Kommun vill bygga flyktingboende vid min bostadsrätt

Permalänk

Hur som kommunen borde varit tydligare vad som skulle göras och ge grannar skälig tid att svara.

Här är en annan som regerat på liknande sak.
https://www.byggahus.se/forum/juridik/270583-det-byggs-ett-fl...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Detta verkar som en annan regerat också (om det inte är Ts själv). Hur som kommunen borde varit tydligare vad som skulle göras och ge grannar skälig tid att svara.

https://www.byggahus.se/forum/juridik/270583-det-byggs-ett-fl...

Problemet är (som jag sa tidigare) att dessa boenden blir helt plötsligt ett mål för "invandringskritiska" att sätta i brand. Under normala omständigheter är det självfallet en självklarhet att folk runt omkring ska få reda på vad som byggs (iallafall vid frågande) men nu är det en speciellt situation. Så kan det inte ses som en självklarhet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Tumnus:

Vinklad Massmedia säger du?

Räknas BBC in som "vinklad Massmedia" också?

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-35451080

Ditt resonemang håller inte. Att påstå att regeringen skulle vara rasister för att de mixtrar med siffror är bara okunnigt att påstå. Däremot att påpeka att en nedärvda essens gör en icke kompatibel med svensk kultur är renlärig rasism (finns i SDs partiprogram bland annat). Att hänvisa till problem är inte rasism DÄREMOT att skylla på folks etnicitet som en orsak till problemen är det. Istället att komma med halmdockor kanske du borde se problemen med ditt eget resonemang?

Om du så vill räkna in BBC där, varsågod.

Har aldrig sagt att regeringen är rasister för att de mixtrar med siffror. Att vara svensk och svensk medborgare är och ska vara ett privilegium, inget annat varför vi betalar skatt och tjänar samhället. Politiker och regering skapar segregation, inte motverkar den.

Du får ju förstå rätt också. Inte tyda som du själv vill. Måste vi dra in SD i detta?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Tumnus:

Funnits brist av godemän i snart tjugo år så det är inget nytt. Att du bara råkar läsa om det nu är en tillfällighet. Om man ska verkligen sitta och tänka på vad allt kostar så skulle du inse att välfärden i sig är sällan effektiv i huvudtaget.

Extremism är våldsamt. Sverige är ett sekulariserat land men ändå dyker det upp (oftast) kristna extremister i detta land upp för jämnan.

http://expo.se/2014/sd-ordforande-fram-med-steriliseringstvan...

Säg till de som får sina abortkliniker nedbrända i USA att de som brände ned dem "Inte är farliga". Säg samma sak till de som förföljs i Uganda för att de älskar en person av samma kön. Dessa är också kristna. Säg det till den muslimska församling i Indonesien som blev överröst av gatusten av kristna extremister i Indonesien. Summan av mitt raljerande. Extremism finns överallt och att klanka ned på en religion baserad på en liten minoritet är orsaken till att någon kallas rasism eftersom det är ett intolerant synsätt.

Nu pratar vi ju inte om abortkliniker. Det är som du skriver, extremism och nåt annat har jag inte påstått.

Permalänk
Medlem

När ryssen tar över sverige inte fan flyr jag till ett land som inte liknar mitt, hade först valt norge/finland/danmark. I andra hand tyskland/usa/canada och i tredje hand till annat västeuropeiskt land. Dessa liknar sverige i kultur/språk. Dessa väljer att fly från sina länder men inte till säkra länder geografiskt nära med liknande kultur, nej de ska till sverigedär man får en blondin/bidrag/bostad från första dagen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Problemet är (som jag sa tidigare) att dessa boenden blir helt plötsligt ett mål för "invandringskritiska" att sätta i brand. Under normala omständigheter är det självfallet en självklarhet att folk runt omkring ska få reda på vad som byggs (iallafall vid frågande) men nu är det en speciellt situation. Så kan det inte ses som en självklarhet.

Jo, men folk blir inte mindre arga om det byggs bakom ryggen. Säg att det helt plötsligt byggs ett 10 våningshus precis bakom ditt hus och du får ingen sjöutsikt längre (nu var detta överdrivet exempel).

Vist säger inget om att folk måste kunna bo, men är pinsamt hur dåligt vi tar emot folk. Borde i stället för ta in fler, ta hand om dom som redan är här (har inget emot invandrare, bor riktigt många i min stad så länge dom jobbar och sköter sig är det helt okej).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant tråd. Jag sitter faktiskt i en liknande sits. Jag kollade på ett radhus hittills, i ett lungt område, där jag har flera bekanta och vänner i närheten. Och nu har jag blivit avrådd från att köpa iom att det tydligen ska byggas där också. Detta gäller en investering på troligtvis över 2 mille. Tror nog att jag kommer följa den rekommendationen. Tvivlar starkt på att området kommer vara lika lugnt efter att de placerar gud vet hur många ungdomar(eller vuxna) utan nån form av översyn. Uppväxt i Södertälje, kan lika gärna bo kvar i orten liksom. Blir nog inte mycket skillnad.

Samma form at fuskis-bygglov för att dölja vad som ska byggas från allmänheten även där förresten. Jäkla dålig stil tycker jag, men visst. Staten har alltid kört över folket, så knappast nåt nytt.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vist säger inget om att folk måste kunna bo, men är pinsamt hur dåligt vi tar emot folk. Borde i stället för ta in fler, ta hand om dom som redan är här (har inget emot invandrare, bor riktigt många i min stad så länge dom jobbar och sköter sig är det helt okej).

Jag har sagt det här hur länge som helst. Jobbade för ett större fastighetsbolag tidigare som fastighetskötare. Jag vill inte nämna några namn, men det var mycket som vi var tvungna att väga ögonen till. Medmänsklighet och öppna våra hjärtan i all ära, men när det bor så många i en etta eller tvåa att de måste sova i skift så har det gått för långt. För guds skull, vi hade folk som bodde i andras källarförråd eller i en bil på parkeringsplatsen.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, men folk blir inte mindre arga om det byggs bakom ryggen. Säg att det helt plötsligt byggs ett 10 våningshus precis bakom ditt hus och du får ingen sjöutsikt längre (nu var detta överdrivet exempel).

Vist säger inget om att folk måste kunna bo, men är pinsamt hur dåligt vi tar emot folk. Borde i stället för ta in fler, ta hand om dom som redan är här (har inget emot invandrare, bor riktigt många i min stad så länge dom jobbar och sköter sig är det helt okej).

Det har även politikerna insett. Däremot så finns det ett speciellt läge i Sverige där idioter inte kan hålla sig ifrån att ta ut sin frustration på annan egendom eller i värre fall av rasistiska orsaker bränner ned asylboenden. I slutändan är det nog bättre att hålla tyst om var det ska byggas asylboenden än att se dem brinna. Detta är min åsikt iallafall.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

@kwame:
Får man fråga hur du har röstat?

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Varför ska de klumpas ihop som de gör? Känns som man har större chans att integreras om man inte bor med massa landsmän.

Exakt det jag gör. Kommer inte köpa bostad på många år.

Jag säger inte att det automatiskt är hemskt att bo i närheten av invandrare jag bodde under större delen av min uppväxt i invandrartäta områden och i grundskolan var det mer invandrare än Svenskar och jag hade inga större problem med det.
Men hade jag köpt en dyr bostad i ett "bra" område så vill man ju att det ska fortsätta vara det, och jag ser inget fel i att protestera mot kommunen de gör som de vill till slut ändå.

Likaså så säger inte jag att de ska klumpas ihop. Det är inte alls bra för integration. Säkerligen väldigt, väldigt, dåligt. Men, som sagt, det är ändå bättre än vad det var innan för dem och att bemöta dom som tidigare nämnt hjälper dom knappast med integrationen.

Okej.

Återigen, okej. Protestera du. Önskar bara att alla, du, andra, jag, var mer medmänniskor än vad vi är material(pengar)människor. Det är hemskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

@kwame:
Får man fråga hur du har röstat?

Hur jag har röstat politiskt eller vad menar du?
Helt ärligt har jag aldrig varit speciellt insatt i politik, dum som jag var gick jag och röstade på stolpskottet Stefan Löfven utan att ens ha lyssnat på honom.

Varför undrar du?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MauseRR:

När ryssen tar över sverige inte fan flyr jag till ett land som inte liknar mitt, hade först valt norge/finland/danmark. I andra hand tyskland/usa/canada och i tredje hand till annat västeuropeiskt land. Dessa liknar sverige i kultur/språk. Dessa väljer att fly från sina länder men inte till säkra länder geografiskt nära med liknande kultur, nej de ska till sverigedär man får en blondin/bidrag/bostad från första dagen

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstod faktiskt inte mycket av vad du försöker få fram:

  • Vilka alternativa länder skulle du föreslå som ligger dem, vilka det nu är du syftar på, närmare kulturellt, alltså där de skulle känna sig hemma?

  • Varför förväntar du dig att flyktingar är dummare än svenskar, då det ganska självklart är så att människor när de ändå är tvungna att fly, väljer det som är mest fördelaktigt?

Senast jag reste eller tittade på kartan tycks de flesta som flyr, oavsett land, ha relativt få val. Du beskriver det som att bara för att någon t ex kan arabiska så är alla likadana. Så världsbildande var väl Hollywoodfilmer från "The birth of a nation" och några årtionden framåt (eller tja, det beror väl fortfarande på ämnet hur mycket bättre det blivit).

Det har skett stora omflyttningar, vilka vi märkt lite av, t ex närmare 300 000 ukrainare. Fast det är inte så konstigt då de hade fler alternativ.

Förklara gärna hur varför du tänker dig att utsatta och fattigare människor ska välja ett krigshärjat område indragen i en geopolitisk kamp, sämre ekonomi, sämre utbildningsmöjligheter osv. än vad du skulle tänka dig att välja?

(Jag bryr mig inte så mycket om er debatt, men jag är intresserad av hur människor drar sina slutsatser.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

Jag har sagt det här hur länge som helst. Jobbade för ett större fastighetsbolag tidigare som fastighetskötare. Jag vill inte nämna några namn, men det var mycket som vi var tvungna att väga ögonen till. Medmänsklighet och öppna våra hjärtan i all ära, men när det bor så många i en etta eller tvåa att de måste sova i skift så har det gått för långt. För guds skull, vi hade folk som bodde i andras källarförråd eller i en bil på parkeringsplatsen.

Så vad anser du att politiken ska göra åt det här problemet som du "sett hur länge som helst"?

Jag förstår inte alls kopplingen till "öppna våra hjärtan". Det låter inte som att du pratar om samma flyktingar som övriga politikerföraktare gör, här. Antingen så är de en kostnad för samhället och då bor de garanterat inte så att de behöver sova i skift. Eller så har de troligtvis funnit en egen lösning som de tycker är bättre än alternativet. Och då misstänker jag att du pratar om europeiska medborgare.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Sluta läs vinklad massmedia och tro på det.
Läs flera källor och var källkritisk istället.

Och med detta menar du vad? Att det inte hände?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Jag förstod faktiskt inte mycket av vad du försöker få fram:

  • Vilka alternativa länder skulle du föreslå som ligger dem, vilka det nu är du syftar på, närmare kulturellt, alltså där de skulle känna sig hemma?

  • Varför förväntar du dig att flyktingar är dummare än svenskar, då det ganska självklart är så att människor när de ändå är tvungna att fly, väljer det som är mest fördelaktigt?

Senast jag reste eller tittade på kartan tycks de flesta som flyr, oavsett land, ha relativt få val. Du beskriver det som att bara för att någon t ex kan arabiska så är alla likadana. Så världsbildande var väl Hollywoodfilmer från "The birth of a nation" och några årtionden framåt (eller tja, det beror väl fortfarande på ämnet hur mycket bättre det blivit).

Det har skett stora omflyttningar, vilka vi märkt lite av, t ex närmare 300 000 ukrainare. Fast det är inte så konstigt då de hade fler alternativ.

Förklara gärna hur varför du tänker dig att utsatta och fattigare människor ska välja ett krigshärjat område indragen i en geopolitisk kamp, sämre ekonomi, sämre utbildningsmöjligheter osv. än vad du skulle tänka dig att välja?

(Jag bryr mig inte så mycket om er debatt, men jag är intresserad av hur människor drar sina slutsatser.)

Exempel på länder som ligger hyffsat nära geografiskt och kulturellt yemen, oman, qatar, förenade arabemiraten och saudiarabien. Är det inte konstigt att folk med sverige och tyskland i sikte när integrationen kan ske lättare i länder i närområdet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem
Skrivet av MauseRR:

Exempel på länder som ligger hyffsat nära geografiskt och kulturellt yemen, oman, qatar, förenade arabemiraten och saudiarabien. Är det inte konstigt att folk med sverige och tyskland i sikte när integrationen kan ske lättare i länder i närområdet?

Skickades från m.sweclockers.com

Länder med stängda gränser som historiskt sett har väldigt lite gemensamt med idag drabbade områdena? Medelhavsområdet av mellan östern har under större delen av historien varit helt isolerat från östra Arabiska halvön. Den Syriska och Libanesiska stadsbildningen har mer med Paris att göra än Mecka att påstå något annat är historielöst. Kulturell så är avståndet mellan Damascus och Riyad för att inte tala om Sanaa många gånger större än avståndet mellan Damascus och Europas huvudstäder.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Det har även politikerna insett. Däremot så finns det ett speciellt läge i Sverige där idioter inte kan hålla sig ifrån att ta ut sin frustration på annan egendom eller i värre fall av rasistiska orsaker bränner ned asylboenden. I slutändan är det nog bättre att hålla tyst om var det ska byggas asylboenden än att se dem brinna. Detta är min åsikt iallafall.

Jo förstår det, men tror inte dom närboende till ett "eventuellt" bonde bränner ner något som inte finns på kartan än Men förstår vad du menar, men kommunen bör i alla fall komma med klara besked att nu ska det byggas och hur och var (vilka som kommer bo där får dom göra en bra avvägning hur och om dom ska säga något).

Inte kan dom bara smälla upp ett hus/lägenheter 20 meter framför ett hus utan ens fråga dom berörda.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Plan och bygglagen

[quote postid="15974958" userid="82158" name="kwame"]
Har nu skrivit en överklagan, som jag ska lämna in på måndag. Ni får gärna komma med lite kritik, vill ha en så slagkraftig överklagan som möjligt.

Överklagande av bygglov Lamberget 1:1
Jag vill härmed överklaga beslutet om bygglov på fastigheten Lamberget 1:1
Ärendenr: B XXXX-001706, beslut skrevs 2016-01-19. Dagens datum: 2015-02-05

Lamberget är ett särskilt utsatt område: Det består främst av barnfamiljer och äldre människor. Samt att det är långt ifrån polis, säkerhetsvakter och ofta är det väldigt få människor ute i rörelse. Mer centralt är det vid normala tidpunkter mycket människor i rörelse så man kan känna sig säker. Dock på Lamberget kan klockan vara 13:00 på en Lördag och man ser inte några människor alls.

Vem kan garantera säkerheten för oss - när det kommer traumatiserade människor som rör sig fritt ute. Och vi kommer befinna oss där ute, ofta helt ensamma samtidigt som dessa rör sig som en grupp? Vem kan garantera säkerheten för en ung flicka som är påväg till skolan på morgonen - utan några andra människor som har uppsyn? Eller en äldre pensionär som är ute och promenerar? Det är ofta enstaka personer som springer runt Lambergstjärn på kvällar, det är dåligt upplyst och finns många skogspartier. Detta kommer upphöra då det kommer kännas otryggt. Många som är ute och rastar sina djur.

Sedan består Lamberget av främst bostadsrätter och är känt för att vara ett otroligt lugnt område. Därav består det av barnfamiljer och pensionärer, som vill ha det lugnt. Folk söker sig hit för att det ska vara tryggt för deras barn, de behöver inte oroa sig för dom när de är ute. Vart passar ett boende för traumatiserade ensamkommande flyktingbarn in bland dessa försvarslösa barn och pensionärer in? Det kommer förstöra ekonomin totalt. Tryggheten som folk flyttade hit för är borta. De kommer börja sälja sina bostäder och människor kommer inte vilja flytta hit pga att de inte vill utsätta sina barn för fara. Utbudet kommer öka och efterfrågan kommer minska = ett enormt ras i bostadspriser. Många människors ekonomi kommer bli förstörd. Vem står för detta? Kommunen?

Jag som överklagar heter Xxx xxxx och bor på Lambergsgatan XX, som befinner sig cirka 100 meter ifrån det tänkta flyktingboendet. Köpte personligen en lägenhet här för 1 miljon kronor i April, vilket ansåg vara ett väldigt bra pris, och kändes som en väldigt lyckad investering. Vid beslut om flyktingboende så kommer jag förmodligen förlora mycket pengar. Då Lamberget inte längre kommer ses som Karlstads lugnaste område, utan snarare kommer ses som ett otryggt område.
[/quote

Du skall skriva att paviljongernas endamål strider mot gällande detaljplan. Detta kan inte heller betraktas som en ringa avvikelse. Bygglov skall därför avslås för att strider mot gällande plan.

Vill kommunen bygga tillfälliga bostäder får de ta fram en ny detaljplan för berört område.

Detta är argument som biter i förvaltningsdomstolarna som du överklagar till.

Att det ensamkommande som skall bo där och vad du tycker om dom är ovidkommande. Det kommer kommunen och förvaltningsdomstolarna att bortse från.

En kommun får inte bygga i strid mot gällande plan. Och att bortse att marken inte avsed för bostäder är INTE en ringa avvikelse.

Inget svammel om vad du tycker upplever eller känner du skall påpeka att kommunen bryter mot plan och bygglagen. Bygglov får inte beviljas.

Skicka in detta till kommunen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speed is nothing without HQAF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Tänkte givetvis skriva norra sthlm och glömde ordet norra. Tar man hela orten så finns det en hel del andra ställen som kan tävla med Kista.

Poängen är iaf att invandrare och flyktingar är en variabel bland flera och en väldigt oviktig sådan. Som någon redan nämnt finns det flyktingmottagninar i Solna och de som tror att priset där påverkas vet ju inte hur verkligheten ser ut.

På det kan man ju också undra, var vill man isf lägga alla flyktingar? Om man inte stoppar anläggningarna mitt bland det svenska folket så finns det absolut ingen chans att assimilera och integrera sig i samhället. Då får man en Rosengård 2.0, vilket sedan leder att man gnäller ännu mer på dessa jävla invandrare som inte kan integrera sig. Man vill alltså att de ska integrera sig, men vill själv inte vara med och integrera dem. De ska integrera sig i samhället medan de bor ute i skogen mitt i ingenstans, är vad man vill tydligen. Man skapar problemet och gnäller sedan på konsekvenserna.

En gnutta off topic men jag blev lite intresserad och gjorde en snabbkoll.

Kolla här och se vilka områden som är billigast: http://www.di.se/artiklar/2015/8/28/stockholms-dyraste-omrade...

Kolla här och se hur sammansättningen av invandrare ser ut (sid 26): http://www.statistikomstockholm.se/attachments/article/39/S_2...

Ser jag rätt att det verkar finnas en korrelation mellan andel folk från "Irak/Iran/Turkiet/Libanon/Syrien" och kvadratmeterpriser?

Helt crazy i så fall.

Det finns förstås flera parametrar som spelar in men det ser helt klart ut som något intressant att titta mer på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

En gnutta off topic men jag blev lite intresserad och gjorde en snabbkoll.
Kolla här och se vilka områden som är billigast: http://www.di.se/artiklar/2015/8/28/stockholms-dyraste-omrade...
Kolla här och se hur sammansättningen av invandrare ser ut (sid 26): http://www.statistikomstockholm.se/attachments/article/39/S_2...
Ser jag rätt att det verkar finnas en korrelation mellan andel folk från "Irak/Iran/Turkiet/Libanon/Syrien" och kvadratmeterpriser?
Helt crazy i så fall.
Det finns förstås flera parametrar som spelar in men det ser helt klart ut som något intressant att titta mer på.

Du har upptäckt att bostadsrätter i risiga miljonprogramshus är billigare än bostadsrätter innerstaden. Du har också upptäckt att grupper med generellt sätt lägre inkomster bor i områden med billigare bostäder. Det finns inte så mycket mer att titta på där, om man nu inte gillar fula och fuktskadade betongkåkar (Vilket bevisligen ingen gör och därför är de billiga.).

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Jo förstår det, men tror inte dom närboende till ett "eventuellt" bonde bränner ner något som inte finns på kartan än Men förstår vad du menar, men kommunen bör i alla fall komma med klara besked att nu ska det byggas och hur och var (vilka som kommer bo där får dom göra en bra avvägning hur och om dom ska säga något).

Inte kan dom bara smälla upp ett hus/lägenheter 20 meter framför ett hus utan ens fråga dom berörda.

Ska det byggas helt nytt så ska självfallet de berörda upplysas.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Huzzbutt:

Jag har aldrig argumentet med hjälp av en video men den här gången får vara den första och den sista. Som boende 200m ifrån ett flyktingboende så känner jag mig berättigad till att säga att jag titt som tätt glömmer att låsa bilen och gräsklipparen står ute i trädgården för jämnan. Detta i ett samhälle där flyktingarna utgör dryga hälften av invånarna. Men inte ens här har bostadspriserna sjunkit, de har däremot ökat eftersom både mack och skola har fått ny frist på livet.
Den stormande rädsla som råder sammanfattas bäst med:

https://www.youtube.com/watch?v=k_OTj2CGhqA

Nästa anhalt för honom måste vara Danmark där majoriteten av alla flyktingar till sverige flyr ifrån. För har man passerat ett säkert land där man kan söka asyl, så är man ej längre en flykting utan en ekonomisk migrant.

Sedan som sagt, när staten öser pengar över ett område så kan området gynnas. Att staten inte har insett att man kan ösa pengar över alla områden i sverige utan att ens blanda in invandrare för att få alla områden att gå bättre är konstigt.
T.ex. Saab som gick dåligt för några år sedan, så hade staten bara ösigt in några extra miljarder så hade alla fått behålla jobbet och alla på orten hade fått det bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nästa anhalt för honom måste vara Danmark där majoriteten av alla flyktingar flyr ifrån. För har man passerat ett säkert land där man kan söka asyl, så är man ej längre en flykting utan en ekonomisk migrant.
Sedan som sagt, när staten öser pengar över ett område så kan området gynnas. Att staten inte har insett att man kan ösa pengar över alla områden i sverige utan att ens blanda in invandrare för att få alla områden att gå bättre är konstigt.
T.ex. Saab som gick dåligt för några år sedan, så hade staten bara ösigt in några extra miljarder så hade alla fått behålla jobbet och alla på orten hade fått det bättre.

Det är en konstig definition du har hittat på. Säkert är en godtycklig beskrivning och asyl kan man söka i alla länder oavsett om man är flykting eller ej. Det finns väl heller ingen som tror att de 10-tals miljoner som flytt från regionen de senaste 50 åren har kunnat absorberas i regionen.

Att börja syssla med industrisubventioner och annan statskapitalistisk homeopati gynnar ingen.

Snabbkurs i äganderätt: din fastighet är din fastighet, någon annans fastighet är någon annans. Vill du vara säker på att ingen bygger på den fastighet du inte äger så måste du köpa den.

Mitt och ditt är viktiga ting, i det här fallet är det kommunens mark och ingen annans.

Tagit bort citat (§1)
Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Huzzbutt:

Det är en konstig definition du har hittat på. Säkert är en godtycklig beskrivning och asyl kan man söka i alla länder oavsett om man är flykting eller ej..

Söka asyl kan alla göra i sverige inklusive norrmän, men i vettiga länder blir man tillbaka skickad till första säkra landet. https://sv.wikipedia.org/wiki/Dublinf%C3%B6rordningen
Det handlar då om att de vill migrera från ett säkert land som de har rätt att få sin asyl prövad i.

Skrivet av Huzzbutt:

Snabbkurs i äganderätt: din fastighet är din fastighet, någon annans fastighet är någon annans. Vill du vara säker på att ingen bygger på den fastighet du inte äger så måste du köpa den.

Mitt och ditt är viktiga ting, i det här fallet är det kommunens mark och ingen annans.

Nej staten äger all mark och kan nästan göra vad de vill. Detsamma kan någon tjomme få för sig att bygga något precis där man bor, så kan staten tvinga en att sälja fastigheten så att denna tjomme kan få riva huset. Servicetut-lagen m.m.

Det finns dock länder där staten inte kan riva folks hus hur som helst som Kina.
http://www.svd.se/vagrar-flytta-utan-kompensation
-Att bo mitt på en motorvägg påverkan inte alls värdet av huset något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MauseRR:

Exempel på länder som ligger hyffsat nära geografiskt och kulturellt yemen, oman, qatar, förenade arabemiraten och saudiarabien. Är det inte konstigt att folk med sverige och tyskland i sikte när integrationen kan ske lättare i länder i närområdet?

Skickades från m.sweclockers.com

Valet står då mellan:

Europa, annat språk/kultur

  • +Mänskliga rättigheter respekteras, inga krig, solidaritet

  • +Gott om mat, vatten, läkemedel, vård, utbildning

  • +Ekonomisk hjälp möjlig

Närliggande länder, liknande språk/kultur

  • -Sand

  • -Massiva flyktingläger

  • -Terrorism, krig, diktatorer, sharia-stater

Obs, detta är överdrivet, men försöker driva en poäng.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Valet står då mellan:

Europa, annat språk/kultur

  • +Mänskliga rättigheter respekteras, inga krig, solidaritet

  • +Gott om mat, vatten, läkemedel, vård, utbildning

  • +Ekonomisk hjälp möjlig

Närliggande länder, liknande språk/kultur

  • -Sand

  • -Massiva flyktingläger

  • -Terrorism, krig, diktatorer, sharia-stater

Obs, detta är överdrivet, men försöker driva en poäng.

Ingen mänsklig rättighet att söka asyl i vilket land man vill (dublinförordningen). Håller med dig i stort men anser att det krävs mer av en flykting att anpassa sig i norra europa än i närområdet, anpassa sin kultur och sitt språk för att enklare komma in i samhället. Det återstår bara att se om de är villiga att göra jobbet som krävs för att förändra sitt leverne. Svaret får vi väl om 10-20 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Du har upptäckt att bostadsrätter i risiga miljonprogramshus är billigare än bostadsrätter innerstaden. Du har också upptäckt att grupper med generellt sätt lägre inkomster bor i områden med billigare bostäder. Det finns inte så mycket mer att titta på där, om man nu inte gillar fula och fuktskadade betongkåkar (Vilket bevisligen ingen gör och därför är de billiga.).

Hmm ok.

Det ser ut som att de fyra områden med lägst kvadratmeterpriser också är de områden där gruppen "Irak/Iran/Turkiet/Libanon/Syrien" är markant störst. (till skillnad från grupperna "Norden", "Europa/Nordamerika", "Afrika" och "Övriga världen".)

Rinkeby-Kista
Spånga-Tensta
Hässelby-Vällingby
Skärholmen

Är ju förstås möjligt att gruppen "Irak/Iran/Turkiet/Libanon/Syrien" är den grupp i sverige som har generellt sett lägst löner.

Permalänk
Medlem

Man börjar ju nästan undra varför ensamkommande inte känner sig så välkomna hit ibland..
Snacka om att dra alla över samma kant.

Visa signatur

-Citera för svar-

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1*

Argumentera gärna, men vänligen låt bli att attackera andra (det blir lätt en tråkig stämning och större risk för urspårning).
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...