Permalänk
Medlem

Märklig tullkostnad

Förra året köpte jag en hybridplatta från Kina. Fick tulla ca 180kr på det, kom hem en räkning. Inget konstigt med det. I julas gick tangentbordet sönder och jag skickade tillbaka det till säljaren i Kina för att få ett nytt. Sagt och gjort och idag kom det nya tangentbordet fram till mitt uthämtningsställe. Jag har inte varit och hämtat det ännu, men det låg en ovanlig brev avi i bredvlådan med kontaktinformation från Arlanda Postnord. Högst upp står det: "Att betala vid hämtning 212kr".

Det står inte vad kostnaden är för, men om det är tull känns det inte märkligt att en pryl som jag fått på garantin och som är värd 300kr tullas med 212kr?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd

@Baxtex: fråga arlanda postnord. eller tullen.

Permalänk

Momsen är runt 25% Sedan är det ofta en expeditionsavgift på det. Ofta över 100Kr

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

Som ovanstående säger så blir det 300x0.25 moms och 125kr avgift som postnord tar för att deklarera varan. Dvs. 200~ och nej man ska inte behöva betala tull på ett garantiärende, men då är det säljarens fel som inte deklarerat att det handlar om ersättningsprodukt.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Rekordmedlem

Du betalar inte tull, största delen är nog importdeklarationsavgift sedan momsen. >

När du importerar från ett land utanför EU behöver du i vissa fall inte betala tull och moms.

A.
En försändelse som skickas direkt från ett land utanför EU till en mottagare inom EU och som innehåller varor med ett sammanlagt värde av högst 1 500 kronor är befriad från tull, men inte från moms.

Befrielsen gäller inte för

alkoholhaltiga drycker
tobak eller tobaksvaror
parfymer och luktvatten.

B.
En försändelse som skickas direkt från ett land utanför EU till en mottagare inom EU och som innehåller varor med ett sammanlagt värde av högst 300 kronor är befriad från tull och moms.
http://www.tullverket.se/innehallao/l/lagvardeforsandelser/la...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Förra året köpte jag en hybridplatta från Kina. Fick tulla ca 180kr på det, kom hem en räkning. Inget konstigt med det. I julas gick tangentbordet sönder och jag skickade tillbaka det till säljaren i Kina för att få ett nytt. Sagt och gjort och idag kom det nya tangentbordet fram till mitt uthämtningsställe. Jag har inte varit och hämtat det ännu, men det låg en ovanlig brev avi i bredvlådan med kontaktinformation från Arlanda Postnord. Högst upp står det: "Att betala vid hämtning 212kr".

Det står inte vad kostnaden är för, men om det är tull känns det inte märkligt att en pryl som jag fått på garantin och som är värd 300kr tullas med 212kr?

Det du har gjort kallas för Reparation passiv förädling hos tullverket. Du ska inte behöva betala något för garanti/reparationer.

Saxat från tullverkets hemsida:
"När du som privatperson skickar ut en vara för reparation, kan du ansöka om passiv förädling på importdeklarationen när varan kommer tillbaka."

"Är det en garantireparation behöver du varken betala tull eller moms."

Länk: http://www.tullverket.se/innehallao/t/tullproceduren/tullproc...

Läs under För privatpersoner

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du betalar inte tull, största delen är nog importdeklarationsavgift sedan momsen. >

När du importerar från ett land utanför EU behöver du i vissa fall inte betala tull och moms.

A.
En försändelse som skickas direkt från ett land utanför EU till en mottagare inom EU och som innehåller varor med ett sammanlagt värde av högst 1 500 kronor är befriad från tull, men inte från moms.

Befrielsen gäller inte för

alkoholhaltiga drycker
tobak eller tobaksvaror
parfymer och luktvatten.

B.
En försändelse som skickas direkt från ett land utanför EU till en mottagare inom EU och som innehåller varor med ett sammanlagt värde av högst 300 kronor är befriad från tull och moms.
http://www.tullverket.se/innehallao/l/lagvardeforsandelser/la...

Jag får väl ringa när de öppnar och kolla för säkerhets skull, men då borde det var import avgiften då. Märkligt bara att jag aldrig behövt betala det förr, har handlat många gånger från länder utanför EU

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du betalar inte tull, största delen är nog importdeklarationsavgift sedan momsen. >

När du importerar från ett land utanför EU behöver du i vissa fall inte betala tull och moms.

A.
En försändelse som skickas direkt från ett land utanför EU till en mottagare inom EU och som innehåller varor med ett sammanlagt värde av högst 1 500 kronor är befriad från tull, men inte från moms.

Befrielsen gäller inte för

alkoholhaltiga drycker
tobak eller tobaksvaror
parfymer och luktvatten.

B.
En försändelse som skickas direkt från ett land utanför EU till en mottagare inom EU och som innehåller varor med ett sammanlagt värde av högst 300 kronor är befriad från tull och moms.
http://www.tullverket.se/innehallao/l/lagvardeforsandelser/la...

Du klippte ditt Citat lite för tidigt:

B.
En försändelse som skickas direkt från ett land utanför EU till en mottagare inom EU och som innehåller varor med ett sammanlagt värde av högst 300 kronor är befriad från tull och moms.

Momsbefrielse gäller för
postorderförsändelser som innehåller utländska periodiska publikationer
försändelser som inte är postorderförsändelse.

Momsbefrielse gäller inte för
alkoholhaltiga drycker
tobak eller tobaksvaror
parfymer och luktvatten
övriga postorderförsändelser (som inte innehåller utländska periodiska publikationer).

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FatherOfThree:

Du klippte ditt Citat lite för tidigt:

B.
En försändelse som skickas direkt från ett land utanför EU till en mottagare inom EU och som innehåller varor med ett sammanlagt värde av högst 300 kronor är befriad från tull och moms.

Momsbefrielse gäller för
postorderförsändelser som innehåller utländska periodiska publikationer
försändelser som inte är postorderförsändelse.

Momsbefrielse gäller inte för
alkoholhaltiga drycker
tobak eller tobaksvaror
parfymer och luktvatten
övriga postorderförsändelser (som inte innehåller utländska periodiska publikationer).

Jaja,. men frågan var hursomhelst om det var tull och det är det inte. Man bör alltid räkna med att få betala avgifterna och de kan skilja lite beroende på speditören, slipper man betala för deklarationen och moms så får man se det som en bonus.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Liten update:

Hämtade ut det idag och hade med mig en kopia på fakturan och sa att det var ett garantiärende. Tjejen svarade att jag var tvungen att ringa tullen för att få det utrett, de kunde inte göra ett dugg.
Jag tog till och med telefonen och visade hemsidan där det står:
"
För privatpersoner

När du som privatperson skickar ut en vara för reparation, kan du ansöka om passiv förädling på importdeklarationen när varan kommer tillbaka. Du kan också lämna en exportdeklaration genom att uppsöka en tullklareringsexpedition och uppge ärendets tull-id till närmaste tullklareringsexpedition.

När varan kommer tillbaka måste du tala om För privatpersoner

När du som privatperson skickar ut en vara för reparation, kan du ansöka om passiv förädling på importdeklarationen när varan kommer tillbaka. Du kan också lämna en exportdeklaration genom att uppsöka en tullklareringsexpedition och uppge ärendets tull-id till närmaste tullklareringsexpedition.

När varan kommer tillbaka måste du tala om för transportören (till exempel Postnord) att detta är en import efter reparation. Du ska ge dem en kopia av inlämningskvittot eller exportdeklarationen du fick när du skickade varan. Du behöver en faktura eller liknande från företaget som reparerar som säger att det är en reparation. Med hjälp av dessa handlingar kan du göra en importdeklaration med ansökan om passiv förädling.. Du behöver en faktura eller liknande från företaget som reparerar som säger att det är en reparation. Med hjälp av dessa handlingar kan du göra en importdeklaration med ansökan om passiv förädling.
"
Men hon sa nej.

Jag tolkar texten som mitt postombud eftersom de inte kör ut paket här, eller menar de att jag skulle kört till postens utlämningsställe och väntat på lastbilen och visat chaffören?! Tvivlar oerhört starkt på att denne hade gjort något ändå.

Annars kan jag tydigen fylla i ett dokument för att lämna in på närmaste tullkontor, ca 7 mil härifrån, märkligt att man inte kan mejla.

Med paketet låg en mer specifierad faktura där tydligen 87kr var tullen och 125kr tog postnord. Förstår inte denna extra kostnad från postnord, har sändaren betalat frakten så har dem väl? När jag köpte plattan förra året var det DHL som levererade och det var inga som helst konstigheter där.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Baxtex:

Liten update:

Hämtade ut det idag och hade med mig en kopia på fakturan och sa att det var ett garantiärende. Tjejen svarade att jag var tvungen att ringa tullen för att få det utrett, de kunde inte göra ett dugg.
Jag tog till och med telefonen och visade hemsidan där det står:
"
För privatpersoner

När du som privatperson skickar ut en vara för reparation, kan du ansöka om passiv förädling på importdeklarationen när varan kommer tillbaka. Du kan också lämna en exportdeklaration genom att uppsöka en tullklareringsexpedition och uppge ärendets tull-id till närmaste tullklareringsexpedition.

När varan kommer tillbaka måste du tala om För privatpersoner

När du som privatperson skickar ut en vara för reparation, kan du ansöka om passiv förädling på importdeklarationen när varan kommer tillbaka. Du kan också lämna en exportdeklaration genom att uppsöka en tullklareringsexpedition och uppge ärendets tull-id till närmaste tullklareringsexpedition.

När varan kommer tillbaka måste du tala om för transportören (till exempel Postnord) att detta är en import efter reparation. Du ska ge dem en kopia av inlämningskvittot eller exportdeklarationen du fick när du skickade varan. Du behöver en faktura eller liknande från företaget som reparerar som säger att det är en reparation. Med hjälp av dessa handlingar kan du göra en importdeklaration med ansökan om passiv förädling.. Du behöver en faktura eller liknande från företaget som reparerar som säger att det är en reparation. Med hjälp av dessa handlingar kan du göra en importdeklaration med ansökan om passiv förädling.
"
Men hon sa nej.

Jag tolkar texten som mitt postombud eftersom de inte kör ut paket här, eller menar de att jag skulle kört till postens utlämningsställe och väntat på lastbilen och visat chaffören?! Tvivlar oerhört starkt på att denne hade gjort något ändå.

Annars kan jag tydigen fylla i ett dokument för att lämna in på närmaste tullkontor, ca 7 mil härifrån, märkligt att man inte kan mejla.

Med paketet låg en mer specifierad faktura där tydligen 87kr var tullen och 125kr tog postnord. Förstår inte denna extra kostnad från postnord, har sändaren betalat frakten så har dem väl? När jag köpte plattan förra året var det DHL som levererade och det var inga som helst konstigheter där.

Du kan troligen få tillbaka 87 kronor om du gör en ny importdeklaration och lämnar till rätt tullkontor enligt de bestämmelser som gäller, de 125 kronorna är väl betalning för den deklaration Postnord redan gjort dvs en tjänst som redan utförts så de lär du inte få tillbaka, jag tror inte du måste besöka tullkontoret personligen men det kanske måste vara ett fysiskt dokument och inte ett mail.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan troligen få tillbaka 87 kronor om du gör en ny importdeklaration och lämnar till rätt tullkontor enligt de bestämmelser som gäller, de 125 kronorna är väl betalning för den deklaration Postnord redan gjort dvs en tjänst som redan utförts så de lär du inte få tillbaka, jag tror inte du måste besöka tullkontoret personligen men det kanske måste vara ett fysiskt dokument och inte ett mail.

Antaglien, men det känns knappt värt det, lägga en timmes jobb för 87 spänn. Jag förstår att de 125kr inte lär komma tillbaka, men tycker bara det är märkligt att jag aldrig tidigare behövt betala det innan. Säljaren skickade med NL post, nederländernas post, tror det är första gången de skickat något för min räkning, så ligger väl i det på något vis.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

förstår att de 125kr inte lär komma tillbaka, men tycker bara det är märkligt att jag aldrig tidigare behövt betala det innan.

Ibland har man tur, ibland inte.
Köper grejer från hela världen och vissa går igenom utan moms och andra inte.
Verkar helt vara slumpen. Dock vet jag att UPS har stenhård koll på saker man importerar.
Via vanliga posten tror jag aldrig att jag åkt på moms eller tull. Trots några hundra leveranser över åren.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pentagram:

Ibland har man tur, ibland inte.
Köper grejer från hela världen och vissa går igenom utan moms och andra inte.
Verkar helt vara slumpen. Dock vet jag att UPS har stenhård koll på saker man importerar.
Via vanliga posten tror jag aldrig att jag åkt på moms eller tull. Trots några hundra leveranser över åren.

De som är "större handlare" gentemot Sverige/EU måste deklarera sin handel och då "missas" det inte så mycket, däremot små företag kan ju missa deklarationen, gränsen går vid handel med Sverige vid 320 000 kr/år.
Amazon lär ju hamna över gränsen men "Mr Changs Happy electronics" webbhandel i Kina kommer troligen inte att tvingas deklarera handeln med Sverige.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.