Raspberry Pi 3 Model B släpps i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

I vilka affärer hittar man den för de priserna?

http://thepihut.com/products/raspberry-pi-3-model-b
Det blir £30 + £3,50 med frakt till Sverige, ca 398:-

Permalänk

Den ska alltså kosta lika mycket som föregående modell men här blir den hundra kronor dyrare?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adchen:

http://thepihut.com/products/raspberry-pi-3-model-b
Det blir £30 + £3,50 med frakt till Sverige, ca 398:-

Dock slut där, köpte från Pimorni istället.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Någon som vet vilken HDMI version det är?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

ARM på båda? Jo jag vet att det är olika processorgenerationer. Var alltså nyfiken på skillnaderna dem emellan förutom 64-bit.

ARM är ett företag som designar processorarkitekturer och ritningar till processorer.

Raspberry Pi 2 hade en Cortex-A7 och Pi 3 har en Cortex A-53. Där har det skett stora förändringar i designen och det går inte att jämföra klockfrekvens utan det är tillverkarens uppgifter alternativt prestandatester som ger korrekt information.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

stor mening med 64bit cpu och 1gb ram?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Den ska alltså kosta lika mycket som föregående modell men här blir den hundra kronor dyrare?

Glöm inte heller att RPi2 lanserades med samma pris som den första pajen, $35. Då blev det dyrare här och man skyllde på dollarkursen vilket ändå var rimligt, men undra vad ursäkten blir den här gången?

Permalänk
Medlem

Såg nu att det rekommenderas en 2.5A, har nog bara en 1.5A som max. Damn. Nån som vet var man hittar en 2.5A billigt som inte exploderar?

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av maverickse:

Tack för länken, detta måste jag kika på!

Dock så är hårdvaran på Pine A64 tillverkad av AllWinner vilka är allmänt kända för att totalt strunta i copyleft-licenser. Se https://linux-sunxi.org/GPL_Violations. Detta är stora negativa punkter som potentiellt kan döda Pine-communityn helt.

Skrivet av https://linux-sunxi.org/GPL_Violations:

Allwinner has repeatedly violated the GPL (and by proxy so have most hardware manufacturers and resellers using or selling products based on Allwinner chipsets). Either by not providing (Linux/Android) kernel or u-boot source at all, or by delivering trees with pre-built binaries and no matching source code. They even blatantly use LGPL licensed code in their userspace libraries for media decoding.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Enligt Pimoroni skall RPi2 utgå nu när RPi3 lanserats:

@roosterx : köp från England då, The Pi Hut eller Pimoroni? Alternativt Microkit.se om du prompt måste köpa från RS.

Edit: Det verkar bara som om det är Pimoroni själva som tar bort RPi2 ur sortimentet, RPi Foundation säger på sin blogg att de kommer fortsätta producera RPi2 så länge det finns efterfrågan.

Det är just vad jag har gjort, dock då hade jag address i England så betalde inte frakt, med frakt till Sverige blir det ungefär samma pris som kjell.com ändå.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Dock slut där, köpte från Pimorni istället.

Verkar vara i lager för mig och mitt köp gick igenom nyss.

Skrivet av Baxtex:

Såg nu att det rekommenderas en 2.5A, har nog bara en 1.5A som max. Damn. Nån som vet var man hittar en 2.5A billigt som inte exploderar?

Det krävs bara 2.5A om du maxar USB-portarna med t.ex. externa hårddiskar. En ensam RPi3 klarar sig säkert med 1A, det är viktigare att strömadaptern håller hög kvalitet och att spänningen inte sjunker för mycket vid load.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

ARM på båda? Jo jag vet att det är olika processorgenerationer. Var alltså nyfiken på skillnaderna dem emellan förutom 64-bit.

Effektivare instruktioner är min gissning.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adchen:

Verkar vara i lager för mig och mitt köp gick igenom nyss.

Det krävs bara 2.5A om du maxar USB-portarna med t.ex. externa hårddiskar. En ensam RPi3 klarar sig säkert med 1A, det är viktigare att strömadaptern håller hög kvalitet och att spänningen inte sjunker för mycket vid load.

Aja, köpt är köpt. Var ju bara ca 40kr dyrare. Nu blev slutpriset nästan samma som i svenska butiker, men köper där av ren principsak.

Okej, det kommer jag antgligen inte göra, så får testa med min nuvarande, funkar det inte så får jag väl skaffa en ny. Den jag har är från LG, borde väl hålla hyfsad kvalitet.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Enligt Inet så "behövs" det ett nytt skal för att det ska passa. Är det större skillnader än bara annan placering av lysdioderna då WiFi-antennen tagit deras gamla plats?

Det stämmer inte, enligt Kjell så passar dem gamla skalen alldeles utmärkt.
https://youtu.be/y8FZo_4r9tI?t=3m28s

Visa signatur

Enthoo Evolv Mini Tower, AMD Ryzen 5 2600X, GIGABYTE GeForce RTX 2060 GAMING OC 6, Corsair RGB PRO 16 GB DDR4 @3200MHz, Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI, Corsair RM650x.

Asus ROG Swift PG279Q 2560x1440 @ 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Såg nu att det rekommenderas en 2.5A, har nog bara en 1.5A som max. Damn. Nån som vet var man hittar en 2.5A billigt som inte exploderar?

Inet? http://www.inet.se/produkt/1974048/stromadapter-raspberry-pi-...

Sen är det troligen som påpekats att man förstärkt strömmatningen till USB-portarna för att klara av bärbara hårddiskar mm snarare än att datorns strömförbrukning ökat så kraftigt.

Skrivet av roosterx:

Det är just vad jag har gjort, dock då hade jag address i England så betalde inte frakt, med frakt till Sverige blir det ungefär samma pris som kjell.com ändå.

The Pi Hut skickar till Sverige för £3,50 så totalpriset blir faktiskt under 400 kr, från Pimoroni blir det 420 kr.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Inet? http://www.inet.se/produkt/1974048/stromadapter-raspberry-pi-...

Sen är det troligen som påpekats att man förstärkt strömmatningen till USB-portarna för att klara av bärbara hårddiskar mm snarare än att datorns strömförbrukning ökat så kraftigt.
The Pi Hut skickar till Sverige för £3,50 så totalpriset blir faktiskt under 400 kr, från Pimoroni blir det 420 kr.

Jo, fast 49kr frakt, blir det 149kr. Sen sitter ju kabeln fast i adaptern, bättre med löstagbar så man kan använda den till telefoner med USB C sen. XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jo, fast 49kr frakt, blir det 149kr. Sen sitter ju kabeln fast i adaptern, bättre med löstagbar så man kan använda den till telefoner med USB C sen. XD

Tja, du frågade och jag svarade.

Det finns en 2,4A-adapter utan kabel hos Kjell & Co om du hellre vill köpa över disk.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Enligt deras blogg : At launch, we are using the same 32-bit Raspbian userland that we use on other Raspberry Pi devices; over the next few months we will investigate whether there is value in moving to 64-bit mode.

Tappar man inte mycket prestanda på att ligga kvar på 32-bitar os? Utifrån texten verkar det som att dom inte är så sugna på att gå över till 64 bitars os

Permalänk
Medlem

Jag såg att man kunde stoppa i ett SD-kort. Rekommenderar ni att man stoppar in ett 128-Gb Samsung eller Sandisk-kort och installerar OS:et där? Eller är Pi-OS:et förinstallerat nånstans?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming+
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: AMD Sapphire Radeon R9 290 4Gb + 2 st 120mm Noctua-fläktar
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston A2000 - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnkell:

Jag såg att man kunde stoppa i ett SD-kort. Rekommenderar ni att man stoppar in ett 128-Gb Samsung eller Sandisk-kort och installerar OS:et där? Eller är Pi-OS:et förinstallerat nånstans?

OS installerar man på microsd-kortet. Förslagsvis via sin vanliga PC, sen är det bara att boota upp Raspberryn. Den bootar inte öht utan ett sd-kort istoppat såvitt jag vet.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fenix:

stor mening med 64bit cpu och 1gb ram?

Ja det är stor mening då det är väldigt stora skillnader i arkitekturerna mellan ARMv7 och ARMv8. Här har du ett prestandatest som visar på skillnaden mellan Cortex-A7 och Cortex-A53: http://www.anandtech.com/show/8718/the-samsung-galaxy-note-4-...

Att det råkar vara 64-bit är inte så intressant i sig, det intressanta är alla andra förbättringar de gjort med ARMv8 och AArch64.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

Blev en beställning även för mig. Blev både laddare/strömadapter och skal. Inte helt nöjd med varken pris eller nyheter men den högre prestandan gillas och gör den ändå lättare att motivera. 100kr skillnad mot 2an och prestandamässigt utklassar min 1a som legat oanvänd lite väl länge nu.

Inte helt säker på vad jag ska göra med den men borde vara ganska enkelt med denna då specifikationerna är så pass mycket bättre. Får hoppas något av minneskorten fungerar med den också bara, annars blir det ännu en utgift.

Inbyggd flashlagring, Gigabit LAN och SATA-gränsnitt fortsätter jag att hoppas på för RPi 4 om ca ett år kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja det är stor mening då det är väldigt stora skillnader i arkitekturerna mellan ARMv7 och ARMv8. Här har du ett prestandatest som visar på skillnaden mellan Cortex-A7 och Cortex-A53: http://www.anandtech.com/show/8718/the-samsung-galaxy-note-4-...

Att det råkar vara 64-bit är inte så intressant i sig, det intressanta är alla andra förbättringar de gjort med ARMv8 och AArch64.

Tackar! Sådant jag ville veta.

"Here we see an overall increase of 30% for the A53 cores"
Då räknar vi:
1200 MHz / 900 MHz * 1,3 = 1,73
73% bättre än RPi2

Den kanske inte skalar linjärt med klockfrekvensen så min tidigare gissning på 67 % verkar rimlig.
Nu gick det väl att överklocka RPi2 men det kanske också går med RPi3.
Så det bör bli en märkbar förbättring av prestandan.

Permalänk

Vad bra, det finns mycket kreativt man kan göra med hjälp av denna

Permalänk
Medlem

Här har vi strömförbrukningen. Vid full load drar den dubbelt så mycket som RPi2 men man klarar sig fortfarande med en strömadapter på 1A så länge man inte drar mer ström från USB-portarna eller GPIO.

http://blog.pimoroni.com/raspberry-pi-3/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnkell:

Jag såg att man kunde stoppa i ett SD-kort. Rekommenderar ni att man stoppar in ett 128-Gb Samsung eller Sandisk-kort och installerar OS:et där? Eller är Pi-OS:et förinstallerat nånstans?

Du behöver inte ta i så att du kräks, 8 GB räcker och blir över. Själv kör jag min gamla RPi1 på ett 2GB-kort.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Du behöver inte ta i så att du kräks, 8 GB räcker och blir över. Själv kör jag min gamla RPi1 på ett 2GB-kort.

Det beror ju dock lite på tänkt användningsområde. Jag har en Pi 2 som kör Retropie, och i den har jag ett 32GB-kort som redan är halvfullt utan att jag ansträngt mig

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk