Permalänk
Skrivet av Dimestam:

För att reda ut tillverkare, ägare och varumärken ser det ut såhär:

Electrolux äger Electrolux, Husqvarna, AEG, Elektro Helios m.fl.
BSH Home Appliances äger Bosh, Siemens, Gaggenau, Neff m.fl.
Gorenje äger Gorenje, Asko, Cylinda
Miele äger Miele
Samsung äger Samsung
LG äger LG

Säger inte särskilt mycket om produkternas kvalitet utan handlar snarare om vad tillverkarna vill kommunicera. För att ta ett exempel riktar BSH varumärket Bosch till den breda massan, Siemens är nästintill identiska maskiner med mer påkostad design och fler finesser medan Gaggenau är till för lyxmarknaden.

Electrolux segmentering är Elektro Helios -> Electrolux -> Husqvarna.

BSH äger INTE Bosch, Siemens mm. Hade det varit på det viset hade det nog varit en av Europas största företag då väl både Bosch och Siemens tillhör top 10 i Tyskland m a p storlek.

Bosch äger BSH Home Appliances (köpte ut Siemens förra året) som i sin tur har olika märken. Så i framtiden kanske det kommer stå Bosch på alla maskinerrna, vem vet?

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar! Tycker det verkar som att Bosch är ett märke som står ut lite i tråden med överlag positiva omdömen. Får kolla närmare på det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Totalrenoverade köket (bytte) 2014 och har Samsung "vitvaror" är mycket nöjd.
Har även en Samsung tvättmaskin som är 5 år gammal och snurrar flera ggr om dagen utan problem.

Permalänk
Medlem

Räkna med 10 års levnadstid på alla vitvaror, allt över det är bonus.
Sen är det bara extra finesser som kostar.
Utgå från det och betala där efter du tycker det är värt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxsux:

Har goda erfarenheter av Siemens bl,a men numera håller jag som bäst på att byta prylar till Bosh !! dom är vad jag tycker riktigt innovativa och synes mig vara av riktigt god kvalite.

Bosch har vi - och skulle inte rekommendera det till någon. Inte direkt värdelöst, men inte något vidare bra. Det duger - men skall man investera skulle jag gå på inlägg 2 - om man har pengar för det. Vi har diskmaskin och tvättmaskin av Bosch.
Bosch ägs väl av ett annat företag och gör deras mellan segment?

Permalänk
Skrivet av Foolwolf:

Bosch har vi - och skulle inte rekommendera det till någon. Inte direkt värdelöst, men inte något vidare bra. Det duger - men skall man investera skulle jag gå på inlägg 2 - om man har pengar för det. Vi har diskmaskin och tvättmaskin av Bosch.
Bosch ägs väl av ett annat företag och gör deras mellan segment?

Vi har en Bosch tvättmaskin. Kanonbra förutom att den signalerar att den är klar med ett oerhört enerverande PIIIP PIIIP PIIIP.
Detta pipande pågår vad jag förstår i all evighet om man inte manuellt stänger av den.

Förstår att man inte ska ha blöt tvätt liggande i maskinen men ibland så passar det av olika anledningar inte att plocka ur den direkt. Vet inte hur många gånger jag har försökt natta barn men varit tvungen att avbryta för att springa och stänga av det förbannade pipandet. Om den nu nödvändigtvis måste pipa så räcker det väl med en gång?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skinnkalsonger:

Vi har en Bosch tvättmaskin. Kanonbra förutom att den signalerar att den är klar med ett oerhört enerverande PIIIP PIIIP PIIIP.
Detta pipande pågår vad jag förstår i all evighet om man inte manuellt stänger av den.

Pipet kan stängas av, hur står i bruksanvisningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Avstängd

Jag skulle ha satsat på bosch.
Ett tips är att inte köpa något med massa olika menlösa finesser och funktioner för du kommer ändå aldrig använda dessa. Köpte begagnat hus i slutet av året och här är mycket whirpool, enormt mycke finneser på ugn med olika program som aldrig används.
Hade varit bättre att göra en produkt med grundfunktioner i bra kvalitet.

Lycka till med huset.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Sub-zero och deras biligare Wolf är i toppen by far. Och kostar därefter.
Vet inte hur tillgängligheten är i Sverige dock.
Men annars hade jag köpt Svenskt.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Då jag byggde nytt för 25 år sen så hade hustillverkaren vissa maskiner som gick att få med i husleveransen. De var bra rabatt på dom också, har för mig runt 40 - 50% lägre pris.
För min del var Electrolux standard och tog det rakt av.

Spis, kyl, frys och micro går än utan att ha reparerats.

Torkskåp har jag fått byta fläkt på 1 gång och lägga på egna magnetlister till dörren. Annars OK.

Diskmaskin bytta jag nyligen, den gamla började diska dåligt. Den gamla har jag bytt cirkulationspump på 1 gång.
Den nya diskar efter några misslyckade diskar riktigt bra. Lite trixigt att ställa in salt och sköljglans men sen går det bra. Kan ha favoritprogram på den som startar på 2 tryckningar om man vill men kör alltid eco. Gripen funkar inte på mina 2 sorters glas

Tvättmaskinen var inte så bra. Vattenpumpen gick efter 2-3 år och fick bytas. Första bytet gick bra, andra fick vi aldrig rätt pump och gav upp efter 3 felaktiga pumpar.
Bytte till cylinda, bytt kol och drivrem, sen efter 3-4 år så var det mesta utslitet. Motor, trummaläckage och 1 fel till som jag inte kommer ihåg.
Bytte till en ny cylinda toppmatad. 1 -2 personer i hushållet numer så den har gått ganska länge men om full maskin så läker den vatten.

på 90-talet var Electrolux dåliga sida vattenpumpen. Tror ingen hade en maskin med vattenpump som inte behövt byta efter några år.

Permalänk
Skrivet av [SH]:

Pipet kan stängas av, hur står i bruksanvisningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det kan stängas av helt men saken är den att det får gärna pipa bara en gång när det är klart, men det kan man inte ställa in att den gör. Antingen piper den i all evighet eller inte alls.

Permalänk

Ber om ursäkt om detta redan nämnts. Men av personlig erfarenhet, då jag jobbat på Electrolux kyl/frys fabrik, så kan jag säga att Electrolux, AEG, Husqvarna och Elektro Helios är samma sak. Lite designskillnader, materialval och andra klistermärken. Annars samma komponenter innanför. Alla dom nämda märkena gjordes på samma fabrik, lite olika frontar, handtag och så klistermärket. En gång i tiden var Electrolux bra, men numera så skulle jag titta på andra märken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mieles lite dyrare (ej budgetvarianterna) känns som bland det bästa man kan köpa, Miele har dessutom extremt bra service. Sen är t.ex. Smeg ganska populära och snygga. Vi har TM,TT,Kylskåp/frys från Miele och Spis, Mico, DM, Fläkt från Smeg. Ångrar lite att vi inte la till ett par tusenlappar och körde Miele på rubbet Tretti.se är bra ställe att handla vitvaror på, speciellt när dom har 10-20% rabatt utöver normalrabatterna.

Permalänk

Ska själv bygga nytt hus nu till hösten och har valt allt i Miele. Har bosch/siemens i lägenheten nu som är 4 år gammalt. Just kyl/frys ska jag aldrig köpa utav det märket igen. För en jävla massa oljud. Har haft reparatörer här flera ggr och dom påstår att deras produkter låter så.

Permalänk
Medlem

Skulle personligen köra på Míele, deras märke är mer eller mindre synonymt med kvalité och de brukar oftast ha riktigt långa garantier. Dock kostar det en del, men man får det man betalar för!

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av XFTality:

Skulle personligen köra på Míele, deras märke är mer eller mindre synonymt med kvalité och de brukar oftast ha riktigt långa garantier. Dock kostar det en del, men man får det man betalar för!

Se bara till att testa hur de manövreras, Mieles kontroller är hemska, jag har inte testat allt så det kanske finns värre men Mieles reglage blir inte bra även om det skulle finnas andra som är sämre, själv hade jag blivit tokig på Mieles reglage om jag ägt en så jag är glad att jag bara använder dem typ ett par gånger i månaden, men det är tillräckligt för att bli förbannad och besviken på manövreringen av både induktionshäll och ugnarna ändå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har bosch vitvaror, micro, etc.
5 år nu, och fungerar klockrent:)

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

@zeleni: Bosch är väldigt bra. De har tillsammans med Siemens en stor utvecklingsavdelning som gör att man ofta får funktioner före andra märken.

Deras kvalitet är dessutom en stor anledning att jag köper dem. Att vänta på servicetekniker om jag köpt en Miele eller Electrolux är inte min grej:)

När man bygger kök eller dylikt och väl behöver byta allt på en gång så är även Bosh bra på att hålla ett liknande designspråk över vitvarorna. Vilket inte alltid sker med andra tillverkare som har fabrikerna spridda.

Permalänk
Medlem

Vet att föräldrarna fått byta tvättmaskin väldigt ofta innan 5 år ingen har hållt längre har vart cylinda bosh siemens bland annat senaste miele lär vara minst 7 år nu

Men tyvär ger miele bara 1 års garanti trots dem är välbyggda och kostar en del så hittar man en maskin för 3000 med 5 års garanti hade jag nog hellre köp den oavsett märke.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Jag kan tyvärr inte rekommendera Siemens efter att alla jag känner som haft någon produkt från dem har fått byta kontrollerkort i frys eller kyl. Personligen är jag Miele fanboy men priset kan ibland vara svårtmotiverat.

Permalänk
Medlem

Föräldrarna hade en frys från Bosch förut, vars handtag gick sönder och den automatiska avfrostningen slutade att fungera efter några år. Det kan antagligen skifta från serie till serie med de flesta tillverkare hur "bra" de är, men efter denna erfarenhet så undviker jag Bosch.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Föräldrarna hade en frys från Bosch förut, vars handtag gick sönder och den automatiska avfrostningen slutade att fungera efter några år. Det kan antagligen skifta från serie till serie med de flesta tillverkare hur "bra" de är, men efter denna erfarenhet så undviker jag Bosch.

Har haft en Bosch men det var en gräsklipparrobot.
Första sommaren behövde den service 4 ggr. Den var mer på service än på gräsmattan.
Tröttnade på den och bytte till en Robomov och den är nu inne på sitt tredje år men utan servicebehov än så länge. Har dock behövt bygga om slingorna för gräsmattan en del.
Boschen hade kommit ut på marknaden några år för tidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Se bara till att testa hur de manövreras, Mieles kontroller är hemska, jag har inte testat allt så det kanske finns värre men Mieles reglage blir inte bra även om det skulle finnas andra som är sämre, själv hade jag blivit tokig på Mieles reglage om jag ägt en så jag är glad att jag bara använder dem typ ett par gånger i månaden, men det är tillräckligt för att bli förbannad och besviken på manövreringen av både induktionshäll och ugnarna ändå.

Nu har ju Miele ganska många mer produkter än just den du refererar till där dessa problem inte finns.
Är det något ja uppskattar med mina Miele apparater är det bla knapparna. Det är rejäla doningar som ser ut att tåla ett vredesutbrott och är enkla att förstå. De kan dock upplevas lite tråkiga men den fungerar, det är också lite A & O för mig.

Utanför citat.

Själv har jag systematiskt bytt ut alla mina vitvaror emot Miele utom min Smeg gasollspis som enkom får vara kvar för att den är så jävla snygg.
Min nästan 4 år gamla Siemens diskmaskin åkte ut häromdagen. Bara varit problem med den sedan det var 2 veckor gammal med värdelösa tekniker som skulle lösa garantiproblem.

Sedan måste ja ställa mig lite frågade till hur vitvarutillverkare får sälja vissa grejor på den svenska marknaden med fullgott försäkringsskydd.
Tittar man tex på hur rörmokare måste provtrycka sina rör och inte får ha skarvar som är osynliga och måste vara pressade, lödda eller skruvade m.m så kommer vitvarutillverkarna undan med vad som helst. Inte heller måste de vara installerade i våtrumsklassade miljöer.
Spolpumpar som sitter fast enkom med gummipackning och EN plasthake, slangar som sitter med tveksama slangklämmor, oringar som ända tätning utan press. Hade rörmockare fått följa deras regler hade det varit vattenskador precis över allt.
Kanske inte så märkligt att 2015 var året då vitvaror orsakade större skadebelopp för försäkringsbolagen än vad vattenskadade badrum gjorde.
Tror ni mig inte. Öppna er diskmaskin och se efter själva. Man blir mörkrädd och vågar aldrig mer använda den utan att vara i närheten.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att på en induktionsspis/häll (och för all del även vanliga glashällar med)så är det mycket skönt att inte ha touchkontrollerna uppe på hällen, Vi tänkte först titta på en sådan vid spisbytet från en vanlig traditionell med kokplattor då det fanns några finesser extra på dem med touchknappar.

Men när man tänkt till lite så blev det istället en med vanliga vred istället då min fru tyckte det var krångligt med att lära sig om det var för komplicerat även om det mest är jag som lagar mat hos oss.

Så otroligt lättanvänt och den finess man mest behöver booster vid uppkok finns lättåtkomlig genom en enkel vridrörelse. Inget problem med droppar/fukt som slår ut touchen eller att kokkärlen på något sätt är i vägen för manövreringen.

Sedan är det ändå lite saker man får lära om då induktion funkar helt annorlunda än vanliga kokplattor men fördelarna överväger helt klart nackdelarna, skulle aldrig kunna ha en vanlig spis igen.

Har vänner som köpt hällar med dessa fancy touchknappar och de har samma problem som nämnts i tråden med att minsta fukt gör att det inte fungerar samt att det är knöligt om ett handtag eller kokkärl är i vägen nära kontrollerna.

Detta är prylar som används flera gånger dagligen så tänk igenom om den är lätt att hantera, inte kul att behöva reta sig på en knölig användarovänlig spishäll i kanske 10år.

Permalänk
Medlem

Vet någon vad Miele WDA151 är för en maskin? Verkar som det är bara Elgiganten som säljer den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk

Tog i vårt nya hus miele rak över. Efter 5 år så:

Tork/tvätt känns sjukt bra och rejäla. Aldrig krånglat
Kyl&frys, inte krånglat men verkar ha rätt veka handtag
Micro, rep en gång, men vårt fel...dog pga av för mycket fett 😂
Spis, snabb, men som andra nämnt..CP-kontroller om man är blöt om händerna..
Spisfläkt. Bra, men veka reglage, bytt panel en gång, som sprack.
Disk, bra! Inga problem
Dammsugare, jävla bra! Vilket galet sug.👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Jobbade tidigare på Elgiganten (dock inte på vitvaror) men om jag behövde köpa något så fick jag alltid rekommendationen att inte köpa något annat än Miele, Electrolux eller Husqvarna.

Vad som ligger bakom den rekommendationen vet jag dock inte

Kickback, heter det. Elgiganten har störst marginal på dessa.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Siemens, Electrolux och Samsung brukar vara bra val.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Bosch äger BSH Home Appliances (köpte ut Siemens förra året) som i sin tur har olika märken. Så i framtiden kanske det kommer stå Bosch på alla maskinerrna, vem vet?

Vad vi kan se historisk är att man inte byter namn. Man vill mätta marknaden, göra det svårt för andra aktörer att ta sig in och samtidigt skapar man en ny serie för att passa ytterligare en kundkrets. Men vem vet?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net