Hur koppla trådat från router i lgh med nätverksskåp

Permalänk
Medlem

Hur koppla trådat från router i lgh med nätverksskåp

Har nyligen flyttat till en hyfsat modern lägenhet (byggd 2010) där det finns ett s k nätverksskåp med massa nätverksuttag och fiber in. Alla uttag har nummer och i alla fem rum finns nätverksuttag med olika nummer motsvarande alla de som finns i skåpet. Fibeutgången är kopplad till routern.

Detta nätverksskåp finns i ena änden av bostaden, och Fjutten (yngsta sonen) har sitt rum i andra änden så wifi-täckningen är rätt keff där. Jag kopplade en cat-6 nätverkskabel från en routerport till port 10 i nätverksskåpet samt en annan nätverkskabel från utgång 10 som finns i Fjuttens rum och in i hans stationära dator och sen stängde jag av wifi-anslutningen på hans dator så skulle gossen köra trådat.

Men nej, så enkelt var det visst inte. Hur skall jag göra?
Tack för hjälp!

Edit - min router är en Asus RT-AC56U.

Förtydligande av hårdvara
Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk

Jag hade kollat:
*Nätverkskortet är aktiverat
*Testa med annan dator i "Fjuttens" rum
*Testat byta nätverksport på routern
*Testa byta portar ifall någon nisse har märkt fel på "nätverksskåpet"

Permalänk
Medlem

Det skall vara så enkelt. Säker på att du har rätt typ av kablar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunshine914:

Jag hade kollat:
*Nätverkskortet är aktiverat
*Testa med annan dator i "Fjuttens" rum
*Testat byta nätverksport på routern
*Testa byta portar ifall någon nisse har märkt fel på "nätverksskåpet"

Känns som relevanta felsökningar - en mycket bra början.

Skrivet av Tino:

Det skall vara så enkelt. Säker på att du har rätt typ av kablar?

Jag tror det, typ oskärmade cat6 i lagom längd som passar. Köptes idag. Vad skulle vara fel kablar?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Lyser porten på routern?

Permalänk
Medlem

Ja så enkelt ska det vara. Första frågan är om där blir länk. Annars prova alla andra uttag i panelen om något tänds upp kanske det är så att man fuskat vi installation och inte kopplat på rätt

Annars prova också en annan dator. Eller felanmäl till fastighetsägaren

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Testade min laptop och den fungerar med kabel (wifi inaktiverat), och då kan vi utesluta alla eventuella märkningsfel, kopplingsfel etc.

Kollade nätverkskortet på Fjuttens dator, där ser jag bara ett bluetoothalternativ och wifi, borde här inte finnas ett "vanligt" ethernetalternativ för kabel via RJ45-kontakt eller vad det heter? Behöver jag då aktivera något eller uppdatera bios eller annat?

Fjuttens dator har w8.1.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Uppdatering:
Testade min laptop och den fungerar med kabel (wifi inaktiverat), och då kan vi utesluta alla eventuella märkningsfel, kopplingsfel etc.

Kollade nätverkskortet på Fjuttens dator, där ser jag bara ett bluetoothalternativ och wifi, borde här inte finnas ett "vanligt" ethernetalternativ för kabel via RJ45-kontakt eller vad det heter? Behöver jag då aktivera något eller uppdatera bios eller annat?

Fjuttens dator har w8.1.

Leta reda på nätverk i enhetshanteraren. Det kan stå något om fel eller så. Normalt står det att enheten fungerar korrekt. Det kan vara problem med drivrutiner t ex. Är det något som ska uppdateras så är det där - inte i BIOS.

Permalänk
Medlem

Ja kolla efter utropstecken i enhetshanteraren. Ta eventuellt en bild om du inte kan tyda

Permalänk

inte bara så att du glömt att lägga in drivrutiner till det trådade nätverkskortet?

brukar vara separata drivrutiner för wifi kortet och det trådade.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows