Ny dator - Thread stuck in Device Driver och black screen monitor loses connection ingame

Permalänk
Medlem

Ny dator - Thread stuck in Device Driver och black screen monitor loses connection ingame

Jag har precis byggt en ny dator, det gick bra. Fick mycket hjälp härifrån. Tyvärr var tydligen inte bygget det svåra utan att undvika problem efteråt.

När jag spelar, precis börjat eller alt tabbar, sätter igång spotify med tangentbordet, i CSGO och Skyrim(Inte hunnit testa flera) så får jag olika problem. Ibland blue screen error som säger Thread stuck in Device Driver. Ibland blir det svart, skärmen förlorar connection och ljudet loopar. Blir tvungen att göra en hardreset eller om jag hinner alt tabba innan skärmen blir svart kan jag logga ut o in.

Jag har Asus Z97-A moderkort, Radeon R9 Fury Strix GPU, I7-4790k CPU

Läste någonstans att en BIOS update fixade Thread Stuck in Device Driver men det var till en laptop. Läste också en en clean install av gpu drivers skulle fixa det, men det har jag testat och det funkade inte. Iof var min installation andra gången inte så jävla bra för jag visste in riktigt om allt installerades korrekt för AMDs software är skiit. Men jag har lirat Battlefront, BF4, Elite Dangerous helt utan problem.

Lästte någonstans att med Afterburner underklockade man sin hårdvara och dett skulle fixa black screen loses connection men 1. Vet att överklocka tar bort garantin, gör inte klockning av någon form det då? 2. Försämrar inte det prestanda? Jag kan inte se att lösningen är att underklocka.

Jag är helt ärligt trött nu. Man blir utmattad och frustrerad när man inte vet vad som är fel och hur maan ska fixa det. När man ser folk från fucking 2014 som har samma problem och inte är fixat. AMD har inget ordentligt software som säger vad man behöver. Även om man bara ska installera en liten hotfix så försöker de installera om massa olika filer o bloatware som Gaming Evolved. Skulle kanske gått med Nvidia istället för AMD. Försent nu iaf.

Permalänk
Medlem

När jag installerade allt så installerade jag inte den nyaste versionen av BIOS, detta enligt instruktioner jag fått från flera på detta forum. Jag hoppas det kvarstår.

Permalänk
Medlem

"Ensure the video drivers are updated to the latest Dell version.
The system BIOS is fully up-to-date.
If both the video driver and the system BIOS are fully up-to-date, check with the manufacturer for recent driver updates.
As a last resort, try exchanging the video card."

From dells hemsida angående problem. Flertal källor säger nu att uppdatera BIOS kan lösa problemet. Det verkar vara komplicerat, kanske farligt att uppdatera BIOS dock. Men om det är lösningen så har jag inte mycket av ett val.

Permalänk
Medlem

För tillfället verkar det bara vara "no signal monitor" problemet som är kvar. Det är en ny dator så antar inte det är min GPU som överhettar, jag hinnar ju ens spela Skyrim i 5 minuter innan det skiter sig. Skärmen blir svart, och no signal, även om jag alt tabbar.

Jag har inte rört någon bios uppdatering men folk säger lite överallt att det är det jag bör göra. Antingen det eller diagnosera min ramminnnen men dem är också väldigt nya. Jag kan spela spel som CSGO, Alien Isolation, battlefront utan problem men Skyrim skiter sig.

Permalänk
Medlem

Så jag ska uppdatera min BIOS nu eftersom under BIOS updates säger den "Improves stability" och av dem jag fått svar har de rekommenderat att jag uppdaterar BIOS.

Men jag är lite fundersam på exakt hur, jag har några frågor.

Enligt denna http://www.asus.com/microsite/2014/MB/New_4th_gen_Intel_proce...

så ska jag formatera ett USB till fat16/fat32, detta kan jag lista ut genom att googla.

Sedan ladda ner en fil som jag inte vet vilken dem talar om

>Download the “BIOS Renamer for USB BIOS Flashback and Crashfree BIOS 2” tool, which you’ll find in the “BIOS-Utilities” section of your motherboard’s Support page.

Mitt moderkort och dess relevanta länkar är här http://www.asus.com/Motherboards/Z97A/HelpDesk_Download/

Enda filen som talar om BIOS är Version 1.01.02 under utilities som innehåller bland annat då

>ASUS USB BIOS Flashback V1.02.07 for Windows 7/8/8.1 32bit & 64bit / 10 64bit.(Z97-A / Z97-AR / Z97-A-USB3.1 not support)

Alltså om jag hittat rätt här så laddar jag ner den filen, lägger den och cap filen på en fat32 usb

Stoppar in mitt USB i moderkortet vid Flash grejen, och sedan håller in flashknappen i tre sekunder, då ska den blinka. Har jag förstått det rätt då? Ska inte vara så svårt. Kommer några filer på min dator vara kompromissade? Jag vet att det kan krånga med windows 10 updates.

Denna guide http://www.drivethelife.com/windows-drivers/how-to-free-updat...

och även andra visar att man går in i BIOS själv och klickar på Update BIOS och fixar därifrån.