Dagen är kommen - Netflix har börjat stänga av användare som använder VPN/proxy/etc för att komma åt Netflix US

Permalänk
Medlem

Har funkat hur bra som helst för mig med Hola, och de gör så även idag som tur är

Permalänk
Lego Master

Jag har aldrig brytt mig om att använda VPN för att komma åt utbudet på Netflix US, men efter detta blir det ju en principsak. Kan man se det amerikanska utbudet nånstans? netflix.com skickar mig bara vidare till /se.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

testade nyss med TunnelBear o funk utan problem för mig verka det som.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Jag har varit väldigt nära på att skaffa Netflix men då var tanken att jag ska kunna komma åt all content på sidan ***bort/moderator***

§7/piratkopiering //screamin-daemon, moderator
Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag kommer fortfarande åt mitt amerikanska netflix konto, so far so good

Skulle aldrig någonsin betala för den svenska varianten.

Kommer även åt mitt HULU konto

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Du skulle likaväl komma till motsatt slutsats med samma data men man drar ju den som gynnar sig själv mest.

Förklara gärna hur du kommer till den slutsatsen. Finns det något exempel från någon annan branch där någon börjat producera samma vara till ett enormt mycket lägre pris (i det här fallet i princip 0 Kr) som överlevt utan att förändra sig? Jag tycker det är dags för media att inse att de måste ändra sitt sätt att arbeta om de ska komma till rätta med piratkopiering. Detta är enligt mig inte rätt väg att gå!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Tråkigt, hejdå netflix! ända anledningen till att jag körde netflix är proxy via USA. Det svenska utbudet är riktigt kasst.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

EU jobbar på en lagstiftning där man försöker få till att allt material inom EU ska vara detsamma, oaktat EU-land. Tror det kan generera bra skit, men även mycket tråkig fransk och tysk dubbning.

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem

Det varierar över tid, men överlag så tycker jag att det amerikanska utbudet har hållit rätt låg klass det senaste året eller så. Dock är det ju billigare med amerikanskt konto och i och med att det ger tillgång till det svenska också så är det ju dumt att inte ha amerikanskt konto, det ger ju flera länders utbud till lägre kostnad.

Permalänk
Inaktiv

Här försvinner också mitt netflix abonnemang. Har kikat på Netflix US via PS4 men nu skiter jag i det helt. Svenska utbudet är så värdelöst att det bara inte är värt avgiften. Hej då lagliga metoder att stilla film och serie klådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban75:

EU jobbar på en lagstiftning där man försöker få till att allt material inom EU ska vara detsamma, oaktat EU-land. Tror det kan generera bra skit, men även mycket tråkig fransk och tysk dubbning.

Alltså jag har också hört om denna lagen och uppfattade den precis som du först. Sedan fick jag förklarat att det snarare är så att du ska kunna ta del av DITT lands utbud oavsett var i EU du är. Helt värdelöst med andra ord.....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Alltså jag har också hört om denna lagen och uppfattade den precis som du först. Sedan fick jag förklarat att det snarare är så att du ska kunna ta del av DITT lands utbud oavsett var i EU du är. Helt värdelöst med andra ord.....

Jaha, åh fan... EU bara levererar... >.<

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem

Surt detta, men jag lär ha kvar mitt då barnen gillar utbudet som finns för dom.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd

Vad är så mycket bättre med det amerikanska utbudet då? Är det ENORMT mycket större? Kommer storfilmer upp tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellepelle:

Vad är så mycket bättre med det amerikanska utbudet då? Är det ENORMT mycket större? Kommer storfilmer upp tidigare?

Ja det är större, storfilmer brukar dock inte komma upp tidigare direkt iom att de ofta kör world releases men t.ex. så har Australien bara 10% av US utbudet, vet inte vad Sverige har men mycket som inte finns.

Sedan till TS, Netflix har väl inte börjat stänga av användare utan blockar access till andra regioner, ganska stor skillnad?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Ja det är större, storfilmer brukar dock inte komma upp tidigare direkt iom att de ofta kör world releases men t.ex. så har Australien bara 10% av US utbudet, vet inte vad Sverige har men mycket som inte finns.

Sedan till TS, Netflix har väl inte börjat stänga av användare utan blockar access till andra regioner, ganska stor skillnad?

Utbudet är mycket större i USA än i de flesta länder, men väldigt mycket av det amerikanska utbudet är skräp också. Förkortade "best of"-säsonger av realityprogram från History Channel och andra dokumentärkanaler t.ex.

Den amerikanska versionen är ibland snabbare med tv-serier och emellanåt med filmer också, men det är lika ofta som nyare filmer finns i den svenska versionen, men inte i USA. Jag skulle inte nöja mig med enbart den amerikanska versionen, för allt som finns i Sverige finns inte i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban75:

EU jobbar på en lagstiftning där man försöker få till att allt material inom EU ska vara detsamma, oaktat EU-land. Tror det kan generera bra skit, men även mycket tråkig fransk och tysk dubbning.

Fransk och tysk dubbning, ja kanske, men rimligen så lär det gå att välja ljudspår, så att inte vi behöver se den dubbade versionen av amerikanska filmer.

Permalänk
Medlem

Jag visste inte ens det fanns en möjlighet att se Netflix USA haha. Jag är nöjd med den jag har.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xfinity:

Sa upp mitt abb idag, känns bara fånigt med regioner...

Sa upp mitt abb med.

Permalänk
Medlem

Kommer säga upp mitt med nu. Man gillar de filmer som gjorts, betalar för en tjänst som visar innehållet men riskerar att bli bannad för att det finns en artificiell spärr. Det är som att filmbolagen ber om att människor ska ladda ner "olagligt".

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban75:

EU jobbar på en lagstiftning där man försöker få till att allt material inom EU ska vara detsamma, oaktat EU-land. Tror det kan generera bra skit, men även mycket tråkig fransk och tysk dubbning.

Du vet att modern teknik tillåter fler än ett ljudspår. Så bara för att nått är dubbat så kan man även se med andra/orginalspråk

Exempel på det är ju hemska vidriga svenska berättarna på Discoverys faktaprogram. Som man i de flesta vettiga nät kan ersätta med engelska orginalspåret.

Permalänk
Medlem

Hoppsan proxy pirates, det var nytt koncept för mig.
Låter ju som en extremt bra idé av upphovsrättighets innehavarna att jaga betalande prenumeranter så de istället kanske väljer andra lösningar som inte ger någon intäkt alls. Genialiskt.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

@aluser Ja inte drar jag då slutsatser som gynnar andra i första hand. Isf hade jag sålt av alla leksaker och donerat bort alla mina pengar.

Vill inte mediajättarna sälja till alla konsumenter på lika villkor utan tar ett steg bakåt kan kunsumenterna ta ett steg bakåt med. Tror att hälften av alla som har netflix US i Sverige har piratat innan så är ett klockrent skott i foten detta.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Avstängd

Själv valde jag Netflix för att jag tycker de har bäst teknik på bild och ljudsidan. HBO är äntligen uppe och nosar på 70% av deras nivå men deras gränssnitt är ju en katastrof.

Kör genom VPN ibland men tycker inte USA-Netflix är överlägset bättre än i Sverige. Någon film ibland som kommer först. Men så finns ju det också serier på Svenska Netflix som visars längre än hos Netflix US som tex Battlestar Galactia. Fortfarande en mycket sevärd serie som tyvärr nu är borta helt från Netflix.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Förklara gärna hur du kommer till den slutsatsen. Finns det något exempel från någon annan branch där någon börjat producera samma vara till ett enormt mycket lägre pris (i det här fallet i princip 0 Kr) som överlevt utan att förändra sig? Jag tycker det är dags för media att inse att de måste ändra sitt sätt att arbeta om de ska komma till rätta med piratkopiering. Detta är enligt mig inte rätt väg att gå!

Även om jag håller med dig om att dom behöver inse att det är en global marknad och sälja till många i rätt tid bör vara en bättre modell så kan man även tolka datan på sådant sätt att då piratkopieringen tar pengar från streamingmarknaden och därmed gör den mindre värdefull så är det fortfarande mer lönsamt med konstiga termins och zonavtal då dessa än så länge generar säkra pengar vilket försvårar streamingmarknaden att förändras och få ett bättre utbud.
Det är först när reklamfinansieringen inte täcker underskottet från utebliven försäljning/streaming som en förändring sker och det kommer av att färre tittar och agerar utifrån reklamen inte att fler piratkopierar.

Dock så förstår jag din synpunkt bättre efter detta inlägg och hade kanske inte kommenterat alls för det som fick mig att reagera var att det mest såg ut som att du ville rationalisera ett visst agerande och det tror jag inte längre.

Permalänk
Medlem

Är det någon som fått problem ännu?

Visa signatur

Anton

Permalänk
Medlem

Det är ju inte bara för "netflix" att bestämma vad som är tillgängligt i respektive land.

Visa signatur

korWWW

Permalänk

Löst?

Verkar ha hittat en lösning.. jag testade att byta region och tidszon i systemet på min mac som är mediaburken hemma. Ställde in USA som region och stängde av internettid, bytte till en random-stat i USA. Netflix funkar utmärkt nu tunnlat till USA. Använder Tunnelbear. Verkar som spärren går ut på att fråga browsern om region och tid. Matchar det inte med din IP GEO bannas man. En ledtråd till den teorn är också att inkognito inte tillåts av netflix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dotchetter:

Verkar ha hittat en lösning.. jag testade att byta region och tidszon i systemet på min mac som är mediaburken hemma. Ställde in USA som region och stängde av internettid, bytte till en random-stat i USA. Netflix funkar utmärkt nu tunnlat till USA. Använder Tunnelbear. Verkar som spärren går ut på att fråga browsern om region och tid. Matchar det inte med din IP GEO bannas man. En ledtråd till den teorn är också att inkognito inte tillåts av netflix.

Har fortsatt kolla på netflix med ZenMate tillägget i min webbläsare, funkar utan problem.
Vad jag förstått så är det bara en hel drös med IP-adresser som netflix kollar mot. Dessa adresser har de fått fram genom att se ett mönster på vart användarna kommer in ifrån (gratis VPN program ger ingen privat IP-adress) och blockar dem bara. Inget som påverkar kontot mer än att du måste stänga av din VPN för att få se innehållet.

Netflix utbud är totalt värdelöst ändå, kollar hellre på en ful-stream än betalar dem för att få se en halv serie eller en film från -04.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

@Pamudas: Okej! Min VPN blev nämligen blockad, men detta jag gjorde fixade det. Byter jag tillbaka systeminställningarna är spärren tillbaka.