Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Dröm vidare du. Många företagare har önskat att det ska bli enklare att uppdatera till Windows 10 och det blir det nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror nog att det är du som drömmer..

Många företagare vill inte byta till Windows 10.. än på ett bra tag. Varför skulle de?
För att det skulle vara enkelt? Tror jag garvar ihjäl mig...

Du missar återigen helheten och ser bara till ditt önsketänkande.

För att ta den viktigaste faktorn:
1. Windows 10 är ett nytt och opålitligt OS, då det finns en massa buggar. Det är väldigt många där ute som har problem med Win10..

2. Företagare har inte råd med att datorparken strular och vågar därmed inte uppgradera. Varför skulle de, om de sitter på en fungerande datorpark?

Om ett par år tidigast, kan jag tänka mig att det börjar röra på sig.. När de flesta buggarna hamrats ut..

Lite egna funderingar kring detta, så skulle ju hela världsekonomin kunna raseras om alla företag gick på niten att installera buggig programvara, som gör att företaget står stilla.. bara en tanke..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av miklon:

Microsoft har byggt en del virtuella switchar i Azure på Linux, men själva "fabric-lagret" kör ett OS som heter Azure, som bygger på MS server-OS och Hyper-V.

Men jag håller med om att det är svårt att mäta på något vettigt sätt, det beror ju också på vad man tittar på, är det lagret närmast hårdvaran som är intressant, eller är det vilka operativsystem som används mest i lasterna, etc. Jag såg en rapport från en undersökning om privata "enterprise datacenters" och då var det Windows som var ledande, med runt 75%.

Men egentligen spelar det ju inte så stor roll, både Windows och Linux har sina användningsområden och jag tror ingen av dem kommer dö ut inom en överskådlig tid.

Det är precis det jag också tror: det är mycket svårt att veta... och det presenteras inte direkt några uppgifter om det heller. Att homogena system börjat överges till mer rollbaserade val gör det klurigt. De 75% begränsat till just den öppna försäljning av system som då avses har också jag sett.

Permalänk
Avstängd

Spännande. Nya processorer från Intel och AMD kommer endast att stödja Windows 10. Ej möjligt att installera Windows 7 eller 8.1 på dem alltså.

"Intel’s upcoming “Kaby Lake” silicon, Qualcomm’s upcoming “8996” silicon and AMD’s upcoming “Bristol Ridge” silicon are all going to be restricted to Windows 10."

http://www.geekwire.com/2016/microsoft-to-require-windows-10-...

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2016/01/15/window...

"Compared to Windows 7 PC’s, Skylake when combined with Windows 10, enables up to 30x better graphics and 3x the battery life"

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Spännande. Nya processorer från Intel och AMD kommer endast att stödja Windows 10. Ej möjligt att installera Windows 7 eller 8.1 på dem alltså.

"Intel’s upcoming “Kaby Lake” silicon, Qualcomm’s upcoming “8996” silicon and AMD’s upcoming “Bristol Ridge” silicon are all going to be restricted to Windows 10."

"Compared to Windows 7 PC’s, Skylake when combined with Windows 10, enables up to 30x better graphics and 3x the battery life"

Som tur är stämmer inte det där riktigt. Processorerna kommer att fungera på tidigare versioner, bara inte nya funktioner i dem. De är fortfarande x86 liksom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Som tur är stämmer inte det där riktigt. Processorerna kommer att fungera på tidigare versioner, bara inte nya funktioner i dem. De är fortfarande x86 liksom.

I vilket fall som helst så är det i många fall större skillnad på Windows 7 och 10 på nyare hårdvara än vad jag tror många känner till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du har verkligen fått det hela på bakfoten. Inte helt förvånande.

Så här är det.

Microsoft kommer inte att stödja nya processor/processorfunktioner i äldre versioner av Windows.
CPU-tillverkarna ägnar sig inte åt att skapa restriktioner gällande vilka OS man kan installera, varför skulle de?

Har äntligen uppgraderat Windows 7. Till Arch Linux.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gropenator:

Du har verkligen fått det hela på bakfoten. Inte helt förvånande.

Så här är det.

Microsoft kommer inte att stödja nya processor/processorfunktioner i äldre versioner av Windows.
CPU-tillverkarna ägnar sig inte åt att skapa restriktioner gällande vilka OS man kan installera, varför skulle de?

Har äntligen uppgraderat Windows 7. Till Arch Linux.

Slopat stöd i nya versioner av Windows har historiskt sett resulterat i att det inte har varit möjligt att installera nya versioner på gammal hårdvara på lång sikt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Dock verkar det som att man inte kommer att få uppdateringar om man har Skylake eller nyare om man får tro:

http://arstechnica.com/information-technology/2016/01/skylake...

Personligen brukar jag försöka hålla mig ganska neutral när det gäller operativsystem. Windows är bra på vissa saker, OSX på vissa och Linux på andra. Men stämmer detta så känns det rätt vidrigt gjort. Microsoft har lovat stödja Windows 7 och 8/8.1 med patchar fram till 2020/2023. Har jag då en processor som kan köra dessa operativsystem så räknar jag med att få uppdateringar fram till dess.
OK om jag inte kan ta del av nya funktioner, då har man ändå ett visst val om man vill ta del av den nya funktionen så kan man uppgradera. Men att sluta uppgradera och ge användare det som de lovat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pomelo:

Dock verkar det som att man inte kommer att få uppdateringar om man har Skylake eller nyare om man får tro:

http://arstechnica.com/information-technology/2016/01/skylake...

Personligen brukar jag försöka hålla mig ganska neutral när det gäller operativsystem. Windows är bra på vissa saker, OSX på vissa och Linux på andra. Men stämmer detta så känns det rätt vidrigt gjort. Microsoft har lovat stödja Windows 7 och 8/8.1 med patchar fram till 2020/2023. Har jag då en processor som kan köra dessa operativsystem så räknar jag med att få uppdateringar fram till dess.
OK om jag inte kan ta del av nya funktioner, då har man ändå ett visst val om man vill ta del av den nya funktionen så kan man uppgradera. Men att sluta uppgradera och ge användare det som de lovat?

Precis. Summa summarum är att om du har Skylake eller nyare så har du 18 månader på dig att uppgradera till Windows 10. Annars blir du utan säkerhetspatchar m.m. Det sätter förstås extra hårt tryck på företag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om detta stämmer gäller det för MS att få rätt på W10, annars kommer skylake försäljningen dala och kaby lake kommer inte heller vara intressant för många.

Permalänk
Medlem

Min nästa laptop blir en av dessa:

•Dell Latitude 12
•Dell Latitude 13 7000 Ultrabook
•Dell XPS 13
•HP EliteBook Folio
•HP EliteBook 1040 G3
•Lenovo ThinkPad T460s
•Lenovo ThinkPad X1 Carbon
•Lenovo ThinkPad P70

De kommer nämligen att levereras med Windows 7. Och inte nog med det: Dell och Lenovo är så missnöjda med Win10 att de fått MS att supporta 7:an för dessa och leverera uppdates

http://www.pcworld.com/article/3023113/windows/microsoft-give...

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Slopat stöd i nya versioner av Windows har historiskt sett resulterat i att det inte har varit möjligt att installera nya versioner på gammal hårdvara på lång sikt.

Men är det inte det du har skrytit om tidigare i tråden, att Win10 fungerar så bra på alla hårdvaror...
Även gamla sletna häckar med XP typ..

Hittade ett inlägg från en annan tråd..
"Du hade påståendet att Windows 10 fungerar sämre på äldre hårdvara. Så är det inte, just äldre hårdvara drar extra mycket nytta av alla optimeringar som är gjorda i Windows 10."

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

*** inlägg raderade ***

Jag har raderat 3 inlägg som inledde och blev ett brott mot § 1.2.

/KimTjik

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Men är det inte det du har skrytit om tidigare i tråden, att Win10 fungerar så bra på alla hårdvaror...
Även gamla sletna häckar med XP typ..

Hittade ett inlägg från en annan tråd..
"Du hade påståendet att Windows 10 fungerar sämre på äldre hårdvara. Så är det inte, just äldre hårdvara drar extra mycket nytta av alla optimeringar som är gjorda i Windows 10."

Jag står självklart fast vid det. Även vissa gamla datorer som designades för och levererades med Windows XP (2009) fungerar fint och i många fall bättre än med Windows 7.

Men det finns så klart en gräns där prestandan i datorn och teknikerna är för gamla. Jag skulle inte få för mig att lägga in Windows 10 på en 15 år gammal PC annat än för att testa.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Dröm vidare du. Många företagare har önskat att det ska bli enklare att uppdatera till Windows 10 och det blir det nu.

Nej det blir inte på något sätt lättare pga en irriterande ruta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om Microsoft gjorde TV-apparater så skulle de:

* Satsa på sin egen teknik och tvinga alla att ”uppgradera” till den, oavsett om man vill eller inte. Tekniken är förstås hämtad från mobiltelefoner och passar inte alls bra på TV-apparater men det är ditt problem, inte Microsofts
* Bygga in ”Bing”
* Köpa upp alla bolag som gör något bra och omvandla deras produkter till skräp
* Ha som målsättning att alla skall ha Microsoft TV-apparater och att därefter, när det är uppnått, så skall dessa TV-apparater endast kunna visa program från Microsoft

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Grejen med allt påtvingande är nog detta..

WinXP - Populärt
WinVista - Avskyvärt
WinXP - Återupptas och försäljningen förlängs
Win7 - Nya XP (Pupulärt)
Win8 - Avskyvärt
Win10 - De vill inte misslyckas trots att de inte har ett färdigt OS.. Det tas inte emot på förväntat sätt och Microsoft får panik... resten vet ni.
Som vi sett i tråden förlängs försäljning av Win7, åt vissa företagslaptops...

Men när de kommer påtvinga företag med Pro-licenser alla dessa popups, måste de ha panik... finns ingen logisk förklaring annars. För de kan inte tänkt efter ett dugg.
En andra sak som bevisar att de har panik är att de tar bort support för tidigare OS flera år i förtid, än vad de lovat att de ska ha.
Funderar på om inte det är avtalsbrott..

Visa signatur

Permalänk

Blev rätt störd på win 10 nu när jag startade den för första gången på en vecka.

Kom ett sjukt störtande blippljud varje sek vid uppstarten, tystnade rätt fort men återkom med XBMC (som tur var tystnade skiten vid filmuppspelningen). Fortsatte efteråt igen i xbmc, får hoppas det är engångsföreteelse annars lär win 10 åka fort ur burken.

Är min mest irriterande grej i kväll i alla fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Nej det blir inte på något sätt lättare pga en irriterande ruta.

"Skaffa Windows 10" gör det självklart enklare att uppgradera till Windows 10 för den som vill det. Ett par klick bara så är man igång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

"Skaffa Windows 10" gör det självklart enklare att uppgradera till Windows 10 för den som vill det. Ett par klick bara så är man igång.

Vi som inte vill ha skiten då?

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Nej det är ju redan nu "bara några klick borta" så det är bara ett oerhört stort irritationsmoment som gör att man tycker sämre om MS som företag, de som vill ha win 10 lär redan kunnat klicka in 10an eller idiotförklarar MS användarna ännu mer ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tauri:

För er blir det också enklare att skaffa det förstås!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej det är ju redan nu "bara några klick borta" så det är bara ett oerhört stort irritationsmoment som gör att man tycker sämre om MS som företag, de som vill ha win 10 lär redan kunnat klicka in 10an eller idiotförklarar MS användarna ännu mer ?

Det går nog inte att idiotförklara sina användare/kunder mer än vad Microsoft gör. De gör ju konstant tvärt emot vad deras användare/kunder vill.

.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det är i så fall småföretagare som idiotförklarar sig själva eftersom att det är de som har frågat efter detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Win8/10 e schizofreni på hög nivå.
Windows 7 var bra och genomtänkt till skillnad mot vad vi får plågas med i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri:

Skiten ??
Fungerar ypperligt med windows 10..Skiten sitter nog bakom tangentbordet i dom flesta fallen.

Har haft flera anti windows 10 polare som gått över till Windows 10 och dom bara oohh fan vad nya bra grejer det finns och vad snabb datorn blev..Då säger jag nya?? fanns redan i Windows 8 hahaha

Bara inse Windows 7 är rena stenåldern lika segt och gammalt som en mammut

Min Windows 10 Pro bara tuffar på och blir snabbare ju mer jag använder den och inte segar ner sig som Windows 7 gör

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd

Den här artikeln gillar jag. "Microsofts plan for Windows 10 world domination".

http://www.computerworld.com/article/3020541/microsoft-window...

Den går i princip igenom alla faser som har lett oss till där vi är idag och ställer frågan om det kan vara så att nästa steg är att tvinga ut en uppdatering till Windows 10. Även om Microsoft har sagt att de inte kommer att göra det så kan det kanske bli aktuellt när Windows 7 närmar sig slutet av supporten år 2020.

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av DaBone:

WinVista - Avskyvärt

Gräver man lite märker man att 7'an är Vista fast med schemalagda uppgifter utspridda över längre tid. Väl uppstartad är prestanda och funktionalitet snarlik. Ivfsh har de båda Aero och WIN-Tab och behagligt för ögat att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Gräver man lite märker man att 7'an är Vista fast med schemalagda uppgifter utspridda över längre tid. Väl uppstartad är prestanda och funktionalitet snarlik. Ivfsh har de båda Aero och WIN-Tab och behagligt för ögat att använda.

Största problemen med Vista var a./ när det släpptes hade de flesta 2-4GB RAM, Vista flyter inte ok förrän man har 8GB RAM b./ det var en ny drivrutinsmodell, som tredjepart inte var så snabba med att uppdatera till, så en massa instickskort antingen kraschade eller inte fungerade alls.

En tredje sak som var emot Vista var att det läste/skrev enormt mycket till disk, särskilt under uppstart vilket hasenfrasen berör ovan, och hårddiskarna var inte speciellt snabba på den tiden. Särskilt inte i bärbara datorer. Det var seeeegt. Nu har väldigt många SSD:er och även dom gamla vanliga diskarna har blivit mycket snabbare, så idag hade det inte stört lika mycket.

Vista var helt enkelt bloatat för sin tid, hårdvaran var inte mogen. På en modern dator flyter det antagligen som smör.

Från Windows 8 och framåt har ju Microsoft anpassat sitt OS även för bärbara enheter, som har klenare hårdvara, så man har hyvlat bort en hel del som krävde prestanda. Bieffekten är att det blir extra kvickt på en "vanlig" dator.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Den här artikeln gillar jag. "Microsofts plan for Windows 10 world domination".

http://www.computerworld.com/article/3020541/microsoft-window...

Den går i princip igenom alla faser som har lett oss till där vi är idag och ställer frågan om det kan vara så att nästa steg är att tvinga ut en uppdatering till Windows 10. Även om Microsoft har sagt att de inte kommer att göra det så kan det kanske bli aktuellt när Windows 7 närmar sig slutet av supporten år 2020.

Men då skulle ju inte Windows 10 vara gratis längre. Ska de då tvinga folk att betala också?