Gå över till integrerad grafik

Permalänk
Medlem

Gå över till integrerad grafik

Hej!

Jag har en fråga om det går att "switcha" till integrerad grafik på min dator istället för att anävnda det dedikerade grafikkortet? Jag har en ASUS M52AD med intel core i5-4460 processor och ett geforce gtx 960-grafikkort, men jag hittar inte något integrerat grafikkort i Enhetshanteraren. Kan det ändå vara möjligt att gå över till integrerad grafik med en sån här dator (tänker att kortet t.ex. kanske inte är aktiverat)? Jag har två grafikportar, en VGA-port som sitter vid moderkortet, och en DVI-port som går till det dedikerade grafikkortet.
Jag hittade denna tråd om hur man kan gå över till dedikerad grafik:

http://smallbusiness.chron.com/switch-onboard-gpu-asus-53059....

"Step 1
Restart or power on the computer. Press "Del" on the ASUS logo screen to load the BIOS.
Step 2
Select "Exit/Advanced Mode," then "Advanced Mode." Use the directional pad to select the "Advanced" tab.
Step 3
Scroll to "System Agent Configuration" and then press "Enter."
Step 4
Select "Initiate Graphics Adapter" and then press "+" or "-" to change the value to "iGPU."
Step 5
Select "Exit," then "Save Changes & Reset" to restart the computer and switch to the onboard graphics adapter."

Jag har kollat min BIOS och kan välja alla steg, även alternativet "Initiate Graphics Adapter" --> "IGPU". Men om jag gör det här, kommer det att funka? Eller riskerar jag sitta med en svart skärm sen ifall det inte funkar?

Tack på förhand!

fel i rubriken och fixade otydligheter
Permalänk
99:e percentilen

Är det iGPU eller dGPU du vill använda? Du nämner båda flera gånger. Varför skulle du vilja använda iGPU:n när du har en bra dGPU?

Om du gör som i den guiden och väljer iGPU i BIOS och kopplar skärmen till moderkortet så kommer det fungera. Det är ingen risk att du blir utan bild en längre stund.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Du kommer troligen få en svart skärm och det ska du få.
men då är det så enkelt att du flyttar skärmen till uttaget som du precis aktiverade
Får jag fråga varför du vill göra detta?

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Hej och tack för svar!
Saken är helt enkelt den att jag vill fokusera på jobbrelaterade grejor ett tag och därmed vill jag inte ha tillgång till spel, dvs jag vill ha den som en "jobbdator" enbart. Sen tänkte jag kanske använda den som en speldator när saker lugnat ner sig, och då aktivera mitt geforce igen.
Men då kan jag lita på att den integrerade grafiken funkar även om det inte finns något integrerat grafikkort listat i Enhetshanteraren?

Permalänk
Medlem

Absolut ska det fungera! Men innan du gör någon ändring, så gå in på ASUS hemsida och ladda ner drivrutinerna för Intel HD grafiken om du inte redan har dessa installerade.
I BIOS så kan korten heta lite olika. I min burk heter de [IGD] & [PEG], och är inte utskrivna med namnen.
Att det integrerade grafikkortet inte listas i Enhetshanteraren kan bero på att det är "avaktiverat" Eller att några drivrutiner till den inte är installerade. Så tanka ned och installera dessa ifall du inte redan har det, och sedan ska det bara vara att köra igång!

Drivrutiner för ASUS M52AD

Dubbelkolla så att länken jag gav dig går till just din dator.
Sedan ser det ut som om den även har HDMI för det integrerade kortet. Kör med det än med VGA om du har möjlighet.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Nog enklare att bara ta bort spelen från lagringsenheten, vilket fall somhelst så lycka till med att hålla fingrarna borta från spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av masecat:

Hej och tack för svar!
Saken är helt enkelt den att jag vill fokusera på jobbrelaterade grejor ett tag och därmed vill jag inte ha tillgång till spel, dvs jag vill ha den som en "jobbdator" enbart. Sen tänkte jag kanske använda den som en speldator när saker lugnat ner sig, och då aktivera mitt geforce igen.
Men då kan jag lita på att den integrerade grafiken funkar även om det inte finns något integrerat grafikkort listat i Enhetshanteraren?

Whaaaat är det inte bättre att helt enkelt skita i att spela? Hört talas om karaktär

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

kanske är det så att TS vill spara ström?:)

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Haha, ja det stämmer men vissa har väl bättre karaktär än andra.
Bra att det går att ställa in datorn som man vill, tycker jag.

Permalänk

Gör 2 olika konton i Windows istället? Ett utan spel och ett med spel

Permalänk
Hedersmedlem

Till att börja med kan du prova att bara koppla skärmen till moderkortet istället. Kan hända att det räcker för att aktivera den interna grafiken. Du måste använda VGA eller HDMI. Den inbyggda grafiken har ingen DVI.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Går det inte att utföra arbetsrelaterade uppgifter på ett GTX960 ? Detta var nog en av de konstigaste undringar jag stött på detta år...

Visa signatur

Core i7 2600@4Ghz - 16GB Corsair Vengenace@1600Mhz - 90GB Corsair Force3 SSD - WD 1TB HDD - EVGA GTX970@1501Mhz - Corsair TX650 PSU - AcerXB270HU 144Hz/GSYNC/1440p - Biltema högtalare med subwoofer. MSI P67A G45 MB *-*-* 11000 poäng Firestrike, 3050 poäng Unigine Heaven, default 2560x1440 *-*-* Windows 7 64. Byggd 2011

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Underklockaren:

Går det inte att utföra arbetsrelaterade uppgifter på ett GTX960 ? Detta var nog en av de konstigaste undringar jag stött på detta år...

Jag tror att du har missat poängen. TS vill använda den integrerade grafiken för att inte lockas att spela. Hur knasigt det än verkar så är det väl bra om det funkar för honom.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mange75:

Whaaaat är det inte bättre att helt enkelt skita i att spela? Hört talas om karaktär

Hört talas om det, har jag kanske gjort, någon gång.

Testa att koppla in skärmen på det integrerade som sagt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |