Permalänk

Dator i en verkstad

Visste int vart jag skulle skriva denna fråga, men tänkte det passar nog bäst här, har sökt via google det som jag frågar men inte hittat något.

Min fråga är hur metall damm påverkar en dator som står i en verkstad, jag har en dator i min verkstad och tillverkar smycken och knivar, jag slipar och filar tenn, koppar, stål och järn, och undrar hur detta kan påverka en dator, själva dator komponenterna, för små partiklar kan nog söka sig in genom insug för fläckar.

kan datorn gå sönder?

Permalänk
Medlem

Ja du vill inte ha metallspån i datorn.

Om du har en bärbar dator så kan det vara lite olika. Vissa har hyfsat isolerade luftkanaler. Vissa inte.

En stationär dator hade jag rekommenderat fläktfilter/finmaskigt nät till. Men enklast kanske är att då placera datorn på ett säkrare ställe.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Du skulle kunna köra citrix eller liknande, dvs du har bara en skärm/t-bord/mus och själva maskinen står någon annanstans.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem

Det finns speciella chassin för detta, tex: http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=525&area=en

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna köra ett system som är helt passivt (fläktlöst), det är vanligt inom industri.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Om du inte står just vid datorn är det nog chill.
Datorn kan gå sönder men jag har aldrig sett det hända. Och jag har jobbat i verkstad, var nästan 1cm metalldamm på datorerna där. En dator var 3m ifrån en bandsåg där man kapade och slipade zinkdetaljer. Allting är helt grått där men datorn rullar på =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@SimonSaysBaka:

Det är inte bra. Det finns proffslösningar men de är oftast väldigt dyra, du kommer väldigt långt med att bara täcka fronten av datorn med ett filter av något slag.

Nått sådant här t.ex. http://www.ebay.co.uk/itm/Ultra-High-Grade-Carbon-Air-Filter-...

Annars är ett budgettips är att köpa strumpbyxor storlek xl på typ åhlens och klippa upp och spänna över fronten

Permalänk

Tack för alla super bra svar, mycket bra information här så tackar så mycket!

Permalänk
Medlem

Finns ju skåp att ha dator och skärm i, tangentbord och mus utanför. Skåpet är ventilerat av en fläkt som suger luften genom ett dammfilter och skapar övertryck i skåpet.

Detta fungerar bra.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Kan du ha den i annat rum/förrådet/garderoben? Dra igenom en HDMI kabel och en USB kabel i väggen bara (på USB kabeln har du en trådlös tranceiver för trådlös mus och tangentbord).
Upp till 10m HDMI brukar funka bra iaf.