Permalänk
Medlem

Tradera - 980 Ti ?

Kikar ibland på Traderat och ser hela tiden annonser på 980 Ti kort för runt 5.000 - 5.500 kr ish.

Och det är i största del oöppnade grafikkort, Folk som har bra historik från tidigare, och även historik av att ha sålt flera 980 Ti kort tidigare.

Jag är lite konfunderat hur dom gör det hela.

Om vi går ifrån risken att det är fakes, för det är de troligen inte då dom har sålt flera på tradera tidigare utan problem.

Är det folk som snor kort från butiker ?
Är det anställda som jobbar och får tag på kort vid sidan om ?
Är det folk som leker med andras visakort och sedan säljer vidare ?

Gått och funderat på hur dom gör det hela.

Exempel på säljare

Exempel på 980 Ti Annonser
http://www.tradera.com/item/341372/250504994/evga-geforce-gtx...
http://www.tradera.com/item/341372/250538517/evga-geforce-gtx...
http://www.tradera.com/item/341372/250071136/evga-gtx-980ti-s...-
http://www.tradera.com/item/341372/249556709/gigabyte-geforce...-

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheWolfbane:

Kikar ibland på Traderat och ser hela tiden annonser på 980 Ti kort för runt 5.000 - 5.500 kr ish.

Och det är i största del oöppnade grafikkort, Folk som har bra historik från tidigare, och även historik av att ha sålt flera 980 Ti kort tidigare.

Jag är lite konfunderat hur dom gör det hela.

Om vi går ifrån risken att det är fakes, för det är de troligen inte då dom har sålt flera på tradera tidigare utan problem.

Är det folk som snor kort från butiker ?
Är det anställda som jobbar och får tag på kort vid sidan om ?
Är det folk som leker med andras visakort och sedan säljer vidare ?

Gått och funderat på hur dom gör det hela.

Exempel på säljare

Både ja och nej, den säljaren kan ha möjligen haft sponsorer eller liknande. Kanske har pengar till att bygga sin quad sli setup. Man kan väl utgå till att recensioner är iaf 80% tillförlitliga.

Permalänk

Importerar billigt kanske ? Är med nyfiken !

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk
Medlem

Ingen aning men jag har sett att det även förekommer här i marknaden att samma person lägger ut flera annonser där sprillans nya (och dyra) saker säljs i obrutna förpackningar. Jag tror att en väldigt vanlig anledning är att folk med taskig ekonomi tar saker på avbetalning och säljer dem sedan kontant för att göra sig lite snabba cash.

Det verkar vara särskilt vanligt när det gäller saker som surfplattor, mobiltelefoner m.m. Söker man på blocket efter 'oöppnad iphone' t.ex. så är nästan alla inköpta samma dag eller bara någon dag tidigare.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det verkar vara särskilt vanligt när det gäller saker som surfplattor, mobiltelefoner m.m. Söker man på blocket efter 'oöppnad iphone' t.ex. så är nästan alla inköpta samma dag eller bara någon dag tidigare.

Köper man något som man nästa dag inser sig inte ha råd med kan man väl använda sin ångerrätt, snarare än att sälja varan vidare & förlora pengar på det?

Att köpa in åt sitt egna företag & sedan sälja vidare utan moms är en variant som inte skulle förvåna mig om några av annonsörerna använder.

Permalänk
Medlem

jag undrar samma sak, låter som scam eller så har dem köpt varorna på olagliga vägar. :/

Permalänk
Medlem

Alternativet är att dom har köpt 1 grafikkort ifrån en internetbutik och sedan fått masterkartongen som innehåller 10 kort.

Hänt mig när jag köpte 1 SSD Disk

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cedric:

Köper man något som man nästa dag inser sig inte ha råd med kan man väl använda sin ångerrätt, snarare än att sälja varan vidare & förlora pengar på det?

Att köpa in åt sitt egna företag & sedan sälja vidare utan moms är en variant som inte skulle förvåna mig om några av annonsörerna använder.

Fast det @ågren menade tror jag var att man köper en iphone (exempel) på 24 månaders avbetalning! När man får tfn så säljer man den för 5000kr! Vips så har du 5000kr! Räkningen som kommer komma i 24månader är inte lika viktig om man behöver pengar nu nu nu!

Det handlar alltså om snabba pengar... sen verkar det helt ologiskt att göra så, men är man desperat så kanske...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

en butik hade råka skicka en master kartong med 25 grafikkort en gång.
Vill inte nämna butikens namn pga de förlorade i rätten så han fick behålla alla 25 grafikkort.. butiken fick ta smällen.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

de flesta importerar från andra länder där momsen är billigare. du kan få ett 980 TI för runt 4000:-
pratade med en försäljare förut på tradera och han förklarade hur han fick så billigt.
Allt är legalt bara de importerar från länder med billig mons.

Sen säljer de dyrare så i slut endan förlorar de inget på affären utan tjänar på det istället.

Garanti osv finns oftast inget kvitto på men du kan registrera kortet på evga via serienummer.-... där behöver du inte ha nåt org kvitto så länge kortet aldrig varit registrerat förut.
-------------------------
Annat exempel ä'r de köper via deras företag billigare.
köper du stor mängd i bulk blir det mycket billigare.

sen säljer de dom och får en profit.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

tekniker_kingkong är godkänd som säljare har köpt en del av han.
dock vet man aldrig om ens konto blivit hackad.

betala via paypal så om nåt är fel/du blir lurad etc betalar Paypal tillbaka pengarna!!!

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

Kolla på denna då:
http://www.tradera.com/item/344504/250366294/intel-core-i7-67... ledanade bud 7500:- hos inet över 10000:-

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

Intressant tanke. Ser att det billigaste enligt prisjakt ligger på ca. 6600 kr och här får man det alltså runt 900 kr billigare. Vad skulle ni säga om man fick se kvittot? Skulle ni bli övertygade? Eller skulle ni tänka att de kan ha snott kvittot också?

Permalänk
Medlem

@zelgit: Jag skulle antaga att dom använts någons annans pengar för att köpa kortet.

Typ stulet VISA kort, osv osv... något på den linjen.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem

@TheWolfbane Intressant. Men vad skulle kunna få dig att bli övertygad om att de säljs 100% ärligt?

Permalänk
Medlem

@zelgit: Inget.

Jag har endast funderat på hur dom kan sälja så billigt oöppnade förpackningar.

Jag har inte sagt att jag vill ha bevis för att dom är "legit".

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem

Har också märkt av att detta verkar ha accelererat på sistone. Personligen gör det mig än mer skeptisk än jag redan var till begagnatmarknaden...

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzzad:

Alternativet är att dom har köpt 1 grafikkort ifrån en internetbutik och sedan fått masterkartongen som innehåller 10 kort.

Hänt mig när jag köpte 1 SSD Disk

Hänt mig en gång förut också beställde en musmatta och fick 10st Man var lite fundersam "Varför är paketet så himla stort för"

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Både ja och nej, den säljaren kan ha möjligen haft sponsorer eller liknande. Kanske har pengar till att bygga sin quad sli setup. Man kan väl utgå till att recensioner är iaf 80% tillförlitliga.

Wow, Ebay är ett av dom vanligaste ställena för omdömes fusk och bedrägeri.
Jag skulle aldrig köpa ett något för 5k utan att testa det först.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

Wow, Ebay är ett av dom vanligaste ställena för omdömes fusk och bedrägeri.
Jag skulle aldrig köpa ett något för 5k utan att testa det först.

Du får ju tillbaka dina pengar om det skulle vara så. Dessutom pratar vi om tradera och inte hela Ebay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Du får ju tillbaka dina pengar om det skulle vara så. Dessutom pratar vi om tradera och inte hela Ebay.

Ebay äger (iaf ägde tradera) men ändå.

Folk säljer trasiga kort, det blir ord mot ord och köparen får inget.
Så detta med pengarna tillbaka är inte så enkelt som du tror.

Men OT, var försiktig och som det står på tradera. Låter något för bra så är det troligen det och då får du skylla dig själv om du faller för det.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

Ebay äger (iaf ägde tradera) men ändå.

Folk säljer trasiga kort, det blir ord mot ord och köparen får inget.
Så detta med pengarna tillbaka är inte så enkelt som du tror.

Men OT, var försiktig och som det står på tradera. Låter något för bra så är det troligen det och då får du skylla dig själv om du faller för det.

Då ser man om nån har fått negativ recension.

Permalänk

Säkrast är ju att köpa från de försäljarna som har klarna som direktbetalning. Då får man tillbaks pengarna om varan inte stämmer med beskrivningen eller om man inte får någon vara.

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem

Är väl bara att köra på en annons med någon som går med på att möta upp och be att få testa kortet först.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Har ju vart en del inbrott i elektronikbutiker där man kört in med hjullastare och länsat.

På något sätt måste dom ju sälja det? Men det är ju inte säkert att just dessa är stöld. Kanske nån av dom...

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

@Modellören: Detta har ju dock främst varit i de större butikerna (Elgiganten/MediaMarkt) etc. Ingen av dessa butikerna säljer premium komponenterna i kartong. Möjligtvis i någon överprisad märkesdator.
Om det nu inte är telefonerna och andra saker som nämnts tidigare du menar

Jag tror som andra säger att det är import.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem

@TheWolfbane
Okej, då förstår jag dig bättre. Jag brukar också fundera på det ibland. Kanske är det så att de har kontakter som driver företag och köper in grafikkorten från en "grossist" och får ett eller flera grafikkort av de till inköpspris istället för försäljningspris, som de sedan säljer något dyrare på tradera/ebay, men att trots det så är det fortfarande billigare än aktuella butikspriser.

@carlosxbox82
Tack för tipset om Klarna, men hur får Klarna reda på att du om du fått varan eller inte? Får de reda på det när du hämtar ut paketet hos Posten, dvs. att de ser Postens status på ditt paket ändras från "Framme, ej uthämtat" till "Paketet är uthämtat"?

Permalänk

Endast säkra säljare får använda klarna, mer info får du här. http://info.tradera.com/betalsatt/klarna/klarnas-koparskydd/

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk

Jag tycker det ser väldigt misstänksamt ut när samma säljare säljer så många likadana och dyra saker så nära inpå varandra. Och samtliga är nya.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i7 6700k @ 4.6 ghz | Corsair H100i V2 | Asus Z170 MAXIMUS VIII HERO | Corsair Vengeance 3200MHz 16gb | ASUS GeForce RTX 2080 8GB ROG STRIX GAMING OC| 2x Samsung 850 Pro 256gb | Samsung 850 Pro 512gb | Samsung 860 EVO 500gb |Acer XB271HU | EVGA SuperNova G2 750w

origin/steam: goffemannen

Permalänk
Medlem

Att de skulle "köpa för lägre moms utomlands och importera" är ju bara skitsnack. De måste fortfarande momsa sin egen vinst i Sverige (om de inte skattefuskar så klart).

Min gissning är som nämnts tidigare företag som kvittat momsen mot vinst och sen säljer den privat. Fast även här borde de skatta sin försäljninsvinst iom att de säljer mer än för hobbybruk.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3