Wooting visar mekaniskt tangentbord med analog inmatning

Permalänk
Melding Plague

Wooting visar mekaniskt tangentbord med analog inmatning

Nederländska Wooting kombinerar mekaniska brytare med analog inmatning i tangentbordet One, någonting som ska ge mer precis och bättre kontroll i spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta är det enda jag saknat från "konsoltiden"! Att kunna få finare kontroll i karaktärer/fordon, inte bara full fart eller ingen fart som det varit.

Men, synd att numeriska tangentbordet fattas.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

intressant, men håller med ovanstående, numeriska tangentbordet saknas. usch.
dock tror jag aldrig att jag hade fixat det i bilspel utan jag hade istället försökt trycka tangenten genom bordet

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Inaktiv

Härligt. När konceptet visades tidigare blev jag sugen på ett. Dock vet jag inte om jag är intresserad av just detta företags produkt men övriga tillverkare lär ha något på gång snart nog.

Själv ser jag största fördelen i exempelvis third person titlar där konsolutgåvorna har överlägsen kontroll på karaktären. Var ett jävla jobb att placera Geralt i spelvärlden när Witcher 3 släpptes. Bilspel fortsätter jag nog att spela med ratt eller Xbox One kontroller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Får mig att tänka på när man spela flipperspel på Amiga och det kända hur hårt/löst man tryckte så man kunde få bra kontroll på när man träffa kulan.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

will buy!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Konceptet är väldigt häftigt..Dock vill jag ha typ MK-85 fast med dessa analoga knappar.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Holy shit, jag kommer köpa detta om det blir bra och inte typ 5k

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Klart intressant, precis som Topres motsvarighet, och TKL är guld värt! Men mer information om brytaren är dock förstås önskvärt.

Den fick gärna ha separata mediatangenter och avsaknad av utstickande "front" (som tvingar ut ett eventuellt handlovsstöd från tangentbordet i onödan), men det går ju att leva med.

Om det är MX-baserat så man kan använda alternativ knappsats så kan ett köp helt klart bli aktuellt.

Uppdatering:

Från deras FAQ: "The switch is CherryMX keycaps compatible, so most after-market keycaps will fit."

Gött!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Vill ha!
Förstå va skönt i t.ex. BF4 eller något så man kan få perfekt kontroll över flygplanen osv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Får mig att tänka på när man spela flipperspel på Amiga och det kända hur hårt/löst man tryckte så man kunde få bra kontroll på när man träffa kulan.

Inte var det väl analoga knappar på Amigan???

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Får mig att tänka på när man spela flipperspel på Amiga och det kända hur hårt/löst man tryckte så man kunde få bra kontroll på när man träffa kulan.

Skrivet av Nioreh83:

Inte var det väl analoga knappar på Amigan???

Amigan hade inte analoga knappar. Jag gissar på placebo?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Detta är det enda jag saknat från "konsoltiden"! Att kunna få finare kontroll i karaktärer/fordon, inte bara full fart eller ingen fart som det varit.

Men, synd att numeriska tangentbordet fattas.

Vad fan använder du numpad till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Amigan hade inte analoga knappar. Jag gissar på placebo?

En hel del spel känner av hur länge knappen är nedtryckt, många gamla klassiska NES-spel kunda man hoppa olika högt i genom att släppa knappen tidigt eller sent, antagligen en sådan funktion som uppfattats som hur hårt man trycker. Enkel dutt = svag, hårt långt tryck = ultra-power-mega-delux

EDIT: Det som slår mig är om det verkligen behövs ett helt tangentbord med analoga knappar eller om det räcker med WASD + några till? Fast det beror så klart på om skrivkänslan är annorlunda mot vanliga switchar och om de kostar mycket mer eller inte. Samma pris och känsla, kör på hela. Samma känsla men dyrare, analogt bara på de "viktiga". Annan känsla oavsett prisskillnad, använd samma för hela tangentbordet (utom möjligen F-knappar (och Windowsknappen..))

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Detta är det enda jag saknat från "konsoltiden"! Att kunna få finare kontroll i karaktärer/fordon, inte bara full fart eller ingen fart som det varit.

Men, synd att numeriska tangentbordet fattas.

Precis.
Och nu har till och med Sony slutat med det, gött att någon fortsätter med glorious analog buttons.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemongen:

Vad fan använder du numpad till?

Skönt å ha när man nyttja den till mycket siffror.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Detta kommer väl aldrig fungera i mer än en handful spel? Skulle gissa på att de var tvunga att lura spelet att de använde en handkontroll, även på andra knappar och det är i alla fall inte en uppoffring jag skulle villa göra.
Kul koncept ändå

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

hur bra kommer stödet i spel vara egentligen?
Känns som en väldigt bra idé, men det kommer nog vara en extremt liten mängd spel som har stöd?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd

Bra att numpaden är borta, helt onödig. Är typ som om att de skulle finnas touch på en telefon men samtidigt skulle de också finnas ett vanligt tangentbord utefall man föredrog att använda de.

Var på tiden att detta kom ut, blir nog garanterat köp, kan inte se anledning med att inte köra på de här. Tar nog lite innan man har vanan men att gå tillbaka till ett standard efter att ha använt de här måste ju kännas hur stelt som helst.

Förstå vilka grymma fördelar i spel som counterstrike där man har en knapp för att smyga. Nu går de att göra utan att behöva hålla in en knapp utan bara med känsla göra de med fingret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Bra att numpaden är borta, helt onödig. Är typ som om att de skulle finnas touch på en telefon men samtidigt skulle de också finnas ett vanligt tangentbord utefall man föredrog att använda de.

Var på tiden att detta kom ut, blir nog garanterat köp, kan inte se anledning med att inte köra på de här. Tar nog lite innan man har vanan men att gå tillbaka till ett standard efter att ha använt de här måste ju kännas hur stelt som helst.

Förstå vilka grymma fördelar i spel som counterstrike där man har en knapp för att smyga. Nu går de att göra utan att behöva hålla in en knapp utan bara med känsla göra de med fingret.

Mycket dålig liknelse.

För den som skriver mycket siffror är numpaden är helt underbar. Går betydligt snabbare att skriva med än att använda de vanliga siffrorna då de är bättre grupperade.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

@Granter: Det är nästan så att många av oss använder samma dator hemma för gaming som för att arbeta och skriva på. Konstigt...

OnT så ser detta riktigt fint ut. Analog inmatning är något jag saknat i många år på PC.

Permalänk
Medlem

Använder ju numpad rätt ofta. Minst en gång i månaden när man betalar räkningarna ju Men det blir en hel del andra tillfällen också.

Däremot skulle man kunna tänka sig att ha ett mindre tangentbord till gäst-speldatorn t.ex.

Så länge det klarar många knapptryckningar samtidigt bra! Vet inte hur många gånger jag svor över att spelen var kassa som inte registrerade mina knapptryck tills jag skaffade ett Sidewinder X4 och allt plötsligt fungerade som jag ville XD

Pinball Dreams m.fl. flipperspel på Amiga hade mycket riktigt någon funktion för att läsa av tiden man höll inne vissa knappar. Det var riktigt bra fysik i de spelen så det kändes att kulorna hade lite tyngd liksom

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade velat ha en numpad men annars såg det väldigt intressant ut.

Permalänk
Avstängd

Jag undrar hur tekniken bakom detta fungerar.
Alla spelar har ju inte stöd för analog input,så hur fungerar det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

En hel del spel känner av hur länge knappen är nedtryckt, många gamla klassiska NES-spel kunda man hoppa olika högt i genom att släppa knappen tidigt eller sent, antagligen en sådan funktion som uppfattats som hur hårt man trycker. Enkel dutt = svag, hårt långt tryck = ultra-power-mega-delux

Fullt troligt. Jag har inget minne av att jag märkte något sådant när jag körde flipper på Amigan dock (men jag var å andra sidan verkligen ingen stjärna på det).

Skrivet av Videoapan:

EDIT: Det som slår mig är om det verkligen behövs ett helt tangentbord med analoga knappar eller om det räcker med WASD + några till? Fast det beror så klart på om skrivkänslan är annorlunda mot vanliga switchar och om de kostar mycket mer eller inte. Samma pris och känsla, kör på hela. Samma känsla men dyrare, analogt bara på de "viktiga". Annan känsla oavsett prisskillnad, använd samma för hela tangentbordet (utom möjligen F-knappar (och Windowsknappen..))

Minns jag rätt när jag snabbläste så är det 16 knappar som är analoga på det här tangentbordet (QWER ASDF Ctrl Alt Space piltangenterna och någon tangent till, var det shift?). Ingen aning om känslan på de olika switcharna förstås, men får väl hoppas att det är samma.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Men, synd att numeriska tangentbordet fattas.

Skrivet av Toivo83:

Skönt å ha när man nyttja den till mycket siffror.

Skrivet av Fade:

För den som skriver mycket siffror är numpaden är helt underbar. Går betydligt snabbare att skriva med än att använda de vanliga siffrorna då de är bättre grupperade.

Skrivet av blackeagle:

Använder ju numpad rätt ofta. Minst en gång i månaden när man betalar räkningarna ju Men det blir en hel del andra tillfällen också.

Skrivet av Andreaz1:

Jag hade velat ha en numpad men annars såg det väldigt intressant ut.

En separat usb-ansluten numpad löser det problemet (och dessutom bättre om man är vänsterhänt och därför kan placera den till vänster om huvudtangentbordet, och i vilket fall som helst bättre eftersom man kan flytta undan den när den inte behövs).

Jag trodde jag skulle sakna numpad när jag gick över till 100% TKL och köpte därför en separat numpad, men jag har aldrig någonsin behövt den. Men så knappar jag aldrig in OCR-nummer på räkningar nuförtiden heller, utan använder mobil bank-app med kamerabaserad OCR-tolk.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

En separat usb-ansluten numpad löser det problemet (och dessutom bättre om man är vänsterhänt och därför kan placera den till vänster om huvudtangentbordet, och i vilket fall som helst bättre eftersom man kan flytta undan den när den inte behövs).

Jag trodde jag skulle sakna numpad när jag gick över till 100% TKL och köpte därför en separat numpad, men jag har aldrig någonsin behövt den. Men så knappar jag aldrig in OCR-nummer på räkningar nuförtiden heller, utan använder mobil bank-app med kamerabaserad OCR-tolk.

eller så gillar man tbord som har numpad

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Inaktiv

Spela på ett tangentbord? Det känns så 80-tal. Nej tacka vet jag handkontroller.

Nå det är bra att folk experimenterar, inmatningshårdvarornatill datorerna är gamla och det finns mycket som kan förbättras, lite som 3D Touch teknik, där jag skulle kunna tänka mig liknande på tangentbordet. Alltså beroende på hur hårt man trycket på en knapp så blir resultatet olika.

Permalänk
Medlem

woot woot?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox