mobil hotspot stor datatjuv. hur göra?

Permalänk
Medlem

mobil hotspot stor datatjuv. hur göra?

Är det fler än jag som reagerat på hur mycket data det går åt när man delar sin telefons nätverk mhja ex. mobil hotspot. Grejen är väl att den telefon eller dator som kopplar upp sig mot mobilens nätverk ser det som ett vanligt wifi och alla bakgrundsprogram och funktioner hämtar data som vanligt.

Sjukt trist när man ex. behöver dela nätverk för att enbart streama film på annan enhet och inte vill "slösa mer data" än vad som behövs för just det.

Finns det något sätt att komma ifrån det här? Jag hade velat se en funktion i android/iOS/win som stänger av inhämtning av data i bakgrunden per automatik. Eller är jag dum i huvudet?

alex

förtydligande
Permalänk

om du kör med usb kabeln så blir det inte så i windows 10

Visa signatur

i7-4790K, 8GB RAM, 280x 3GB, 120GB ssd, 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av robert207:

om du kör med usb kabeln så blir det inte så i windows 10

Menar du att man genom att använda USB-kabel minskar dataförbrukningen? Jag är intresserad av att veta mer, kan du hänvisa någonstans jag kan läsa mer om detta?

Permalänk

kör du med kabel så känner datorn av att det är en data anslutning med begränsad mängd data och då slår den av massor med onödiga downloads i bakgrunden.

Visa signatur

i7-4790K, 8GB RAM, 280x 3GB, 120GB ssd, 650W

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Även om du kopplar upp dig via wifi så ska du i Windows 10 kunna välja att anslutningen har databegränsningar. Då ser Windows till att inte ladda ner i onödan.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-10/whats-a-metered...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

@alexsjob I Android finns denna funktion

Under Inställningar --> Dataanvändning och under dom tre prickarna högst upp i högra hörnet och välj "Nätverksbegränsningar". Sedan är det bara o aktivera på dom nät som du vill att telefonen ska behandla som ett mobilt nätverk o inte Wi-Fi

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@jnsson: Jo, fast nu ville personen att datorn ansluter till Mobilen och ser mobilen som en enhet med begränsad bandbredd.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@jnsson: Jo, fast nu ville personen att datorn ansluter till Mobilen och ser mobilen som en enhet med begränsad bandbredd.

Aha, jag förstod det som att han ville få det på android/ios och datorer, my bad i så fall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Och ledsen om jag varit otydlig, då jag både har Android, ios och win8 (på en surface) är jag intresserad av alla opsystems lösningar. Jag tänker att motsvarande funktion som @jnsson visar borde vara en given feature överallt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexsjob:

Tack för svar! Och ledsen om jag varit otydlig, då jag både har Android, ios och win8 (på en surface) är jag intresserad av alla opsystems lösningar. Jag tänker att motsvarande funktion som @jnsson visar borde vara en given feature överallt?

Tyvärr inte, iallafall vad jag vet. Jag vet att Windows 8.1 och Windows 10 har det du vill, men vad jag vet så finns inte det stödet på Mac OSX eller Linux

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig