Modmic 4 + Asus Xonar DGX tips/råd

Permalänk

Modmic 4 + Asus Xonar DGX tips/råd

Tjenis

Så jag har beställt Modmic 4 och Asus Xonar DGX , har inte fått hem det än.

Jag behöver lite råd om det kommer bli bra?

Ska använda dom till spel o teamspeak.

Efter jag beställde så tänkte jag göra lite research "just in case" om det är något problem mellan dom och då fick jag se några trådar om "Modmic 4.0 Very low volume" Är det någon här som har modmic 4 , funkar den bra?

Nu funderar jag om jag ska skicka tillbaka Xonar Dgx och kolla om det finns ett bättre alternativ.

Här är en jag har kollat på:

http://www.thomann.de/se/behringer_xenyx_302_usb.htm?gclid=Cj...

Eller finns det något bättre? Kanske jag ska vänta tills jag har fått hem allt o testa

Visa signatur

GPU: Gigabyte GTX 970 G1 | MB: ASUS Maximus VII Ranger | CPU: i7 4790K 4,0GHz | Case: Fractal Design Define R4 Black | Cooler: Noctua NH-U14S | RAM: Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 | Storage: 1. Samsung 840 EVO 250GB 2. Samsung 850 EVO 500GB

Mouse - Steelseries Rival | Keyboard - Corsair Gaming K70 mx Red | Headset - Turtle Beach x41

Permalänk

Jag använder en ModMic 4.0 tillsammans med ett Xonar U7 och jag har inga som helst problem med volymen i TS. Hade tidigare ett Xonar D1 och det fungerade utan problem det med.

Visa signatur

| 5820K @ 4Ghz | Asus Strix X99 | KFA2 1080 EXOC | HyperX 16GB | Asus Xonar U7 | RM750x | Fractal Design Define S | custom loop 420+280 |

Permalänk

Det härligt att höra , tack, nu blev jag lite lugnare. Vi får se om det blir några problem imorgon

Visa signatur

GPU: Gigabyte GTX 970 G1 | MB: ASUS Maximus VII Ranger | CPU: i7 4790K 4,0GHz | Case: Fractal Design Define R4 Black | Cooler: Noctua NH-U14S | RAM: Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 | Storage: 1. Samsung 840 EVO 250GB 2. Samsung 850 EVO 500GB

Mouse - Steelseries Rival | Keyboard - Corsair Gaming K70 mx Red | Headset - Turtle Beach x41

Permalänk
Skrivet av Henrik Johansson:

Det härligt att höra , tack, nu blev jag lite lugnare. Vi får se om det blir några problem imorgon

Ingen fara

Det som eventuellt kan bli ett problem är att det kan bli ''för hög'' volym.

Med mitt D1 kort ( tror det har samma mjukvara som DGX ) fanns det bara mikrofonboost på/av, inget där emellan. Antingen var boosten för hög ( mycket brus ) eller alldeles för låg.
Däremot var detta inget problem i just TS då det har AGC (automatic gain control) vilket justerar mikrofonboosten efter behov så att den blir ''lagom''. I t.ex Skype som inte har AGC kunde man uppfattas som brusig eller alldeles för låg beroende på hur mikrofonboosten var ställd.

Med U7 som jag numera använder är det mycket lättare att få en bra volym då det har en variabel mikrofonboost med 100 steg istället för på/av som D1.

Visa signatur

| 5820K @ 4Ghz | Asus Strix X99 | KFA2 1080 EXOC | HyperX 16GB | Asus Xonar U7 | RM750x | Fractal Design Define S | custom loop 420+280 |

Permalänk

Jag har problem med att min modmic har för låg volym, behöver man något bättre ljudkort för micken än ett Creative X-Fi Go! kanske?

Permalänk

Jag skickade tillbaka Xonar dgx till inet , jag satsar nog på xonar u7 eller något liknande

Visa signatur

GPU: Gigabyte GTX 970 G1 | MB: ASUS Maximus VII Ranger | CPU: i7 4790K 4,0GHz | Case: Fractal Design Define R4 Black | Cooler: Noctua NH-U14S | RAM: Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 | Storage: 1. Samsung 840 EVO 250GB 2. Samsung 850 EVO 500GB

Mouse - Steelseries Rival | Keyboard - Corsair Gaming K70 mx Red | Headset - Turtle Beach x41

Permalänk
Skrivet av Henrik Johansson:

Jag skickade tillbaka Xonar dgx till inet , jag satsar nog på xonar u7 eller något liknande

U7 är enligt mig ett av de bättre korten som ASUS har att erbjuda. Testade tidigare STX II och Creatives ZXR och båda var oanvändbara med ModMic då kortens mikrofoningångar är väldigt dåligt isolerade vilket resulterade i olika missljud, t.ex pip eller konstiga surr. Ett exempel: https://www.youtube.com/watch?v=Rv9uEXXS63Q (man får höja volymen en del)

Fördelen med U7 är att det är externt så man behöver inte oroa sig över interna störningar från datorn.

Visa signatur

| 5820K @ 4Ghz | Asus Strix X99 | KFA2 1080 EXOC | HyperX 16GB | Asus Xonar U7 | RM750x | Fractal Design Define S | custom loop 420+280 |

Permalänk

Gjorde lite research på Xonar u7 o hittade denna tråd

"Steam still doesn't support the microphone input of several ASUS Xonar soundcards"
https://steamcommunity.com/discussions/forum/1/54190786779055...

Har dom löst detta problem eller finns det fortfarande kvar?

Jag är på Windows 10

Visa signatur

GPU: Gigabyte GTX 970 G1 | MB: ASUS Maximus VII Ranger | CPU: i7 4790K 4,0GHz | Case: Fractal Design Define R4 Black | Cooler: Noctua NH-U14S | RAM: Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 | Storage: 1. Samsung 840 EVO 250GB 2. Samsung 850 EVO 500GB

Mouse - Steelseries Rival | Keyboard - Corsair Gaming K70 mx Red | Headset - Turtle Beach x41

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik Johansson:

Jag behöver lite råd om det kommer bli bra?

Ett råd är att skriva rubriken så man förstår att du söker råd. Som du skrivit nu tror man att du har tips/råd att ge.

Visa signatur

///M4

Permalänk

det finns 2 olika modeller av modmic och den unidirecta vill väl någon form av fantommatning antar jag iom att den skriver ut en arbetsspänning på 1-10V

så antar att det är denna folk ev kan ha problem med.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
CS-mästare

Jag kör Uni-directional modellen tillsammans med ett par Sennheiser HD 598, funkar kanon. Dock använder jag en Zoom H6 som ljudkort och har möjlighet att ställa volymen för mikrofonen på den så jag kanske inte är till så mycket hjälp.

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Skrivet av Henrik Johansson:

Gjorde lite research på Xonar u7 o hittade denna tråd

"Steam still doesn't support the microphone input of several ASUS Xonar soundcards"

Har dom löst detta problem eller finns det fortfarande kvar?

Jag är på Windows 10

För min del har mikrofonen fungerat utan problem i STEAM med både D1 och U7 i W10. Enda jag märkt med U7 är att mikrofonen blir maxad varje gång jag startar CSGO men detta är ett problem som kan hända med de flesta ljudkretsar, inget unikt för just Asus.

Jag tror helt ärligt inte att du behöver oroa dig. De som har problem med Xonar är ett fåtal utifrån vad jag sett/hört. Asus vore ju inte en av de största tillverkarna av ljudkort om de gjorde skit?

Om du har frågor angående U7 är det bara fråga på, eventuellt skulle vi kunna samtala i de VOIP-program du tänker använda för att säkerställa att allt fungerar OK då jag själv kör med U7+W10+ModMic.

Visa signatur

| 5820K @ 4Ghz | Asus Strix X99 | KFA2 1080 EXOC | HyperX 16GB | Asus Xonar U7 | RM750x | Fractal Design Define S | custom loop 420+280 |

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

det finns 2 olika modeller av modmic och den unidirecta vill väl någon form av fantommatning antar jag iom att den skriver ut en arbetsspänning på 1-10V

så antar att det är denna folk ev kan ha problem med.

Majoriteten av alla ljudkort med dedikerad 3.5mm mikrofoningång har redan en viss matning på några få volt. Kallas för biasmatning om jag inte minns fel.
Kan hända att de som har problem med låg volym har ljudkort med väldigt klen biasmatning?

Visa signatur

| 5820K @ 4Ghz | Asus Strix X99 | KFA2 1080 EXOC | HyperX 16GB | Asus Xonar U7 | RM750x | Fractal Design Define S | custom loop 420+280 |

Permalänk

Jag tror jag har fått den hjälp jag behöver. Det blir att beställa en Asus Xonar u7. Tack för all hjälp.

Visa signatur

GPU: Gigabyte GTX 970 G1 | MB: ASUS Maximus VII Ranger | CPU: i7 4790K 4,0GHz | Case: Fractal Design Define R4 Black | Cooler: Noctua NH-U14S | RAM: Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 | Storage: 1. Samsung 840 EVO 250GB 2. Samsung 850 EVO 500GB

Mouse - Steelseries Rival | Keyboard - Corsair Gaming K70 mx Red | Headset - Turtle Beach x41

Permalänk
Skrivet av PsychoPutte:

Majoriteten av alla ljudkort med dedikerad 3.5mm mikrofoningång har redan en viss matning på några få volt. Kallas för biasmatning om jag inte minns fel.
Kan hända att de som har problem med låg volym har ljudkort med väldigt klen biasmatning?

så var det de hette ja och var precis så jag menade.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows