Kommun vill bygga flyktingboende vid min bostadsrätt

Permalänk
Medlem

grattis!

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Mithras:

Som så ofta så är inte verkligheten densamma som rasisternas uppfattning. Folk har ofta en binär syn på livet i många olika områden och inser ofta inte att livet inte är så. Att flyktingar = sänkt värde är så otroligt korkat tänkt, går inte igenom deras huvuden. Det finns 10000 olika andra faktorer som spelar in. Ett bra exempel är ju t.ex bostadsbristen i Stockolm. Kolla på Kista, ett område som har en majoritet av invandrare, priserna är fortfarande bland de högsta i Stockholm och gås om egentligen endast av Solna och innerstaden.

Sen kan man ju diskutera hur folk tänker när deras värde på huset/lägenheten faktiskt går före att hjälpa folk som flyr från krig och död.....

Om alla faktiskt hade flytt krig och var i ett genuint asylbehov hade det varit annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anhjo:

Kommer inte gå att avvisa någon.

Nej jag håller med, dom kommer att avvika/gå under jorden, jobba svart (är det en 5års period?, sen kan dom ansöka om asyl igen?)
Det är ju politikerna och apostlarna/sveriges befolkning som har skapat situationen att alla får komma hit utan några särskilda skäl när det i verkligheten inte ser ut så (har någon påtalat verkligheten så blir man stämplad rasist). Nu tävlar vi om dom hårdaste asylreglerna med grannländerna så att man inte ska vilja komma hit. Det är ju dom andra partierna som driver det, SD har ingenting med saken att göra, trots det skyller man rådande situation på SD och människor stämplas som rasister (i verkligheten existerar ju rasister av alla hudfärger, i sverige verkar man tro att man måste vara vit för att vara rasist)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Om alla faktiskt hade flytt krig och var i ett genuint asylbehov hade det varit annorlunda.

Det kan de lika gärna vara vad vi vet.

För min del spelar det ingen större roll däremot. Det blir rakt av sämre på ett eller annat vis för de som redan bor i området. Så enkelt är det.

Jag hade försökt överklaga det på något vis och om inte det funkar så hade jag flyttat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Som så ofta så är inte verkligheten densamma som rasisternas uppfattning. Folk har ofta en binär syn på livet i många olika områden och inser ofta inte att livet inte är så. Att flyktingar = sänkt värde är så otroligt korkat tänkt, går inte igenom deras huvuden. Det finns 10000 olika andra faktorer som spelar in. Ett bra exempel är ju t.ex bostadsbristen i Stockolm. Kolla på Kista, ett område som har en majoritet av invandrare, priserna är fortfarande bland de högsta i Stockholm och gås om egentligen endast av Solna och innerstaden.

Sen kan man ju diskutera hur folk tänker när deras värde på huset/lägenheten faktiskt går före att hjälpa folk som flyr från krig och död.....

Har du någon källa på bostadspriserna? En snabb titt på booli på sålda lägenheter visar att den dyraste (kr/kvm) i Kista gick för strax över 60000kr/kvm och i tex Enskede ligger den högsta över 100000kr/kvm, dvs nästan det dubbla. Det har visserligen sålts många enrummare i Enskede vilket gör jämförelsen lite skev, men det är ändå en stor skillnad även på lägenheter med lika många rum.

Permalänk

Frågan är hur resonerade kring invandringen innan du skulle få ett flyktingboende på din egen gata? Förmodligen positiv och då får du verkligen skylla dig själv.

Permalänk
Medlem

TS och hans flickvän har all rätt att inte vilja bo kvar om kommunen gör detta. Inte bara är över hälften av alla "ensamkommande barn" vuxna människor i våra grannländer (och troligtvis här också, då vi endast gör okulära besiktningar i Sverige vilket inte håller långt) http://www.svd.se/hur-manga-ensamkommande-barn-ar-vuxna. Kulturen är helt annorlunda och det skapar nästintill alltid konflikter. På vilket sätt är det konstigt att folk blir oroade, tjejer inte känner sig trygga när dom går ute på kvällarna själva, när för det första män är överrepresenterade i brott (dom flesta som kommer hit är män) samt att invandrare överhuvudtaget är överrepresenterade i brott. T.o.m invandrare från våra grannländer, dock så är överrepresentationen störst bland invandrare från Afrika, Västasien och Sydostasien och s.k "övriga Europa inkl. Turkiet och Cypern". Detta är taget från BRÅ: https://www.bra.se/download/18.cba82f7130f475a2f1800012697/20...

Inte för att påstå att rasism och/eller främlingsfientlighet inte finns och att det inte växer, men t.ex rasism handlar mer om varför man är emot invandringen. Det blir ju bara totalt meningslösa debatter om saken när man kallar folk för saker istället för att ha en sansad diskussion för att komma fram till saker och ting och förstå varandra. Vi kan väl ligga på en högre nivå än politikerna i alla fall?

Finns ju också en tendens av vissa personer att bara se det negativa i en fråga som denna, medan en del bara ser det positiva. Det är som ett verbalt krig mellan pessimisterna och optimisterna. Men dom flesta verkar vara enade om att hjälpa, fast på olika sätt.

Permalänk

Det är just det här som är problemet med hela dagens situation. Att av någon anledning oklar för mig själv så ska alla som kommer till Sverige men ingen Svensk vara en kriminella våldtäktsman? Var har alla fått denna informationen ifrån, bygger det på egen erfarenhet då det för mig är satans ologiskt då alla verkar vara rädda för flyktingar. Så var har alla träffat dessa flyktingar egentligen? Kanske om man hade gått dit med ett fat bullar och välkomnat människorna istället för att måla upp bilder så kanske man hade vågat att gå ut och inte behöva sitta hemma och vara rädd för dessa ensamma "barn". För det ska ju mig fan vara konstigt om alla flyktingar i dessa boende ska vara mer multikulturellt accepterande mot varandra än resten av samhället är mot dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Men hittills har det varit folkets vilja, finns alternativ som SD om man inte vill ha det såhär men folk röstar ju inte på det, inte i tillräcklig omfattning för en förändring iaf. Så det som händer är vad folket vill. De visar vad de vill med sin röst.

Numera blir ju andra partier mer öppna för förslag som SD kommit med tidigare, M är ju ett alternativ nu t.ex och det verkar som SD tappat några väljare som gått tillbaka till M.

Skrivet av verithros:

Det är just det här som är problemet med hela dagens situation. Att av någon anledning oklar för mig själv så ska alla som kommer till Sverige men ingen Svensk vara en kriminella våldtäktsman? Var har alla fått denna informationen ifrån, bygger det på egen erfarenhet då det för mig är satans ologiskt då alla verkar vara rädda för flyktingar. Så var har alla träffat dessa flyktingar egentligen? Kanske om man hade gått dit med ett fat bullar och välkomnat människorna istället för att måla upp bilder så kanske man hade vågat att gå ut och inte behöva sitta hemma och vara rädd för dessa ensamma "barn". För det ska ju mig fan vara konstigt om alla flyktingar i dessa boende ska vara mer multikulturellt accepterande mot varandra än resten av samhället är mot dem.

Läs mitt inlägg ovanför ditt, statistik tagen från BRÅ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krstderik:

OffT Vad glad jag är att jag ikväll ska umgås med mina vänner och bekanta som inte delar den världsbild som majoriteten av forumdeltagarna på Sweclockers verkar ha. Men intressant ändå att få läsa hur andra resonerar. Lev väl och ta hand om varandra.

Skönt att jag ska umgås med polare ikväll som har samma syn då. Vissa tycker kanske inte det är rent av positivt att det väller in folk från vissa delar av världen som inte alls delar våran syn på saker och ting, och det Sverige man en gång växte upp i som fungerade ganska bra, försvinner bit för bit. Då menar jag saker som inte har med ekonomi att göra. Behöver inte ens göra en lista, för den blir bara längre och längre.

Sa inte Merkel nyligen att flyktingarna måste åka hem när konflikten är över?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

TS och hans flickvän har all rätt att inte vilja bo kvar om kommunen gör detta. Inte bara är över hälften av alla "ensamkommande barn" vuxna människor i våra grannländer (och troligtvis här också, då vi endast gör okulära besiktningar i Sverige vilket inte håller långt)http://www.svd.se/hur-manga-ensamkommande-barn-ar-vuxna.

Ja TS hade inte behövt vänta på kommunala bygglovsansökningar för att ha rätt till att flytta. Det är fritt fram.
Och var har du läst att frågan gällde ensamkommande barn?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Ninjaflipp:

Det kan de lika gärna vara vad vi vet.

För min del spelar det ingen större roll däremot. Det blir rakt av sämre på ett eller annat vis för de som redan bor i området. Så enkelt är det.

Jag hade försökt överklaga det på något vis och om inte det funkar så hade jag flyttat.

Hade man haft råd hade man flyttat ja.
Jag bor i S-tälje men inte i vad som är de oroligaste delarna som tur är. Jag har "klarat mig" rätt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Men hittills har det varit folkets vilja, finns alternativ som SD om man inte vill ha det såhär men folk röstar ju inte på det, inte i tillräcklig omfattning för en förändring iaf. Så det som händer är vad folket vill. De visar vad de vill med sin röst.

Sen är frågan om folk verkligen vill ha det såhär eller om de gör det av okunskap. SD får t.ex. flest röster där det finns mycket invandring. Folk på andra ställen ställer sig oförstående till hur det är möjligt och tycker de är rasister. Men om de nu också får känna på hur det är så kanske opinionen vänder?

Men varför vet inte folk hur det är? Kanske det är "konspirationsteorier" etc men media kan nog ha stor del till att folk inte vet. Bott större delen av mitt liv i Malmö och läser man om ngt helt galet som hänt i mainstream media så skriver de aldrig ut detaljer om vem som gjort det, om det inte är "nazister" etc för då står det alltid. Då får man surfa in på flashback osv och ja då bekräftas ens fördomar gång på gång. Tänker ibland hur många gånger ska en fördomar bekräftas innan det slutar vara en fördom?

Men känns som det har vänt i mainstreammedia sen händelserna i Tyskland på nyårsafton. Nu plötsligt rapporteras det "vitt och brett" om vad som händer och flera gånger skriver de om vilka nationaliteter individerna har som står bakom händelserna. Så kanske folk får upp ögonen nu att det finns en hel del problem med situationen.

Jag tror att du har rätt i mycket av det du säger men det man måste komma ihåg är att det förra valet inte handlade om just invandringspolitiken för de allra flesta. Folk utan direkt kontakt med mångkulturen bombarderades med positiva budskap och historier om den förda politiken från alla håll och kanter och hade ingen anledning att misstro den informationen
Så invandringspolitiken var helt enkelt inte deras viktigaste fråga i valet och de röstade därefter.
Så när folk säger att 87% har röstat för detta är det visserligen sant men långt från hela historien.

Folket fick aldrig en chans att uttrycka sin vilja och hade dem fått det hade dem baserat sina beslut på media och politikers så kallade "fakta". Det svenska folket har blivit förda bakom ljuset och det är först nu som vissa obekväma sanningar börjar nå ut till stugorna och dem kan se den verklighet många av oss har levt i sedan länge.

Visa signatur

5900X and RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Har du någon källa på bostadspriserna? En snabb titt på booli på sålda lägenheter visar att den dyraste (kr/kvm) i Kista gick för strax över 60000kr/kvm och i tex Enskede ligger den högsta över 100000kr/kvm, dvs nästan det dubbla. Det har visserligen sålts många enrummare i Enskede vilket gör jämförelsen lite skev, men det är ändå en stor skillnad även på lägenheter med lika många rum.

Tänkte givetvis skriva norra sthlm och glömde ordet norra. Tar man hela orten så finns det en hel del andra ställen som kan tävla med Kista.

Poängen är iaf att invandrare och flyktingar är en variabel bland flera och en väldigt oviktig sådan. Som någon redan nämnt finns det flyktingmottagninar i Solna och de som tror att priset där påverkas vet ju inte hur verkligheten ser ut.

På det kan man ju också undra, var vill man isf lägga alla flyktingar? Om man inte stoppar anläggningarna mitt bland det svenska folket så finns det absolut ingen chans att assimilera och integrera sig i samhället. Då får man en Rosengård 2.0, vilket sedan leder att man gnäller ännu mer på dessa jävla invandrare som inte kan integrera sig. Man vill alltså att de ska integrera sig, men vill själv inte vara med och integrera dem. De ska integrera sig i samhället medan de bor ute i skogen mitt i ingenstans, är vad man vill tydligen. Man skapar problemet och gnäller sedan på konsekvenserna.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Ja TS hade inte behövt vänta på kommunala bygglovsansökningar för att ha rätt till att flytta. Det är fritt fram.
Och var har du läst att frågan gällde ensamkommande barn?

Jag pratar om hur folk här ska döma honom på detta sätt för att han tycker som han tycker. Gällande ensamkommande barn så finns det en länk i det du citerade, blev dock inte blå text först av någon anledning så kanske svårare att se.

Permalänk

@Friterad: Jag har läst, dock 10 år gammal. Men antar att du läst detta stycket med, för då kanske du förstår att det är exakt sådan här beteende som bidrar till segregation som kan befästa sig i brott.

BRISTER I MOTTAGANDET
Den tredje möjliga förklaringen, som är starkt sammankopplad med de två
tidigare, är att mottagandet av invandrarna till Sverige, inte överbryggar
deras svårigheter, så som det borde. Utbredda fördomar om invandrargrupper
bidrar enligt flera forskare till att myndigheter och olika institutioner
ibland utsätter invandrargrupper för en strukturell negativ särbehandling
(de los Reyes och Winborg, 2002; Kamali, 2005). Tydligast kommer
detta kanske fram i forskningen om invandrarnas situation på arbetsmarknaden
(Höglund, 1998; Sidebäck m.fl., 2000; SOU 2001:79). Men fördomar
kan också vara en bidragande förklaring till den allt starkare etniska
boendesegregationen.
På vissa håll har det gått så långt att utrikes födda
familjer, barn och unga knappast alls träffar och talar med personer som
inte har utländsk bakgrund. Denna segregation riskerar att öka en vi- och
dom-syn, som försvårar invandrarnas möjligheter att integreras i Sverige
och känna sig solidariska med det svenska samhället. Särskilt för ungdomar
torde dessa faktorer innebära en ökad risk för brottslighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Inte för att påstå att rasism och/eller främlingsfientlighet inte finns och att det inte växer, men t.ex rasism handlar mer om varför man är emot invandringen. Det blir ju bara totalt meningslösa debatter om saken när man kallar folk för saker istället för att ha en sansad diskussion för att komma fram till saker och ting och förstå varandra. Vi kan väl ligga på en högre nivå än politikerna i alla fall?

Vilka är dom där farliga rasisterna då? Tycker mest det är lättkränkta människor som pekar på ord och saker som står i seriealbum och barnböcker, samt inte kan ta en Svensk kvinna eller doktor i hand p.g.a religion eller något annat vidskepligt påhitt. För det är ju så att Sverige har ju blivit så mycket bättre sen vi förbjöd the n-word och b-word, eller hur? Tycker dom som kommer hit och är här får hjälp trots att det finns så många farliga och elaka rasister (att bli kallad rasist är ungf som att bli kallad pedofil, eller hur?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Snart kommer Huzzbutt in och förklarar hur våldtäkter och brått har minskat i Sverige.

Wait for it.

Fast det har det ju såvitt jag vet (inte kollat på den färskaste statistiken dock). Det har ju dock inget att göra med vad jag tog upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jag pratar om hur folk här ska döma honom på detta sätt för att han tycker som han tycker. Gällande ensamkommande barn så finns det en länk i det du citerade, blev dock inte blå text först av någon anledning så kanske svårare att se.

Det är fritt fram att döma honom hur man vill. Du säger att han ska få tycka vad han tycker, och sedan tycker att det är konstigt att folk tycker vad de tycker om hur han tycker? Inte logiskt alls. Tycker man inte om flyktingbarn i sitt område så får man tycka så. Tycker man att folk som är dumma i huvet för att dom vägrar ta emot flyktingbarn i sitt område får man tycka så också.

Antigen är det OK att säga till folk hur de ska tycka, i ditt fall att de inte får döma, eller så är det inte det. du kan inte köra båda två.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av verithros:

Kanske om man hade gått dit med ett fat bullar och välkomnat människorna istället för att måla upp bilder så kanske man hade vågat att gå ut och inte behöva sitta hemma och vara rädd för dessa ensamma "barn".

Bästa förslaget i hela tråden Gå dit och förklara varför Sverige är ett så bra land och vad vi står för och värderar högt och få dom att känna sig välkomna. Mindre utanförskap och segregering kommer minska risken för brott markant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

På det kan man ju också undra, var vill man isf lägga alla flyktingar? Om man inte stoppar anläggningarna mitt bland det svenska folket så finns det absolut ingen chans att assimilera och integrera sig i samhället. Då får man en Rosengård 2.0, vilket sedan leder att man gnäller ännu mer på dessa jävla invandrare som inte kan integrera sig. Man vill alltså att de ska integrera sig, men vill själv inte vara med och integrera dem. De ska integrera sig i samhället medan de bor ute i skogen mitt i ingenstans, är vad man vill tydligen. Man skapar problemet och gnäller sedan på konsekvenserna.

Finns väldigt många som inte vill anpassa sig eller integrera sig, dom vill leva och göra som dom alltid gjort, men här i Sverige, med våran hjälp. Det måste man nästan vara blind för att inte se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Vilka är dom där farliga rasisterna då? Tycker mest det är lättkränkta människor som pekar på ord och saker som står i seriealbum och barnböcker, samt inte kan ta en Svensk kvinna eller doktor i hand p.g.a religion eller något annat vidskepligt påhitt. För det är ju så att Sverige har ju blivit så mycket bättre sen vi förbjöd the n-word och b-word, eller hur? Tycker dom som kommer hit och är här får hjälp trots att det finns så många farliga och elaka rasister (att bli kallad rasist är ungf som att bli kallad pedofil, eller hur?)

Du har helt missat den mobb som gick omkring mitt i Sthlm förra veckan och slog alla som såg ut som flyktingbarn?

Sluta låtsas som att det inte finns farliga rasister i Sverige. Det har alltid funnits och de växer nu.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av verithros:

@Friterad: Jag har läst, dock 10 år gammal. Men antar att du läst detta stycket med, för då kanske du förstår att det är exakt sådan här beteende som bidrar till segregation som kan befästa sig i brott.

BRISTER I MOTTAGANDET
Den tredje möjliga förklaringen, som är starkt sammankopplad med de två
tidigare, är att mottagandet av invandrarna till Sverige, inte överbryggar
deras svårigheter, så som det borde. Utbredda fördomar om invandrargrupper
bidrar enligt flera forskare till att myndigheter och olika institutioner
ibland utsätter invandrargrupper för en strukturell negativ särbehandling
(de los Reyes och Winborg, 2002; Kamali, 2005). Tydligast kommer
detta kanske fram i forskningen om invandrarnas situation på arbetsmarknaden
(Höglund, 1998; Sidebäck m.fl., 2000; SOU 2001:79). Men fördomar
kan också vara en bidragande förklaring till den allt starkare etniska
boendesegregationen.
På vissa håll har det gått så långt att utrikes födda
familjer, barn och unga knappast alls träffar och talar med personer som
inte har utländsk bakgrund. Denna segregation riskerar att öka en vi- och
dom-syn, som försvårar invandrarnas möjligheter att integreras i Sverige
och känna sig solidariska med det svenska samhället. Särskilt för ungdomar
torde dessa faktorer innebära en ökad risk för brottslighet.

Det som förklaras i texten du citerar är inget jag säger emot. Det jag har gjort är att bidra med siffror/källa (återigen BRÅ).

Skrivet av iMatter:

Vilka är dom där farliga rasisterna då? Tycker mest det är lättkränkta människor som pekar på ord och saker som står i seriealbum och barnböcker, samt inte kan ta en Svensk kvinna eller doktor i hand p.g.a religion eller något annat vidskepligt påhitt. För det är ju så att Sverige har ju blivit så mycket bättre sen vi förbjöd the n-word och b-word, eller hur? Tycker dom som kommer hit och är här får hjälp trots att det finns så många farliga och elaka rasister (att bli kallad rasist är ungf som att bli kallad pedofil, eller hur?)

Finns många av dom också, har du läst tidningarna?

Skrivet av Mithras:

Det är fritt fram att döma honom hur man vill. Du säger att han ska få tycka vad han tycker, och sedan tycker att det är konstigt att folk tycker vad de tycker om hur han tycker? Inte logiskt alls. Tycker man inte om flyktingbarn i sitt område så får man tycka så. Tycker man att folk som är dumma i huvet för att dom vägrar ta emot flyktingbarn i sitt område får man tycka så också.

Antigen är det OK att säga till folk hur de ska tycka, i ditt fall att de inte får döma, eller så är det inte det. du kan inte köra båda två.

Det är skillnad på att kasta skit på någon och kalla denne för saker, och en åsikt baserad på något som kan backas upp med fakta. Jag säger inte att du inte får tycka som du tycker, bara att jag tycker det är väldigt fel och det leder ingen vart heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Finns väldigt många som inte vill anpassa sig eller integrera sig, dom vill leva och göra som dom alltid gjort, men här i Sverige, med våran hjälp. Det måste man nästan vara blind för att inte se.

Nej. Det är helt enkelt inte sant. Den absolut största majoriteten som kommer hit vill integrera sig. Det är en liten minoritet av invandrarna som vill leva som de gjorde i sitt eget land, och dessa har inte ens stöd av andra invandrare. Tror man att det är "väldigt många" så har man henkelt inte kontakt med verkligheten. Då har man istället köpt in på skrämselpropagandan som rasisterna sprider för att skaffa legimitet, något man tycker man borde ha lärt sig från Hitlers tid, då det är exakt samma propaganda och rädsla som sprids.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Det är djupt tragiskt att läsa hur flera i den här tråden har en sån vriden syn på vad flyktingar är och att de är "lycksökare". Det är anledningen till att vi har ett migrationsverk som granskar varje asylansökningar. Det är en lång process innan Migrationsverket fattar ett beslut om personen har legala skäl att vara flykting. Finns inte skälen blir personen utvisad.

Att klaga över eventuell värdeminskning på en bostadsrätt pga eventuellt boende för ensamkommande flyktingbarn får mig att undra vad personen tänker med. Hade du klagat om det hade varit ett gruppboende för autister? Detta sänker också värden på hus och bostadsrätter. Låtet snarare som att ts har andra anledningar bakom texten - har du tänkt sälja bostadsrätten idag? Oftast är dessa hem temporära.

Hälsa på dem och bjud dem på fika så kanske du upptäcker att de är trevliga. Och ja, jag har hjälpt flyktingar med kläder, gåvor, guidning, skänkt pengar till tiggare etc.

Sista raden kom inte med
Visa signatur

Fotograf med eget företag och grymt teknikintresserad.
www.kimsanfridsson.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Nej. Det är helt enkelt inte sant. Den absolut största majoriteten som kommer hit vill integrera sig. Det är en liten minoritet av invandrarna som vill leva som de gjorde i sitt eget land, och dessa har inte ens stöd av andra invandrare. Tror man att det är "väldigt många" så har man henkelt inte kontakt med verkligheten. Då har man istället köpt in på skrämselpropagandan som rasisterna sprider för att skaffa legimitet, något man tycker man borde ha lärt sig från Hitlers tid, då det är exakt samma propaganda och rädsla som sprids.

Kanske så att du missförstår ordet "många" i detta fall. Många betyder inte per automatik majoriteten.

Permalänk

Jasså det är dags att reagera nu?

Ingen säger något när det kommer flyktingar i min trappuppgång eller boende för ensamkommande men när det kommer där ni bor då blir det ett jävla liv. Vi som är rasister och nazister för att vi ville säga något. Jag har protesterat länge nu men blir kallad för nazist och allt möjligt. jag är inte mot invandring alls och vill inte ha ut några invandrare. Det är elände i världen och självklart skall man hjälpa till när man kan göra det.

Men inte på det här viset med ingen koll på något och där folk som inte behöver hjälp kommer hit för all lyxsöka nej tack.. och inte på det här viset med hundratusentals nej tak. Inte från min plånbok i alla fall inga "vuxna" barn, Inte bara män tack. Det kommer gatubarn från ställen, ISISkrigare har vandrat rätt in och kriminellt avskum i horder som ingen vill veta av...utan den minsta kontroll överhuvudtaget. Många kommer inte ens från akuta krigsoråden ens.

Ni skulle ha talat om det här för fem år sedan! Då hade vi inte haft detta kaos som vi ser nu och värre lär det bli...

Nu får ni rika i gräddan också känna på de följder och konsekvenser det blir av det rådande läget-. Konsekvens av hur ni själva röstade så det är bara att svälja och ta det. Ni skall ta mot lika många flyktingar som alla andra och rentutsagt hålla käften.

För det har man ju märkt att det är många av er som skall pracka på oss andra men när det kommer till er själva då är det ett jävla liv.

Ja så tycker jag.

Det är rätt åt er Eller så borde man väl inte säga men i alla fall konsekvens av ert eget handlande.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Skrivet av iMatter:

Finns väldigt många som inte vill anpassa sig eller integrera sig, dom vill leva och göra som dom alltid gjort, men här i Sverige, med våran hjälp. Det måste man nästan vara blind för att inte se.

Ja för det är alla människors dröm att vara outsiders...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jag pratar om hur folk här ska döma honom på detta sätt för att han tycker som han tycker. Gällande ensamkommande barn så finns det en länk i det du citerade, blev dock inte blå text först av någon anledning så kanske svårare att se.

Ja jag bara tänkte på frågan. För jag uppfattade det som att det gällde alla åldrar över 15. Det innefattar visserligen barn (<18) men det verkade inte höra till frågan.

Skrivet av Friterad:

Kanske så att du missförstår ordet "många" i detta fall. Många betyder inte per automatik majoriteten.

Jag uppskattar att du inser denna skillnaden. Men flera i tråden använder begreppet "många" för att beskriva majoriteten.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Finns väldigt många som inte vill anpassa sig eller integrera sig, dom vill leva och göra som dom alltid gjort, men här i Sverige, med våran hjälp. Det måste man nästan vara blind för att inte se.

Prova att vända på det. Om Ryssland skulle invadera Sverige och du hade tvingats fly till ett muslimsk land hade du då direkt konverterat till islam och helt ändrat hur du lever? Hade du börjat tycka att kvinnor inte ska få klä sig som män? Eller hade du hållit hårt i dina värderingar och fortsatt äta sill och skinka till jul?