Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem

Gillar Win 10 skarpt so far. Snabbt, logiskt och bra. Dock inte vågat installera på huvudburken med W7 än.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aene:

Men då skulle ju inte Windows 10 vara gratis längre. Ska de då tvinga folk att betala också?

Vad det kommer kosta att uppgradera till Windows 10 år 2020 är det knappast någon som vet än.

Skrivet av fridge8:

Gillar Win 10 skarpt so far. Snabbt, logiskt och bra. Dock inte vågat installera på huvudburken med W7 än.

Du vet väl att ~70% av medlemmarna på Sweclockers har uppgraderat sin huvudburk redan?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du vet väl att ~70% av medlemmarna på Sweclockers har uppgraderat sin huvudburk redan?

Öh? Hur vet du det? Har du frågat alla? Jag har t ex inte fått den frågan och jag har inte nergraderat någonting till 10:an. Så din statistik verkar inte så värst representativ, precis...

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Vad det kommer kosta att uppgradera till Windows 10 år 2020 är det knappast någon som vet än.

Sant, dock har de ju sagt att det bara ska vara gratis i ett år än så länge...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Öh? Hur vet du det? Har du frågat alla? Jag har t ex inte fått den frågan och jag har inte nergraderat någonting till 10:an. Så din statistik verkar inte så värst representativ, precis...

Du är välkommen att rösta här, drygt 300 andra medlemmar har redan gjort det:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1407550-har-du-uppgrade...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Med andra ord far du med osanning när du säger att ~70% av Sweclockers medlemmar uppgraderat huvudburken. Detta är mycket illa.

Vad du menar, på sin höjd, är att ~70% av de som svarat på din undersökning har gjort det.

"Det finns tre sorters lögn: lögn, förbannad lögn och statistik."

Påminn mig gärna om att när du kommer dragandes med statistik, och detta är ju inte precis första gången, så skall man inte tro på ett dugg du säger.

.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om Windows 10?
Har precis börjat titta på det på jobbet och kort och gott är jag ej imponerad. Nu har jag visserligen inte varit det av någon ny Windowsversion sedan jag började Windows 2000.. Nu har jag bara lagt in det på en testburk och inte kört det någon längre period så troligtvis kan en del saker fixas, alternativt att jag hittar andra saker jag ogillar.

Primärt är att det designmässigt ej faller mig i smaken. Jag har inget emot enkelhet utan en massa snygga effekter, kör det själva hemma i Debian, men det ska aldrig bli på bekostnad av tydlighet (gråt text på vit bakgrund, otydliga fonter, onödigt sega effekter). Att det ej går att ändra utseende särskilt mycket är ju också standard hos Windows och inget som utmärker sig speciellt med deras senaste version.

Edge är ungefär lika trevlig att använda som Vivaldi, det vill säga inte alls (varför finns det inte en enda vettig webbläsare?).

Inte direkt Windows 10 utan mer kritik mot Microsoft. Har jag tackat nej till att uppgradera till Windows 10 en eller två gånger ska jag ej behöva göra det fler gånger, och framförallt inte vid varje inloggning. Att automatiskt lägga till nedladdning av Windows 10 när man vill patcha är knappast omtyckt från min sida heller.

EDIT: Meningsbyggnad.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Jahå?

Nu när jag testade att starta upp min laptop efter 2-3 månader så ville Windows 10 ha en massa uppdateringar...

HELA JÄVLA startmenyn full av menlöst bloatware igen!!!!!!

Vilket betyder en herrans massa pillande i powershell igen...... tack så mycket då MS för att 2-3 väldigt värdefulla timmar av min söndag gick åt till att ÅTER IGEN plocka bort en massa jävla dynga ifrån mitt operativsytem.

Man blir ju inte direkt vänligare inställd till W10 för var dag som går om vi säger så.... Varje gång jag försöker ge det ens en liten chans så blir jag grymt besviken och jävligt förbannad

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Skrivet av strejf:

Undrar när du ska sluta ljuga om din statistik.................

Hur kan du få det till att 70% av medlemmarna nedgraderat till Win10, när du bara har 300st svar?
Det är 267733 registrerade användare på SweClockers. AMAZING!

Sen hur vet du att de som röstat har nedgraderat sin huvudburk? Vet flertalet som först prövat på en dator de inte använder till vardags..
Vet även flertalet som återgått till tidigare OS.. men även några som har bytt på sin huvuddator efter ett tag.

Personligen skulle jag tycka det vore intressant att få en uppdaterad artikel av den här från SC.. Men gärna med alla OS, även OSX och Linux..
http://www.sweclockers.com/nyhet/20885-windows-10-redan-popul...
För din statistik är ju lika rätt som 1+1=8..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Med andra ord far du med osanning när du säger att ~70% av Sweclockers medlemmar uppgraderat huvudburken. Detta är mycket illa.

Vad du menar, på sin höjd, är att ~70% av de som svarat på din undersökning har gjort det.

Påminn mig gärna om att när du kommer dragandes med statistik, och detta är ju inte precis första gången, så skall man inte tro på ett dugg du säger.

Lögn? Just nu är det 66% i omröstningen som redan har uppgraderat. Det avrundas till 70% och jag skrev ~70%, alltså ungefär 70%. Det är dessutom 6% som säger att de snart kommer att uppgradera, summan blir då 72%.

Jag har dessutom tydliga indikationer på att det är liknande siffror på den totala besöksstatistiken för Sweclockers, alltså långt mer än de 270 000 som är medlemmar.

Så här såg det ut efter endast en månad. Nu har det gått fem månader.

Min omröstning gäller dessutom huvudburken, vilket borde vara den dator som man är mest rädd om och drar sig längst för att uppgradera.

Visa signatur

Permalänk

Så mycket konstigheter och problem. En sak är klar, för de med hårdvara äldre än 2 år, iognorera Tian. Helt klart. Det kommer uppstå så mycket trixcerier och den tiden Ni får lägga ner på lösa problemen är bättre att lägga på trevligare saker.
Har testat på 5 datorer och även med ny hårdvara och jag förstår nu att det är ungefär ett år till det är värt att installera detta men detta med insamlandet av data är något som aldrig kommer att bli vad det var, inte i närheten av sjuans mer liberala insamlande. Fakta.

"Windows 10 was supposed to run on more than one billion computers soon, that was the goal. At the beginning of 2016, roughly 200 million have installed it."

Man har ingen koll alls på inställningar längre vad beträffande uppdateringar som dessutom i tex blåtandsrelaterade problem som uppkommit efter att microsoft installerar hej vilt på eget bevåg.. Tog 2 timmar av mitt liv bara det att lösa på flera datorer. Herregud. Finns flera liknande exempel.
En del proogram fungerar inte längre som är mer personliga...bara köpa nya licenser för ett par tusen om ngt år om 10an ska härska. N4ej, detta är inget för oss i dagsläget.
Uppstarten och avstängning i all ära men det är för mycket som bara kräver ett en timtals av .irkande och läsande på webben. support från microsoft, glöm det! dribbla runt på forum är för de som älskar att göra så..

Visa signatur

Gigabyte Z170MX-G5, Intel 6700K, Scythe Ninja, Super Flower Gold 850W, 32GB Geil White Dragon, Asus R9 Nano, Cooltek U3,
Ljud: Asus Essence STX II, Tannoy Reveal 802, Yamaha HS8, Tannoy HS10, XTZ W10.16, Nokia Monster Purity Pro BH-940
Bild: Acer XR 342CK, Philips BDM4065UC, Fujitsu 26 tum IPS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EssEssWaffe:

"Windows 10 was supposed to run on more than one billion computers soon, that was the goal. At the beginning of 2016, roughly 200 million have installed it."

Det där stämmer inte. Microsoft har sagt att de siktar på att Windows 10 ska finnas på en miljard enheter inom 2-3 år. Fortsätter samma takt som det är nu så klarar man det, dvs 200 miljoner på fem månader.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Lögn? Just nu är det 66% i omröstningen som redan har uppgraderat. Det avrundas till 70% och jag skrev ~70%, alltså ungefär 70%. Det är dessutom 6% som säger att de snart kommer att uppgradera, summan blir då 72%.

Jag har dessutom tydliga indikationer på att det är liknande siffror på den totala besöksstatistiken för Sweclockers, alltså långt mer än de 270 000 som är medlemmar.

Så här såg det ut efter endast en månad. Nu har det gått fem månader.

Min omröstning gäller dessutom huvudburken, vilket borde vara den dator som man är mest rädd om och drar sig längst för att uppgradera.

Men snälla du, gå en kurs i statistik.

Din webbundersökning är inte på något vis representativ för sweclockers medlemmar.

Och även med ett representativt urval av sweclockers medlemmar så är frågan och alternativen under all kritik.

Samma sak gäller förövrigt den som finns på första sidan av den här tråden.

Du har egna teorier som inte är baserade på fakta.

Du har inga tydliga indikationer på siffrorna är liknande för den totala besökstatistiken för Sweclockers, allt du har är ett antagande utifrån en datapunkt, dvs siffrorna presenterade några dagar efter premiären, nu över fem månader gamla.

osv...

Permalänk
Hedersmedlem

Intryck efter 6 månader (användarupplevelse)

Om jag utgår ifrån intrycken av installation på en Sony bärbar med 5 år på nacken och en Lenovo från förra året är intrycken blandande. För en i huvudsak linux-användare är väl Windows generellt inte särskilt spännande och dess enda egentliga fördel tycks vara att Windows är bäst kompatibelt med sig självt och bredare stöd för viss proprietär mjukvara.

Positivt
- bättre GUI än i Windows 8
- virtuella skrivbord är inbyggt
- efter någon månad fixades uppenbarligen buggar som påverkade t ex funktionen med virtuella skrivbord

Negativt
- tycks som att det grafiskt, oavsett GPU, ser lite "luddigt" ut typ hur Gnome3 till en början kunde upplevas (2011)
- fortfarande efter 6 månader är GUI osammanhängande
- MS design av huvudmenyn är riktig dålig (med risk att bli tjatig: hur svårt är det för MS att kopiera hur menyer är upplagda i *nix-baserade OS?) och tråkig

Mycket negativt
- Sony bärbara lider av problemet där ljusstyrkan slumpmässigt sänks till knappt synbart och enda vägen runt har hittills varit att helt inaktivera strömsparfunktionerna och möjligheten att ändra ljusstyrka (alternativt generiska drivrutiner)
- Lenovo bärbara "vaknar" ihopfälld, oavsett om inkopplad till el eller inte, med larm om låg batterinivå, något som endast går att åtgärda genom hård nerstängning. Vanligen är det därför bäst att stänga ner den helt.

Det här är inte en fullständig lista och under alla rubriker kan jag lägga till fler. Tanken är mer att balansera några positiva punkter mot några mindre trevliga. Vissa exempel har inte nödvändigtvis med min användning att göra, då jag t ex sällan använder menyer.

Slutsats
Som jag skrivit tidigare känns det här lite som en tidigare version av Fedora, i meningen att det gick att peka på flera tekniska förbättringar, men samtidigt känns det inte riktigt färdigt, inte ens nu efter ytterligare 6 månader. Det finns ett och annat som får mig att misstänka att MS har vissa kvalitetsproblem, som inte bara påverkar utvecklingen av Windows 10. Under senaste året har det varit flera regressioner som påverkat funktioner i Windows och deras Office program, t o m misstag där fel uppdatering skickats ut och noteringar om driftproblem för Office365 är skrämmande frekvent. Jag tror det finns ett samband. Det är ingen försök att "predika" MS undergång, utan jag tror (hoppas) inte annat än att det är temporära problem.

Så för att runda av skulle jag ge Windows 10 betyget 7/10, dvs. bättre än förra versionen, men inte fantastiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gropenator:

Och även med ett representativt urval av sweclockers medlemmar så är frågan och alternativen under all kritik.

Det sköna är att jag har snott frågorna från den här pollen exakt. Så du får ge dem en massa kritik med.

http://www.neowin.net/news/poll-have-you-upgraded-to-windows-...

Have you upgraded your PC to Windows 10 yet?
Yes, I upgraded ASAP after launch day
Yes, but I decided to wait a while before upgrading
I bought a new Windows 10 PC
Not yet, but I may upgrade soon
No, I'm sticking with Windows 7/8.1 for now

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Undrar när du ska sluta ljuga om din statistik.................

Hur kan du få det till att 70% av medlemmarna nedgraderat till Win10, när du bara har 300st svar?
Det är 267733 registrerade användare på SweClockers. AMAZING!

Sen hur vet du att de som röstat har nedgraderat sin huvudburk? Vet flertalet som först prövat på en dator de inte använder till vardags..
Vet även flertalet som återgått till tidigare OS.. men även några som har bytt på sin huvuddator efter ett tag.

Personligen skulle jag tycka det vore intressant att få en uppdaterad artikel av den här från SC.. Men gärna med alla OS, även OSX och Linux..
För din statistik är ju lika rätt som 1+1=8..

Hade nu strejf gjort en undersökning av sweclockers medlemmar med ett statistiskt korrekt utval, med korrekt gjorda frågor och alternativ så hade det räckt att bara fråga runt 300, om då 70% av medlemmarna hade uppgraderat och vad han velat visa var att windows 10 var nu det mest populära operativsystemet. Felmarginalen blir ju större vid samma konfidensgrad om urvalet är mindre, men det då verkligen är någonstans runt 70% så hade det inte spelat roll.

Men, det enda vi nu vet är att mellan den 31 juni till en 1 augusti så använde 45,0% av de sweclockers besökare som använder Windows Windows 7 och 27,9% Windows 10. Strejfs undersökningar är däremot bara löjliga.

Hoppas att Sweclockers snarast skriver om de faktiska siffrorna för besökare.

Edit: Ändring då Sweclockers information mellan 31 juni till 1 augusti gäller besökare som använder Windows inte alla besökare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gropenator:

Hoppas att Sweclockers snarast skriver om de faktiska siffrorna för besökare.

Det hoppas jag med! Det vore väldigt intressant och jag skulle bli mycket förvånad om Windows 10 inte ligger en bit över 50%. Finns det någon moderator eller annan som kan assistera med att plocka fram denna informationen? @kimtjik kanske?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det sköna är att jag har snott frågorna från den här pollen exakt. Så du får ge dem en massa kritik med.

http://www.neowin.net/news/poll-have-you-upgraded-to-windows-...

Have you upgraded your PC to Windows 10 yet?
Yes, I upgraded ASAP after launch day
Yes, but I decided to wait a while before upgrading
I bought a new Windows 10 PC
Not yet, but I may upgrade soon
No, I'm sticking with Windows 7/8.1 for now

Inget skönt i det. Du har tagit dina frågor från en annan värdelös "undersökning".

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

***bort/mod***

Utveckla gärna.

§1 i citat
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gropenator:

Utveckla gärna.

Du klagar på hur värdelös och oseriös "min" undersökning är och sen visar det sig att det är samma som en senior redaktör på en stor seriös webbsite liknande Sweclockers har gjort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

.

.

Du fattar alltså inte hur undersökningar fungerar? Finns inte en enda undersökning enligt dig då som man kan lita på, eftersom dom ofta handlar om några tusental som är med i undersökningen, i ett land (Sverige) på ca 10 miljoner. Trots detta har många av dom rätt, t.ex undersökningar för hur många röster ett parti kommer få innan val. Självklart kan undersökningar ha fel, men statistiken är det närmaste sanningen du kan komma, och antagligen är det mer eller mindre 70% som uppgraderat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du klagar på hur värdelös och oseriös "min" undersökning är och sen visar det sig att det är samma som en senior redaktör på en stor seriös webbsite liknande Sweclockers har gjort.

Dock är väl Neowin en rätt MS-orienterad sida så det förvånar mig att det bara är runt 62% där som säger sig ha uppgraderat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pomelo:

Dock är väl Neowin en rätt MS-orienterad sida så det förvånar mig att det bara är runt 62% där som säger sig ha uppgraderat.

Ja, kul att se att medlemmarna på Sweclockers är större fans av Windows 10 än vad de är på en sida som Neowin. Vi svenskar är dock snabba på att anamma nya OS och tekniker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Den personen är lika okunnig som du gällande att att få ett statistiskt korrekt resultat.

Det är möjligt att en majoritet av de som besöker Sweclockers och använder Windows nu använder 10, det är också möjligt att det är 70%. Jag har inte tillgång till någon som helst korrekt information gällande det, varken besöksstatistik eller en korrekt utförd undersökning. Och det har inte du heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Du fattar alltså inte hur undersökningar fungerar? Finns inte en enda undersökning enligt dig då som man kan lita på, eftersom dom ofta handlar om några tusental som är med i undersökningen, i ett land (Sverige) på ca 10 miljoner. Trots detta har många av dom rätt, t.ex undersökningar för hur många röster ett parti kommer få innan val. Självklart kan undersökningar ha fel, men statistiken är det närmaste sanningen du kan komma, och antagligen är det mer eller mindre 70% som uppgraderat.

Det räcker utmärkt att bara fråga 1000 personer i Sverige för att ta reda på saker om hela Sveriges befolkning. Krävs i stort sett bara att man har ett korrekt urval av hela befolkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Det räcker utmärkt att bara fråga 1000 personer i Sverige för att ta reda på saker om hela Sveriges befolkning. Krävs i stort sett bara att man har ett korrekt urval av hela befolkningen.

Skrivet av Friterad:

De få som råkar ha sett Strejfs "undersökning" är inte ett korrekt urval av Sweclockers medlemmar, utan endast de som är intresserade av just OS och besöker den del av forumet. Vidare kan man regga användare och på så vis klicka sin egen åsikt hur många gånger man vill, något jag inte skulle vara förvånad över om det har hänt här.

Vidare bör han ju också redovisa att det är 0,11% av Sweclockers medlemmar som har svarat. Knappast ett statistiskt underlag.

Han har med andra ord absolut inte rätt att utge sig veta vad Sweclockers medlemmar tycker och tänker.

.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Vidare bör han ju också redovisa att det är 0,11% av Sweclockers medlemmar som har svarat. Knappast ett statistiskt underlag.

Han har med andra ord absolut inte rätt att utge sig veta vad Sweclockers medlemmar tycker och tänker.

Och om det bor 10 miljoner människor i Sverige och 1000 personer svarar på en statistiskt säkerhetsställd undersökning så blir det 0,01% vilket alltså är fullt tillräckligt.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Senior redaktör är inget som imponerar då dessa generellt inom skvallertidningar drar de slutsatser som de vill.

Skrivet av Friterad:

Ni måste förstå betydelsen av urvalet av de som är med i undersökningen har för betydelse. Det finns otroligt många som besöker detta forum, en stor del av användarna är knappt inne på Microsoft Windows forumet och en lite del av dessa är inne på Windows 10 underforumet.

Om man ställer frågor om vilka operativsystem man använder så kommer man få olika resultat beroende på vilket forum man ställer frågan i.
T.ex. underforumen Server, Linux, Spel, Windows, Windows 10, Akademiska ämnen etc. Förutom detta så intresserar frågan olika personer olika där de som har mer intresse av operativsystem kan ha en större belägenhet att rösta.

Så undersökning som nämns är dålig för att beskriva hela forumet, på samma sätt som politikröstningarna som vid varje val brukar finnas på akademiska ämnen dåligt beskriver användarna. Hade t.ex inte sverigedemokraterna över 50% vid förra valet? Jag tror inte dock inte att hälften av alla besökare 2012 röstade på detta parti, i vilket fall kunde man inte använda statistiken för att göra det uttalande.

Permalänk
Medlem

Älskar win 10. Speciellt när folk på jobbet gnäller om att de känner sig iakttagna hela tiden med all spyware och samling av information som tillkommer. Älskar hur microsoft tar fram dem bästa sidorna hos människor.

JA KÄRA KOLLEGOR NI ÄR SPECIELLA MED ER PORRSURFNING OCH DEJTINGSAJTER, CIA SAMLAR IN ALL INFO OM ER, DE HAR INGET BÄTTRE FÖR SIG!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Kan man påstå, men t.ex jag själv är inte så väldigt intresserad i OS, inte som strejf är i Windows exempelvis. Ändå var jag där och röstade, jag tittar/läser många artiklar om ämnen som jag kanske inte har något större intresse för. Men vi får väl se om SweC visar lite statistik på hur många av användarna som besöker sidan som använder Windows 10.

Skrivet av SweMerlin:

De få som råkar ha sett Strejfs "undersökning" är inte ett korrekt urval av Sweclockers medlemmar, utan endast de som är intresserade av just OS och besöker den del av forumet. Vidare kan man regga användare och på så vis klicka sin egen åsikt hur många gånger man vill, något jag inte skulle vara förvånad över om det har hänt här.

.

Spelar ingen roll om det är en så liten procent som har svarat, som sagt har man ofta undersökningar och dessa brukar vara på några tusen pers, om ens det, när det bor närmare 10 miljoner i landet. Trots detta vet vi att flera av dom har varit nästan 100% rätt, då det visat sig senare (t.ex när det gäller val).

Sen om det är en artikel från SweClockers så är det inte alls bara dom som är intresserade av OS som röstat.