Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Funderingar angående köp av Systemkamera + objektiv för fotografering av vilda djur/natur

Permalänk
Medlem

Funderingar angående köp av Systemkamera + objektiv för fotografering av vilda djur/natur

Jag har sedan i somras haft ett växande intresse av att införskaffa en rejäl systemkamera.
Jag har dock noll erfarenhet av att använda en sådan.

Det jag planerar att fotografera mest är vilda djur, först och främst fåglar.
Landskapsbilder kommer som nummer två.
Jag är inte så intresserad av video än, men det kanske är något jag kommer använda en del.

APS-C känns som det mest logiska att sikta in sig på, med tanke på det jag nämnt ovan.
Jag har kollat mest på Canon, i princip bara för att min bror hade en kamera av det märket tidigare (50D).
Den första kamera jag tittade på var 70D, men har senare varit mest intresserad av 7D MKII.
Jag vet att först och främst den sistnämnda inte på något sätt är en nybörjarkamera (kanske klassas inte 70D som det heller), men samtidigt verkar den så perfekt för det jag vill använda en kamera till, plus att den är så tålig.
Borde jag börja med något mycket billigare? Funktionerna i en avancerad kamera lär ju vara mer än överflödiga innan jag kommit i gång på riktigt, men samtidigt har jag mycket att växa i.

När det gäller objektiv har jag tänkt börja med två stycken.
Jag har kollat på Sigma/Tamron 150-600mm, då de ser ut att vara det bästa för viltfotografering, såvida man inte har helt obegränsad budget.
Jag har sett att ett 70-200 är det första tele-zoom som rekommenderas till nybörjare, men det är väl långt ifrån tillräckligt för det jag vill fotografera?
Som general purpose-objektiv tittade jag först på Canons 17-55mm (fungerar eventuellt dåligt med MKII), men då vet jag inte om jag kommer sakna att inte ha något mellan 55 och 150mm. Jag har svårt att tro det, men ändå är det något jag tänker på lite då och då.
Sigma 18-35 verkar vara ett grymt objektiv, men då ökar gapet ännu mer. Canon 24-105mm är onekligen populärt, men börjar vara lite gammalt, och då kanske jag i stället kommer sakna att inte kunna gå lägre än 24mm.

Budgetmässigt är planen att inte gå alltför långt över 30 000.

Borde jag prova att hyra en kamera först, även om jag känner mig säker på att jag vill ha en?

Naturligtvis är det ju mina pengar det handlar om i slutändan, men jag hör gärna vad ni har för åsikter angående detta.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem

Ang. kamerahuset så är ju 7D (MkII) ett väldigt kapabelt hus. Det som ffa kommer tillanvändning för det du tänker fota är ju såklart att den har bra och snabbt autofokus. Åtminstone är det ju en stor fördel om du tänkt fota flygande fåglar och så.
Där spelar ju dock även objektivet en stor roll. Om motorn i objektivet är långsam så hjälper det ju inte om kameran är snabb.

Om du har råd att köpa de objektiv du tänker att du vill ha ändå så ser jag ingen anledning att spara på krutet på kamerahuset. Visst är det ingen nybörjarkamera, men den kan ställas i autoläge och fungera som vilken point'n'shoot som helst. Sedan finns det ju trillioner inställningar, typ, för att skräddarsy kameran att fungera precis som man vill.
Annars är det ju bättre att lägga mindre pengar på huset så att man kan köpa bättre objektiv, om det är så att man får gräva djupt i plånboken.

Vad gäller objektiv är väl nämnda Tamron/Sigma 150-600 vettiga budgetalternativ vad jag sett (inte använt dem själv) och ett 70-200 är definitivt lite väl kort för fåglar, om man inte tänker fota småfåglar vid fågelbordet, typ.
Canons 400/5.6L är åxå väldigt populärt för fågelfoto, men det är ju lite dyrare än alternativen från tamron/sigma.

Vill du minska glappet mellan normalzoomen och teleobjektivet lite kan du kolla på Canon EF-S 15-85/3.5-5.6. Annars tycker jag att du ska kolla på Sigma 17-50/2.8 OS HSM som jag anser är mer eller mindre likvärdig med Canon 17-55/2.8 men för betydligt mindre pengar.
Om du kommer att sakna brännvidderna där emellan är ju svårt att säga. Generellt gör ett glapp inte lika mycket i tele-området som när det handlar om vidvinkel, där varje mm kan göra enorm skillnad. Skillnaden mellan 55 och 150 gör ju dock motivet 3ggr större/mindre i bilden, så det är ju lite skillnad.
Skulle det vara ett problem så finns ju tex EF-S 55-250 för inte så mycket pengar, eller så kanske du vill ha ett makro på runt 100mm....

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Tack så mycket för svaret!
När du skriver "Canons 400/5,6L" syftar du på Prime-objektivet och inte 100-400 va?
Jag vet att ett fast objektiv ger bättre bilder, men att inte ha någon zoom känns också som en relativt stor begränsning, såvida man inte har flera olika i varierande områden, och har tid att byta mellan dem.

Hur viktigt är det med bildstabilisator vid fågelfotografering?
Om jag tittar på rätt objektiv så har inte 400/5,6L någon sådan.
Man vill väl för det mesta ha en kort slutartid, åtminstone när de flyger, men å andra sidan blir väl handskakningar också mycket tydligare vid en sådan förstoring (jag planerar naturligtvis att skaffa ett stativ också).

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av v1lle:

Hur viktigt är det med bildstabilisator vid fågelfotografering?
Om jag tittar på rätt objektiv så har inte 400/5,6L någon sådan.
Man vill väl för det mesta ha en kort slutartid, åtminstone när de flyger, men å andra sidan blir väl handskakningar också mycket tydligare vid en sådan förstoring (jag planerar naturligtvis att skaffa ett stativ också).

Tumregeln vid handhållet utan bildstabilisering brukar sägas vara 1/brännvidd på fullformat, så 1/(brännvidd*1.6) på Canon APS-C. För 400mm blir bör man alltså använda en slutartid på högst 1/640s för att undvika skakoskärpa. Jag brukar dock köra med lite mer, eftersom moderna kameror är känsligare p.g.a. högre bildkvalité i övrigt, så säg 1/800s för att de flesta bilder ska bli skarpa. Sen beror det så klart på hur stadig på handen du är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Tumregeln vid handhållet utan bildstabilisering brukar sägas vara 1/brännvidd på fullformat, så 1/(brännvidd*1.6) på Canon APS-C. För 400mm blir bör man alltså använda en slutartid på högst 1/640s för att undvika skakoskärpa. Jag brukar dock köra med lite mer, eftersom moderna kameror är känsligare p.g.a. högre bildkvalité i övrigt, så säg 1/800s för att de flesta bilder ska bli skarpa. Sen beror det så klart på hur stadig på handen du är.

Okej, tack!
Jag tror jag läste någonstans att man inte heller vill ha bildstabilisering på vid alla tillfällen, så jag ska nog försöka läsa på lite mer om det.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av v1lle:

Jag tror jag läste någonstans att man inte heller vill ha bildstabilisering på vid alla tillfällen, så jag ska nog försöka läsa på lite mer om det.

Det kan bli problem om man har bildstabilisering på samtidigt som man använder ett stativ, d.v.s. bildstabiliseringen kan bli förvirrad om kameran är för still. Det vanligaste är nog ändå att det inte spelar någon större roll om stabiliseringen är av eller på vid stativanvändning, men det är något man får testa själv eftersom det beror på utrustningen man har. Vill man vara på den säkra sidan är det bara att slå av stabiliseringen om man är säker på att den inte behövs.

Permalänk
Medlem

Aldrig stabilisering och stativ. Blir inge bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Aldrig stabilisering och stativ. Blir inge bra.

Fick lära mig det när jag skulle fota norrsken första gången. Alla ljuskäglor blev stora cirkulära virvlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av v1lle:

Tack så mycket för svaret!
När du skriver "Canons 400/5,6L" syftar du på Prime-objektivet och inte 100-400 va?
Jag vet att ett fast objektiv ger bättre bilder, men att inte ha någon zoom känns också som en relativt stor begränsning, såvida man inte har flera olika i varierande områden, och har tid att byta mellan dem.

Hur viktigt är det med bildstabilisator vid fågelfotografering?
Om jag tittar på rätt objektiv så har inte 400/5,6L någon sådan.
Man vill väl för det mesta ha en kort slutartid, åtminstone när de flyger, men å andra sidan blir väl handskakningar också mycket tydligare vid en sådan förstoring (jag planerar naturligtvis att skaffa ett stativ också).

Jo, jag syftar på det fasta objektivet. Fasta objektiv har definitivt en del nackdelar. Jag bara puttade in det i ekvationen för att jag vet att det är många som gillar det för fågelfoto, eftersom det, i förhållande till priset är skarpt och hyfsat "ljusstarkt".
Precis som jag nämnde tidigare så blir ju inte skillnaden per mm lika stor i teleområdet och även om det är 200mm skillnad mellan 400 och 600mm så blir inte motivet mer än 1.5ggr större i bilden, så behovet av zoom blir ju inte lika stort i det området heller.
Skillnaden mellan 150 och 600mm är ju däremot ganska stor.
Märk väl att jag personligen inte är jättemycket för fasta objektiv och propagerar inte för fasta objektiv framför zoomar (även om de har vissa fördelar), utan jag försöker bara ge en tänkbar förklaring till varför många använder tex Canons 400/5.6L och tycker att det funkar bra.

Man vill ju i regel ha korta tider om det handlar om fåglar i rörelse, så utifrån perspektivet med skakningsoskärpa är det väl kanske inte inte superviktigt, men på dessa lite längre brännvidder blir det lättare att följa motivet om sökarbilden är stabiliserad och det blir även lättare för autofokusen eftersom även den får en stabiliserad bild, så det är ju absolut en fördel.

Skrivet av Nisse-Tuta:

Aldrig stabilisering och stativ. Blir inge bra.

Jag tycker nog att detta är lite väl generaliserande.

Det beror ju lite vilka omständigheter som råder och vilka slutartider det handlar och, för den delen, hur stabilt stativ man har.
Jag har använt stabilisering på stativ när jag varit ute i hård vind och fotat med tele och det inte hjälpt hur mycket jag än tyngt ner stativet utan kameran vibrerar/rör sig ändå en del i vinden. Det har då även handlat om relativt korta tider. Då har resultatet blivit bättre med stabilisering än utan.
Handlar det om långa slutartider under stillsammare förhållanden kommer resultatet definitivt att bli kass.

Permalänk
Medlem

Jag lutar nog mot Canon 400/5.6L nu. Den lägre vikten, bättre bild, samt eventuellt snabbare autofokus är klart tilltalande.
Nog för att jag läst att objektiv står sig bra mot tiden, men i ett samhälle som detta, där det mesta blir "gammalt" efter något enstaka år, har min hjärna ändå svårt att greppa hur ett 23 år gammalt sådant kan vara aktuellt i dag.

Om jag sedan kombinerar det med de föreslagna Sigma 17-50/2.8 och Canon 55-250, kommer jag ju landa inom den prisklassen som jag fokuserar på.

Jag planerar dock inte att göra något inköp förrän våren gjort sin entré.
Jag är alltid lite fånigt rädd om nya prylar, så jag vill inte behöva oroa mig för kondens, även om jag läst hur man bäst undviker den.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem

Eftersom du skriver att din bror har HAFT en Canon, så kanske du kan kika lite på Nikon också. Bortsett från kommande D500 så kan D7200 vara ett bra alternativ, det skiljer för närvarande ca 4000kr i pris på husen i Nikons fördel.
Då kan man också ha med deras nya 200-500mm zoom som säkert är skarpare än Tamron/Sigma, speciellt i ändlägena, och du får fast bländare genom hela omfånget och slipper fundera på det när du är ute och fotar.

Visa signatur

D600 | D7200
8mm Fisheye | 10-24mm | 24-70mm | 35mm | 70-200mm | 150-600mm |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atenza:

Jag läste förut att D500 skulle vara en 7D MKII-"killer", men när jag såg priset var det inte så kul.
D7200 verkar intressant.

Har Nikon någon Prime på 400mm som inte är alltför dyr eller borde man köra 300 mm + extender?
Jag har inte lyckats hitta någon i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av v1lle:

Jag läste förut att D500 skulle vara en 7D MKII-"killer", men när jag såg priset var det inte så kul.
D7200 verkar intressant.

Har Nikon någon Prime på 400mm som inte är alltför dyr eller borde man köra 300 mm + extender?
Jag har inte lyckats hitta någon i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

D7200 är en mkt kompetent kamera som du kommer klara dej i många år med.

Nikon tror jag inte har nåt som direkt motsvarar Canons populära 400, de verkar bara ha fasta telen med större bländare (och högre pris). De närmaste är den äldre 300 f/4. Personligen skulle jag i så fall ta den nya 200-500 som jag sa tidigare.

Visa signatur

D600 | D7200
8mm Fisheye | 10-24mm | 24-70mm | 35mm | 70-200mm | 150-600mm |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atenza:

Ja, den verkar bra. Den ser ut att vara ungefär likvärdig med Sigma 150-600.
For allround-zoom är 16-85 eller 17-55 det jag borde satsa på antar jag. Naturligtvis är prisskillnaden stor mellan de två.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av v1lle:

For allround-zoom är 16-85 eller 17-55 det jag borde satsa på antar jag. Naturligtvis är prisskillnaden stor mellan de två.

Glöm för all del inte bort Sigma 17-50 som jag nämnde tidigare. Jag har själv Nikon 17-55 och det är ett finfint objektiv, men sett till bildkvaliteten är det inte så mycket bättre än Sigman. Det är väldigt små skillnader, IMO.
Nikon 17-55 är däremot byggt för att klara "tredje världskriget" men Sigma 17-50 han ändå helt okej byggkvalitet. Sigman har dessutom stabilisering, vilket inte Nikon 17-55 har. Sigman är även lite lättare och diskretare, medan Nikonen är lite mer som att det kommer en stridsvagn med en jättekanon.
Anledningen att jag har ett Nikon 17-55 och inte ett Sigma 17-50 är att den versionen av Sigman inte fanns när jag köpte och att jag fick Nikonen till kompispris begagnat.

16-85:an är även det ett trevligt objektiv. Man byter ju då bort ljusstyrka och lite bildkvalitet och får ett större zoomomfång istället, jämfört med ovanstående två.
Vilket som är viktigt beror ju lite på vad man tänker fota. Det ljusstarkare objektiven är, IMO, lite mer användbara på det stora hela, men för tex landskap där ljusstyrkan oftast inte är superviktig så kan ju den extra vidvinkeln vara trevlig (fast fotar man mycket landskap skaffar man nog en dedikerad vidvinkel så småningom).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Missade att Nikons 17-55 inte har bildstabilisering.
Anledningen till att jag exkluderade Sigma 17-50 var att jag läste att den hade kompabilitetsproblem med D7100, vilket gjorde att jag antog att detsamma gäller D7200. Det kanske var lite förhastat dock.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av v1lle:

Missade att Nikons 17-55 inte har bildstabilisering.
Anledningen till att jag exkluderade Sigma 17-50 var att jag läste att den hade kompabilitetsproblem med D7100, vilket gjorde att jag antog att detsamma gäller D7200. Det kanske var lite förhastat dock.

Vad är det för typer av kompatibilitetsproblem?
Jag har själv inte hört/läst om några sådana, men så har jag inte någon D7100 eller funderat på att köpa heller.

Det är ju så att tredjepartstillverkare inte har tillgång till specifikationerna på de protokoll som används mellan kamera och objektiv utan de måste göra reverse engineering och då blir det ibland så att det kan bli problem. I regel så går detta att åtgärda via en mjukvaruuppdatering av objektivet om det inte är rätt gamla grejer och ofta (men inte alltid) sker det kostnadsfritt.
Jag tycker dock att Sigma borde hunnit åtgärda efentuella problem vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det handlar om poster som är bortåt ett år gamla och det verkar som om det inte drabbade alla.
Första personen jag såg nämna det skrev att Sigma sagt att de inte kunde göra något, men det är nog fixat nu, då jag inte hittat någon nyare post angående problemet.

"I bought the sigma 17-50 together with D7200 and it works the same as on D7100 - so the bug with image review when shooting via Live view is still there (camera freezes, have to remove battery to restart"

"I'm having a problem with both of my Sigma lenses: in live view (only) they cannot autofocus. When trying to hunt for focus, they only ever move the focus closer - never further away. This means, of course, that focussing doesn't work."

"... the vital OS is not working. The flash is flashed only on the first shot after the Camera is on. I cannot take the 2nd or the 3rd shot. The shutter is not released even the release button is pressed."

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM