Synology - Kan man ha single-diskar ?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Synology - Kan man ha single-diskar ?

Kan man ha single-diskar i Synology enheterna?

Jag tänker såhär;

En 2-bay som har 2st 4TB diskar men utan SHR eller raid, utan det är "enkla" diskar och utdelade per disk ?

Eller samma sak med en 4bay ?

Jag vill inte ha SHR eller Raid - varför behöver jag inte förklara, men kortfattat är detta inte en uppsättning som behöver redundans - men samtidigt är raid0 inte lösningen eftersom går en disk går alla.

Så, kan man ha single-diskar med sådana shares i Synology enheterna?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Kort svar.
Ja

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Pentagram:

Kort svar.
Ja

Hur gör man för att sätta upp då ?
Den verkar ju alltid ta SHR om man har 2 eller fler diskar i... ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Vilken version av DSM har du?

Jag har DSM 5.2-5644 Update 3

Jag går in på lagringshanterare -> Volym ->Skapa
Väljer "Anpassa"
Väljer "Enkel Volym på raid"
Väljer den disken jag vill använda
I nästa steg är alla raid möjligheter gråa då jag bara valt en disk
Klickar "Nästa"

Till sist "Tillämpa"

Efter det är det bara att gå Huvudmeny -> File Station
Välj skapa ny delad mapp.
Lägg den på den volymen du just skapade.

Done!

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Pentagram:

Vilken version av DSM har du?

Jag har DSM 5.2-5644 Update 3

Jag går in på lagringshanterare -> Volym ->Skapa
Väljer "Anpassa"
Väljer "Enkel Volym på raid"
Väljer den disken jag vill använda
I nästa steg är alla raid möjligheter gråa då jag bara valt en disk
Klickar "Nästa"

Till sist "Tillämpa"

Efter det är det bara att gå Huvudmeny -> File Station
Välj skapa ny delad mapp.
Lägg den på den volymen du just skapade.

Done!

Skall prova imorgon!

Tack!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

@andreas_dock:
Hur gick det?
Fick du ordning på diskarna?

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Pentagram:

@andreas_dock:
Hur gick det?
Fick du ordning på diskarna?

Hann inte prova idag, fick fixa med en strulande kryptering på en mailserver och akut installera upp nya datorer till marknadsföring... så tja. Vad säger man?

... Nya tag imorgon?

Tacksam för din återkoppling dock!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@andreas_dock
Jag vet inte om jag hänger med dig här vad du menar.
Jag kör var disk för sig i min nas via jbod så de är separata från varandra lik som om de skulle suttit i vanligt stationär dator, och delar var mapp för sig i nätverket.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av bärplockaren:

@andreas_dock
Jag vet inte om jag hänger med dig här vad du menar.
Jag kör var disk för sig i min nas via jbod så de är separata från varandra lik som om de skulle suttit i vanligt stationär dator, och delar var mapp för sig i nätverket.

Är din NAS en Synology?

Vad händer om din JBOD uppsättning får en disk som rasar - försvinner inte all data på alla diskar då ? eller... hmm bara den disken ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Är din NAS en Synology?

Vad händer om din JBOD uppsättning får en disk som rasar - försvinner inte all data på alla diskar då ? eller... hmm bara den disken ?

Ja de är en synology.
Nu är jag inte sten insatt i dessa termer med jbod & raid osv, men eftersom min setup inte är uppbyggd på att spegla diskar eller likande backup lagring på nåt sätt, utan var disk "kör sitt eget race".

Så om jag har förstått det här rätt så försvinner bara den datan från den disken som kraschar om man kör jbod.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av bärplockaren:

Ja de är en synology.
Nu är jag inte sten insatt i dessa termer med jbod & raid osv, men eftersom min setup inte är uppbyggd på att spegla diskar eller likande backup lagring på nåt sätt, utan var disk "kör sitt eget race".

Så om jag har förstått det här rätt så försvinner bara den datan från den disken som kraschar om man kör jbod.

Aha ok.

Jag för ett enkelt prova med att stoppa in 2st-4st diskar och labba med olika scenarion.
Får labba lite senare idag helt enkelt

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag har en DS411J jag tänkte labba lite med, men där sitter redan 4x 2tb diskar i den och den har en config...

Om jag tar ut alla diskar, märker dem i vilken ordning de sitter i - jag kan då sätta i andra diskar för att labba med ovanstående ?

För att sedan, när jag är klar med Lab, stoppa tillbaka de 4st 2tb i samma ordning och därmed få tillbaka samma data och setup som de 4st höll?

Någon som vet?? @Pentagram ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Så om jag har förstått det här rätt så försvinner bara den datan från den disken som kraschar om man kör jbod.

Nej
Jbod betyder "Just a Bunch Of Disks" och fungerar så att man tar flera hårddiskar och slår ihop dem till en enda stor.
Så om en av dem rasar, försvinner allt. Skall bara användas i absoluta nödfall och aldrig för kritisk data.

Synology har en egen variant på det där men då är alltid en disk i paritet och med hjälp av den återstående datan på diskarna kan den förlorade hårddisken återskapas. SHR (Synology Hybrid Raid)

Windows Home Server hade något liknande vill jag minnas. "Drive Extender"
Den hade dock nackdelen av att ha otroligt långsam filåtkomst.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Nej
Jbod betyder "Just a Bunch Of Disks" och fungerar så att man tar flera hårddiskar och slår ihop dem till en enda stor.
Så om en av dem rasar, försvinner allt. Skall bara användas i absoluta nödfall och aldrig för kritisk data.

Synology har en egen variant på det där men då är alltid en disk i paritet och med hjälp av den återstående datan på diskarna kan den förlorade hårddisken återskapas. SHR (Synology Hybrid Raid)

Windows Home Server hade något liknande vill jag minnas. "Drive Extender"
Den hade dock nackdelen av att ha otroligt långsam filåtkomst.

Jag har då inte slagit ihop mina diskar till en stor, så de är väl ett val man får göra då antar jag.

@andreas_dock
En disk kommer att bli system disk alltså den som kommer ligga grund för inställning och appar.

Jag labbade också lite och om jag inte minns fel, om jag hade satt en disk fel så kom de upp en ruta om att åtgärda felet.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Kan man ha single-diskar i Synology enheterna?

Ja, du skapar en volym per disk så blir varje disk en "Basic" disk.

Operativsystemspartitionen kommer dock att skapas på båda diskarna i en RAID1-konfiguration automatiskt så om du plockar ur en disk kommer systemet att fungera ändå.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pentagram:

Nej
Jbod betyder "Just a Bunch Of Disks" och fungerar så att man tar flera hårddiskar och slår ihop dem till en enda stor.
Så om en av dem rasar, försvinner allt. Skall bara användas i absoluta nödfall och aldrig för kritisk data.

Synology har en egen variant på det där men då är alltid en disk i paritet och med hjälp av den återstående datan på diskarna kan den förlorade hårddisken återskapas. SHR (Synology Hybrid Raid)

Windows Home Server hade något liknande vill jag minnas. "Drive Extender"
Den hade dock nackdelen av att ha otroligt långsam filåtkomst.

Alla gånger jag provat JBOD så har varje disk blivit för sig. Dock inte provat på min Synology.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Alla gånger jag provat JBOD så har varje disk blivit för sig. Dock inte provat på min Synology.

JBOD på Synology innebär att alla diskar är separata, men slås ihop till en enda stor volym.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av andr3a$:

JBOD på Synology innebär att alla diskar är separata, men slås ihop till en enda stor volym.

Tackar för info

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag håller dock på att prova själv nu... så får vi se

Hade en extra NAS ståendes som inte var aktiv just nu, diskar likaså.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

... ser lovande ut!

(Vad är det jag funderat så mycket på börjar jag undra... haha)

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

http://adock.se/users/upload/files/160203233131001.png

... ser lovande ut!

(Vad är det jag funderat så mycket på börjar jag undra... haha)

Nu skapar du ju en RAID med SHR. Var det inte Basic du ville ha? Då ska du skapa en ny volym, välja att endast en disk ska ingå i volymen och klicka dig fram till Basic.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av andr3a$:

Nu skapar du ju en RAID med SHR. Var det inte Basic du ville ha? Då ska du skapa en ny volym, välja att endast en disk ska ingå i volymen och klicka dig fram till Basic.

Va ju de jag gjorde!
Ny volym, en disk, SHR var det man skulle ta på den enskilda volymen stod det!

Aja, vi får se. Detta är ju en [b]labb[\b] utav en anledning!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Va ju de jag gjorde!
Ny volym, en disk, SHR var det man skulle ta på den enskilda volymen stod det!

Aja, vi får se. Detta är ju en [b]labb[\b] utav en anledning!

Då har du fortfarande skapat en SHR för en disk (som kan expanderas med ytterligare diskar) istället för att göra en Basic-volym.

Se sidan 25 i denna guide:
https://global.download.synology.com/download/Document/UserGuide/DSM/5.2/Syno_UsersGuide_NAServer_enu.pdf

Du ska välja att göra en Custom volym, sedan Single Volume on RAID och i nästa steg välja Basic (istället för SHR). Då blir det rätt.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av andr3a$:

Då har du fortfarande skapat en SHR för en disk (som kan expanderas med ytterligare diskar) istället för att göra en Basic-volym.

Se sidan 25 i denna guide:
https://global.download.synology.com/download/Document/UserGuide/DSM/5.2/Syno_UsersGuide_NAServer_enu.pdf

Du ska välja att göra en Custom volym, sedan Single Volume on RAID och i nästa steg välja Basic (istället för SHR). Då blir det rätt.

Aha!, tackar tackar!
Då tar jag bort disken och gör det igen.

Men det verkar som att den första disken man stoppar i blir SHR oavsett.. eller ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

JBOD på Synology innebär att alla diskar är separata, men slås ihop till en enda stor volym.

Då har jag missa nåt för mina diskar är separata, tar jag ut en disk så finns de andra diskarna kvar och materialet är fullt användningsbart som ingenting har hänt.

Förklara gärna lite närmare hur detta funkar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Aha!, tackar tackar!
Då tar jag bort disken och gör det igen.

Men det verkar som att den första disken man stoppar i blir SHR oavsett.. eller ?

Nej, ingen disk ska vara SHR. Samtliga ska vara listade som Basic (Without data protection).

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Då har jag missa nåt för mina diskar är separata, tar jag ut en disk så finns de andra diskarna kvar och materialet är fullt användningsbart som ingenting har hänt.

Förklara gärna lite närmare hur detta funkar.

På din Synology-server?

Syftet med JBOD är ju att flera singeldiskar (med lika eller olika storlek) ska se ut som en enda stor volym för att man t.ex. ska kunna ha ett share istället för ett per disk. Kraschar dock en disk så dör hela volymen. Se:
https://www.synology.com/sv-se/knowledgebase/DSM/help/DSM/StorageManager/volume_diskgroup_what_is_raid

Kan du posta en skärmdump på vyn i din storage manager?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av andr3a$:

På din Synology-server?

Syftet med JBOD är ju att flera singeldiskar (med lika eller olika storlek) ska se ut som en enda stor volym för att man t.ex. ska kunna ha ett share istället för ett per disk. Kraschar dock en disk så dör hela volymen. Se:
https://www.synology.com/sv-se/knowledgebase/DSM/help/DSM/StorageManager/volume_diskgroup_what_is_raid

Kan du posta en skärmdump på vyn i din storage manager?

Ja precis!
Det var ju detta jag sa innan, men då sa @bärplockaren att så inte var fallet...

Hur är det EGENTLIGEN ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inaktiv

Det spelar nog ingen större roll om hårddisken körs som Basic (helst) eller SHR. Min DS211j kör två WD Red 4TB där den ena kör Basic och den andra av okänd anledning SHR. Diskarna har flyttats över från en virtualiserad Synology-server (XPenology, som körs på min HP N54L via ESXi) och där kördes samtliga diskar som Basic.

JBOD bör man inte köra, på tok för riskabelt. Kör diskarna separat, utan RAID och helst som Basic helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Ja precis!
Det var ju detta jag sa innan, men då sa @bärplockaren att så inte var fallet...

Hur är det EGENTLIGEN ?

JBOD och RAID 0 är ganska lika stort sätt då båda ger en bild av flera diskar som en enorm. Det som skiljer är att i RAID 0 så är diskarna stripade, dvs informationen delas lika parallellt mellan diskarna för att öka prestandan. Går en av diskarna sönder så är alla diskar körda. En RAID 0 kräver i princip lika diskar för att fungera eftersom storleken blir lägsta diskens storlek x antal diskar. Även samma rotationshastighet, antal skivor och söktid är intressant för optimal prestanda.

En JBOD är en linjär med möjligheten att använda diskar av olika storlek och prestanda då diskarna enbart är en enorm disk för os så skrivs informationen först på disk 1 och senare på disk 2 etc. Går en disk sönder så är det möjligt att ta ur information från resterande då dessa har hela filer kvar på resterande diskar. Dock krävs specialprogram för detta eftersom den havererade disken är en bit av en enorm partition vilket gör att ditt os inte längre kan se partitionen på rätt sätt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon