Uppdatera Video Card BIOS - Vilka GPU drivers bör jag ha

Permalänk
Medlem

Uppdatera Video Card BIOS - Vilka GPU drivers bör jag ha

1. ag har kommit fram till att enda sättet att fixa mitt nuvarande Asus R9 Fury Strix kort är att uppdateras dess bios, dvs VBIOS.

Dock har internet inte mycket guides för detta. Härifrån laddar jag ner nyaste VBIOS,

http://www.asus.com/Graphics-Cards/STRIXR9FURYDC34GGAMING/Hel...

Filen kommer i en RAR fil så jag måste unpacka den, sen får jag se. Olika guides säger olika saker, hittar inget specifikt för AMD. Vissa disable:ar kortet i device manager, andra laddar ner ett program som nv flash

2. Jag har haft problem med black screens i spel. Jag laddat ner mina driver's från AMDs hemsida. Men ASUS som är min tillverkare har också drivers för display adapter och en hotfix för dem drivers. Dessa kallas för 15.2, och på AMDs hemsida så heter drivers 16.1 eller tidigare versionen 15.12. Ska jag ladda ner båda? I princip alla videos som jag läst så har man sagt de enda drivers för mitt grafikkort laddas ner från AMDs hemsida eller Nvidias hemsida.

Mitt problem med black screens handlar om att jag får black screens i vissa spel. Men när jag lirar på HDMI kabel och inte DVI-D så går det utan problem.

Permalänk
Vila i frid

Lixom, mha "BIOS Update tool" så gör den vad som sägs - uppdaterar grafikkortets bios. Packa upp RAR-filen så hittar du en .EXE att köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Lixom, mha "BIOS Update tool" så gör den vad som sägs - uppdaterar grafikkortets bios. Packa upp RAR-filen så hittar du en .EXE att köra.

Så enkelt? För när jag googlar hur jag ska göra så är hälften "bricked my gpu" så jag vill vara säker. Nu har jag tyvärr ingen internet heller så jag kan ej testa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Vila i frid

Brickar du R9-kortet monterar du ett PCI/PCIe-kort på första platsen och R9 på andra så kan du flasha om R9-kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Lixom, mha "BIOS Update tool" så gör den vad som sägs - uppdaterar grafikkortets bios. Packa upp RAR-filen så hittar du en .EXE att köra.

Det var inte alls så enkelt. "Your graphic card no need to update BIOS" får jag. Google ger mig inget svar på detta. Måste jag disable:a min gpu i Device manager innan jag uppdaterar BIOS? Fast isf måste jag aktivera min integrated board graphics för att kunna göra något

Förresten, angående fråga nummer två i min första post, jag antar det är ett nej på att jag ska ladda ner ytterligare drivers men skulle vilja vara säker.

Edit: Jo men det visade sig som mitt BIOS redan var den nyaste versionen. Antagligen därför. Så I guess min enda ledtråd är en återvändsgränd och jag är på ruta 1 angående mitt problem igen.