Hög ljudnivå fractal define r5

Permalänk

Hög ljudnivå fractal define r5

tjenare.

är det mer än jag som upplever att r5 chassit har mycket högre ljudnivå? märkte att det är mycket öppnare baktill och i "golvet". för innan så hade jag ett r4 med en amd a10 5800 processor som jag körde med integrerade grafiken. men sen så fick jag ett ati radeon 6950 utav kompisen. ljudet var ändå helt ok i den lådan. men nu när jag bytte till r5 så låter det som en j*vla jetmotor. alltså de ljudet orkar man inte med tillslut. så tog ur kortet och använder just nu den integrerade grafiken igen. och då är ljudnivån överkomlig. tycker dock de låter som att fläkten går för fullt hela tiden även fast jag bara surfar och kollar film? hade dock isär de och bytte kylpastan och gjorde rent fläkten. fast de borde ju inte göra nån skillnad kan man tycka. eller är r5:an bara helt enkelt så mycket sämre isolerat? väldigt synd i så fall då jag gillar de annars

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Technofreak_:

tjenare.

är det mer än jag som upplever att r5 chassit har mycket högre ljudnivå? märkte att det är mycket öppnare baktill och i "golvet". för innan så hade jag ett r4 med en amd a10 5800 processor som jag körde med integrerade grafiken. men sen så fick jag ett ati radeon 6950 utav kompisen. ljudet var ändå helt ok i den lådan. men nu när jag bytte till r5 så låter det som en j*vla jetmotor. alltså de ljudet orkar man inte med tillslut. så tog ur kortet och använder just nu den integrerade grafiken igen. och då är ljudnivån överkomlig. tycker dock de låter som att fläkten går för fullt hela tiden även fast jag bara surfar och kollar film? hade dock isär de och bytte kylpastan och gjorde rent fläkten. fast de borde ju inte göra nån skillnad kan man tycka. eller är r5:an bara helt enkelt så mycket sämre isolerat? väldigt synd i så fall då jag gillar de annars

Jag har ett R5 chassi och tycker att så länge man inte har en radiator / fläkt i toppen, så top-luckorna tas bort så är chassit riktigt tyst. Det är när luckorna (som är ljuddämpande) tas bort som det blir ett satans liv

Permalänk
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Jag har ett R5 chassi och tycker att så länge man inte har en radiator / fläkt i toppen, så top-luckorna tas bort så är chassit riktigt tyst. Det är när luckorna (som är ljuddämpande) tas bort som det blir ett satans liv

åh fan.låter ju skumt då. har dock inte tagit bort några luckor eller nått sånt

Permalänk

Tror ni man kan sätta i sånt här i bakkant och golvet utan att sabba luftflödet?http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/billjud/ljuddampning/ljuddampningsplatta-629375/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Jag har ett R5 chassi och tycker att så länge man inte har en radiator / fläkt i toppen, så top-luckorna tas bort så är chassit riktigt tyst. Det är när luckorna (som är ljuddämpande) tas bort som det blir ett satans liv

Undertryck?
För lite inblås i förhållandet emot inblås- utblås kan skapa missljud.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bogey:

Undertryck?
För lite inblås i förhållandet emot inblås- utblås kan skapa missljud.

Mycket möjligt. Har för lite ork / intresse då det fungerar väl just nu, men ska ändå migrera chassi till ett Be Quiet! 800, när löningen kommer

Permalänk
Medlem

Vad har du för cpukylare? Kör du chassifläktarna på 5, 7 eller 12v? Du borde även kolla fläktkurvan på ditt 6950.

Jag hade en Define R4 tidigare och det var väldigt bra isolerat, men kör man fläktarna på max så är det klart att det kommer låta. Jag betvivlar på att R5 skulle vara sämre.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Mitt r5 är väldigt tyst 2 inblås och ett ut ☺

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Technofreak_:

tjenare.

är det mer än jag som upplever att r5 chassit har mycket högre ljudnivå? märkte att det är mycket öppnare baktill och i "golvet". för innan så hade jag ett r4 med en amd a10 5800 processor som jag körde med integrerade grafiken. men sen så fick jag ett ati radeon 6950 utav kompisen. ljudet var ändå helt ok i den lådan. men nu när jag bytte till r5 så låter det som en j*vla jetmotor. alltså de ljudet orkar man inte med tillslut. så tog ur kortet och använder just nu den integrerade grafiken igen. och då är ljudnivån överkomlig. tycker dock de låter som att fläkten går för fullt hela tiden även fast jag bara surfar och kollar film? hade dock isär de och bytte kylpastan och gjorde rent fläkten. fast de borde ju inte göra nån skillnad kan man tycka. eller är r5:an bara helt enkelt så mycket sämre isolerat? väldigt synd i så fall då jag gillar de annars

Jag kör ett r4 som jag tycker är helt okej i ljudnivå byggde en dator med en vän och han valde r5 chassit, vid fullt ös är det oerhört tyst och jag är ljudkänslig så låter som något är el.

Skrivet av KaffeMedKotlett:

Mycket möjligt. Har för lite ork / intresse då det fungerar väl just nu, men ska ändå migrera chassi till ett Be Quiet! 800, när löningen kommer

Jag blev avskräckt från be quiest 800 efter http://www.sweclockers.com/test/19619-be-quiet-silent-base-80... blev inte imponerade inte heller pga priset.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Skrivet av 220volt:

Vad har du för cpukylare? Kör du chassifläktarna på 5, 7 eller 12v? Du borde även kolla fläktkurvan på ditt 6950.

Jag hade en Define R4 tidigare och det var väldigt bra isolerat, men kör man fläktarna på max så är det klart att det kommer låta. Jag betvivlar på att R5 skulle vara sämre.

Jag kör med en noctua u9b se2. Hur kollar man fläktkurvan? Den står på 5 volt. Så dom hörs knappt. För ska sätta i dom low noise motstånden på cpufläktarna. För dom går för fullt nu och låter lite grann. Testade att hålla fast fläktarna och då hörde man knappt inte ens chassifläktarna. Men tycker också det är konstigt att det låter så extremt nycket i r5 med det grafikkortet jag har. Och då har jag ju som sagt bara bytt kylpastan och blåst ut dammet bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

6950 kan ibland ha retarded fläktkurva som man kan ställa in manuellt och skulle få min gissning och annars brukar inte chassiet vara orsaken till ljud utan fläktar är orsaken och vill man ha tyst så är det helt enkelt låg rpm som gäller för dämpmattor och tyst chassie gör oftast inte mycket skillnad

Enklaste sättet att få datorn tyst är att styra chassie och cpu fläktar igenom bios och sänka rpm på dom och grafikkortet så går du in i programvaran som är till grafikkortet och kör manuell fläktkurva men håll koll så det inte blir varmt efteråt

Duger inte det får man börja byta fläktar och på min cpu har jag 2 x 120mm och 2 x 120mm i chassie för 25kr st på teknik magasinet rea som snurrar runt 600rpm i ett chassie för 399kr som är i det närmaste helt tyst och enda gången den brummar är när man kör spel och fläktarna på grafikkortet brummar i gång

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

6950 kan ibland ha retarded fläktkurva som man kan ställa in manuellt och skulle få min gissning och annars brukar inte chassiet vara orsaken till ljud utan fläktar är orsaken och vill man ha tyst så är det helt enkelt låg rpm som gäller för dämpmattor och tyst chassie gör oftast inte mycket skillnad

Enklaste sättet att få datorn tyst är att styra chassie och cpu fläktar igenom bios och sänka rpm på dom och grafikkortet så går du in i programvaran som är till grafikkortet och kör manuell fläktkurva men håll koll så det inte blir varmt efteråt

Duger inte det får man börja byta fläktar och på min cpu har jag 2 x 120mm och 2 x 120mm i chassie för 25kr st på teknik magasinet rea som snurrar runt 600rpm i ett chassie för 399kr som är i det närmaste helt tyst och enda gången den brummar är när man kör spel och fläktarna på grafikkortet brummar i gång

Okey. Får kika på detta då :). Tack för tipset

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Technofreak_:

Okey. Får kika på detta då :). Tack för tipset

Skickades från m.sweclockers.com

Om du har högvarviga HDD så kan dessa och ska oljud i chassit så det kan du kika på också.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Skrivet av 220volt:

Om du har högvarviga HDD så kan dessa och ska oljud i chassit så det kan du kika på också.

Har en ssd och wd black 1tb. Hör inte ens wd hårddisken knappt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

En annan dum fråga kanske, såg på grafikkortet att det finns 2 strömingpngar. Vad händer om man bara använder en?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Du skall använda båda.

Jag hade ett Define R3-chassi med två 6950 i och det lät som en hårtork med andnöd. Det berodde på att grafikkorten blev så varma att utblåset från chassit gick för fullt. Det blev MYCKET bättre av att jag satte in två 140mm fläktar i taket på chasset. Då gick det att blåsa ut den varma luften som grafikkorten producerade utan att chassifläktarna behövde jobba särskilt hårt.

Permalänk
Medlem

Du kan alltid prova en sidofläkt (Noctua!) som blåser mot gk:et.

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

6950 kan ibland ha retarded fläktkurva som man kan ställa in manuellt och skulle få min gissning och annars brukar inte chassiet vara orsaken till ljud utan fläktar är orsaken och vill man ha tyst så är det helt enkelt låg rpm som gäller för dämpmattor och tyst chassie gör oftast inte mycket skillnad

Enklaste sättet att få datorn tyst är att styra chassie och cpu fläktar igenom bios och sänka rpm på dom och grafikkortet så går du in i programvaran som är till grafikkortet och kör manuell fläktkurva men håll koll så det inte blir varmt efteråt

Duger inte det får man börja byta fläktar och på min cpu har jag 2 x 120mm och 2 x 120mm i chassie för 25kr st på teknik magasinet rea som snurrar runt 600rpm i ett chassie för 399kr som är i det närmaste helt tyst och enda gången den brummar är när man kör spel och fläktarna på grafikkortet brummar i gång

jag är inne på catalyst control center men hittar inte vart man ändrar fläkthastigheten för grafikkortet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Technofreak_:

jag är inne på catalyst control center men hittar inte vart man ändrar fläkthastigheten för grafikkortet?

Brukar vara under Amd overdrive sen tror jag man måste ta enable overdrive och klicka i rutan enable manual fan speed nått och sen är det bara att dra mätaren upp och ner och ta apply ...nått sånt kör från minnet men ska stämma rätt bra

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Ta enklaste felsökningen först: om du kör med lådan öppen, låter det lika illa då?

Ja) Kan du identifiera vilken fläkt det är?

Nej) Om det bara låter mycket när lådan är stängd beror det sannolikt på att det blir varmt i lådan och att någon fläkt jobbar hårt. Kanske utblåset på baksidan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Ta enklaste felsökningen först: om du kör med lådan öppen, låter det lika illa då?

Ja) Kan du identifiera vilken fläkt det är?

Nej) Om det bara låter mycket när lådan är stängd beror det sannolikt på att det blir varmt i lådan och att någon fläkt jobbar hårt. Kanske utblåset på baksidan...

Tecken på undertryck, kallas ibland för "flåsljud".
När folk nämner vad de har, så glömmer de oftast att även nättagg har fläkt som räknas och en del gkort tex ditt (tror jag) har en fläkt som blåser ut.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Det är grafikkortsfläkten som låter som fan. Men det är inte pga värme iaf. Men har ett annat problem nu. Det KANSKE är pga de. När jag bytte chassi så kan jag enbart köra på den intergrerade grafiken. Datorn får ingen signal med det andra. Har testat ända på bios men med samma resultat. Kan ta ett kort så ser nu. Har en amd a10 5800k med detta moderkort: https://www.asus.com/Motherboards/F2A85M_LE/

Därför jag inte kunde ändra varvtalen i catalyst. Kollade enhetshanteraren men finns inte där heller. Visar bara processorns grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

så här ser menyerna ut för det intergrerade grafikkortet. jag lyckas verkligen inte att stänga av de. vet inte hur jag gjorde första gången. nån som har nått tips på hur man ska göra?