcker till det mesta, inom budget så blir bästa Nvidia kort GTX 970 och från AMD R9 390, dock ligger oftast som bäst några hundralappar över 3000:- så ett AMD R9 380X kan nog vara intressant och ligger under 3000:-
Nvidia GTX960 är förstås vida bättre än vad du har men är inte riktigt prisvärt och ganska mycket svagare än GTX970

Vilket kort Nvidia eller AMD osv som är bäst för CS:GO har jag dock inte en aning om, spelar aldrig det.

Skrivet av MakeCoke:

Köp ett GTX 960. Det räcker lätt till 200-300 FPS i CS och drar inte så mycket ström vilket minskar risken för att ditt nätaggregat, som förmodligen inte är så bra, inte klarar trycket.

Tack för hjälpen grabbar! Om ni orkar, skulle ni kunna länka nån bra sida att köpa det på?:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av qazper:

Tack för hjälpen grabbar! Om ni orkar, skulle ni kunna länka nån bra sida att köpa det på?:P

Det finns många olika modeller men denna ser prisvärdast ut för stunden: https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/asu...

Det ska nämnas att 960 inte ger så mycket prestanda för pengarna, men som sagt fullt tillräckligt för CS och jag är rädd för att andra kort som drar mer ström inte funkar med ditt nätaggregat.

Tänk också på att uppdatera BIOS till moderkortet. Om du har otur fungerar inte ett 900-kort till ditt moderkort även med uppdaterat bios dock. I så fall kan du leta upp ett begagnat GTX 660 eller HD 7870.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB