Noob skulle uppskatta hjälp med speldator på 10k.

Permalänk
Medlem

Noob skulle uppskatta hjälp med speldator på 10k.

Hejsan! Jag är en grabb på 21 som älskar spel, men har aldrig byggt en egen dator själv.
Jag har flera vänner på korridoren som är villiga att hjälpa mig att bygga datorn, och jag hoppas verkligen att
ni kan hjälpa mig välja rätt komponenter, det skulle uppskattas till tusen!

Min budget ligger som sagt på 10 000kr.

• Datorn kommer användas till diverse spel, för tillfället Elder Scrolls Online, Diablo 3 och World of Warcraft.

• För övrigt så ser jag mycket på film/serier.

• Jag hade tänkt använda mig av Inet.

• Grafikkortet ska vara av märket Nvidia.

• Till datorn kommer jag använda 2 skärmar (dvi) (har jag redan, ingår inte i budget).

Jag förstår att 10 000kr kan vara för mycket pengar för en dator som kör enklare, äldre spel, men
jag vill slippa uppgradera datorn de kommande 3 åren.

För övrigt så har jag inga specifika önskemål eller så, jag vill bara ha en vanlig speldator som klarar av det mesta och som inte är specialicerad på något specifikt.

Tack så hemskt mycket för hjälpen, alla råd/kundvagnar hjälper mycket

/Laxish

Permalänk
Inaktiv

Köp grafikkortet från annan valfri sida där det är billigare.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9092392/2016-01-28

Om du är snabb kan du köpa CPU från Webbhallen för 1999kr.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/224958-intel_...

Permalänk
Medlem

Tack så mycket Chokladtomte, vilket snabbt svar jag fick =D!

Antar att jag då för köpa windows 10 vid sidan om, men det är inget problem

Tack så mycket för hjälpen, åter igen =D

Permalänk
Medlem

Jag har byggt två datorer på senare tid (12 000 kr + 13 000 kr) och båda klarar nästan alla spel på max eller nästan max (förutom några enstaka). Några saker att tänka på:

1. En egenbyggd dator har inget operativsystem. Du behöver köpa ett Windows 10 (stöd för DirectX 12)

2. Moderkortet måste passa chassit, dvs. ett ATX moderkort med ett chassi som stödjer ATX storlek

3. Processorn du köper måste stödjas av moderkortet, dvs. CPU med socket 1150 och ett ATX moderkort som stödjer socket 1150

4. Vill du bygga en dator som ska vara anpassad för framtida SLI, dvs. köpa 1 st grafikkort nu och i efterhand köpa ett likadant för att utöka prestandan till ytterligare några år? Eller vill du endast satsa på 1 st grafikkort utan SLI?

5.Gillar du att spela i 3D?
Då finns det ett program som omvandlar spel från 2D till 3D riktigt bra. Det heter TriDef och kostar runt 340 kr bara. Man kan spela i 3D på 1080p med ett grafikkort, men inte alltid i 60 FPS och speciellt inte på max inställningar. Då kan SLI vara bra). Nvidia har också något som heter DSR (Dynamic Super Resolution) som gör att du kan spela spel i t.ex. 2K eller 4K på din 1080p skärm. Slutresultatet är i alla fall att det blir lite finare än att köra vanlig 1080p och då passar det också med SLI.
TriDef 3D: https://www.tridef.com/cart/product.php?productid=3
nVidia DSR: http://www.geforce.com/hardware/technology/dsr/technology

6. Moderkortet måste ha stöd för grafikkortet, t.ex. en eller flera PCIe 3.0 x16 ingångar (expansionsplatser) för ett eller flera GTX 970. Man måste kolla upp SLI-kraven och om jag minns rätt kan man blanda en PCIe 3.0 x16 för ena kortet och en PCIe 3.0 x8 för andra kortet, men att det inte ska gå att blanda en PCIe 3.0 x4.

7. Likaså måste även nätaggregatet ha tillräckligt med ström att försörja alla datorkomponenter. Om du t.ex. ska ha SLI i framtiden behöver man köpa ett nätaggregat som har stöd för SLI. Det brukar finnas en SLI logga på t.ex. moderkort och nätaggregat när de stödjer det. Här är en sida där du kan ange alla dina datorkomponenter så räknar den ut hur mkt ström som krävs för ett nätagg:
http://www.enermax.outervision.com/index.jsp

8. Jag känner till Inet och har beställt saker därifrån, men jag valde att köpa delarna från NetOnNet då det är en lokal butik som man kan gå till. Lättare att få service och returnera än en onlinebutik. Dessutom kände jag inte att det var enorma prisskillnader direkt.

Det blev mycket text, men jag har sammanfattat det åt dig, tänk lite och hör av dig!
Mvh!

Ville bara lägga till en länk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxish:

Hejsan! Jag är en grabb på 21 som älskar spel, men har aldrig byggt en egen dator själv.
Jag har flera vänner på korridoren som är villiga att hjälpa mig att bygga datorn, och jag hoppas verkligen att

• Datorn kommer användas till diverse spel, för tillfället Elder Scrolls Online, Diablo 3 och World of Warcraft.

• Till datorn kommer jag använda 2 skärmar (dvi) (har jag redan, ingår inte i budget).

Jag förstår att 10 000kr kan vara för mycket pengar för en dator som kör enklare, äldre spel, men

För övrigt så har jag inga specifika önskemål eller så, jag vill bara ha en vanlig speldator som klarar av det mesta och som inte är specialicerad på något specifikt.

/Laxish

Mycket bra förslag av chokladtomte tycker jag. Tips på grafikkort:
https://www.netonnet.se/art/komponenter/gigabyte-geforce-gtx9...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen allihopa, jag är påväg att beställa datorn nu från Inet
Dock så kom jag på att jag behöver en dvd-läsare för att installera Windows 10, och är lite vilsen på vad det är som gäller.

Här är den slutgiltiga kundvagnen: http://www.inet.se/kundvagn/visa/9095251/2016-01-28

Till dvd-läsare tänkte jag köpa denna: http://www.inet.se/produkt/7100230/asus-dvd-rw-drw-24f1mt-bla...

Inet säger att dvd-läsaren kommer utan mjukvara och sladdar, kommer sladdar kanske vara inkluderade i Chassit eller måste jag köpa dessa separat, isåfall vad heter dessa sladdar? Och vad för sorts mjukvara? :s

Sitter och pratar med en kompis för tillfället och vi är båda vilsna, kanske tänker för mycket på en sån simpel sak.

Tack så hemskt mycket återigen för all hjälp, det uppskattas verkligen!! =D
/Laxish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxish:

Tack så mycket för hjälpen allihopa, jag är påväg att beställa datorn nu från Inet
Dock så kom jag på att jag behöver en dvd-läsare för att installera Windows 10, och är lite vilsen på vad det är som gäller.

Här är den slutgiltiga kundvagnen: http://www.inet.se/kundvagn/visa/9095251/2016-01-28

Till dvd-läsare tänkte jag köpa denna: http://www.inet.se/produkt/7100230/asus-dvd-rw-drw-24f1mt-bla...

Inet säger att dvd-läsaren kommer utan mjukvara och sladdar, kommer sladdar kanske vara inkluderade i Chassit eller måste jag köpa dessa separat, isåfall vad heter dessa sladdar? Och vad för sorts mjukvara? :s

Sitter och pratar med en kompis för tillfället och vi är båda vilsna, kanske tänker för mycket på en sån simpel sak.

/Laxish

Sata kabel kommer med moderkortet oftast och strömmen får du från nätagget.
Du ska inte behöva köpa kablar.

Lycka till

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxish:

/Laxish

Alltid lika tråkigt att se folk som har nvidiakort som krav när de ska köpa en ny dator. Inte för att nvidia är dåliga, men det bra att alltid vara öppen för allt så man får det mest prisvärda tycker ju jag och sen skita i vem som tillverkade produkten.

Antar att någon av dessa mer "kunniga" personer sagt att AMD är skit och du ska endast köpa nvidia? Eftersom du inte var insatt enligt dig själv menar jag. Om så är fallet skulle jag ta deras expertis med en nypa salt. Om du kommit fram till det själv skulle jag rekommendera att du som sagt vidgar vyerna lite. Sällan givet att ena sidan är den mest prisvärda för du ligger ju i en prisklass där reor osv röra om i grytan ordentligt.

Hursomhelst, hoppas du blir nöjd med din dator :-D.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxish:

/Laxish

Det kan alltid vara bra med en DVD-läsare. Dock behövs det inte för att installera win 10. Win 10 kommer på en USB-sticka.
Jag rekommenderar att du lägger till en 100-lapp på din win-10-licens för en fullversion av Win 10! OEM blir låst till din enhet.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket Lnitram! =D

Ah, tack Zemlan Kände mig mest konfortabel med Nvidia då jag har mer koll på Nvidias kontrolpanel och namnen på grafikkorten, men tack för feedbacken, ska tänka på det nästa gång ^^

Tilax, jahaaaa oj. Aja, en dvdläsare kan ändå vara bra för äldre spel som diablo2

Tack så mycket hörni, ni är verkligen hjältar =D!!!

/Laxish

Permalänk
Medlem

Jag håller med @Tilax om att det är mer värt att lägga en hundring till för fullversion av Windows 10. De som har beteckningen "OEM" fastnar på moderkortet, medan fullversioner ska du kunna installera på andra datorer. Vet dock inte hur många man får ha den installerad på samtidigt.

Bra uppmärksammat @Zemlan!

Permalänk
Medlem

Hejsan hörni!! I kväll blev datorn färdigmonterad, och på andra försöket lyckades jag få igång den och installerade Windows

Sedan, efter att datorn varit igång i 30 minuter, stängdes den av spontant och vägrar starta. Jag tror inte att det är nätagget, jag har läst andra tråder och misstänkte att jag kanske missat någon moderkortsdistans? Jag har nu avmonterat datorn, och lyckas inte hitta något fet med distanserna, eller lösa sladdar eller liknande. Finns det något nybörjarfel jag säkert gjort?

(När jag försöker starta datorn så ser jag ibland att några komponenter lyser till i en halv sekund, för att sedan stängas av, likt en kortslutning).

Tack på förhand, uppskattar all hjälp jag kan få!! =D

Laxish

Permalänk
Medlem

@Laxish: Jag har nu ommonterat datorn och dubbelkollat alla kopplingar, sladdar, distanser osv, och har fortfarande samma problem
Fick delarna idag, så ingenting borde ha gått sönder? När jag meckade använde jag ESD och såg till att jag var jordad via element.

Permalänk
Medlem

e nog inte det det handlar om esd problem utan att något annat. kolla å minnena sitter i, testa 1 minne åt gången. kolla så grafikkortet sitter rätt och har alla sladdar i de små 8/6 pinns kontakterna.

men jag tror det e nått med bios, resetta biosen. leta upp knappen eller ta ut batteriet en stund för att sätta in det igen. starta med ett minne.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

@DST: Provade med ett minne, funkade varken bättre eller sämre

Hur ändrar jag bios när jag inte får igång datorn?

Ska stänga av nätagget helt och sova, prova igen imorgon och möjligtvis ringa inets kundtjänst, ifall det är nätagget som e konstigt.

Tack så mycket för hjälpen, och ha en fortsatt trevlig kväll =D!!

Laxish

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxish:

@DST: Provade med ett minne, funkade varken bättre eller sämre

Hur ändrar jag bios när jag inte får igång datorn?

Ska stänga av nätagget helt och sova, prova igen imorgon och möjligtvis ringa inets kundtjänst, ifall det är nätagget som e konstigt.

Tack så mycket för hjälpen, och ha en fortsatt trevlig kväll =D!!

Laxish

http://www.tomshardware.co.uk/forum/261145-31-perform-steps-p...

Gå igenom den här guiden steg för steg. Man vet aldrig ifall man missat något!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

Jag tror du missade den lilla detaljen att TS redan köpt sig delarna och nu tyvärr har problem med att få det hela att fungera.

@Laxish: Hoppas det går bättre idag. Fortsätt posta här så ska vi se om någon kan komma med en lösning.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Jag tror du missade den lilla detaljen att TS redan köpt sig delarna och nu tyvärr har problem med att få det hela att fungera.

@Laxish: Hoppas det går bättre idag. Fortsätt posta här så ska vi se om någon kan komma med en lösning.

Se där, skumläste lite väl snabbt då ^^ NVM then

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Hejsan hörni! Vad glad jag blir av så många svar, tack så mycket för att ni vill hjälpa mig =D

Chokladtomte, jag läste igenom din guide steg för steg och återigen dubbelkollade moderkortsdistanser, dubbelkollade alla sladdar och kollade att jag inte glömt någon sladd, och allt verkar vara på sin plats. Fortfarande samma problem; cpu-lampan lyser rött på moderkortet i en halv sekund, fläktarna rör sig 2 centimeter och sen dör den.

Jag har även läst igenom alla manualerna jag fick med, för att kolla ifall jag missat något, och allt verkar vara på plats.

Jag ringde Inets kundtjänst, och de erbjöd sig att ta en titt på Nätagget, men detta skulle ta en vecka, och är då min sista utväg ifall jag inte löst det tills imorgon.

Ska jag ta några bilder på hur allt ser ut, skulle det vara till någon hjälp?
Tack så mycket hörni!!!

Laxish

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxish:

Hejsan hörni! Vad glad jag blir av så många svar, tack så mycket för att ni vill hjälpa mig =D

Chokladtomte, jag läste igenom din guide steg för steg och återigen dubbelkollade moderkortsdistanser, dubbelkollade alla sladdar och kollade att jag inte glömt någon sladd, och allt verkar vara på sin plats. Fortfarande samma problem; cpu-lampan lyser rött på moderkortet i en halv sekund, fläktarna rör sig 2 centimeter och sen dör den.

Jag har även läst igenom alla manualerna jag fick med, för att kolla ifall jag missat något, och allt verkar vara på plats.

Jag ringde Inets kundtjänst, och de erbjöd sig att ta en titt på Nätagget, men detta skulle ta en vecka, och är då min sista utväg ifall jag inte löst det tills imorgon.

Ska jag ta några bilder på hur allt ser ut, skulle det vara till någon hjälp?
Tack så mycket hörni!!!

Laxish

Om allt är inkopplat korrekt och du har testat montera minnena i olika slots så kan det mycket väl vara nätaggregatet. Ta några bilder och lägg upp här för säkerhets skull.

Har du testat med uteslutningsmetoden, att koppla in var sak för sig och starta datorn för varje gång? Då kan man ofta isolera problemet.

Permalänk
Medlem

hade du resettat biosen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej igen!!

Bra idé, ska prova o ta bort allt förutom det nödvändiga, och sen jobba framåt.

Lyckas inte starta datorn överhuvudtaget, kan man nå bios ändå?

Ska äta, sen göra det Chokladtomte sa Tack så mycket!!!
Laxish

Permalänk
Medlem

har du ens tittat på moderkortet eller i manualen? du har en knapp för att resetta biosen eller två pinnar(bygel) som ska byglas för att nolla/resetta biosen. sen kan du även ta ut batteriet en stund å sen stoppa ner det i baterrihållaren igen. och sätt på datorn med 1 minne. testa.

Visa signatur

Permalänk

@Laxish: Du har inget annat nätagg du kan testa med så slipper du skicka in ditt i onödan? Om du provar att brygga nätagget och slå på det, snurrar fläkten då?

Att du kunde köra datorn i 30 min förut innan den lade av tycker jag tyder på att någon komponent gick sönder, men det är bara en gissning från min sida.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Du har rätt DST, det stycket missade jag!
Jag har nu provat att resetta biosen m.h.a. en skruvmäjsel istället för jumpers, provade oxo med bara ett minne, fortfarande samma sak som sker; röd lampa, 2 centimeter rörelse på fläktarna. Provade även 2 andra eluttag, samma problem.

Ska felsöka varje komponent var för sig nu, återkommer!
Tack så mycket!
Laxish

Permalänk
Medlem

testa med annat nätagg isf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter mycket försök hit och dit har jag lyckats få datorn o köra =D =D =D jag kommer till bios, där den identifierar alla fläktar, minnen, cpu etc. Enda problemet är att jag inte kan få datorn o starta med grafikkortet ikopplat, ska prova o byta plats på det från 2 till 5, fingers crossed =D

Tack hörni, ni är bara bäst! =D

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Det visar sig att jag har fått ett trasigt grafikkort, och det är det som är boven i dramat. Ska dra till Inet i Malmö imorgon och förhoppningsvis få det reparerat eller få ett nytt. Rapporterar imorgon om allt funkar, och vad jag gjorde för att få det för o funka

Tack så hemskt mycket!!!

Laxish

Permalänk
Medlem

tjabba

@Laxish:

Så ditt inlägg angående köpråd.

Jag håller på med ett bygge nu som kan vara intressant.
Den kommer bli riktigt snygg oxå det blir röd/svart tema på datorn.

Lite innehåll

Asus rampage crosshair v Am3+
Fx 8350 octa core med vattenkylning
Msi 980 gtx
12gb ddr3 ram
250gb ssd
3tb red hdd
1200w termaltake psu
Nzxt chassi med fönster
Samt ett gäng fläktar.

När denna är klar hade jag tänkt lägga ut den för 8-9000kr vi får se lite va notan slutar men någonstans under din budget.