Permalänk
Medlem

Gruppinkorg BRF

Hej, i vår BRF behöver vi strukturera upp vår e-postadministrering. Jag undrar hur man bäst sätter upp en gruppmail/gruppinkorg så den blir överskådlig och lätthanterlig. Nu har vi en gemensam hotmail dit all epost kommer som sedan vidarebefodras till vår ordförande som har ensamt ansvar för all epost. Jag tycker alla behöver kunna läsa, svara, och följa konversationerna. Vi har vår hemsidedomän på Loopia där det även borde ingå e-post. Hur gör vi det bättre?

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel i7-2600K | Corsair Vengance LP 8 GB | XFX HD6850 1 GB | Blackmagic Decklink 4K Extreme | Blackmagic Decklink Mini Recorder | Samsung 850 Pro 256 GB | Corsair Force GT 120 GB | WD Green 2 TB | WD Black 1 TB | Samsung F3 1 TB | Asus USB-N53 | Corsair HX650 | Fractal Design R3 | 2X Samsung DVD±RW 22X | WD My Book 3 TB | WD My Passport Ultra 2 TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Slappy:

Hej, i vår BRF behöver vi strukturera upp vår e-postadministrering. Jag undrar hur man bäst sätter upp en gruppmail/gruppinkorg så den blir överskådlig och lätthanterlig. Nu har vi en gemensam hotmail dit all epost kommer som sedan vidarebefodras till vår ordförande som har ensamt ansvar för all epost. Jag tycker alla behöver kunna läsa, svara, och följa konversationerna. Vi har vår hemsidedomän på Loopia där det även borde ingå e-post. Hur gör vi det bättre?

Använd Webmail (via Loopia) så kan ju alla som har inloggningsuppgifterna gå in och läsa, det går ju även att sluta vidarebefordra mailen och låta alla få tillgång till hotmailkontot.
Det går kanske även att vidarebefordra mailen till alla i stället för bara till en.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slappy:

Fundera igenom funktionen ordentligt och diskutera med andra i er BRF. Tycker det känns lite vanskligt att alla ska kunna svara. Men sen har jag inte koll på vad det är för post som kommer till kontot, men IOM att du tycker det är viktigt att alla kan se den så är verkar det vara ganska viktig information som skickas.

Frågor att ställa sig:
Behöver alla kunna svara?
Ska alla kunna radera och ändra i e-posten?
Ska det vara gemensam eller individuell inloggning?
Behöver det loggas vad som sker i de olika kontona?
Finns säkert fler frågor men det va vad jag kom på såhär innan jag ska sova.

Det kanske räcker att en har ett adminkonto och sen har alla andra ett gemensamt konto med lästättighet bara?

Intressant att se om någon har en bra lösning på ditt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Använd Webmail (via Loopia) så kan ju alla som har inloggningsuppgifterna gå in och läsa, det går ju även att sluta vidarebefordra mailen och låta alla få tillgång till hotmailkontot.
Det går kanske även att vidarebefordra mailen till alla i stället för bara till en.

Så kan man göra men på det sättet är det lätt att man missar mejl. Om en går in och läser ett mail så är det inte oläst eller "nytt" när nästa kommer in. Om man är borta en tid så vill man enkelt kunna läsa ifatt vad som hänt. Då vill man att alla mejl man inte läst ska vara "nya".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel i7-2600K | Corsair Vengance LP 8 GB | XFX HD6850 1 GB | Blackmagic Decklink 4K Extreme | Blackmagic Decklink Mini Recorder | Samsung 850 Pro 256 GB | Corsair Force GT 120 GB | WD Green 2 TB | WD Black 1 TB | Samsung F3 1 TB | Asus USB-N53 | Corsair HX650 | Fractal Design R3 | 2X Samsung DVD±RW 22X | WD My Book 3 TB | WD My Passport Ultra 2 TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Slappy:

Så kan man göra men på det sättet är det lätt att man missar mejl. Om en går in och läser ett mail så är det inte oläst eller "nytt" när nästa kommer in. Om man är borta en tid så vill man enkelt kunna läsa ifatt vad som hänt. Då vill man att alla mejl man inte läst ska vara "nya".

Om man vidarebefordrar till flera så kan ju var och en läsa mailen oberoende av de andra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sledde:

Fundera igenom funktionen ordentligt och diskutera med andra i er BRF. Tycker det känns lite vanskligt att alla ska kunna svara. Men sen har jag inte koll på vad det är för post som kommer till kontot, men IOM att du tycker det är viktigt att alla kan se den så är verkar det vara ganska viktig information som skickas.

Frågor att ställa sig:
Behöver alla kunna svara?
Ska alla kunna radera och ändra i e-posten?
Ska det vara gemensam eller individuell inloggning?
Behöver det loggas vad som sker i de olika kontona?
Finns säkert fler frågor men det va vad jag kom på såhär innan jag ska sova.

Det kanske räcker att en har ett adminkonto och sen har alla andra ett gemensamt konto med lästättighet bara?

Intressant att se om någon har en bra lösning på ditt problem.

Intressanta tankar som jag givetvis tar till mig. I detta läge funderar jag mest på en teknisk lösning. Om alla i styrelsen eller bara två ska kunna svara kvittar egentligen, hursomhelst vore det bra med en bättre maillösning än vi har idag.
Vi har en på jobbet där vi har en gruppadress där alla kan gå in och svara, tar man bort ett mail försvinner det bara i den privata inkorgen. De andra i gruppen har mailet kvar. Därför behöver alla var sin mail med individuell inloggning som läggs i gruppmailen.
När man svarar på ett mail lägger man gruppadressen som kopia vilket gör att alla ser svaret och kan fortsätta konversationen.

Som du säger kanske några bara ska ha läsrättigheter.

Hur gör man i andra BRF:er, någon som har erfarenhet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om man vidarebefordrar till flera så kan ju var och en läsa mailen oberoende av de andra.

Det är sant och det är också en variant man kan tänka sig. Men då måste man använda sin privata mail och den tar man ju med sig när man slutar i styrelsen. Sedan kanske vissa har förvirrande privata adresser som gör att man hellre har namn.efternamn@brf.se. Då kan man också avsluta det mailkontot när personen avslutar sitt styrelseuppdrag.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Slappy:

Det är sant och det är också en variant man kan tänka sig. Men då måste man använda sin privata mail och den tar man ju med sig när man slutar i styrelsen. Sedan kanske vissa har förvirrande privata adresser som gör att man hellre har namn.efternamn@brf.se. Då kan man också avsluta det mailkontot när personen avslutar sitt styrelseuppdrag.

Nu förstår jag inte, man använder ju inte sin egen mailadress för föreningens mail, alla mail går ju till och från föreningens domän, du använder däremot din privata klient och man tar bara bort adressen ur forwardlistan när nån inte ska vara med längre och är det problem med att nån skickar mail får man byta lösenord. Det är inte helautomatiskt att nyta lösen om det nu skulle behövas men det är en billig och enkel lösning som borde fungera om ni inte är många i styrelsen och ni är väl inte fler än 10 personer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Enklast vore att hitta en leverantör som kan vidarebefordrade till flera externa (privata) adresser för mejl till den gemensamma adressen. Bara att se till att listan är uppdaterad när folk flyttar