Permalänk

Packetloss med Bahnhof

Hejsan, Jag är medveten om att det finns liknande trådar på forumet och jag har sökt i dom men jag har resonerat och valt att lägga upp en egen tråd istället för att hijacka dem.

Nu till problemet i fråga. Jag har under de senaste tre-fyra veckorna upplevt problem med mitt internet. Det är egentligen bara när jag spelar spel som League Of Legends(LoL) eller Counter strike Global Offensive(CSGO) som problemen märks, främst vid LoL då jag titt som tätt verkar frysa fast i någon sekund eller så utan att varken Ping eller FPS är förändrar. Jag vill bara förtydliga här att jag inte upplever någon förändring i hastigheten av mitt nät direkt, utan bara att det "fryser". Dock har jag inte kört några test med bredbandskollen eller speedtest men det kan ordnas om det skulle göra någon gladare.

Detta problem ledde mig vidare till att börja läsa på lite om packetloss och genom diverse trådar fick jag reda på att man kunde använda sig utav Pingplotter. Den bild jag bifogar är från denna kvällen där jag surfar som jag brukar. Dock tycker jag att just spelet LoL fungerade bättre just idag.

http://imgur.com/5VCknSX - Bilden i fråga, ni får ursäkta om den var tvungen att bli länkad från Imgur. Jag hittade inget alternativ att bifoga filer så det var det smidigaste jag kom på men det borde i vilket fall göra jobbet.

Jag skulle behöva lite hjälp att tyda resultaten från pingplotter då jag tyvärr inte är någon expert på området. Detta är som sagt det första testet och det är pingat mot www.google.com som syns. Jag kör med en Asus RT-AC66U router.

Om det är någon som är oklart, något annat som ska visas i pingplotter eller liknande så säg gärna till så ska jag försöka fixa fram det. Jag har även sett folk som föreslår att pinga mot Sunet.se istället, borde jag göra det ? Jag har även tänkt att köra ett test på en heldag med vanlig användning.

Uppskattar all respons och jag kommer att kika av tråden efter eventuella svar imorgon eftermiddag/kväll när jag kommit hem från tentan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joefernandez:

Hejsan, Jag är medveten om att det finns liknande trådar på forumet och jag har sökt i dom men jag har resonerat och valt att lägga upp en egen tråd istället för att hijacka dem.

Nu till problemet i fråga. Jag har under de senaste tre-fyra veckorna upplevt problem med mitt internet. Det är egentligen bara när jag spelar spel som League Of Legends(LoL) eller Counter strike Global Offensive(CSGO) som problemen märks, främst vid LoL då jag titt som tätt verkar frysa fast i någon sekund eller så utan att varken Ping eller FPS är förändrar. Jag vill bara förtydliga här att jag inte upplever någon förändring i hastigheten av mitt nät direkt, utan bara att det "fryser". Dock har jag inte kört några test med bredbandskollen eller speedtest men det kan ordnas om det skulle göra någon gladare.

Detta problem ledde mig vidare till att börja läsa på lite om packetloss och genom diverse trådar fick jag reda på att man kunde använda sig utav Pingplotter. Den bild jag bifogar är från denna kvällen där jag surfar som jag brukar. Dock tycker jag att just spelet LoL fungerade bättre just idag.

http://imgur.com/5VCknSX - Bilden i fråga, ni får ursäkta om den var tvungen att bli länkad från Imgur. Jag hittade inget alternativ att bifoga filer så det var det smidigaste jag kom på men det borde i vilket fall göra jobbet.

Jag skulle behöva lite hjälp att tyda resultaten från pingplotter då jag tyvärr inte är någon expert på området. Detta är som sagt det första testet och det är pingat mot www.google.com som syns. Jag kör med en Asus RT-AC66U router.

Om det är någon som är oklart, något annat som ska visas i pingplotter eller liknande så säg gärna till så ska jag försöka fixa fram det. Jag har även sett folk som föreslår att pinga mot Sunet.se istället, borde jag göra det ? Jag har även tänkt att köra ett test på en heldag med vanlig användning.

Uppskattar all respons och jag kommer att kika av tråden efter eventuella svar imorgon eftermiddag/kväll när jag kommit hem från tentan.

Var har du satt som intervall när du testade? Det borde vara på en sekund.
När det kommer till paketförluster så ser det bra ut.

Jag antar att du inte spelar över trådlöst nätverk?
Det bästa vore om du testar mot spelservern medan du spelar.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

Yes, jag har en sekunders intervall. Jasså, ser det bra ut ? inte för att jag är insatt men det ser ut som att jag har mycket loss eller ?

Nej, spelar med kabel på 100/10 fiber. hur testar man rakt mot spelservern ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joefernandez:

Yes, jag har en sekunders intervall. Jasså, ser det bra ut ? inte för att jag är insatt men det ser ut som att jag har mycket loss eller ?

Nej, spelar med kabel på 100/10 fiber. hur testar man rakt mot spelservern ?

Du behöver veta vilken IPv4 adress den har.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

Yes, ska se om jag kan ta reda på det under kvällen här och sätta på ett test framåt morgondagen som får stå ett par timmar. Dock byts väl serverns adress ofta ? Om jag lirar t.ex. CSGO så är det ju inte samma server som man lirar på varje map, tvärtom, nästan aldrig. Dock kanske det är steam man ska pinga mot då för att få en riktig mätning ?

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är att google inte är en bra server att testa emot. Då belastningen på deras server kan ändras ganska drastiskt vilket ändrar i dina resultat.
Bahnhof rekommenderade att köra mot sunet.se istället.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Japp, skrev det i tråden som en fråga men det var väl en del text så det förbisågs, men tack för svaret! ska se till att byta det under nästa test. Är det för övrigt någon idé att ringa till bahnhof utan "bevis" ? kan dom se sådant från deras håll eller är det för mycket jobb för att göra bara för att någon tror att de har problem ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joefernandez:

Japp, skrev det i tråden som en fråga men det var väl en del text så det förbisågs, men tack för svaret! ska se till att byta det under nästa test. Är det för övrigt någon idé att ringa till bahnhof utan "bevis" ? kan dom se sådant från deras håll eller är det för mycket jobb för att göra bara för att någon tror att de har problem ?

De kan lägga en bevakning på din anslutning. Men det var inte direkt många paket-loss du hade. Och som någon skrev över, testa mot någonting annat än google.

Det första du dock bör testa är att koppla bort din router och koppla in datorn direkt in i väggen. Så att du kan vara säker på att det inte är routern som felar. Och du kör inte WiFi hoppas jag?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Nej precis, inget WiFi, sitter på kabel med fiber 100/10, ska köra ett test emot sunet imorgon tänkte jag. Kopplar ur routern och sätter kabeln rätt i modemet från bahnhof bara antar jag och drar igång ett test under några timmar. Det kanske inte är mycket packetloss men något är det som sabbar upp mitt spel grovt, och det är inget synligt på varken FPS eller Ping så det var därför jag antog att det var packetloss.

Sätter igång ett test under natten här med under några timmar mot sunet så kan man jämföra med kabeln rakt i modemet där med.

Tack för svar!

Permalänk

Såhär såg mätningen under natten till idag ut, nu ändrade jag "Focus time" till att inkludera alla, innan hade jag bara 5min där.

http://imgur.com/ZybqxBh

Dessutom undrar jag lite vad jitter betyder, är det något man borde bry sig om i det här fallet ?

Permalänk

Har precis kopplat bort router och annat som är mellan dator, så nu gör jag en mätning på några timmar och lägger upp en ny bild.

Permalänk
Medlem

Det där såg ju inte alls bra ut.
46.6% packet loss? Nåt är seriöst fel med uppkopplingen till bahnhof.
Bara att felanmäla.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Det där såg ju inte alls bra ut.
46.6% packet loss? Nåt är seriöst fel med uppkopplingen till bahnhof.
Bara att felanmäla.

Håller med, de där såg inte alls bra ut. Förmodligen något fel på deras utrustning någonstans på vägen.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Håller för närvarande på med en mätning utan routern, men jag pratade med bahnhof imorse och de ville att jag skulle mäta under 24timmar utan router inkopplad och sedan skicka testet till dom så jag antar att jag får gå den vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joefernandez:

Håller för närvarande på med en mätning utan routern, men jag pratade med bahnhof imorse och de ville att jag skulle mäta under 24timmar utan router inkopplad och sedan skicka testet till dom så jag antar att jag får gå den vägen.

Det är inget problem om en enskild router droppar paket. ICMP är inte prioriterat så därför droppas paketen.
Om det är fel på linan så hade du haft 46% packet loss hela vägen. Det har du inte.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Det där såg ju inte alls bra ut.
46.6% packet loss? Nåt är seriöst fel med uppkopplingen till bahnhof.
Bara att felanmäla.

Jag tycker det ser ganska bra ut, det är mindre än 0,05% drops till destinationen.

Att en router på vägen prioriterar bort att skicka en icmp time exceeded är självklart ingenting som påverkar trafiken till destinationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joefernandez:

Såhär såg mätningen under natten till idag ut, nu ändrade jag "Focus time" till att inkludera alla, innan hade jag bara 5min där.

http://imgur.com/ZybqxBh

Dessutom undrar jag lite vad jitter betyder, är det något man borde bry sig om i det här fallet ?

Skrivet av Nefrums:

Det där såg ju inte alls bra ut.
46.6% packet loss? Nåt är seriöst fel med uppkopplingen till bahnhof.
Bara att felanmäla.

Skrivet av BrottOchStraff:

Håller med, de där såg inte alls bra ut. Förmodligen något fel på deras utrustning någonstans på vägen.

Hur menar ni nu? Som ni ser i bilden så har joefernandez 0% packetloss mot Sunet, dvs. inget fel på förbindelsen. Att Bahnhofs routrar på vägen har packetloss har ingen betydelse.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

Såhär ser mätningen ut i skrivande stund, denna gång utan router inkopplad då.

http://imgur.com/YqvuXj7
Att det är 100% loss på första noden spelar ingen roll antar jag, men vad betyder det mer exakt ?

Det verkar vara lite delade meningar, ser det bra eller kasst ut ?
Kan det ha blivit något fel på mätningen där jag hade 46% loss ?

Tack för alla svar änsålänge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joefernandez:

Såhär ser mätningen ut i skrivande stund, denna gång utan router inkopplad då.

http://imgur.com/YqvuXj7
Att det är 100% loss på första noden spelar ingen roll antar jag, men vad betyder det mer exakt ?

Det verkar vara lite delade meningar, ser det bra eller kasst ut ?
Kan det ha blivit något fel på mätningen där jag hade 46% loss ?

Tack för alla svar änsålänge!

Att du har paketförluster på vägen mot destinationen betyder ingenting, så länge du har 0% mot slutdestinationen. Den router på vägen som visar hög paketförlust prioriterar helt enkelt inte ICMP (ping). Hade det uppstått problem på vägen så skulle allt bakomliggande visa samma sak, inkl. destinationen.

ELI5: En router är en maskin som specifikt är designad och optimerad för att skicka vidare trafik, routing. Dessa maskiner som sitter i en ISP-core är speciellt optimerade för att prioritera att skyffla trafik, och dessutom skyddade något hårdare mot att ta andra beslut som inte har lika hög prio. En router har speciella processorer för att hantera trafik som flödar igenom den (din data), och påverkar inte routern i sig. Men om routern själv lokalt måste svara på förfrågningar (t.ex. ICMP->traceroute) så tar den lokala processen över för att utföra detta. All genomflödande trafik har prioritet, och allt som måste ske lokalt i routern får låg prioritet vilket gör den trafiken något otillförlitlig. Det betyder inte att något är "fel" eller att routern "verkar ha för mycket att göra" om det blir t.ex. paketförluster, så längre trafiken kommer fram till slutdestinationen. Låt säga att man även har ICMP-begränsning mot routern för att skydda något ytterligare, t.ex. "tillåt max 5Mbit ICMP-trafik mot mig, droppa all trafik som överskrider".

Den som är mer intresserad kan läsa https://www.nanog.org/meetings/nanog45/presentations/Sunday/R... samt Googla "cisco control plane policing/protection" + "juniper routing engine protection". (https://www.youtube.com/watch?v=8szaGUsXcCU)

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av joefernandez:

Såhär ser mätningen ut i skrivande stund, denna gång utan router inkopplad då.

http://imgur.com/YqvuXj7
Att det är 100% loss på första noden spelar ingen roll antar jag, men vad betyder det mer exakt ?

Det verkar vara lite delade meningar, ser det bra eller kasst ut ?
Kan det ha blivit något fel på mätningen där jag hade 46% loss ?

Tack för alla svar änsålänge!

testet du laddade upp visar att du har paketförluster. Jag har också kört ett test mot Bahnhof enhet som är din gateway.
Just nu är det 0.2% paketförluster från mig till gbg-cr1.gbg-cr2.bahnhof.net

telenor-bahnhof-PNI.bahnhof.net
sto-cr3.osl-cr1.bahnhof.net
osl-cr1.gbg-cr1.bahnhof.net
gbg-cr1.gbg-cr2.bahnhof.net

Dock så är det väldigt lite för att det ska spela roll.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

Här kommer den sista mätningen som gjordes på ungefär 24h.

http://imgur.com/wWQXcNP

Och om jag förstått det rätt nu så har jag egentligen 0.4% loss eftersom det är det sista som skickas mot servern, och det är inte speciellt mycket, dvs det är osannolikt att det är det som orsakar mina problem ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joefernandez:

Här kommer den sista mätningen som gjordes på ungefär 24h.

http://imgur.com/wWQXcNP

Och om jag förstått det rätt nu så har jag egentligen 0.4% loss eftersom det är det sista som skickas mot servern, och det är inte speciellt mycket, dvs det är osannolikt att det är det som orsakar mina problem ?

Ja det stämmer att du har 0,4% fel. Men det är 0,4% över hela mättiden.
Ligger dessa 0,4% i "skurar" så kan det mycket väl vara orsaken till dina problem.

För övrigt anser jag att 0,4% är ganska mycket och jag hade definitivt gått vidare med felsökning.
Edit: steg ett borde vara att utesluta din egen PC. Har du möjlighet att upprepa testet med en annan PC?

Permalänk

Jag tror jag fattar madtop, skulle det hjälpa om jag tar upp grafen för just packetloss för sista noden mot just sunet ? ( om det nu går att förstå vad jag menar )

Jag har faktiskt en annan bärbar dator som jag skulle kunna köra testet på, slänger iväg ett test under natten här på den och återkommer under morgondagen med en ny bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joefernandez:

Jag tror jag fattar madtop, skulle det hjälpa om jag tar upp grafen för just packetloss för sista noden mot just sunet ? ( om det nu går att förstå vad jag menar )

Jag har faktiskt en annan bärbar dator som jag skulle kunna köra testet på, slänger iväg ett test under natten här på den och återkommer under morgondagen med en ny bild.

Förslagsvis så sätter du upp en vanlig "ping ping.sunet.se -t" på din bärbara dator och sedan sätter dig och spelar. När du får fryslagg i spelet så tittar du helt enkelt på din bärbara om du fick packetloss där. Om inte, troligen är det din dator som är problemet i så fall.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Problem med Bahnhof

Jag har Bahnhof i Svenska Stadsnät i Mölndal och har haft problem med packet loss på 5-10% på kvällarna mellan ca 18-22 den senaste månaden. Övrig tid fungerar det normalt. Jag har felanmält hos Bahnhof och fått svaret att de är medvetna om problemet och försöker lösa det. Det känns som om det beror på kapacitetsbrist vid högtrafik på kvällarna. Störst problem ser man vid strömmad video tex svtplay eller youtube som inte klarar HD dessa tider.

Tveka inte att felanmäla.

Permalänk
Medlem

@mikesw: Hm, har också haft problem med Bahnhof senaste tiden. Främst vid streaming av SVTPlay. Drog igång ett mätprojekt för några veckor sen, testade UL/DL mot Bahnhofs egna mätserver http://speedtest.bahnhof.net/ och där hade jag aldrig sämre hastighet än 10Mbit ner/30Mbit upp (100/100) så jag la det på is.

Men sen när det var problem igen, SVTPlay funkar uselt etc, och mätningarna mot Bahnhof visade på minst 10Mbit ner så testade jag att mäta utanför Bahnhofs nät och då var det helt annan throughput (mätte mot en Linode server i london) typ 2-3Mbit ner.

Kör jag streaming via Telias Play+ blir det bättre, och när jag kollade så har ju Telia och Bahnhof en direkt peer i Fredhäll så antagligen är inte peering via Bahnhof/Telia lika hårt lastat som trafik in till Bahhof.

Tror Bahnhof bettat lite för hårt på fildelning och nöjt sig med kapacitet inom nätet och inte rikigt hängt med i takt med att användande av streamingtjänster ökat den senaste tiden.

Kanske dags att byta till B2... Eller routa kritisk trafik via Telia så länge sto-kn71.sto-cr1.bahnhof.net<->fre-peer3-link.se.telia.net inte är för hårt lastad...

Från början trodde jag det var strul med Stadsnätet, Täby Fibernät/Svensk Infrastruktur, men trafikmätningarna mot http://speedtest.bahnhof.net/ visade på hygglig kapacitet i det switchade stadsnätet (10Mbit ner under peak), har inte analyserat loggarna än om det korrelerar med peak (kvällar, helgkvällar etc).

Sen är det ju det vanliga dilemmat om problemet beror på Wifi eller nätet, men alla mätningar är gjora direkt i routern bakom fiberkonvertern/switchen (OpenWRT och curl script). Men problemen upplevs alltid på enheter som kör via Wifi (chromecast, iphone etc) så 10Mbit ner på routern kan ju lätt bli halva kapaciteten via Wifi om det strular.

Permalänk

Ursäkta att dert tagit mig tid att svara. Det lättaste för mig hade varit att göra det du föreslår simonw. Skulle det fungera att köra pingplotter fast med routern inkopplad eller bör jag göra det utan den ?

Intressant att ni också märkt av det. Jag har faktiskt redan ringt till bahnhof och bara pratat lite lätt med dom om det. De vet att jag har problem, dock fick jag ingen direkt förklaring utan blev istället uppmanad att kontakta dom med ett 24h test på pingplotter.

Permalänk

Kommer köra ett test under natten här med den bärbara datorn så laddar upp en bild imorgon med resultaten.

Permalänk

Dator hade kraschat under dagen men har satt på ett nytt test, förhoppningsvis håller det sig till imorgon!

Permalänk

Här är testet som gjordes under natten med den bärbara datorn.

http://imgur.com/U9RxTXr

Lite packetloss men om jag förstått allting rätt så skulle såhär lite inte spela någon roll, om det inte kommer i skurar ?