Permalänk
Medlem

Köpa ny trådlös gamingmus?

Funderar på skaffa en ny mus. Mer specifikt en G602
Jag har ju förstås hört att trådlöst inte "funkar" med spel. Så jag undrar om ni tror jag kommer märka någon skillnad mellan dessa två?
Kan tillägga att jag nu spelar med en Qpad OM-75 och att jag inte är super seriös med mitt spelande.

Länk till nämnda möss :
G602 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2162759
Qpad http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=952151

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobare:

Funderar på skaffa en ny mus. Mer specifikt en G602
Jag har ju förstås hört att trådlöst inte "funkar" med spel. Så jag undrar om ni tror jag kommer märka någon skillnad mellan dessa två?
Kan tillägga att jag nu spelar med en Qpad OM-75 och att jag inte är super seriös med mitt spelande.

Länk till nämnda möss :
G602 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2162759
Qpad http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=952151

Rekommenderar INTE en trådlös mus. Oftast är programvaran som krävs helt värdelös och gör så musen tappar kontakt konstant, eller så tar batteriet slut mitt i en match. Efter egna erfarenheter så är en trådad mus mycket bättre, dels för att latensen blir mindre och man slipper strulet med att tappa kontakten.
Om sladden är i vägen så kan du köpa dig en Mouse Bungee (sladdhållare) som håller upp sladden åt dig så den slipper fastna/dras runt över skrivbordet.

Den mus som jag använt (trådlös) är razer ouroboros, en mus för ca 1800kr som rent ut sagt är skit. Visst nu är det Razer och inte Logitech, men principen är densamma.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

För att få det bästa av två världar har jag en Steelseries Sensai (med sladd) till gaming och en Logitech trådlös.

Så när jag inte spelar gömmer jag gamingmusen vid skärmen och har ett sladdfritt skrivbord.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Trådlösa möss har generellt högre latens (den tid det tar innan muspekaren rör sig på skärmen efter att du flyttat musen fysiskt) än trådade, vilket gör att folk föredrar trådade möss för gaming (speciellt spel som t.ex. CS:GO). Är latens något som inte kommer att bekymra dig, och du vill samtidigt slippa så många kablar som möjligt så är väl en trådlös att föredra, annars en trådad.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Har kört med G602 och märker ärligt talat ingen skillnad mot en bra mus med kabel. Det skulle väl vara vikten i så fall för den blir ganska tung med två batterier.

Om du gillar en tyngre mus är G602 helt briljant i övrigt. Sjukt bra batteritid och man tror inte att den är trådlös vid användande. Behövs ingen mjukvara om man inte vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Rekommenderar INTE en trådlös mus. Oftast är programvaran som krävs helt värdelös och gör så musen tappar kontakt konstant, eller så tar batteriet slut mitt i en match. Efter egna erfarenheter så är en trådad mus mycket bättre, dels för att latensen blir mindre och man slipper strulet med att tappa kontakten.
Om sladden är i vägen så kan du köpa dig en Mouse Bungee (sladdhållare) som håller upp sladden åt dig så den slipper fastna/dras runt över skrivbordet.

Den mus som jag använt (trådlös) är razer ouroboros, en mus för ca 1800kr som rent ut sagt är skit. Visst nu är det Razer och inte Logitech, men principen är densamma.

Aj! Det lät ju inte särskilt bra.
Då undrar jag istället om du (eller någon annan) har tips på en mus med många programmerbara knappar så som G602:an. Men jag vill inte ha en mus fullt inriktad på MMO, mer en blandning av båda

Permalänk
Lego Master

Kör själv med Logitech G700 (uppföljaren är G700s) som stöder både trådlöst och trådat. Den kan sända signalen över laddkabeln, så du behöver inte ens ha mottagaren i datorn för att musen ska funka. Nu kör jag den nästan enbart trådat, men det lilla jag har testat den trådlöst så märker jag ingen skillnad i latens mot trådat, men jag lspelar å andra sidan inte CS på elitnivå, så vad vet jag?

Tror utvecklingen har gått framåt mer än folk tror vad gäller trådlösa tillbehör, men det är ju såklart beroende på kvalitet på delarna samt alltid känsligare för störningar än trådat.

Vad gäller att batterierna tar slut så var min gamla Logitech G7 helt fantastisk. Det följde med två batteripacks, det ena satt i laddaren (och laddade snabbare än det andra tog slut i musen), med quick release-knapp under musen. Under press kunde jag byta batteriback på ett par sekunder, lätt utan påverkan på spelet under spawn eller liknande.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobare:

Aj! Det lät ju inte särskilt bra.
Då undrar jag istället om du (eller någon annan) har tips på en mus med många programmerbara knappar så som G602:an. Men jag vill inte ha en mus fullt inriktad på MMO, mer en blandning av båda

Vad ska du med alla knappar till? Det är liksom antingen eller... Aningen köper du en Razer Naga (enbart för MMO) och en bättre för det andra då Razer musen har väldigt många problem med bl.a. sensorn som lägger av m.m. Eller så köper du en bättre mus som saknar alla dessa knappar men går efter kvalité istället och får något som du kan vara nöjd med.

Eftersom jag rekommenderat Razer Naga är mest p.g.a det är det bästa "MMO" musen, greppet är otroligt skönt och knapparna tar inte alls så lång tid att vänja sig med. Visst det är razer, men det är även en Razer mus(trådad) som rent generellt håller helt okej kvalité(Finns väl inte så många möss idag som har jätte bra kvalité... företagen hittar alltid något att snåla in på.)

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Har kört med G602 och märker ärligt talat ingen skillnad mot en bra mus med kabel. Det skulle väl vara vikten i så fall för den blir ganska tung med två batterier.

Om du gillar en tyngre mus är G602 helt briljant i övrigt. Sjukt bra batteritid och man tror inte att den är trådlös vid användande. Behövs ingen mjukvara om man inte vill.

Så du skulle rekommendera den?
Alla klagar ju på att trådlösa möss "suger" så man blir lite tveksam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Har kört med G602 och märker ärligt talat ingen skillnad mot en bra mus med kabel. Det skulle väl vara vikten i så fall för den blir ganska tung med två batterier.

Om du gillar en tyngre mus är G602 helt briljant i övrigt. Sjukt bra batteritid och man tror inte att den är trådlös vid användande. Behövs ingen mjukvara om man inte vill.

Håller med till 100%
Dessutom om du tycker att den är för tung kan du ju alltid ta bort ett av batterierna((:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Vad ska du med alla knappar till? Det är liksom antingen eller... Aningen köper du en Razer Naga (enbart för MMO) och en bättre för det andra då Razer musen har väldigt många problem med bl.a. sensorn som lägger av m.m. Eller så köper du en bättre mus som saknar alla dessa knappar men går efter kvalité istället och får något som du kan vara nöjd med.

Eftersom jag rekommenderat Razer Naga är mest p.g.a det är det bästa "MMO" musen, greppet är otroligt skönt och knapparna tar inte alls så lång tid att vänja sig med. Visst det är razer, men det är även en Razer mus(trådad) som rent generellt håller helt okej kvalité(Finns väl inte så många möss idag som har jätte bra kvalité... företagen hittar alltid något att snåla in på.)

Jag gillar bara knappar på musen, föredrar dom framför nummerknapparna. Har väl en "fetisch" för det
T.ex så spelar jag Witcher 3 just nu och skulle då kunna välja mellan alla "spells" via musen eller i CS skulle jag bytta vapen med dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhybner:

Håller med till 100%
Dessutom om du tycker att den är för tung kan du ju alltid ta bort ett av batterierna((:

Man kan fästa en heliumballong i den annars ;D
Nej men skämt åsido så ska jag nog dra och kolla på en G602 så snabbt jag får lite tid över

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Pamudas:

Vad ska du med alla knappar till? Det är liksom antingen eller... Aningen köper du en Razer Naga (enbart för MMO) och en bättre för det andra då Razer musen har väldigt många problem med bl.a. sensorn som lägger av m.m. Eller så köper du en bättre mus som saknar alla dessa knappar men går efter kvalité istället och får något som du kan vara nöjd med.

Det är väl en vane- och/eller smaksak? Min G700 har 4 tumknappar som jag har knutit till de olika vapnen och gadgets i BF4. Mushjulets tilt låter mig binda upp vapentillägget (lasersikte, förstoring osv), så min uppdelning är rörelser med tangentbordet och vänsterhand (inkl crouch/prone) och sen vapenrelaterat på musen. Funkar kalas för mig och aldrig någon förvirring om vilken hand jag ska använda för vad.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Skulle absolut rekommendera en G602, sjukt bra produkt! Ett annat stort plus med den är att den använder vanliga AA-batterier. Köp några bra laddningsbara typ sanyo eneloop så är det inga problem med batteritiden kan jag lova. G700/s är också bra men fördelen med vanliga batterier är för stor att ignorera tycker jag.

Som föregående talare sagt, det går att köra på endast ett batteri. Om du inte gillar vikten eller om man bara råkar ha ett batteri för stunden. Vi snackar inte timmar batteritid här utan många veckor.

Permalänk
Medlem

@Bobare: Köp med sladd för fan. Gaming möss skall vara sladdade.Punkt.

Permalänk
Medlem

Jäkla trams, ingen av er märker någon skillnad i ett blindtest. Har kört trådad och trådlöst och visst... det blev inget CS på elitnivå heller men trådlöst funkar idag minst lika bra.

Visst, bök med batteribyten kan vara störigt men vad gör det på det stora hela?
Kör fortfarande min Logitech MX700 sen nästan 14 år tillbaka och det är främst FPS jag kör.

Kör du på 602, det är en jättebra mus!

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk

Jag kör med G602 och kan verkligen rekommendera den. Har provat ett par andra billigare trådlösa tidigare och den här är överlägsen. Sitter ca 3m från datorn och har en bordsskiva mellan mus och mottagare, märker inte av minsta lilla störning med denna, vilket jag gjort med de andra tidigare. Att den väger lite extra tycker jag bara är trevligt. Kör med IKEAs laddningsbara AA-batterier och de räcker forever. Spelar med den var och varannan dag och märker inte av någon eftersläpning.

Behövs ingen mjukvara för att använda den men det finns om man vill ställa in funktioner till knapparna. Kan även ställa in hur många steg av justerbar DPI man vill ha samt vilken DPI varje steg ska ha.

Det enda jag negativa jag upplevt med den är att scrollklicken lade av efter typ 1½ månad men det var bara att hämta ut en ny mus utan krångel.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Drar och fixar en G602 imorgon ☺
Så får vi hoppas att den är så bra som "alla" säher 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är bara tvungen att lägga in detta så TS får ursäkta.

Har precis fått tag på en till, så gott som ny, Logitech MX Revolution. Bästa musen jag någonsin ägt! Var tvungen att hitta en till då min gamla dog. Stod inte ut med Perfomance MX(sidoknapparna är felplacerade tycker jag).
Tappar inte kontakten, märker ingen latens skillnad (är visserligen inget proffs) mot "sladdmöss" utan den funkar perfekt för oss vanliga dödliga.

Att man behöver ladda är inget problem, för en laddning håller jäkligt länge.
Nu är visserligen denna en gammal musvara, men den håller fortfarande till i toppen av möss som gjords enligt mig och många andra. Ni som inte testat MX Revolution har verkligen gått miste om "skön" mus.

Till TS: Lycka till med din G602:a!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Lego Master

@DatorMuppen:
Tur att smaken är som baken, jag tycker precis tvärtom; kör MX Performance på jobb, tycker Revolution är kiss-kass, formmässigt. ^^

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Sitter med en G602 och det är bara en massa skit snack med "hög latens" spelade CS:GO med min utan större problem alls och märkte noll skillnad med den gentemot en som var trådad.

Batteriet i G602 när du kör eco läge håller ca 2-3 månader och då är det daglig användning från det jag kommer hem från jobb och går och lägger mig, kör du utan programvaran till musen så kommer lampan på topp börja blinka ca 1 vecka innan batterierna tar slut, så du behöver definitivt inte behöva vara rädd för att "den lägger av i en match"

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är av Razer Naga Epic Chroma. Jag upplever ingen märkbar skillnad mot en trådad mus. Batteriet håller länge. Funkar bra även i FPS-spel. Är man spelare på elitnivå kan man garanterat hitta saker att klaga på, men det funkar för mig.

Permalänk
Medlem

Vill slå ett slag för logitech revolution, haft min i 3-4 år, bra batteritid fortfarande och väldigt responsiv. Spelar inte mycket fps men moba har aldrig varit något problem och då har jag ändå dongeln ca 3 meter från musen.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Igår så köpte jag G602:an och själv känner jag ingen skillnad mot trådade möss , men då ju jag ingen expert, och batteri tiden kan jag ju inte uttala mig om. Men är väldigt nöjd med den

Permalänk
Medlem

Gjorde samma sak idag, köpte G602 och är riktigt nöjd!

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

Jag har en g700s och den käkar batterier, men annars så är den bra. tappar inte mottagningen eller nåttsånt.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

@Juicis: Blev en jävla skillnad för mig i alla fall när jag spelar CSGO. Högst påtagligt.

Permalänk
Medlem

Ingen som är intresserad i ASUS nya mus Spatha? Man kan ju välja trådat eller trådlöst med den. Sitter själv med en G602 och kan inte var mer än nöjd som många redan skriver