Strömmen går 1 gång i månaden... Dåligt för Routern mm?

Permalänk

Strömmen går 1 gång i månaden... Dåligt för Routern mm?

Godkväll! Det är såhär att strömmen här hemma går omkring 1 gång varje månad, varför är en lång historia som vi inte orkar lösa atm. Vi har fiber och en router från Telia. Är detta dåligt för routern och för mediaomvandlaren? Eller för några andra enheter i hemmet?

Mvh Jonte

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Rekordmedlem

Att strömmen försvinner är sällan ett problem förutom för lagringsenheter, de kan bli korrupta eftersom data som finns i ram inte hinner skrivas ner.
Däremot kan det lätt bli överspänningar o dyl om strömmen inte försvinner direkt utan "blinkar" eller när den kommer tillbaka.
Om du har mycket strömavbrott så bör du nog överväga att ansluta ett överspänningsskydd eller ännu hellre en ups till datorn så du skyddar hårdvaran och med en ups kan du även stänga av den kontrollerat så inte lagringsenheterna tappar data.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Att strömmen försvinner är sällan ett problem förutom för lagringsenheter, de kan bli korrupta eftersom data som finns i ram inte hinner skrivas ner.
Däremot kan det lätt bli överspänningar o dyl om strömmen inte försvinner direkt utan "blinkar" eller när den kommer tillbaka.
Om du har mycket strömavbrott så bör du nog överväga att ansluta ett överspänningsskydd eller ännu hellre en ups till datorn så du skyddar hårdvaran och med en ups kan du även stänga av den kontrollerat så inte lagringsenheterna tappar data.

Jag har tänkt att köpa en ups inom snar framtid, överspänningsskydd finns redan (:

Tack för svaret o tipsen!

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Avstängd

Jag har min UPS satt att stänga ner Windows efter 10 sekunders strömavbrott. Då håller den liv i Mediadelaren någon timma så man kan surfa från mobil eller Laptop om nu inte strömmen från den centrala Noden i byn också har försvunnit. TV mm har jag satt på kontakterna för endast strömspik-skydd.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att strömmen försvinner är sällan ett problem förutom för lagringsenheter, de kan bli korrupta eftersom data som finns i ram inte hinner skrivas ner.
Däremot kan det lätt bli överspänningar o dyl om strömmen inte försvinner direkt utan "blinkar" eller när den kommer tillbaka.
Om du har mycket strömavbrott så bör du nog överväga att ansluta ett överspänningsskydd eller ännu hellre en ups till datorn så du skyddar hårdvaran och med en ups kan du även stänga av den kontrollerat så inte lagringsenheterna tappar data.

Håller med fullständigt. Köp en ups innan något dåligt händer...

/mvh Dennis

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Skrivet av stormense:

Jag har min UPS satt att stänga ner Windows efter 10 sekunders strömavbrott. Då håller den liv i Mediadelaren någon timma så man kan surfa från mobil eller Laptop om nu inte strömmen från den centrala Noden i byn också har försvunnit. TV mm har jag satt på kontakterna för endast strömspik-skydd.

Det hade varit underlättande med en ups till mediaomvandlaren o routern, bara det att vi har kopplat om dom så dom får ström direkt från elcentralen utan massa jobbiga sladdar (:

När strömmen går så kan vi sätta på den direkt efter, det är när vi laddar bateriet på bilen ute när det regnar/ snöar som överspänningsskyddet (är det så det heter? xD)går på elcentralen eftersom den är VÄLDIGT kännslig mot dåliga väderförhållanden...

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Låter ju som att det är något fel på batteriladdaren?
Eller det kanske är en elbil? (Isf har jag ingen koll)

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Låter ju som att det är något fel på batteriladdaren?
Eller det kanske är en elbil? (Isf har jag ingen koll)

Haha, nej det är bara det att vi väldigt ofta sätter på diesel värmaren, så vårt batteri tar rätt mycket stryck...

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jonathan0101:

Det hade varit underlättande med en ups till mediaomvandlaren o routern, bara det att vi har kopplat om dom så dom får ström direkt från elcentralen utan massa jobbiga sladdar (:

När strömmen går så kan vi sätta på den direkt efter, det är när vi laddar bateriet på bilen ute när det regnar/ snöar som överspänningsskyddet (är det så det heter? xD)går på elcentralen eftersom den är VÄLDIGT kännslig mot dåliga väderförhållanden...

Du menar att en jordfelsbrytare löser ut vis batteriladdning när det är fuktigt ute ? I så fall är det nog dags att kolla upp exakt varför för det är inte normalt, jordfelsbrytaren löser ut för att ingen människa ska bli skadad och om den påverkas av fukten på det sättet så är det nog nått fel på er elinstallation/batteriladdare och det bör man se över innan det händer nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Haha, nej det är bara det att vi väldigt ofta sätter på diesel värmaren, så vårt batteri tar rätt mycket stryck...

Det är jag helt med på men, "överspänningsskyddet" som jag tror är en jordfelsbrytare ska inte lösa ut för att ni laddar batteriet. Jag är övertygad om att problemet ligger i batteriladdaren, prova med en annan istället för att köpa en ups.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du menar att en jordfelsbrytare löser ut vis batteriladdning när det är fuktigt ute ? I så fall är det nog dags att kolla upp exakt varför för det är inte normalt, jordfelsbrytaren löser ut för att ingen människa ska bli skadad och om den påverkas av fukten på det sättet så är det nog nått fel på er elinstallation/batteriladdare och det bör man se över innan det händer nått.

Tack! Så hette det, det är jordfelsbrytaren som löses ut. Det är exakt så som du beskriver som det ligger till. Okej, du har nog rätt, vi bör se över detta faktiskt.

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du menar att en jordfelsbrytare löser ut vis batteriladdning när det är fuktigt ute ? I så fall är det nog dags att kolla upp exakt varför för det är inte normalt, jordfelsbrytaren löser ut för att ingen människa ska bli skadad och om den påverkas av fukten på det sättet så är det nog nått fel på er elinstallation/batteriladdare och det bör man se över innan det händer nått.

Klassiskt är dock att jordfelsbrytaren behöver bytas ut, dvs att den löst ut för många gånger. få som inser att det är en slitvara.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ksw:

Klassiskt är dock att jordfelsbrytaren behöver bytas ut, dvs att den löst ut för många gånger. få som inser att det är en slitvara.

Har svårt att förstå vad i konstruktionen som skulle kunna göra att utlösningsströmmen sänks av slitage, det är en speciellt typ av transformator som triggar den via magnetfält och lindningsförhållandena ändras inte, jag har inte hört om nån som råkat ut för en brytare som skulle fått lägre utlösningsström pga slitage, det kanske finns men det är nog i så fall väldigt ovanligt, dessutom så tyder ju beskrivningen på att problemet är fuktberoende vilket snarare tyder på att det är dålig isolering nånstans och krypströmmarna ökar när det är fuktigt, hursomhelst så kan man ju mäta vilken ström som krävs för att lösa ut jordfelsbrytaren utan några större problem om man har en tångampermeter så slipper man spekulera och att testa jordfelsbrytaren är nått som en elektriker fixar att göra.

Automatsäkringar kan däremot bli dåliga/utslitna så de löser ut på lägre ström men de är ju en helt mekanisk konstruktion med bimetaller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Okej, nu har vi snackat lite med våran granne som är elektriker. Det är såhär att när vi kör våran bil (Kontakten från batteriet hänger alltid ut) så bildas det is mm på kontakten från batteriet. Sedan när vi kommit hem och ska ladda batteriet så smälter isen och det bildas fukt i elsladden som kommer från huset. Och fukt + el är ingen bra kombination, så därför går jordfelsbrytaren.

Låter detta som en teori som stämmer? Om den gör det så finns det inte så mycket att göra än att inte ladda bilen under dåliga väderförhållanden...

/Jonte

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jonathan0101:

Okej, nu har vi snackat lite med våran granne som är elektriker. Det är såhär att när vi kör våran bil (Kontakten från batteriet hänger alltid ut) så bildas det is mm på kontakten från batteriet. Sedan när vi kommit hem och ska ladda batteriet så smälter isen och det bildas fukt i elsladden som kommer från huset. Och fukt + el är ingen bra kombination, så därför går jordfelsbrytaren.

Låter detta som en teori som stämmer? Om den gör det så finns det inte så mycket att göra än att inte ladda bilen under dåliga väderförhållanden...

/Jonte

Det låter som en möjlig anledning och man ska inte ha elkablar som hänger ut från bilen utan installera ett motorvärmaruttag i stället och om ni laddar ofta så sätter man en fast underhållsladdare i bilen, 230V kabeln tar man sedan loss från bilen när man kör iväg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.