Tracka användare lokalt i ubuntu

Permalänk
Medlem

Tracka användare lokalt i ubuntu

vet inte om det här är rätt ställe eller forum, men jag tänkte prova och så ser vi väl.

Har en hemsida där jag säljer lite bil delar och har då också får en massa besökare.
använder en grund sida som heter prestashop, men det som är lite skumt är då alla besökare.
Jag klagar inte över att det är 30k-35k användare på min sida i månaden men jag tänkte jag
skulle försöka kolla vart alla kommer ifrån
Prestashop har en egen liten "statestik" sida på "bak-sidan" som man kan kolla, men man får
bara fram siffror och ip, typ inget annat.
Finns det på något sätt man kan installera en program snutt eller något sånt som kan hålla koll på port 80 eller liknande.
för att då se om det är 30k botar som sitter och trycker.

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredde89:

vet inte om det här är rätt ställe eller forum, men jag tänkte prova och så ser vi väl.

Har en hemsida där jag säljer lite bil delar och har då också får en massa besökare.
använder en grund sida som heter prestashop, men det som är lite skumt är då alla besökare.
Jag klagar inte över att det är 30k-35k användare på min sida i månaden men jag tänkte jag
skulle försöka kolla vart alla kommer ifrån
Prestashop har en egen liten "statestik" sida på "bak-sidan" som man kan kolla, men man får
bara fram siffror och ip, typ inget annat.
Finns det på något sätt man kan installera en program snutt eller något sånt som kan hålla koll på port 80 eller liknande.
för att då se om det är 30k botar som sitter och trycker.

Har aldrig använt prestashop själv. Men gissar på att det använder apache2 eller liknande i grunden och då kan man logga webbläsare OS och lite annat kul från besökarna. Det är även möjligt att spara en kaka i besökarens webbläsare för att se om samma person kommer åt sidan från flera IP-adresser. Frågan är dock hur mycket man ska logga och hur länge de skall sparas, personligen förstår jag att folk loggar saker men uppskattar om det hålls till ett minimum.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem

Google analytics är ett javascript du lägger in på sidan och sedan får du all statistik om varifrån dina besökare kommer, vilka undersidor de besöker osv. Känns kanska branchstandard att använda analytics...

www.google.se/Analytics