Kommun vill bygga flyktingboende vid min bostadsrätt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av stimpen:

Eh what? Källan han länkar till visar på kostnader för 418 miljarder under kommande 5 åren för prognos A, detta är worst case prognosen men ändå fullt realistisk. Och han snackar som andel av statskassan och inte som andel av BNP.
Dock ej kollat om andelen av statskassan stämmer (jag tror OCGenie tar i lite där eventuellt? eller är ganska säker på det) men ej dubbelkollat och statskassan är betydligt mindre än BNP så andelen av statskassan blir betydligt högre än andelen av BNP.

Statskassan ligger på kring 800 miljarder kronor, om man ser till statens tillgångar. Vilket man bör då migrationsverket som jag förstår det bekostas av staten. Man kan ju räkna lite olika, men vi håller iallafall med varandra om att detta är galenskap, ren galenskap.
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Offentlig-ekonomi/Statsbudge...

Förövrigt inges ett stort hopp för framtiden då jag dagligen träffar på människor som precis som många på Sweclockers håller med om att detta är fullständigt ohållbart. Ett tag verkade det som att alla tyckte att 30% (helst mer) av vår gemensamma budget ska gå till andra länders medborgare. Hade det fortsatt hade jag på fullaste allvar flyttat utomlands för jag kan helt enkelt inte gå med på att leva i en sån stat.

Edit: Här kan du läsa om de olika scenarion som Migverket har beräknat efter: http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarki...

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Statskassan ligger på kring 800 miljarder kronor, om man ser till statens tillgångar. Vilket man bör då migrationsverket som jag förstår det bekostas av staten. Man kan ju räkna lite olika, men vi håller iallafall med varandra om att detta är galenskap, ren galenskap.
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Offentlig-ekonomi/Statsbudge...

Förövrigt inges ett stort hopp för framtiden då jag dagligen träffar på människor som precis som många på Sweclockers håller med om att detta är fullständigt ohållbart. Ett tag verkade det som att alla tyckte att 30% (helst mer) av vår gemensamma budget ska gå till andra länders medborgare. Hade det fortsatt hade jag på fullaste allvar flyttat utomlands för jag kan helt enkelt inte gå med på att leva i en sån stat.

Edit: Här kan du läsa om de olika scenarion som Migverket har beräknat efter: http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarki...

Jag håller med dig att det är enorma belopp.
Men kostnaderna för de initiala utgifterna (vad invandrare kostar de två åren innan de kommer in i de allmänna sociala utgiftsområdena) ligger på ca 11% av statsbudgeten per år om statsbudgeten är 800 miljarder och de initialakostnaderna är ca 90 miljarder per år. Asso jag är med dig att detta är helt enorma belopp men det är inte 20-30%.

Men räknar du även med alla de kostnader som uppstår efter de två åren (soss, bostadsbidrag) + indirekta kostnader för rättsväsende, skadegörelse, försäkringsbolag, sjukvård etc så tror jag säkert det kommer upp till att det totalt kostar 20-30% av statsbudgeten.

Dvs 10% av det vi betalar till skatt går enl migrationsverkets prognos A till initiala kostnader för immigration.
Räknar man med totala kostander för invandring är det nog uppe i 20-30% av allt vi betalar i skatt varje år.
Kostnaderna skulle kunna försvaras med att invandring leder till högre tillväxt och att vi får tillbaka det vi "investerat" med ränta. Dock finns det inga vetenskapliga artiklar som har kunnat visa på detta. Trots det så slänger sig politiker och media med det argumentet utan ngn vetenskaplig uppbackning.

Så att säga immigration är bra ut ekonomiskt finns det inget stöd för. Utan då är det humanitärt eller välgörenhet man får ha som argument.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Entusiast
Skrivet av stimpen:

Jag håller med dig att det är enorma belopp.
Men kostnaderna för de initiala utgifterna (vad invandrare kostar de två åren innan de kommer in i de allmänna sociala utgiftsområdena) ligger på ca 11% av statsbudgeten om statsbudgeten är 800 miljarder och de initialakostnaderna är ca 90 miljarder per år. Asso jag är med dig att detta är helt enorma belopp men det är inte 20-30%.

Men räknar du även med alla de kostnader som uppstår efter de två åren (soss, bostadsbidrag) + indirekta kostnader för rättsväsende, skadegörelse, försäkringsbolag, sjukvård etc så tror jag säkert det kommer upp till att det totalt kostar 20-30% av statsbudgeten.

Det var så jag tänkte. Kanske var för snabb i skrivandet och glömde förtydliga. Menade initiala tillsammans med välfärdskonsumtion. Men det blir mer komplicerat då, då man även behöver börja räkna på intäkter och kommuners egna kassor osv. Så helt trivialt är det ej, men sjukt dyrt kan vi vara överens om att det är!

Enklaste att räkna på är väl arbetslöshet för utomeuropeiska och förvärvsinkomster för att se om det är lönsamt eller ej Siffrorna är så skrämmande att jag får kalla kårar av dem.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Det var så jag tänkte. Kanske var för snabb i skrivandet och glömde förtydliga. Menade initiala tillsammans med välfärdskonsumtion. Men det blir mer komplicerat då, då man även behöver börja räkna på intäkter och kommuners egna kassor osv. Så helt trivialt är det ej, men sjukt dyrt kan vi vara överens om att det är!

Enklaste att räkna på är väl arbetslöshet för utomeuropeiska och förvärvsinkomster för att se om det är lönsamt eller ej Siffrorna är så skrämmande att jag får kalla kårar av dem.

Jepp en sak många inte tänker på är att det är otroligt dyrt att hjälpa relativt få som kommer hit.
De miljarderna vi spenderar på att ta emot folk här hade kunnat hjälpa så många fler på andra ställen.
Den totala nyttan de spenderade pengarna skapar hade varit mycket högre att hjälpa på plats än att hjälpa här.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Entusiast
Skrivet av stimpen:

Jepp en sak många inte tänker på är att det är otroligt dyrt att hjälpa relativt få som kommer hit.
De miljarderna vi spenderar på att ta emot folk här hade kunnat hjälpa så många fler på andra ställen.
Den totala nyttan de spenderade pengarna skapar hade varit mycket högre att hjälpa på plats än att hjälpa här.

Precis, därav mina exempel med polis och försvar samt UNHCR och UN World Food Programme. Det blir så abstrakt annars, och folk får svårt att sätta saker i relation till kostnad/nytta. Men bara för att SD säger det så verkar folk vara tvungna att avfärda argumentet, oavsett hur rimligt det är. Undrar om de skulle motsäga att solen är gul också om Jimmie Åkesson hade påstått det?

Se ex Hans Rosling, han blev ju mer eller mindre pariah efter att han sa att Jimmie har rätt i sak. Han sa precis samma saker som innan som folk höll med om, men efter det blev han orörbar. Så dumt, så sjukt dumt alltihop.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av matte-elite:

Frågan är hur resonerade kring invandringen innan du skulle få ett flyktingboende på din egen gata? Förmodligen positiv och då får du verkligen skylla dig själv.

Invandringen i sig har inte mycket med flyktingar/asylsökande att göra i den formen..
Att invandra är inte direkt samma som att fly från nåt.

Du fantiserar ihop nåt totalt obegripligt. Hur menar du hur hans resonemang om invandring skulle ha nåt med flyktingboendet att göra..
Varför ska han skylla sig själv?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Mithras:

Du har helt missat den mobb som gick omkring mitt i Sthlm förra veckan och slog alla som såg ut som flyktingbarn?

Sluta läs vinklad massmedia och tro på det.
Läs flera källor och var källkritisk istället.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av grovlimpa:

Prova att vända på det. Om Ryssland skulle invadera Sverige och du hade tvingats fly till ett muslimsk land hade du då direkt konverterat till islam och helt ändrat hur du lever? Hade du börjat tycka att kvinnor inte ska få klä sig som män? Eller hade du hållit hårt i dina värderingar och fortsatt äta sill och skinka till jul?

Ska vi vända på det? Islam är inte den fredligaste religion vi har. Den är faktiskt väldigt våldsam. Det är inte vi.
Vi har en religionsfrihet här i Sverige. Vi kan inte tvinga nån att byta och således kan vi inte heller tvinga på muslimer kristendom..
Vad är din poäng?

Hade jag flytt hade jag såklart fortsatt vilja leva mitt eget liv men jag hade såklart också anpassat mig efter deras seder, traditioner och lärt mig språket.

Iofs skulle dessa länder inte vara de första jag flyr till, det finns bra många fler länder mellan Sverige och exempelvis Syrien. Alla som flyr kriget måste inte heller hit. Faktum är att det inte är så.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Tjockejocke:

Så jäkla sjuka värderingar många här har! Att skicka överklagan på bygglov så att människor inte får tak över huvudet är det vidrigaste jag hittills läst idag. IG i "Att vara människa" får ni av mig. Vilka jäkla muppar som tydligen hänger i Sweclockers forum. Här pratar vi teknik, inte rasism. Denna tråd hör hemma på Avpixlat.

Var i ligger rasismen när Sverige inte kan ta hand om de som kommer hit eller föra en vettig politik? Just det. Hos politikerna (som är de faktiskt rasisterna) Inte oss.
Att påpeka att Sverige har problem är inte rasism. Att påpeka att polisen flyr mobb från ett boende (trots att de bär skjutvapen) är inte rasism. Att påpeka att vi har tungt beväpnad polis på gator är inte rasism. Att påpeka att denna fadäs i form av asylsökande (mängden) är ett stort problem, är inte rasism.

Hade våra jävla soprötter till politiker varit faktiska politiker hade man tagit tag i problemet när det började.

Permalänk
Skrivet av Tjockejocke:

Så jäkla sjuka värderingar många här har! Att skicka överklagan på bygglov så att människor inte får tak över huvudet är det vidrigaste jag hittills läst idag. IG i "Att vara människa" får ni av mig. Vilka jäkla muppar som tydligen hänger i Sweclockers forum. Här pratar vi teknik, inte rasism. Denna tråd hör hemma på Avpixlat.

Socialtjänster slår larm, gode män saknas, resursbrist på väldigt många plan. Jag återger bara det som visas upp på SVT.
Av 290 kommuner så har 86 anmält sig själva till Lex Sarah om just mottagandet av ensamkommande, 85 överväger det.
Man hinner inte utreda barnens behov.
Vid 15:20 om just detta http://www.svtplay.se/video/5936234/agenda/agenda-24-01-21-15...

Tänk då på hur många miljarder detta kostar, för några få personer av de miljoner som är i nöd och när vissa påstår att det inte ska få finnas några gränser, samtidigt som vi ser ökad osäkerhet och ökad splittring för varje dag som går här och nu. Jag såg tiggare på gatan i Marocko för 25 år sen, kallas det utveckling att se det problemet på gator här idag?

Och två artiklar från Forskning & Framsteg:
I de flesta länder litar man inte på sina medmänniskor. I Norden är mönstret sedan lång tid annorlunda. Men nu visar den senaste studien att tilliten minskar i Sverige.
och
– Ja, vi hittade en så kallad tipping point på 3–4 procent. När andelen utomeuropeiska invandrare är så stor i ett bostadsområde så börjar de infödda svenskarna flytta därifrån...

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Var i ligger rasismen när Sverige inte kan ta hand om de som kommer hit eller föra en vettig politik? Just det. Hos politikerna (som är de faktiskt rasisterna) Inte oss.
Att påpeka att Sverige har problem är inte rasism. Att påpeka att polisen flyr mobb från ett boende (trots att de bär skjutvapen) är inte rasism. Att påpeka att vi har tungt beväpnad polis på gator är inte rasism. Att påpeka att denna fadäs i form av asylsökande (mängden) är ett stort problem, är inte rasism.

Hade våra jävla soprötter till politiker varit faktiska politiker hade man tagit tag i problemet när det började.

Ja. Äntligen någon vill diskutera vettig politik!
Du som säger att Sverige inte kan föra en vettig politik. Vad vore vettig politik? För att göra det enkelt så kan vi koppla det till den aktuella frågan.
I det här fallet är det en kommun som blivit ålagd av staten en viss uppgift. Staten lägger i första hand ut uppgiften på kommunerna. Det är väl ganska bra så långt? Och hur borde sedan uppgiften skötas tycker du?

En så kallad lösning vore kanske att alla sätter sig på marken och gnäller tills man fått sin enda fråga tillmötesgången.
Blir den det -
- tror du man nöjer sig där och börjar ta ansvar för framtiden? Nej. Inte troligt.
Nästa steg blir att sätta sig och gnälla "alla måste skickas hem först".
Då ska det helt plötsligt börjas sorteras vilka som ska skickas hem. Ska vi gå på utseende då eller? Sverige var ju framgångsrika med SIFR under den perioden som alla har sådana härliga nostalgiska associationer till även om man själv inte var född.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Var i ligger rasismen när Sverige inte kan ta hand om de som kommer hit eller föra en vettig politik? Just det. Hos politikerna (som är de faktiskt rasisterna) Inte oss.
Att påpeka att Sverige har problem är inte rasism. Att påpeka att polisen flyr mobb från ett boende (trots att de bär skjutvapen) är inte rasism. Att påpeka att vi har tungt beväpnad polis på gator är inte rasism. Att påpeka att denna fadäs i form av asylsökande (mängden) är ett stort problem, är inte rasism.

Hade våra jävla soprötter till politiker varit faktiska politiker hade man tagit tag i problemet när det började.

Mitt inlägg var inte av politisk karaktär. Jag reagerar på att människor som är i detta land inte har någonstans att bo och hur många här tycker att de inte heller borde ha det eftersom de inte kommer från Sverige. Rasism, nationalism.. kalla det vad du vill. Det är mänsklighetsbefriat tänkande.

Politiker skall givetvis bära ansvar för situationen. Att många människor söker sig till Sverige eller andra länder är inte roten till problemet. Problemet är krig och terror delvis finansierat av USA (till diverse terrorgrupper, bl.a. IS), Sverige (genom vapenförsäljning till Saudi Arabien) och andra länder. Den mediala hetsen mot Syrien för några år sedan hjälpte till att skapa situationen där regeringen anklagades för olika saker, ibland var det legitimt och ibland lögn har vi senare fått veta. Nu vill inte USA m.fl. hjälpa till med flyktingmottagandet av krigen de finansierar genom beväpning av terrorrebeller och i egenskap av människa känner jag sympati med människor som flyr krig. Att det kommer de som inte söker asyl på dessa grunder är inte bra förstås men det är fortfarande inte roten till problemet.
För övrigt kostar skatteflykt betydligt mer än flyktingmottagande, något som SD aktivt stödjer. Tro inte att detta parti kommer att göra Sverige bättre.

Permalänk

@Punnisher:
Du får samma svar som tcntad. Läs det.

Permalänk
Skrivet av kwame:

Har nu skrivit en överklagan, som jag ska lämna in på måndag. Ni får gärna komma med lite kritik, vill ha en så slagkraftig överklagan som möjligt.

Överklagande av bygglov Lamberget 1:1
Jag vill härmed överklaga beslutet om bygglov på fastigheten Lamberget 1:1
Ärendenr: B XXXX-001706, beslut skrevs 2016-01-19. Dagens datum: 2015-02-05

Lamberget är ett särskilt utsatt område: Det består främst av barnfamiljer och äldre människor. Samt att det är långt ifrån polis, säkerhetsvakter och ofta är det väldigt få människor ute i rörelse. Mer centralt är det vid normala tidpunkter mycket människor i rörelse så man kan känna sig säker. Dock på Lamberget kan klockan vara 13:00 på en Lördag och man ser inte några människor alls.

Vem kan garantera säkerheten för oss - när det kommer traumatiserade människor som rör sig fritt ute. Och vi kommer befinna oss där ute, ofta helt ensamma samtidigt som dessa rör sig som en grupp? Vem kan garantera säkerheten för en ung flicka som är påväg till skolan på morgonen - utan några andra människor som har uppsyn? Eller en äldre pensionär som är ute och promenerar? Det är ofta enstaka personer som springer runt Lambergstjärn på kvällar, det är dåligt upplyst och finns många skogspartier. Detta kommer upphöra då det kommer kännas otryggt. Många som är ute och rastar sina djur.

Sedan består Lamberget av främst bostadsrätter och är känt för att vara ett otroligt lugnt område. Därav består det av barnfamiljer och pensionärer, som vill ha det lugnt. Folk söker sig hit för att det ska vara tryggt för deras barn, de behöver inte oroa sig för dom när de är ute. Vart passar ett boende för traumatiserade ensamkommande flyktingbarn in bland dessa försvarslösa barn och pensionärer in? Det kommer förstöra ekonomin totalt. Tryggheten som folk flyttade hit för är borta. De kommer börja sälja sina bostäder och människor kommer inte vilja flytta hit pga att de inte vill utsätta sina barn för fara. Utbudet kommer öka och efterfrågan kommer minska = ett enormt ras i bostadspriser. Många människors ekonomi kommer bli förstörd. Vem står för detta? Kommunen?

Jag som överklagar heter Xxx xxxx och bor på Lambergsgatan XX, som befinner sig cirka 100 meter ifrån det tänkta flyktingboendet. Köpte personligen en lägenhet här för 1 miljon kronor i April, vilket ansåg vara ett väldigt bra pris, och kändes som en väldigt lyckad investering. Vid beslut om flyktingboende så kommer jag förmodligen förlora mycket pengar. Då Lamberget inte längre kommer ses som Karlstads lugnaste område, utan snarare kommer ses som ett otryggt område.

Du kommer bara med känsloargument, det kommer inte ha någon som helst effekt. Du behöver komma med argument som har en chans att fungera i överklagandet av bygglov.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Tjockejocke:

Mitt inlägg var inte av politisk karaktär. Jag reagerar på att människor som är i detta land inte har någonstans att bo och hur många här tycker att de inte heller borde ha det eftersom de inte kommer från Sverige. Rasism, nationalism.. kalla det vad du vill. Det är mänsklighetsbefriat tänkande.

Politiker skall givetvis bära ansvar för situationen. Att många människor söker sig till Sverige eller andra länder är inte roten till problemet. Problemet är krig och terror delvis finansierat av USA (till diverse terrorgrupper, bl.a. IS), Sverige (genom vapenförsäljning till Saudi Arabien) och andra länder. Den mediala hetsen mot Syrien för några år sedan hjälpte till att skapa situationen där regeringen anklagades för olika saker, ibland var det legitimt och ibland lögn har vi senare fått veta. Nu vill inte USA m.fl. hjälpa till med flyktingmottagandet av krigen de finansierar genom beväpning av terrorrebeller och i egenskap av människa känner jag sympati med människor som flyr krig. Att det kommer de som inte söker asyl på dessa grunder är inte bra förstås men det är fortfarande inte roten till problemet.
För övrigt kostar skatteflykt betydligt mer än flyktingmottagande, något som SD aktivt stödjer. Tro inte att detta parti kommer att göra Sverige bättre.

Tror inte det heller gör Sverige sämre. USA bör på nåt sätt hjälpa till. De är en stor del i problemet också.
Avsätta dagens politiker vore en bra början.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Barren Wuffet:

Jävlar så fult gjort av kommunen att "mörka" det faktum att det ska byggas bostäder för flyktningar istället för dessa "kontor" och "paviljonger".

Jag hade informerat så många som möjligt i området och kontaktat min bostadsrättsförening och be dem att kalla till någon form av möte för samtliga bostadsrättsinnehavare. Har ni tur så får ni med er inte bara en utav rentav flera bostadsrättsföreningar i er överklagan.

Kan ju ha och göra med att "potentiella" flyktingboenden har en tendens att börja brinna så fort det kommer ut att boenden ska inrättas.

Skrivet av fragwolf:

@fermia
Precis så det säkert fungerar på många ställen, tyvärr. Många tycker synd om dem. Vilket det säkert är i många fall. Men det känns som att den stora skaran inte kommer hit pga kriget. Då det är tusentals kanske t o m tiotusentals som struntar i alla länder på vägen utan de har sikte på Sverige från den dagen de lämnar sitt egna land. Kanske inte är helt säkert.

Gör liten kvalificerad gissning bara. Då det finns många andra länder på vägen hit. Men som någon ovan skrev, så är det nog inte helt osant att de blir hitskickade för att sedan kunna ta hit hela sin familj. Som lever gott på alla bidrag som de får. Medans svenskarna själva har det svårt att ens överleva en månad och ha ordentlig mat på bordet. Samt alla hemlösa i landet, de får då inga bostäder byggda för deras skull (konstigt). De skriver iaf inget om det i media, vilket man kan tycka att de borde göra.

*** en nisse hörde va en annan nisse sa som pratat med sin kusin och han är helt säker på att... ***

Och nej jag är inte rasist, jag Var stolt svensk. Vilket man inte kan vara nu för då blir man kallad rasist. Har inget emot att flyktingar kommer hit. Men då ska det vara rimliga mängder som vi kan hantera. Efter det att vi tagit hand om våra egna först. Kan vi inte ta hand som oss själva så kan vi inte ta hand om andra...Och de ska sköta sig och respektera Sverige som land och våra lagar å regler. Annars är det bara å skicka hem dem direkt med omedelbar verkan.

@kwame ser fram emot att höra hur det går för dig/er.

Edit: Konstigt att alla kommer väst/norr. Är det inga som går norr/öst när de flyr från kriget? Känn som ex Ryssland skulle ha rätt mycket geografisk yta att kunna bosätta ganska många flyktingar.

Tvivlar att alla flyr bara för att de vill. Det är snarare så att kriget är en orsak till att de flyr. Däremot att det är unga män har väldigt mycket med att göra att de måste ta sig till länderna själva. Varför de just kommer till Sverige är för att Sverige dels. en av få länder som faktiskt fortfarande tar emot asylsökningar och dels. även inte gör som Danmark och rånar de som faktiskt söker asyl. Oberoende så är kriget en orsak till flykt och Sveriges asylpolitik varför de väljer just Sverige. Att leva gott på bidrag är en sanning med modifikation. Man lever inte gott på bidrag även om man kan gå runt.

Skrivet av Jfqvist:

Ja, det finns ingen hejd på dessa ekonomiska migranter (LYCKSÖKARE).
Vandrar över hela jorden för att leva på vårat snart urholkade system.

Sen att man vandrar genom hela Europa är ju lite speciellt också, inget av länderna söder om Sverige tycks duga då det är minst krav på dom här samt högst bidrag.

Ungefär samma logik som att jag skulle "fly" till Japan från Sverige. Eftersom man tydligen får välja och vraka bland världens länder att bosätta sig i.

Jaja, folk får som dom har röstat. Bara hoppas systemet rasar samman snarast. Ju förr ju bättre.

Intressant teori du har där. Hur vore det om du faktiskt tog och läste annat än Avpixlat?

Skrivet av Jfqvist:

Lugn bara, det är pensionsräddarna som kommer nu! Vi kommer leva ett underbart liv efter pension.

Gäsp.

Skrivet av Jfqvist:

Jag skulle vara glad för skydd och (tillfälligt) uppehälle i nåt lugnt land i närheten, som matchar min religion/kultur bäst.
Förövrigt så är långt ifrån alla som kommer hit Syrier. Passen slängs ju på vägen hit och Migrationsverket sväljer ju direkt att dom säger sig vara från Syrien.

Hur vet du då att de inte är från Syrien? Lite paradoxalt uttalande från din sida där migrationsverket allt inte vet var de kommer ifrån men du verkar göra det.

Skrivet av gabriel15:

87% har röstat för att vi ska bygga ett asylboende jämte din bostad så lycka till att ändra på det.

Det finns inget man kan göra åt saken förutom flytta till samma ställe politikerna bor på för där kommer du inte se en invandrare de närmaste 100 åren.

Med det resonemanget så har 12,8% röstat för tvångssterilisering.

http://www.varldenidag.se/nyheter/kritik-mot-beslut-avfardad-...

Skrivet av Mylly:

Chansen att stoppa invasionen med byråkratiska medel är nog i stort sett obefintlig. Eran bästa chans är nog att anta en "riva ned på kvällen vad ni bygger upp på dagen" attityd för att visa att det blir mer problem för dem än det är värt.
I detta fall är släggan mäktigare än pennan.
Det är sorgligt att det ska behövas gå så långt men när demokratin och folkets vilja inte längre har någon betydelse får man stå emot med de medal man har till hands.

"... Stoppa invasionen". Kallar du också svenskars emigrerande till Thailand för "invasion" eller det kanske bara gäller "alla andra etniciteter"?

Skrivet av tcntad:

Självklart ska det hjälpas. Men har nyheter om hot, knivhuggningar, våldtäkter, bränder och trakasserier undgått dig de senaste månaderna?
Polis har flytt dessa boenden..

Bränder? Du menar närmare 70% av bränder som startas utanför boenden som står halvfärdiga? Mhmm.... Verkligen något man ska klandra invandrare för. Våldtäkter? Oberoende vem som gör dessa är det förkastligt men att slänga upp det som ett argument är bara barnsligt. Trakasserier? Sker hela tiden. Beklagligt ja men det stoppas inte upp genom att gnälla om asylboenden.

Skrivet av Mylly:

Jag tror att du har rätt i mycket av det du säger men det man måste komma ihåg är att det förra valet inte handlade om just invandringspolitiken för de allra flesta. Folk utan direkt kontakt med mångkulturen bombarderades med positiva budskap och historier om den förda politiken från alla håll och kanter och hade ingen anledning att misstro den informationen
Så invandringspolitiken var helt enkelt inte deras viktigaste fråga i valet och de röstade därefter.
Så när folk säger att 87% har röstat för detta är det visserligen sant men långt från hela historien.

Folket fick aldrig en chans att uttrycka sin vilja och hade dem fått det hade dem baserat sina beslut på media och politikers så kallade "fakta". Det svenska folket har blivit förda bakom ljuset och det är först nu som vissa obekväma sanningar börjar nå ut till stugorna och dem kan se den verklighet många av oss har levt i sedan länge.

Sedan kan man vända på myntet där folk som röstar SD bombarderas av det negativa ENBART med invandringen. I båda fallen får man felaktig syn på invandringspolitiken. "Obekväma sanningar" brukar sällan vara något annat än subjektiva åsikter som bombarderas av "Alternativ media". Invandringspolitiken var i centrum i valet. Framförallt för att SD vägrade göra något annat än att dra upp dessa argument utan någon tanke bakom det.

Skrivet av iMatter:

Finns väldigt många som inte vill anpassa sig eller integrera sig, dom vill leva och göra som dom alltid gjort, men här i Sverige, med våran hjälp. Det måste man nästan vara blind för att inte se.

Intressant att du känner "Många" som kommer hit. Självfallet finns det folk som inte vill integrera sig men den enorma majoriteten verkar vilja det men inte får chansen för en eller annan orsak. Vi har t.ex. vuxna som inte får tillfälle att lära sig språket ordentligt eftersom de inte får det stöd de behöver. Vi har barn som inte får en utbildning för att de kommer från uppemot 3 år av systemkollaps pga. krig i Syrien och därför hamnat efter. I dessa fall ligger inte felen hos avsaknad av pengar eller hos invandraren utan pga. att skolorna ifråga inte har en utbildning för att hantera problemet. Detta sker även hos folk med diagnoser eller andra funktionshinder. Skolorna brister i utbildningen av deras anställda.

Skrivet av Friterad:

Kanske så att du missförstår ordet "många" i detta fall. Många betyder inte per automatik majoriteten.

Däremot ska man hålla sig ifrån att använda ordet "många" så mycket man bara kan eftersom det räknas som ett kraftuttryck och enkelt ger sken av att man menar majoriteten. Fram tills man känner "många" så ska man dessutom dras ifrån att uttrycka sig om deras motiv till asylsökningen.

Skrivet av Clint Eastwood:

Nej, ALLA förtjänar inte en chans. Vi har gränser och ALLA har inte rätt till vår välfärd.
Japp, håller med till fullo!

För övrigt; jäkligt konstig syn många har på det där med "rättigheter".. Är man inte för öppna gränser så är man rasist på något sjukt jäkla sätt.., fattar inte hur folk får ihop den tankevurpan. Är man mot immigranter är man främlingsfientlig på sin höjd, rasism har inte ett skvatt med det att göra. Svenskar är ett så jäkla ynkligt folk.., och nu kommer kostnaden av fegheten av att inte våga stå för sig.

Alla har inte rätt till svensk välfärd heller. Bara svenska medborgare. Det ironiska är att du flyr istället för att stå för kostnaden så ditt egna argument biter dig själv i röven. Om vi vänder på det... Tänk på den skatt som staten mister för att du "utvandrar"? Att vara emot immigranter när du själv är en är ganska ironiskt också.

Skrivet av Flexiblus:

Behöver inte vara rasist, lite för enkelt för att stämpla människor med rasist stämpel .
Antirasister kan vara de värsta rasisterna

Intressant resonemang. Kan du berätta exakt vad du vill få fram med det påståendet? Och nu menar jag inte "För de är rasister mot svenskar" som man alltid får i ansiktet så fort man börjar ifrågasätta det argumentet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Tror inte det heller gör Sverige sämre. USA bör på nåt sätt hjälpa till. De är en stor del i problemet också.
Avsätta dagens politiker vore en bra början.

Sämre hur då menar du? Jo precis. Utan USAs aggression kanske det aldrig hade blivit något krig. Tja det kan kanske behövas men dagens (svenska) politiker var ju inte ens i regering då kriget bröt ut. Vapenexporten till Saudi Arabien, som i sin tur stödjer IS, pågår tyvärr fortfarande men regeringen beslöt åtminstone at bryta Saudiavtalet. Men samtidigt pågår diskussioner om att joina NATO och/eller samarbeten vilket potentiellt skulle få Sverige att delta i kommande USA-ledda anfallskrig vilket oundvikligen leder till nya flyktingströmmar. Näringslivet säger i sin tur att lönerna måste sänkas för att ge flyktingar en chans på arbetsmarknaden vilket leder till lönedumpning. Meh.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig argumentet med hjälp av en video men den här gången får vara den första och den sista. Som boende 200m ifrån ett flyktingboende så känner jag mig berättigad till att säga att jag titt som tätt glömmer att låsa bilen och gräsklipparen står ute i trädgården för jämnan. Detta i ett samhälle där flyktingarna utgör dryga hälften av invånarna. Men inte ens här har bostadspriserna sjunkit, de har däremot ökat eftersom både mack och skola har fått ny frist på livet.
Den stormande rädsla som råder sammanfattas bäst med:

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Jag tycker det är en katastrof, vi får helt enkelt bestämma oss för att inte hålla med varandra. Tycker skatter kan vara rimliga om de går till folket och främst skattebetalarna, men att 30% går till andra länders medborgare tänker inte jag vara delaktig i, det är en katastrof i mina ögon. Det borde vara en privat angelägenhet att skänka bort pengar, och ett privat initiativ, en välgörenhet. För det är precis vad det är i praktiken.

Inget ett lands stat ska syssla med, de ska fokusera på det egna folket. I min åsikt.

Allt är inte utmaningar förklädda till regnbågar och glada enhörningar som hoppar runt. Tycker du att amerikaner ska kunna ta snabbaste flyget hit för sjukvård då, så de slipper betala sin egna sjukförsäkring? Annars tänker ju du likadant, att vi har andra rättigheter för att vi är födda i ett visst land. Det är kul att du känner empati och det gör jag också, men sedan lever vi i en verklighet och realism och moral går sällan ihop som man önskar.

Lite som att kalla din brasa där du grillar korv för skogsbrand, men visst, kalla det katastrof du om det känns bättre.

När det gäller din jämförelse med amerikaner är den bara korkad, jag talar om basala mänskliga rättigheter och behov. Men ja, om en amerikansk medborgare skulle bli akut sjuk i Sverige så ska den få vård här. På samma sätt ska vi inte skicka hem människor som flyr för sina liv. Grundläggande mänskliga rättigheter gäller alla människor, oavsett land de föds i. Att tycka att det är rätt att skicka människor i döden för att man själv får betala lite högre skatt eller för att ens bostad sjunker några tusenlappar i värde är rätt vedervärdigt.

Nu kommer säkert 12 pers gasta; "DE ÄR LYKSFLYCKTINGAR FÖR DE VET JAG FÖR DE STOD PÅ ASPUCKAT" men bespara mig det. Det kan finnas människor som inte behöver asyl, de kommer förmodligen inte att få det, skulle någon få det som inte egentligen behöver det är det okej så länge man inte riskerar att de som verkligen behöver det får ett orättvist nej. Jag gråter heller inte blod om någon tiggare jag ger pengar går och köper öl för det, nästa köper säkert mat till sina barn för pengarna.

Skrivet av tcntad:

Ska vi vända på det? Islam är inte den fredligaste religion vi har. Den är faktiskt väldigt våldsam. Det är inte vi.
Vi har en religionsfrihet här i Sverige. Vi kan inte tvinga nån att byta och således kan vi inte heller tvinga på muslimer kristendom..
Vad är din poäng?

Hade jag flytt hade jag såklart fortsatt vilja leva mitt eget liv men jag hade såklart också anpassat mig efter deras seder, traditioner och lärt mig språket.

Iofs skulle dessa länder inte vara de första jag flyr till, det finns bra många fler länder mellan Sverige och exempelvis Syrien. Alla som flyr kriget måste inte heller hit. Faktum är att det inte är så.

Islam är en fredlig religion men det finns extremister. Precis som med alla religioner förutom möjligen Pastafari.

https://encounteringislam.org/misconceptions

http://www.patheos.com/blogs/danthropology/2015/11/christian-...

Och snälla, lär dig Citera flera eller redigera dina inlägg.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yorg:

Lite som att kalla din brasa där du grillar korv för skogsbrand, men visst, kalla det katastrof du om det känns bättre.

När det gäller din jämförelse med amerikaner är den bara korkad, jag talar om basala mänskliga rättigheter och behov. Men ja, om en amerikansk medborgare skulle bli akut sjuk i Sverige så ska den få vård här. På samma sätt ska vi inte skicka hem människor som flyr för sina liv. Grundläggande mänskliga rättigheter gäller alla människor, oavsett land de föds i. Att tycka att det är rätt att skicka människor i döden för att man själv får betala lite högre skatt eller för att ens bostad sjunker några tusenlappar i värde är rätt vedervärdigt.

Nu kommer säkert 12 pers gasta; "DE ÄR LYKSFLYCKTINGAR FÖR DE VET JAG FÖR DE STOD PÅ ASPUCKAT" men bespara mig det. Det kan finnas människor som inte behöver asyl, de kommer förmodligen inte att få det, skulle någon få det som inte egentligen behöver det är det okej så länge man inte riskerar att de som verkligen behöver det får ett orättvist nej. Jag gråter heller inte blod om någon tiggare jag ger pengar går och köper öl för det, nästa köper säkert mat till sina barn för pengarna.

Islam är en fredlig religion men det finns extremister. Precis som med alla religioner förutom möjligen Pastafari.

https://encounteringislam.org/misconceptions

http://www.patheos.com/blogs/danthropology/2015/11/christian-...

Och snälla, lär dig Citera flera eller redigera dina inlägg.

Patetisk jämförelse. För dessa hundratals miljarder hade man kunnat hjälpa så många fler flyktingar, samtidigt som vi hade kunnat förbättra vårt eget land. Däri ligger katastrofen.

Basala? Rätt till sjukvård, tandvård etc? Detta är lyx, inget annat. Och jag är glad att leva i ett land där det finns, men inser att det inte är realistiskt att vi kan delge det till alla andra sju miljarder människor på jorden. Visst bör amerikanen i fråga få vård, men det sker på den personens bekostnad, via försäkring eller liknande. Eller tycker du helt seriöst att alla människor som befinner sig på svensk mark har lika mycket rätt till svensk välfärd som svenska medborgare? Det är ju skrattretande isåfall, vilken utopi.

Men eftersom du har ett så stort hjärta tycker jag att det är helt okej att du startar asylboenden och driver dessa direkt eller indirekt genom donationer. Men snälla, tvinga inte andra människor att göra det. Det är det grundläggande här. Vår gemensamma kassa ska inte gå till något annat än landets invånare. Några miljarder till välgörenhet, men verkligen inte stora delar av budgeten. Min åsikt, så klart. Är ju liberal med svenska mått mätt antar jag.

Förövrigt säger väl Frontex själva att åtminstone 60% av flyktingarna är ekonomiska sådana? Stämmer ju rätt väl med att endast 30% av sökande i Sverige var syrier. Finns väl isåfall ca en miljard människor som också bör söka asyl här då de lever i extrem fattigdom. Om vi vill så går det, kom igen nu!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Patetisk jämförelse. För dessa hundratals miljarder hade man kunnat hjälpa så många fler flyktingar, samtidigt som vi hade kunnat förbättra vårt eget land. Däri ligger katastrofen.

Basala? Rätt till sjukvård, tandvård etc? Detta är lyx, inget annat. Och jag är glad att leva i ett land där det finns, men inser att det inte är realistiskt att vi kan delge det till alla andra sju miljarder människor på jorden. Visst bör amerikanen i fråga få vård, men det sker på den personens bekostnad, via försäkring eller liknande. Eller tycker du helt seriöst att alla människor som befinner sig på svensk mark har lika mycket rätt till svensk välfärd som svenska medborgare? Det är ju skrattretande isåfall, vilken utopi.

Men eftersom du har ett så stort hjärta tycker jag att det är helt okej att du startar asylboenden och driver dessa direkt eller indirekt genom donationer. Men snälla, tvinga inte andra människor att göra det. Det är det grundläggande här. Vår gemensamma kassa ska inte gå till något annat än landets invånare. Några miljarder till välgörenhet, men verkligen inte stora delar av budgeten. Min åsikt, så klart. Är ju liberal med svenska mått mätt antar jag.

Förövrigt säger väl Frontex själva att åtminstone 60% av flyktingarna är ekonomiska sådana? Stämmer ju rätt väl med att endast 30% av sökande i Sverige var syrier. Finns väl isåfall ca en miljard människor som också bör söka asyl här då de lever i extrem fattigdom. Om vi vill så går det, kom igen nu!

De "100-tals miljarder" som påstått går till flyktingar är pengar som flyttas runt i den Svenska ekonomin. Att påstå att ens en promille av dessa pengar under några som helst förutsättningar skulle ha kunnat lämna Sverige som ren välgörenhet utan negativa konsekvenser är antingen oförstånd eller ren lögn.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Väljer man att bo där det är lugnt ska man inte få något sånt boende hos sig. Men börja med att sälj ditt hem för 40 % av inköpspris så får du se hur kul det är.
Lite därför jag skulle känna mig osäker att köpa bostad i tätbebyggt område.

Ska man inte få något "sånt" boende? Ett boende som tar hand om traumatiska unga. Vart fan skulle du vilja hamna som flykting? Köp inte ett hem om du inte är medveten om risken, alternativt inte har råd. Hyr istället.

Om det nu är så jävla hemskt att bo bredvid ett hem (ett hem som har för åsikt att ta hand om dessa traumatiska unga återigen) så kan man ju fundera på varför.

Varför blir det som det blir. Kan det, kanske, men bara kanske, bero på hur man blir bemött i det land man kom till? Som du skulle bemöta dom stackars unga.
"Hej. Välkommen. Ja, just det. Det är ditt fel att min bostad jag investerade i inte är värd så mycket pengar längre. Hoppas du kommer trivas och bidra!".

Jag är medveten om att Sverige just nu inte löser det perfekt men ett boende för de unga är ju så mycket bättre än vad de kom ifrån. Vilket är fantastiskt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Huzzbutt:

De "100-tals miljarder" som påstått går till flyktingar är pengar som flyttas runt i den Svenska ekonomin. Att påstå att ens en promille av dessa pengar under några som helst förutsättningar skulle ha kunnat lämna Sverige som ren välgörenhet utan negativa konsekvenser är antingen oförstånd eller ren lögn.

Det är förlorade pengar i min mening då de kunde gått till att förbättra produktiviteten, och livskvaliteten för svenska medborgare.
Men du tror ju inte att nationer finns och således blir det nog något fel i översättningen här när vi diskuterar.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Modellören:

Ja och det är införseln av dessa som måste dämpas... Det är därför jag säger att Syrier är bättre för dom är utbildade. En annan sak är att Syrier som flyr hit är ju dom som är mot IS dom andra går ju med i IS så att fly hit är att ta ställning. Många syrier är kristna... = inget problem.

Vet inte om jag misstolkar dig men vill du seriöst påstå att Syriska muslimer är problemet?

Skrivet av iMatter:

Lite som att alla nyanlända som kör taxi är egentligen läkare, kirurger och civilingenjörer då?

Vem har påstått att exakt ALLA är högutbildade? Finns flera fall där det stämmer där läkare och andra högutbildade tvingas städa t.ex. för att deras utbildning inte räknas in och man helt skiter i deras arbetslivserfarenhet. Det las fram en idé för ett tag sedan om hur syriska lärare skulle få gå en snabbkurs i svensk didaktik och lära ut syriska elever samtidigt som lärarna lärde sig även svenska. Den idén blev skjuten i sank för att någon tolkade det som "Men då särbehandlas ju lärarna...".

Skrivet av MrAdde:

Avpixlat. Bra argument. Vad sägs om migrationsverket som källa då? Eller är det en massa nazister där?

Budgeten för de kommande fem åren är 418 miljarder kronor, för initialt mottagande. Det är alltså bara en liten del av den totala kostnaden. Vi snackar alltså hundratals miljarder om året i kostnader för statskassan. Hur är detta inte en katastrof, att statskassan går på knäna? Tiotals (20-30% uppskattningsvis) procent av statskassan går alltså inte ens till medborgare och sannerligen inte skattebetalare.

Vad är ens poängen med skatter och en stat om det inte gynnar folket? Det nuvarande systemet är helt sjukt orättvist, både mot riktiga flyktingar, och svenska medborgare som bara ska le och ta emot.

Våra möjligheter att reformera och förbättra saker försvinner nästan helt med dessa utgifter, åtminstone om det kräver ekonomiska satsningar, vilket det alltid gör.

Detta är betydligt mer än försvaret och polisen tillsammans. Vi hade ensamt kunna finansiera UNHCR och FN:s World Food Programme med dessa pengar. Folk verkar ju dock tro att dessa organisationer endast är påhittade och bara gör någon verklig nytta i SD:s värld, och att asylinvandring är det enda rätta, den enda tron.

Ni är som en sekt, helt immun mot verkligheten och fakta.
"Tillsammans klarar vi allt!"

Edit: Bifogar källa också så du slipper oroa dig över det: http://www.migrationsverket.se/download/18.2d998ffc151ac38715...

Handlar mer om ett problem att komma fram till en varaktig lösning. Att det däremot skulle kosta 418 miljarder över fyra år håller jag mig väldigt skeptisk till. Sedan är det även ironiskt hur folk ena sekunden påstår att migrationsverket inte är en pålitlig källa för att sedan använda dem ändå som källa bara för att det tilltalar en ideologiskt.

Skrivet av MrAdde:

Vakna upp. Källan är ju migrationsverket? Du vill verkligen inte tro att verkligheten ser ut så eller hur? Jobbigt, men du - le, så är allt bra.
Angående det andra så räknar ju migrationsverket med sådant i deras prognoser, men frågan är hur många som i praktiken kommer utvisas, då även illegala invandrare har rätt till välfärd, faktiskt mer än svenskar med tanke på gratis tandvård.

Nej. Illegala invandrare har inte rätt till välfärd. Och "gratis" tandvård var det ja. Handlar om akut tandvård. Inte tandvård generellt. Tror du blandat ihop "gratis tandvård" med gratis undersökning. http://www.migrationsinfo.se/valfard/halsa/tillgang-till-vard

Tandvård räknas inte heller till välfärden.

Skrivet av stimpen:

Jepp en sak många inte tänker på är att det är otroligt dyrt att hjälpa relativt få som kommer hit.
De miljarderna vi spenderar på att ta emot folk här hade kunnat hjälpa så många fler på andra ställen.
Den totala nyttan de spenderade pengarna skapar hade varit mycket högre att hjälpa på plats än att hjälpa här.

Dyrt är det eftersom att man inte t.ex. kan bygga relativt "billiga" flyktingläger i Sverige. Samtidigt ska medborgare även ha rätten till välfärd.. Något man inte kan börja tumma på.

Skrivet av MrAdde:

Precis, därav mina exempel med polis och försvar samt UNHCR och UN World Food Programme. Det blir så abstrakt annars, och folk får svårt att sätta saker i relation till kostnad/nytta. Men bara för att SD säger det så verkar folk vara tvungna att avfärda argumentet, oavsett hur rimligt det är. Undrar om de skulle motsäga att solen är gul också om Jimmie Åkesson hade påstått det?

Se ex Hans Rosling, han blev ju mer eller mindre pariah efter att han sa att Jimmie har rätt i sak. Han sa precis samma saker som innan som folk höll med om, men efter det blev han orörbar. Så dumt, så sjukt dumt alltihop.

Du menar samma Åkesson som UNHCR menar har fel? http://www.svt.se/nyheter/val2014/unhcr-minska-inte-invandrin...

Vem har rätt här? En nationalekonom? Eller den ansvariga för UNHCR i Europa?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Det är förlorade pengar i min mening då de kunde gått till att förbättra produktiviteten, och livskvaliteten för svenska medborgare.

Vad är det för kommunistisk smörja? Du kan inte på allvar mena att marknaden inte kan förvalta kapital effektivt.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Sluta läs vinklad massmedia och tro på det.
Läs flera källor och var källkritisk istället.

Vinklad Massmedia säger du?

Räknas BBC in som "vinklad Massmedia" också?

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-35451080

Skrivet av tcntad:

Var i ligger rasismen när Sverige inte kan ta hand om de som kommer hit eller föra en vettig politik? Just det. Hos politikerna (som är de faktiskt rasisterna) Inte oss.
Att påpeka att Sverige har problem är inte rasism. Att påpeka att polisen flyr mobb från ett boende (trots att de bär skjutvapen) är inte rasism. Att påpeka att vi har tungt beväpnad polis på gator är inte rasism. Att påpeka att denna fadäs i form av asylsökande (mängden) är ett stort problem, är inte rasism.

Hade våra jävla soprötter till politiker varit faktiska politiker hade man tagit tag i problemet när det började.

Ditt resonemang håller inte. Att påstå att regeringen skulle vara rasister för att de mixtrar med siffror är bara okunnigt att påstå. Däremot att påpeka att en nedärvda essens gör en icke kompatibel med svensk kultur är renlärig rasism (finns i SDs partiprogram bland annat). Att hänvisa till problem är inte rasism DÄREMOT att skylla på folks etnicitet som en orsak till problemen är det. Istället att komma med halmdockor kanske du borde se problemen med ditt eget resonemang?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Punnisher:

Socialtjänster slår larm, gode män saknas, resursbrist på väldigt många plan. Jag återger bara det som visas upp på SVT.
Av 290 kommuner så har 86 anmält sig själva till Lex Sarah om just mottagandet av ensamkommande, 85 överväger det.
Man hinner inte utreda barnens behov.
Vid 15:20 om just detta http://www.svtplay.se/video/5936234/agenda/agenda-24-01-21-15...

Tänk då på hur många miljarder detta kostar, för några få personer av de miljoner som är i nöd och när vissa påstår att det inte ska få finnas några gränser, samtidigt som vi ser ökad osäkerhet och ökad splittring för varje dag som går här och nu. Jag såg tiggare på gatan i Marocko för 25 år sen, kallas det utveckling att se det problemet på gator här idag?

Och två artiklar från Forskning & Framsteg:
I de flesta länder litar man inte på sina medmänniskor. I Norden är mönstret sedan lång tid annorlunda. Men nu visar den senaste studien att tilliten minskar i Sverige.
och
– Ja, vi hittade en så kallad tipping point på 3–4 procent. När andelen utomeuropeiska invandrare är så stor i ett bostadsområde så börjar de infödda svenskarna flytta därifrån...

Funnits brist av godemän i snart tjugo år så det är inget nytt. Att du bara råkar läsa om det nu är en tillfällighet. Om man ska verkligen sitta och tänka på vad allt kostar så skulle du inse att välfärden i sig är sällan effektiv i huvudtaget.

Skrivet av tcntad:

Ska vi vända på det? Islam är inte den fredligaste religion vi har. Den är faktiskt väldigt våldsam. Det är inte vi.
Vi har en religionsfrihet här i Sverige. Vi kan inte tvinga nån att byta och således kan vi inte heller tvinga på muslimer kristendom..
Vad är din poäng?

Hade jag flytt hade jag såklart fortsatt vilja leva mitt eget liv men jag hade såklart också anpassat mig efter deras seder, traditioner och lärt mig språket.

Iofs skulle dessa länder inte vara de första jag flyr till, det finns bra många fler länder mellan Sverige och exempelvis Syrien. Alla som flyr kriget måste inte heller hit. Faktum är att det inte är så.

Extremism är våldsamt. Sverige är ett sekulariserat land men ändå dyker det upp (oftast) kristna extremister i detta land upp för jämnan.

http://expo.se/2014/sd-ordforande-fram-med-steriliseringstvan...

Säg till de som får sina abortkliniker nedbrända i USA att de som brände ned dem "Inte är farliga". Säg samma sak till de som förföljs i Uganda för att de älskar en person av samma kön. Dessa är också kristna. Säg det till den muslimska församling i Indonesien som blev överröst av gatusten av kristna extremister i Indonesien. Summan av mitt raljerande. Extremism finns överallt och att klanka ned på en religion baserad på en liten minoritet är orsaken till att någon kallas rasism eftersom det är ett intolerant synsätt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av inkui:

Ska man inte få något "sånt" boende? Ett boende som tar hand om traumatiska unga. Vart fan skulle du vilja hamna som flykting?

Varför ska de klumpas ihop som de gör? Känns som man har större chans att integreras om man inte bor med massa landsmän.

Citat:

Köp inte ett hem om du inte är medveten om risken, alternativt inte har råd. Hyr istället.

Exakt det jag gör. Kommer inte köpa bostad på många år.

Citat:

Om det nu är så jävla hemskt att bo bredvid ett hem (ett hem som har för åsikt att ta hand om dessa traumatiska unga återigen) så kan man ju fundera på varför.

Varför blir det som det blir. Kan det, kanske, men bara kanske, bero på hur man blir bemött i det land man kom till? Som du skulle bemöta dom stackars unga.
"Hej. Välkommen. Ja, just det. Det är ditt fel att min bostad jag investerade i inte är värd så mycket pengar längre. Hoppas du kommer trivas och bidra!".

Jag är medveten om att Sverige just nu inte löser det perfekt men ett boende för de unga är ju så mycket bättre än vad de kom ifrån. Vilket är fantastiskt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag säger inte att det automatiskt är hemskt att bo i närheten av invandrare jag bodde under större delen av min uppväxt i invandrartäta områden och i grundskolan var det mer invandrare än Svenskar och jag hade inga större problem med det.
Men hade jag köpt en dyr bostad i ett "bra" område så vill man ju att det ska fortsätta vara det, och jag ser inget fel i att protestera mot kommunen de gör som de vill till slut ändå.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Vinklad Massmedia säger du?

Räknas BBC in som "vinklad Massmedia" också?

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-35451080

Du måste lagt in fel länk, den där leder bara till en artikel som mer eller mindre bara återger Aftonbladet-skriverier.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fourbyfour:

Du måste lagt in fel länk, den där leder bara till en artikel som mer eller mindre bara återger Aftonbladet-skriverier.

Räknas Nordfront (SMR) som en "massmedia som vinklar"?

https://www.nordfront.se/huliganer-spoar-kriminella-invandrar...

Vanligtvis brukar jag inte läsa det nynazistiska skräpet men i detta fallet så indirekt medger de att de var med i jagandet. "Trovärdiga källor" (alltså inte Aftonbladet även om de nämns i artikeln och som jag tolkar som de själva hade medlemmar som deltog) och därför kan det anses vara intressant.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds