Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Datorn startar inte efter byte av grafikkort!

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte efter byte av grafikkort!

Hej!

Gjorde en tråd för ett tag sedan där jag frågade om man kunde göra om en 4 pin strömkabel till 8 pin. Svaret var att jag skulle köpa kablar och jag gjorde det. Nu idag kopplade jag in kablarna som man skulle till det nya grafikkortet och den vill inte starta.

Det är som att fläktarna går på högvarv och efter 3 sekunder stannar de upp i en halvsekund för att sedan gå på högvarv igen. Jag testade byta tillbaka till mitt gamla grafikkort som jag vet fungerar men då händer samma sak?

Jag märkte att kabeln som kom ut från psun också gick til en lampa på chassit så undrar om det kan ha kortslutit psun?

Är ej jättekunnig inom datorer så har faktiskt ingen aning vad jag ska göra. Lämna in den är inget alternavit, endast köp av komponenter men då vill jag helst veta till 90% att det är det som är felet.

Tackar för all hjälp och behöver verkligen få igång den för att klara av skolarbetet!

Permalänk
Medlem

Om du startar utan något grafikkort i, vad händer då?

Vad har du för komponenter i datorn? Moderkort, processor, o.s.v.?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Specs?

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Om du startar utan något grafikkort i, vad händer då?

Vad har du för komponenter i datorn? Moderkort, processor, o.s.v.?

https://gyazo.com/434290b7cff3852d1b3406aadc9638c9

Där sitter det gamla grafikkortet i. Mitt nya heter MSI Geforce GTX 760 2gb

Observera att detta är före datorn inte startade!

Vågar man starta utan grafikkort med mitt modetkort? Läste på nån sida att man måste ini bios och slå på "halt on all errors" och den möjligheten har jag inte just nu
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att moderkortet lyser rött vid MEMOK och till höger om en massa kablar som antagligen går till MEMOK när datorn är igång? Efter kanske 30sekunder slutar det och istället börjar fläkten på moderkortet lysa blått.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swires:

Kan tillägga att moderkortet lyser rött vid MEMOK och till höger om en massa kablar som antagligen går till MEMOK när datorn är igång? Efter kanske 30sekunder slutar det och istället börjar fläkten på moderkortet lysa blått.

Har du en fabriksbyggd dator? Dessa kan tyvärr ha stora problem att klara de senare grafikkorten då deras moderkort och bios inte kan uppdateras till körbart skick. Kolla om det ev finns nyare bios som ev kan få det att fungera.

Hur är det med kraften i ditt nätagg? Iom att ditt nya grafikkort kräver mer ström kanske ditt nuvarande nätagg inte klarar av lasten?!
Du skriver fyrapinnars til grafiken? Det finns enbart antingen 6 eller 6+2 pinnars till PCI-e-extraström.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Verkar som att du överbelastat nätaggregatet i datorn. Var väl jag som tipsade om att testa med adaptrar till grafikkortet. Då återstår inget annat än att köpa ett nytt nätaggregat vilket du också kunde ha gjort från början. Att prova med nätaggregatet som sitter i datorn från början var en chanstagning som i bästa fall skulle fungerat och i så fall skulle du inte behövt köpa ett nytt nätaggregat.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Bort! Detta ta ni via köpes/säljes i vårat forum.

Var vänlig läs våra regler en gång till.

/moderatorn

Säljes
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har du en fabriksbyggd dator? Dessa kan tyvärr ha stora problem att klara de senare grafikkorten då deras moderkort och bios inte kan uppdateras till körbart skick. Kolla om det ev finns nyare bios som ev kan få det att fungera.

Hur är det med kraften i ditt nätagg? Iom att ditt nya grafikkort kräver mer ström kanske ditt nuvarande nätagg inte klarar av lasten?!
Du skriver fyrapinnars til grafiken? Det finns enbart antingen 6 eller 6+2 pinnars till PCI-e-extraström.

Det var någon kabel som hade 4 pinnar som kom från nätagget

Skrivet av fantomsmurfen:

Verkar som att du överbelastat nätaggregatet i datorn. Var väl jag som tipsade om att testa med adaptrar till grafikkortet. Då återstår inget annat än att köpa ett nytt nätaggregat vilket du också kunde ha gjort från början. Att prova med nätaggregatet som sitter i datorn från början var en chanstagning som i bästa fall skulle fungerat och i så fall skulle du inte behövt köpa ett nytt nätaggregat.

Jo jag har beställt ett nytt nätagg, EVGA Supernova 650 G2. Ville spara mina pengar om det var möjligt och tog en chansning men jag var beredd på detta. Visste dock inte om andra komponeter kan ha tagit stryk så startade denna tråd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu antar jag att han menar att han provat en

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/45551-deltaco...

Och jora dessa kablar kan funka i absolut bästa fall..
Ofta så går nätdelen åt helvete så fattar inte ens varför skiten finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noxius:

Nu antar jag att han menar att han provat en

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/45551-deltaco...

Och jora dessa kablar kan funka i absolut bästa fall..
Ofta så går nätdelen åt helvete så fattar inte ens varför skiten finns.

Så grafikkortet och nätagget kan ha gått sönder om jag använde de kablarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swires:

Så grafikkortet och nätagget kan ha gått sönder om jag använde de kablarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Får hoppas att det bara är nätaggregatet som gått sönder. Det var väl ändå på 450/400 W? Jag hade gissat att det skulle fungerat men att datorn eventuellt skulle ha stängt av sig när du spelat.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Får hoppas att det bara är nätaggregatet som gått sönder. Det var väl ändå på 450/400 W? Jag hade gissat att det skulle fungerat men att datorn eventuellt skulle ha stängt av sig när du spelat.

Jo det var det jag trodde också, men när datorn inte startar alls börjar man undra om nått annat tagit stryk

Skickades från m.sweclockers.com