Har IT-kille blåst mig och min familj?

Permalänk
Medlem

Hemskt tråkig historia att läsa. Känns som om han gjort jobbet som en servicetekniker på Asus. Dvs beställt svindyrt orginalmaterial.

1. Om kostnaderna drar iväg ska man fråga kunden innan, Gäller alla typer av jobb

2. Man behöver inte specialskivor för att installera Windows 8. Vilken skiva som helst fungerar, om det är rätt utgåva(home/pro)

3. Han verkar inte hålla sig uppdaterad och inte inläst på om Windows 10. Kräver inget köpt installationsmedia bara tanka från microsoft och nyckel ligger i bios eftersom du uppgraderat

4. Betala för en Windowslicens på en dator som redan är licensierad? Kanske är han inte inläst på Windows 8 heller som har nyckeln i bios och inte längre en klistrad etikett. Gissar att han letade efter den

5. Köpa en dyr disk från Asus? Vilken disk som helst fungerar. Om garantin är ute behöver man inte orginaldelar. Är det garanti ska man heller inte skruva själv.

6, Antingen blåser han er och säger sig köpt saker han inte har. Oavsett tycker jag han tar ut en hög avgift för att vara kompis

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grönahunden:

att han försöker fixa din dator och "köper CD skivor" för 1200kr är hans problem, att det inte funkar är inte nånting som gör att kunden ska betala..

Rent allmänt brukar dock kunde få betala för saker som inte fungerar, vilket många av oss som har lämnat in en bil på verkstad har fått smakat på.

Jag tror i alla fall alla i tråden är överens om att It-killen är en klant, sedan om det är ren dumhet eller om det är dumhet plus skojeri är en annan fråga.
Om det vore rent bedrägeri, så kan man lite se på karaktären, har personen ett fast jobb inom IT där han fakturerar runt 1000kr/h + moms vilket vi brukar göra, så kan man fråga sig vad poängen med detta bedrägeri är? För mycket arbete emot vinsten, speciellt om personen kan intyga att datorn har varit hos Asus.

Att kostnaden skenade iväg, skickade personen in datorn till Asus utan att garanti fanns, så antar jag att de gör som många andra tillverkare och skickar en saftig felsökningsavgift tillbaka.

Permalänk
Medlem

Du kan ju även passa på att tipsa skatteverket, om han har fler jobb på "sidan av".

Permalänk
Medlem

När jag Rma till Asus så skicka dom skivor och en ny hd utan kostnad. Sa till dom att jag kunde byte hd själv så då skicka dom en ny. Kostade inte en krona.

Visa signatur

Intel Core i9-9900k ASUS ROG STRIX Z390-FGAMING
hyperx DDR4 2666MHz 32GB
ASUS GeForce RTX 2080 Ti Dual OC
Cooler master hax
Predator XB271HUA. LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Skivorna som var dyra var säkert skivor från tillverkaren för att kunna återställa. Men det låter lite som att killen itne riktigt visste vad han höll på med Så kanske inte lurade direkt men ...inkompetent. Detta med datorkille/kompis son osv. Folk som kan detta med data och modermodemet finns det gott om. Värst är de som tror de kan och inte inser att det är helt åt helvete.
Tråkigt för er dock. Hoppas det löser sig.

Tips i fortsättningen dock, Alltid när du köper en laptop så gör återställningsskivor. Den frågar om du vill göra det första gången du bootar upp den. Eller så följer det med skivor. Problemet är att puckona som tillverkar laptops längre inte skickor med skivor utan tycker att det ska ägaren göra själv. Plus att de har återställningspartitionen på disken, som brukar vara det som slutar fungerar först i en dator/laptop.

Edit: Synd du bodde i "danmark" annars kunde jag hjälpt er mot bensinpengar å fika
Hoppas verkligen att it-killen inte jobbar inom IT-branschen.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Rent allmänt brukar dock kunde få betala för saker som inte fungerar, vilket många av oss som har lämnat in en bil på verkstad har fått smakat på.

Jag tror i alla fall alla i tråden är överens om att It-killen är en klant, sedan om det är ren dumhet eller om det är dumhet plus skojeri är en annan fråga.
Om det vore rent bedrägeri, så kan man lite se på karaktären, har personen ett fast jobb inom IT där han fakturerar runt 1000kr/h + moms vilket vi brukar göra, så kan man fråga sig vad poängen med detta bedrägeri är? För mycket arbete emot vinsten, speciellt om personen kan intyga att datorn har varit hos Asus.

Att kostnaden skenade iväg, skickade personen in datorn till Asus utan att garanti fanns, så antar jag att de gör som många andra tillverkare och skickar en saftig felsökningsavgift tillbaka.

om jag gör ett jobb så så börjar ja med Felsökning efter att ja fått klart för mig vad som är fel så kontaktar ja kunden och frågar jo HDD behöver bytas ut och Windows behöver installeras om ja räknar ut vad Delar+jobb kostar innan ja startar något ..

eftersom nu inte nyckeln inte kan nås då den ligger på den skadade disken? så kan det bli att en Recovery disk/usb-minne behöver beställas från tillverkaren..
givetvis sätter ja in en temporär disk testar om den kan acceptera en ren installation innan ja beställer en disk från Asus.

denna Recovery-disk kostnad kan ju gå på kunden men inte om jag själv gör fel, ny ssd & jobbet att installera en "clean install" Windows + backup = klart problemet blir då att aktiverings nyckeln finns på den skadade disken ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Arbetade den här datorkillen på ett företag, dvs anlitade ni ett företag att utföra jobbet?
Anlitade ni jobbet som privatperson eller kunde han trott att det var en företagsdator?
Vad ville ni ha utfört med datorn?
Dvs, rädda allt som fanns på hårddiskar...typ bilder, film, dokument?!

Om ni lejde honom som privatperson och bara fixa så datorn kunde användas igen utan att rädda någonting på den så blev du nog lite blåst.

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk

Det kan ju vara så att killen köpte ett program för att rädda hårddisken. Han kanske såg att den vara trasig och köpte då in svindyra program för att kunna rädda filer. Sedan upptäcker han att hdd:n är så trasig så det inte går.

Han sitter ju isåfall på bra program nu som egentligen hans företag skall stå för. Han lär ju kunna använda dessa skivor i sitt arbete fler gånger. Det är oseriöst att låta en kund betala det.

Sedan verkar det som han installerade en trial Windows då de inte kom överens om annat. Dock verkar kommunikationen inte vara bra från killen.

Oseriöst att utnyttja bekanta och andra så.

Felsökning cirka 500kr. Hårddisk cirka 700kr och installation 150kr...

Permalänk
Skrivet av Tommtysnake:

Det kan ju vara så att killen köpte ett program för att rädda hårddisken. Han kanske såg att den vara trasig och köpte då in svindyra program för att kunna rädda filer. Sedan upptäcker han att hdd:n är så trasig så det inte går.

Han sitter ju isåfall på bra program nu som egentligen hans företag skall stå för. Han lär ju kunna använda dessa skivor i sitt arbete fler gånger. Det är oseriöst att låta en kund betala det.

Sedan verkar det som han installerade en trial Windows då de inte kom överens om annat. Dock verkar kommunikationen inte vara bra från killen.

Oseriöst att utnyttja bekanta och andra så.

Felsökning cirka 500kr. Hårddisk cirka 700kr och installation 150kr...

jobbar man med Datorer och köper ett program för att rädda filer på en hårddisk så kan det programmet användas i oändligt många fler nya kunders datorer..

ska ja fixa en dator och processorn behöver lödas om med en speciell maskin inte fan ska den kostnaden gå på kunden. det är jag som köpt den. ja kan däremot Räkna ut hur lång tid det tar och multiplicera med timpengen.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

På Inet hade detta kostat 499+899+199+599 (felsökning, Samsung EVO 850 250GB, Installation av enkel komponent, installation av Windows). Räkningen hade landat på ca 2200 och då hade du fått en väldigt bra SSD, professionell installation och garanti på servicen.

Priset du har betalat är inte rimligt.

Permalänk

Tack så mycket för alla svar! Det som har skrivits i tråden är PRECIS det jag har försökt intala min far från dag ett då jag hörde svindelsumman! Men jag har inte tagits på allvar då jag inte är tillräckligt kunnig inom ämnet och inte kan lösa det själv. Har länkat denna tråd till honom för att bidra med era visa ord så att vi kan konfrontera denne herre!
Målet med inlämningen var att datorn skulle återställas till dugligt skick (Hade INGA filer som skulle räddas).
Som många tror är detta inte en bekant eller vän utan han har blivit anlitat av min fars förra kontor under en viss tid och ansågs vara lämpad för detta!
Jag skall be min far om namn och kontaktuppgifter så att jag kan få FULL redovisning på herrens arbete så att jag kan dela det med er så ni kan göra bedömningar! Om det nu visar sig att jag har blivit lurad så kan jag ju spela honom ett spratt och outa honom här isåfall? Smart eller inte? <3

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att din fars duktiga datorfixare blåst dig, han har beställt cd-skivor med expressbud från Tyskland för att laga en bränd hdd? Antagligen försökte han rädda det materialet du hade kvar på din gamla hårddisk för att överföra det till den nya, men oavsett så borde han frågat dig i förhand om det ens är nödvändigt, dessutom verkar han ha misslyckats med den proceduren.

Enligt mig ska du betala för byte av en ny hdd och möjligtvis installation av Windows, dessutom använder du väl din gamla licens för att aktivera ditt Windows? Han har bara skickat datorn till asus för byte av hdd och installerat en version av Windows han hade liggandes utan licens.

Låter som en lokal datorsupport som lever kvar i 90-00-talets okunnighet, det var då man kunde blåsa folk på enkla laggningar/installationer för svindelsummor utan att någon vågade ställa frågor.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av J.Hilleskog:

Tack så mycket för alla svar! Det som har skrivits i tråden är PRECIS det jag har försökt intala min far från dag ett då jag hörde svindelsumman! Men jag har inte tagits på allvar då jag inte är tillräckligt kunnig inom ämnet och inte kan lösa det själv. Har länkat denna tråd till honom för att bidra med era visa ord så att vi kan konfrontera denne herre!
Målet med inlämningen var att datorn skulle återställas till dugligt skick (Hade INGA filer som skulle räddas).
Som många tror är detta inte en bekant eller vän utan han har blivit anlitat av min fars förra kontor under en viss tid och ansågs vara lämpad för detta!
Jag skall be min far om namn och kontaktuppgifter så att jag kan få FULL redovisning på herrens arbete så att jag kan dela det med er så ni kan göra bedömningar! Om det nu visar sig att jag har blivit lurad så kan jag ju spela honom ett spratt och outa honom här isåfall? Smart eller inte? <3

Alltså är kanske lite ditt fel om du går och lämnar datorn till en tomte. Att felsöka en trasig disk
Och byta ut kan du göra själv för 600 kr ... Han har säkert gjort sitt bästa i hans mening är lite som att jag skulle ge en laptop till en luffare på stan som säger att han är it proffs för att han har hjälpt några gamla damer på kommunhuset med office.
Han har gjort säkert sin standard rutin för att återställa en laptop beställt skiva fungera ej, sänt in till asus så gjorde dom hans (ditt) jobb för en saftig slant ( jag tror alltså inte han medvetet försökte blåsa dig) Du borde gå på han lite om att han borde byte disken och alltså inte tillverkaren för det är ju lite det du anlitade han för att göra. Och om du vill bråka vidare med han så kan du dra bort kostnaden för onödiga återställnings skivor mm .. Med felsökning och ny disk 1500kr är lite vad du får ge om du går in till en vanlig dator butik och ber dom göra det här

Permalänk
Medlem

shit, alltså... folk får gärna höra av sig till typ swec om de behöver hjälp. finns säkert en massa villiga som hjälper typ för gratis eller näst intill gratis... ta 6k för att fixa en dator e ju bara löjligt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

@J.Hilleskog: behövde du ha backup på dokument & bilder eller var det inget direkt viktigt i datorn innan den dog

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Nja, som jag förstår det så fungerade inte datorn alls och hade sålunda inget fungerande windows. Om det fanns en återställning från HDD (som var trasig) så ser jag inte att det nödvändigtvis måste återlämnas med "äkta" windows, men sånt här ska ju alltid göras upp med kund.

Ni som tveklöst hävdar att han blivit blåst, vad tror ni ASUS ville ha för kalaset inklusive frakter och allt?

Kan ha missförstått din tankegång nu men TS dator gick sönder vid ominstallation/återställning av Windows 10. Windows 10, vare sig OEM eller retail, sparas licensen i BIOS (detsamma gäller 8/8.1). Då är det i praktiken bara att installera Windows 10 igen, som är gratis att ladda ner från Microsoft, så skall licensen automatiskt aktiveras. Så HDD:n har inget med äktheten i licensen att göra.

Kan vara så att TS inte hade äkta Windows 10 från början? Eventuellt kan moderkortet också ha blivit bytt? Det går ju nämligen inte att sno en licensnyckel till Win 10, som det gick i Win 7, då den är embedded i BIOS/UEFI. (möjligt att det kan gå nu, det var dock inte det sist jag forskade).

Permalänk
Medlem

@J.Hilleskog:

Jag beklagar. Fy fasiken vad trist att sådant här sker.

Ja. Du har blivit lurad, eller så är killen inkompetent som tusan. Men 6000 kr kostar det inte.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av Aulo KY:

Kan ha missförstått din tankegång nu men TS dator gick sönder vid ominstallation/återställning av Windows 10. Windows 10, vare sig OEM eller retail, sparas licensen i BIOS (detsamma gäller 8/8.1). Då är det i praktiken bara att installera Windows 10 igen, som är gratis att ladda ner från Microsoft, så skall licensen automatiskt aktiveras. Så HDD:n har inget med äktheten i licensen att göra.

Kan vara så att TS inte hade äkta Windows 10 från början? Eventuellt kan moderkortet också ha blivit bytt? Det går ju nämligen inte att sno en licensnyckel till Win 10, som det gick i Win 7, då den är embedded i BIOS/UEFI. (möjligt att det kan gå nu, det var dock inte det sist jag forskade).

nja är det en bärbar så kan datorn vara låst vid en licensen som datorn kom med.
halva finns vad ja vet i bios och halva på hårddisken, funkar inte hdd så är den körd.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

nja är det en bärbar så kan datorn vara låst vid en licensen som datorn kom med.
halva finns vad ja vet i bios och halva på hårddisken, funkar inte hdd så är den körd.

Missade att det handlade om en laptop, borde ha förstått det.

Permalänk
Inaktiv

Du har tyvärr blivit blåst, ja. Men att lämna datorn till någon skum typ som farsan känner är aldrig bra väg att gå, så ta dessa omkostnader som en lärdom. Nästa gång fråga på SweC och skicka till datormärkets reparationscentral / ÅF.

Permalänk

Beställa CD-skivor? låter som han inte vet vad han håller på med.
Du hade ju windows innan, varför köpa en ny licens?

Ja, han har blåst dig.

Visa signatur

CPU: 12900K (H150i Elite LCD) | GPU: ASUS ROG STRIX 3080 ti OC | MB: ASUS PRIME Z690-A
PSU: ASUS ROG Thor 1200 | DDR5: G.SKILL Trident Z5 6000Mhz | CHASSI: Lian Li 011 EVO
SSDs: 2x Samsung 970 Pro (2+1TB) | LJUD: GoXLR + Beyerdynamic DT 770 PRO + Shure SM7B
SKÄRM: Asus ROG Swift PG278Q / AW3423DW OLED | OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Haha, 6 lax för byte av HDD ovh installation av windows... hade nog gjort det för 500 exkl. HDDpris, tar ju max 20 minuter om datorn dessutom har SSD.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Uppenbar blåsning. Hoppas ni får igen pengarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av J.Hilleskog:

Hejsan! Det var ett tag sedan (kanske tre månader +) som jag försökte fabriksåterställa min dator via Windows 10 (Ganska efterblivet gjort tydligen). Hela datorn bara gav upp på livet och hårddisken/arna var förstörda.Jag kunde starta datorn men den bootade inte till Windows utan det stod en massa skit sen la den av.
Då jag inget kunde göra tyckte min far att vi skulle lämna in den till "hans datorkille" som satte igång att fixa den. Det tog ett tag och vi fick info att denne herren hade beställt några (svindyra, c:a 600kr) CD-skivor som skulle fixa datorn men dessa funkade tyvärr inte. Då beställde denne mystiske man ytterligare några (svindyra, c:a 600kr) CD-skivor som inte funkade heller.
Efter detta misslyckande och onödiga skivor så skickades datorn vidare till ASUS för lagning där de bytte eller skickade en disk till vår käre datorkille och bad honom betala (I guess). När ASUS eller datorkillen (fick aldrig reda på vem det va som bytte disken) hade bytt disken så var det ett stycke bränd HDD som byttes och en vanlig SSD som lyckades räddas tydligen.
Men datorn var ju helt blåst så vi bad killen att installera Windows 10 på min älskade maskin.
Tillbaka fick jag min älskade ASUS laptop, en låda med den förstörda HDD:n, Windows 8.1 installerat på datorn (som jag omgående uppgraderade kostnadsfritt till Windows 10) och en saftig räkning på 6000 svenska riksdaler. Det vi fick betala för var 2x Svindyra CD-skivor som skeppades från Tyskland med expresspost, 1x Tur och Retur till ASUS ( något främmande land), 1x Ny HDD, 1x Win 8.1/10 och denne käre herres arbete. Detta sammanlagt blev 6000 riksdaler.
Och nu kommer vi till gräddet på mosen. Jag sitter och avnjuter en film med min käre tös och mitt under världens gråtscen så dyker detta upp:
"Ditt Windows går ut 31 Januari"
Det var här de riktiga tårarna började falla längs mina undernärda kinder!
Så då är ju frågan är denne mystiske herren en bov eller är jag bara omedveten vad saker och ting kostar?
Tack! <3

Har läst igenom tråden nu. Vad du borde göra som vissa andra skriver är att be honom om en fakturaspecifikation om "exakt" hur kostnaderna är uppdelade.

Och nej antlita aldrig denna kille igen och har han någon facebooksida eller liknande så låt andra känna till att de borde hålla sig borta från denna inkompetente kille.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J.Hilleskog:

Hejsan! Det var ett tag sedan (kanske tre månader +) som jag försökte fabriksåterställa min dator via Windows 10 (Ganska efterblivet gjort tydligen). Hela datorn bara gav upp på livet och hårddisken/arna var förstörda.Jag kunde starta datorn men den bootade inte till Windows utan det stod en massa skit sen la den av.
Då jag inget kunde göra tyckte min far att vi skulle lämna in den till "hans datorkille" som satte igång att fixa den. Det tog ett tag och vi fick info att denne herren hade beställt några (svindyra, c:a 600kr) CD-skivor som skulle fixa datorn men dessa funkade tyvärr inte. Då beställde denne mystiske man ytterligare några (svindyra, c:a 600kr) CD-skivor som inte funkade heller.
Efter detta misslyckande och onödiga skivor så skickades datorn vidare till ASUS för lagning där de bytte eller skickade en disk till vår käre datorkille och bad honom betala (I guess). När ASUS eller datorkillen (fick aldrig reda på vem det va som bytte disken) hade bytt disken så var det ett stycke bränd HDD som byttes och en vanlig SSD som lyckades räddas tydligen.
Men datorn var ju helt blåst så vi bad killen att installera Windows 10 på min älskade maskin.
Tillbaka fick jag min älskade ASUS laptop, en låda med den förstörda HDD:n, Windows 8.1 installerat på datorn (som jag omgående uppgraderade kostnadsfritt till Windows 10) och en saftig räkning på 6000 svenska riksdaler. Det vi fick betala för var 2x Svindyra CD-skivor som skeppades från Tyskland med expresspost, 1x Tur och Retur till ASUS ( något främmande land), 1x Ny HDD, 1x Win 8.1/10 och denne käre herres arbete. Detta sammanlagt blev 6000 riksdaler.
Och nu kommer vi till gräddet på mosen. Jag sitter och avnjuter en film med min käre tös och mitt under världens gråtscen så dyker detta upp:
"Ditt Windows går ut 31 Januari"
Det var här de riktiga tårarna började falla längs mina undernärda kinder!
Så då är ju frågan är denne mystiske herren en bov eller är jag bara omedveten vad saker och ting kostar?
Tack! <3

Jag hoppas du/ni begärde offert innan jobbet.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Att lämna dator till en datorkille skiljer sig inget än att lämna bil till en bilkille som man känner, man kan få en fruktansvärt saftig räkning och delar utbytta som ej skulle bytas ut. Och detta utan på något sätt att denna person är en bedragare eller för dens skull ber automatik inkompetent.

ehh
va fan har du för bekanta... de jag är bekant med tar sällan betalt mer än för delarna så man knappt vill lämna bilen åt personen för att man inte vill utnyttja...

Permalänk
Medlem

Jag själv har fixat datorer i snart 30år och kan med största säkerhet säga att detta är inte utfört rätt alls. Ingen som ska fixa någons dator gör det utan att föra noggranna samtal med kund. och har man installerat Windows 10 en gång så registreras det på ditt Microsoft konto och vid nyinstallation loggar man bara in och då aktiveras Windows 10.
normalt ska man få specificerat alla kostnader.
som exempel. försök till diskräddning : 495:- aka 1 timmes jobb. disk byte och ny installation 995:- aka fast pris + kostanden för ny disk. sen kan ev. försök till backup tillkomma men sådant sker i samråd med kund.
en professionell it tekniker köper ALDRIG programvara som kunden får stå för om detta ej sker i samråd med kund. Dom programen som behövs SKA man ha själv från start.

Visa signatur

http://rec.elmor.se/review.php?user=airtec

Chassi Corsair Obsidian 700D| Nätaggregat Corsair AX850W | GPU Asrock RX 7900 XTX | Moderkort NZXT N5 z690| RAM 64GB Corsair DDR4 3200MHz| CPU i7 13700K | System WD Black SN850 M.2 500GB Lagring Kingston N1 M.2 2TB x2

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen har IT-killen inte någon aning om vad han sysslar med eller också så är det en bluff. Borde väl vara möjligt att kräva pengar tillbaka i detta fall? Någon kunnig där?

Permalänk
Medlem

1. har du fått se kvitto osv på allt killen köpt in?
2. kunden skall aldrig betala för teknikerns fel och åtgärder som ej fungerar.
3 byta av disk tar 10 min. timkostnad är minimal
4. ja du har blivit blåst.

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

@J.Hilleskog: behövde du ha backup på dokument & bilder eller var det inget direkt viktigt i datorn innan den dog

Inget av vikt alls! Som sagt så dog den under systemåterställning så då var redan allt fixat med extern HDD!

Skickades från m.sweclockers.com