Permalänk
Medlem

Har Bahnhof strypt min uppkoppling?

Hej!
För ca 2 dagar sedan installerade jag Windows 10 på min dator och allt fungerade klockrent. Men igår när jag kom hem så märkte jag att Internet var sjukt segt, facebook laddade kanske 2 poster, sweclockers laddades inte alls och vissa sidor fick jag bara connection timed out.

Nu när jag körde Bredbandskollen så fick jag ganska dåligt resultat. Jag har idag 100/10.

Grejen är att om jag laddar ner ett spel från Steam så laddar den ner i kanske 2MB/s men om jag kollar på Gifs eller bilder på imgur så tar det sjukt lång tid att ladda. Bara aftonbladet tar kanske 3 minuter för att ladda hela sidan

Trodde det bara var min dator så jag provade starta om datorn, routern och körde även nätverkskabeln direkt från vägguttaget till datorn men får samma resultat.

Andra medlemmar i huset upplever samma problem. Detta började när jag installerade windows 10.

Kan det vara så att Bahnhof har strypt min uppkoppling pga Windows 10 funktion med Peer to Peer grejen med Windows update? jag har förövrigt stängt av den funktionen nu.

Permalänk
Skrivet av Kibstah:

-
-
Trodde det bara var min dator så jag provade starta om datorn, routern och körde även nätverkskabeln direkt från vägguttaget till datorn men får samma resultat.
-

Kanske dags göra en felanmälan då.
https://www.bahnhof.se/kundservice/privat
De listar också ev kända driftstörningar där, så man kan se om något är på gång där man bor.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serpent29:

Kanske dags göra en felanmälan då.
https://www.bahnhof.se/kundservice/privat
De listar också ev kända driftstörningar där, så man kan se om något är på gång där man bor.

Kollade driftinformationen men hittade inget i mitt område
Det är nu jag har insett mitt Internetberoende... Hell of a drug

Felanmälan skickat, tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Är alla drivrutiner installerade efter Windowsinstallationen? Windows 10 är ganska duktigt på att hitta dem själv men skadar inte att kolla om det finns nyare.

Permalänk
Medlem

Andra medlemmar i huset? Som har egna abonnemang antar jag? Då tror jag de är nåt fel i bahnhof eller stadsnätet

Permalänk
Medlem

Har du testat med två olika datorer i uttaget?

Permalänk
Medlem

Windows aktiverar p2p-delning och sänker uppkopplingen för ett helt hus? Haha, nja. Det låter snarare som någon hårdvara från Bahnhof gått sönder eller liknande. Eller när du säger hus, menar du en villa och ett hushåll? När du skriver hus så tänker jag på en fastighet med lägenheter.

Om så vore fallet så skulle ingen av Bahnhofs kunder kunna använda torrenter t ex, då tror jag vi hade sett ett eskalerande antal trådar om det. Låter snarare som ett temporärt problem, har väldigt svårt att se att W10 skulle ha något med det att göra.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Andra medlemmar i huset? Som har egna abonnemang antar jag? Då tror jag de är nåt fel i bahnhof eller stadsnätet

Ah, menar så klart familjemedlemmar.

Skrivet av Skrotnisse92:

Har du testat med två olika datorer i uttaget?

Japp, testat med två olika datorer, samma resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibstah:

Ah, menar så klart familjemedlemmar.

Japp, testat med två olika datorer, samma resultat.

Då har du gjort iprincip allt du kan. Förutsatt att du startat om eventuell fiberkonverter om du har någon. Annars är det bara vänta på bahnhof om du inte vill roa dig med tptest.

Permalänk
Medlem

Det låter som om du gjort bra med felsökning. Så felanmäl till Bahnhof

Permalänk

Hade likadant i princip låg hastighet men fortfarande runt 20/12 utav 100/10 linan och en normal ms men när man ladda ner via webbläsaren typ bilder och annat gick det i runt 30-40kb/sek

Vet dock inte vad som orsakat detta men skriv genast till Bahnhof via deras support e-post så får du hjälp direkt. Gör gärna ett Pingplotter test också direkt utan router/ap inkopplad i cirka 1-6h mot exempelvis www.google.com

Jag har kunnat slänga på 30 minuters tester men vissa i kundtjänsten är som ni vet extra knepiga och vill ha 24h eller 48h.... och andra löser problemen direkt så maila ett par gånger om du får en idiot för detta har jag också haft ganska nyligen men löst sig.

Permalänk
Medlem

Jag fick liknande problem när mitt stadsnät sålde in för många och fick kapacitet problem i mitt område. Det löste sig med en felanmälan dock så tog det runt 4 veckor

Permalänk
Medlem

Kort uppdatering: Ringde tekniska supporten, tyvärr så registrerar de bara ärenden över telefon och de sa att det kan ta 1-5 arbetsdagar innan en tekniker kollar på mitt ärende.
Tråkigt ...

Permalänk
Medlem

Låter ju inte bra, har tänkt skaffa Bahnhof själv (efter alla överväldigande lovord man hört på denna sida) men låter ju som väldigt lång tid för att få hjälp om det tar upp till 5 dagar. Bor själv högst uppe i norr och ska få fibern inkopplade 29e.

Är detta något vanligt problem?

Permalänk

Om du testat med flera datorer och utan router direkt i uttaget så är det nog problem med mediakonvertern eller något annat utanför ditt nät.

Permalänk
Medlem

Alla operatörer kan drabbas av störningar. Inget konstigt med det.
Det största problemet är stadsnäten som är slöa och har dålig SLA mot operatörer.

Hat du fått återkoppling eller liknande från operatören?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Det största problemet är stadsnäten som är slöa och har dålig SLA mot operatörer.

Operatörerna kan å andra sidan välja att betala för bättre service vilket även statsnäten erbjuder.
"Man får vad man betalar för" stämmer relativt bra här (högre kostnad innebär dock inte per automatik snabbare SLA)

Men operatörerna som erbjuder sina tjänster för extremt låga priser kan vi nog anta även har bland de sämsta SLA-paketen mot sina slutkunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Operatörerna kan å andra sidan välja att betala för bättre service vilket även statsnäten erbjuder.
"Man får vad man betalar för" stämmer relativt bra här (högre kostnad innebär dock inte per automatik snabbare SLA)

Men operatörerna som erbjuder sina tjänster för extremt låga priser kan vi nog anta även har bland de sämsta SLA-paketen mot sina slutkunder.

Du glömmer en viktig sak. Kunderna är inte beredda att betala för den högre SLA nivån!
Det är två saker som styr, hur många Mbit och till vilken kostnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Du glömmer en viktig sak. Kunderna är inte beredda att betala för den högre SLA nivån!
Det är två saker som styr, hur många Mbit och till vilken kostnad.

Menar du att att alla alltid väljer den billigaste operatören som finns att tillgå när det kommer till stadsnät?
Gäller ovan tankesätt även på andra varor och tjänster?

Snabbare SLA behöver inte per automatik innebära en betydande högre kostnad, utan dessa pengar kan naturligtvis hämtas från andra håll som exempelvis färre mervärdestjänster, öppettider etc.

Jag säger inte att majoriteten är beredda att betala ett högre pris för snabbare SLA. Operatörerna tar givetvis affärsrisker för att bli attraktiva till kunderna. Hur många konsumenter tror du frågar vad SLA-tiden på deras tjänster är vid köptillfället?

Det jag ifrågasatte är ditt påstående om att det största problemet är "att stadsnäten är slöa och har dålig SLA" vid en incidenthantering som blir lite väl mycket "skygglappesyn" på det hela.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att det är asus-maskiner?

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av vibrax:

Låter ju inte bra, har tänkt skaffa Bahnhof själv (efter alla överväldigande lovord man hört på denna sida) men låter ju som väldigt lång tid för att få hjälp om det tar upp till 5 dagar. Bor själv högst uppe i norr och ska få fibern inkopplade 29e.

Jag har haft Bahnhof i ca 4 år nu via Stadsnätet. Det har fungerat felfritt. Två gånger så har hastigheten sjunkit men då varade det i 2 dagar så det blev ingen felanmälan. En gång så var Internet helt borta i 1 dag men fungerade igen dagen efter, ingen felanmälan där heller.
Nu när hastigheten har sjunkit så tänkte jag väl att det ska gå över efter 2 dagar men efter 5 dagar gjorde jag en felanmälan. Ja, jag får skylla mig själv. Borde felanmält så fort problemet dök upp.

Skrivet av BrusE:

Jag har fått ett mail nu om att jag behöver godkänna felsökning. Nu kommer då ärendet skickas vidare till deras tekniker så att det kan åka ut till fastigheten och börja felsöka. Det tar alltså 1-5 arbetsdagar och de tar ärendet i tur och ordning.

Skrivet av M3Johan:

Det är inte så att det är asus-maskiner?

Egenbyggd dator med Gigabytemoderkort. Tjejen har kanske asus inte helt säker, iofs var det jag som byggde datorn hehe. HTPCn är en HP Elite något något. Är det känt att asus-maskiner kan ställa till?

Permalänk
Medlem

Nja inte själva hårdvaran men asus mjukvara network i-control fixade så mitt nät i princip stod still.

Här är en bild på samma dator men olika os:

Avinstallerade network i-control och problemet var borta.

Men är det olika märken på alla datorer så hjälpte ju inte mitt tips tyvärr.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av vibrax:

Det är nog inte Bahnhof som säger 5 dagar, troligen stadsnätet som säger det till Bahnhof. Bahnhof kan bara se om deras leverans fungerar in i stadsnätet

Permalänk
Medlem

Hade nåt liknande skumt bekymmer för ett tag sen, det varade ett par veckor. Bredbandskollen visade bra värden men streaming från både youtube och steam (filmklipp) hackade nåt makalöst oavsett vilken dator/platta jag körde på och även utan routern inkopplad. Felanmälde och fick ett kort svar att det måste bero begränsningar på servern som jag streamade ifrån. Har ju svårt att tro att youtube i HD har hackat för hela Sverige i två veckor men det släppte nån dag senare och varit ok sen dess...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Hade nåt liknande skumt bekymmer för ett tag sen, det varade ett par veckor. Bredbandskollen visade bra värden men streaming från både youtube och steam (filmklipp) hackade nåt makalöst oavsett vilken dator/platta jag körde på och även utan routern inkopplad. Felanmälde och fick ett kort svar att det måste bero begränsningar på servern som jag streamade ifrån. Har ju svårt att tro att youtube i HD har hackat för hela Sverige i två veckor men det släppte nån dag senare och varit ok sen dess...

Länken som operatören har mot youtube (Google) är full. Det finns flera trådar om detta när samma sak hände med Telia.
Youtube (Google) vill inte betala för uppgraderingen, samma sak för operatören.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Menar du att att alla alltid väljer den billigaste operatören som finns att tillgå när det kommer till stadsnät?
Gäller ovan tankesätt även på andra varor och tjänster?

Snabbare SLA behöver inte per automatik innebära en betydande högre kostnad, utan dessa pengar kan naturligtvis hämtas från andra håll som exempelvis färre mervärdestjänster, öppettider etc.

Jag säger inte att majoriteten är beredda att betala ett högre pris för snabbare SLA. Operatörerna tar givetvis affärsrisker för att bli attraktiva till kunderna. Hur många konsumenter tror du frågar vad SLA-tiden på deras tjänster är vid köptillfället?

Det jag ifrågasatte är ditt påstående om att det största problemet är "att stadsnäten är slöa och har dålig SLA" vid en incidenthantering som blir lite väl mycket "skygglappesyn" på det hela.

Du bekräftar det jag skriver

Hur många konsumenter tror du frågar vad SLA-tiden på deras tjänster är vid köptillfället?

En extremt stor majoritet av kunderna vet inte vad SLA är. Vet man inte så frågar man inte efter det.
Frågor kring Transit/Peering nja.
Då återstår pris och Mbit/s som kunderna använder för att utvärdera tjänsterna.

Vad lägger man då fokus på?

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av vibrax:

låter ju som väldigt lång tid för att få hjälp om det tar upp till 5 dagar. Bor själv högst uppe i norr och ska få fibern inkopplade 29e.

Inte vad jag upplevt. Senast jag hade en kort driftstörning på Bahnhof via Ziitius dvs via Stadsnätet var 2015-05-25 - förrutom i morse 06:45 när jag felanmälde till Bahnhof att bara management-trafik syntes och varken jag eller operatörens Tiger-switch fick DHCP från ISP. Det tog 10 minuter från amälan till att de hade uppdaterat sin hemsida med aktuell drift-info - så de är på hugget. https://www.bahnhof.se/kundservice/driftinfo

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Länken som operatören har mot youtube (Google) är full. Det finns flera trådar om detta när samma sak hände med Telia.
Youtube (Google) vill inte betala för uppgraderingen, samma sak för operatören.

Tack, misstänkte väl att det var nåt sådant... Men hur funkar det liksom? Jag har väl tänkt mig "internet" som ett obegränsat stamnät som jag köper mig en hastighet emot och att den som har servern köper en hastighet mot samma stamnät. Men det funkar alltså inte riktigt så i själva verket? Förhandlar varje internetleverantör om en totalhastighet mot Google/Youtube och "alla andra"?

Permalänk
Medlem

@Kibstah:

Osannolikt, inte alls likt dom. Troligen större chans med hängt modem, glömd torrentklient, diftproblem eller liknande.

Har själv inga problem, ens med deras VPN:
http://i.imgur.com/XkMGGgI.png

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibstah:

Kort uppdatering: Ringde tekniska supporten, tyvärr så registrerar de bara ärenden över telefon och de sa att det kan ta 1-5 arbetsdagar innan en tekniker kollar på mitt ärende.
Tråkigt ...

http://imgur.com/sXp0Bux.jpg

Det var snabbt, jag väntade i över en månad för mitt felärende. fick tillbaka pengar för att det var icke användbart. Bahnhofs support har blivit klart sämre senaste 3 åren. Kan bero på att de har många kunder i dagsläget.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"