Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Lighthouse-stationer har betydligt bättre FOV än Oculus kamera. 120 grader horisontellt och vertikalt. Oculus kamera har mindre horisontellt och framförallt mycket mindre vertikalt. Du får problem med att stå upp framför kameran och sedan böja dig ner vid golvet.

Jag tror också att de flesta som köper Rift även köper Touch, men det lär inte bli billigare än Vive, räkna med 2 500 - 3 000 kr med frakt och moms.

Skillnaden för närvarande är att Oculus har en del "exclusives", något som Valve inte gör.

/hulle.

Vad grundar du de priserna för touch på? Känns ju smått otroligt dyrt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaZZoA:

Alla ni som dissar room scale för att man inte har plats. Hallå, ni kan använda Vive precis som rift, sittandes.

Sant. Men IMHO är Rift något bättre vid sittande och Vive något bättre vid stående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Vad grundar du de priserna för touch på? Känns ju smått otroligt dyrt.

Högupplösta, snabba IR-kameror med vidvinkel är dyra. Det verkar som att IR-kameran är en av de dyraste komponenterna som Oculus hanterar.

Eftersom det ingår en till kamera plus de två kontrollerna tror jag inte att man ska hoppas på slutpris under 199 USD, vilket blir ca 1 700 kr, plus moms så har du 2 125 kr + Oculus dyra frakt = minst 2 500 kr.

Det är inte orimligt heller med ett pris på 249 USD vilket ger 2 700 kr + frakt.

Alltså det är givetvis toppen om de blir billigare, jag tror bara inte man ska hoppas på det. Särskilt som Palmer svarade på frågan om Oculus kommer att subventionera Touch med "Nej, eventuella subventioner ligger i priset på headsettet".

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellander90:

jaha dåså tackar ^^

men fick en riktigt chock nu när man såg priset på vive shit tur man bokade riften istället

Det kan man inte riktigt jämföra. När oculus Touch kontroller kommer blir priset troligen sanna totalt. Mitt val av VR resonerades såhär: Tänkte vilket headset kommer jag känna mest att gräset är grönare på andra sidan när jag köpt ett och ser alla lira det andra . . . Headseten verkar relativt lika, båda verkar få bra spel i kvalitet och kvantitet från launch (något fler på oculus).Vissa har sagt att skärmen/screen door är något bättre på Oculus och det är ju viktigt. Har hört några som säger att FOV är bättre på vive. Tycker detta är en rätt stor och underskattad punkt faktiskt, då sweet spotten är såpass olika för folk, vi har ju faktiskt olika ansiktsformer liksom. Slutligen då, roomscale / stående upplevelser med motion kontroll, enligt många det bästa med hela VR upplevelsen och tar allt till en ny nivå. Vive hade roomscale redo, och obestämd tit för rifts touch.

Därefter blev valet ganska lätt såvida inte priset hade varit överdrivet högt. Tror garanterat rift+touch blir lika dyrt med två separata fraktkostnader och touch är inte en billig teknik. Utöver det som bonus är det mycket som tyder på att vives roomscale kommer va bättre, större area och mindre kabeltrassel t.ex. Möjligen bättre spårning . Dessutom säkrare med kameran och varningssystemet för när du är nära väggar. Men jo man måste ju ha plats till det också , vilket jag har . Men jag hade faktiskt kunnat tänka mig Vive om jag endast hade plats att ta in den i vardagsrummet när jag ville spela större spel eller på fester och liknande.
Allt som allt är VR bäst och vi får heja på varandra och tekniken istället för att konsol kriga , för mycket åtminstone.

Permalänk
Medlem

När FZ testade kom de subjektivt fram till att Riften hade mindre screen door-effect än Vive. Det räcker för mig.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Jag är så otroligt otålig och sugen på VR så därför beställde jag en Rift. Orkar man hålla ut lite till är det naturligtvis bättre att vänta på recensioner.

Specifikationerna på de båda headseten är extremt lika, men det kan ju fortfarande skilja sig hur det fungerar i verkligheten. Båda kommer ha "Room Scale VR" men om Lighthouse fungerar bättre än Oculus variant är svårt att säga innan någon kunnat testa båda i lugn och ro, i samma spel/demo etc. Oculus Touch kommer inte med vid lansering, men det finns ju fortfarande en chans (risk?) att dom kommer före Vive.

Slutligen är ju frågan hur bra "Room Scale VR" kommer att fungera i hemmet. Har man plats? Hur gör man med sladdar?

För egen del är jag inte jätteledsen för att Touch inte släpps vid launch.

Tycker vr är fantastiskt och får efter alla haksläpp man sett från roomscale testning känsla att detta är på en egen nivå. Och Vive kommer i April med allt redo , så om du är otroligt otålig var nog inte det ett dumt val heller . Touch kommer inte på länge. Eller åtminstine obestämt tid andra halvåret. De hävdar ju att de ville vänta med dem , men har ju hört från Carmack att det stressas som fan för att få dem att funka bra nog tills lanseringen.

Room scale har du ju antingen plats till eller inte . Bara att mäta . De största kraven jag sett i ett spel än så länge är 2.5m x1.5m .

Oculus har ju inte egentligen kunna visa fungerande "roomscale" i samma benämning om man ska lyssana på några utvecklare. Hur som helst så om du har mindre utrymme är det väl ännu viktigare att ha den säkrare lösningen med väggvarningarna och kamera samt mindre sladdar att trassla in dig i . Så om man som mig chansar på att room scale blir i en egen liga av upplevelse känns valet rätt lätt, om inte man har andra specifika spelkriterier eller nått sånt. Det kommer ju mycket bra att spela sittande också .

Permalänk
Medlem

@superapan: Mjo. Väldigt lite mindre skulle jag tro dock. Märks ju endast hos de som testat dem precis sida vid sida i princip. Var det inte gmala vive kittet de testade ?

Permalänk
Medlem

@duked:

Var god och förklara varför du känner så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Ja, och att reducera SDE, samt att Touch verkar bättre än HTC's motsvarighet.
Rift verkar vara något bättre om man sitter mer än står, och tvärtom, Vive något bättre om man har ett helt rum (och inte är rädd att snubbla på sladden) och vill spela mest på det sättet.

Skickades från m.sweclockers.com

Att Touch är bättre är väl att ta i . Det är ju subjektivt hur de känns för det första vilket man borde testa . Men room scalen runt det hela är ju i Vives favör.

SDE kan vara lite bättre i Oculus medan FOV lite bättre i Vive. Så vad som är bäst får du ju bedöma, har personligen stört mig mer på FoV i mina VR upplevelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heymelon:

Att Touch är bättre är väl att ta i . Det är ju subjektivt hur de känns för det första vilket man borde testa . Men room scalen runt det hela är ju i Vives favör.

SDE kan vara lite bättre i Oculus medan FOV lite bättre i Vive. Så vad som är bäst får du ju bedöma, har personligen stört mig mer på FoV i mina VR upplevelser.

Vilka trippel A lir har lanserats med rift/vive stöd? Jag ser mest kickstarters och lågbudget indie lir?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd

@oqvist: Project CARS, gamla men för VR perfekta Half Life 2 serien sedan kommer jag inte på mer än massa spel med fulhack för VR som jag inte tyckte fungerade något vidare att köra VR på. Jo Team Fortress men spela online med VR var enormt svårt.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

@oqvist: Project CARS, gamla men för VR perfekta Half Life 2 serien sedan kommer jag inte på mer än massa spel med fulhack för VR som jag inte tyckte fungerade något vidare att köra VR på. Jo Team Fortress men spela online med VR var enormt svårt.

På Racingsim sidan verkar de få bra stöd men få kan räknas som trippel A titlar. P Cars börjar väl närma sig kanske

Vive får vi väl hoppas sätter press på Valve att utveckla Half Life 3. Jag har 0,0 intresse av att lira half life 2 igen.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Vilka trippel A lir har lanserats med rift/vive stöd? Jag ser mest kickstarters och lågbudget indie lir?

Låter nästan som en fördel med mer Indie. Det som behövs nu är ny design och nytt tänkande. Vet inte om genomsnittliga trippel A företaget skulle göra bättre spel till VR just nu , större och snyggare så klart. Sedan ser många spel indie ut också för grafiken måste ju va sänkt. Men i början av VR blir det ju mer Indie. Men det vill säga kompakt kvalitet och upplevelse över 60 timmars spel med story. Istället för ett trippel A för fullt pris, kan du köpa 3-4 spel som ger dig troligen mer för samma . Det kommer ju vissa spel gjorda av Trippel a företag men även de är ju smp spel fokuserade på just koncentrerad upplevelse eller ett koncept istället för flashigt och utdraget . Uppfriskande kan man tycka efter alla trötta open worlds och serie spel med hundratals utfyllnads quest, men aja det är min mening.

Några trippla A "liknande" spel då åtminstone:

Adrift - https://www.youtube.com/watch?v=wTzmyJgQX8c
The Climb - https://www.youtube.com/watch?v=7EtQh2keQbY
Assembly https://www.youtube.com/watch?v=hhuY1hkBL0w
Eagle flight. http://blog.ubi.com/eagle-flight-announced-as-full-vr-game-fo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

På Racingsim sidan verkar de få bra stöd men få kan räknas som trippel A titlar. P Cars börjar väl närma sig kanske

Vive får vi väl hoppas sätter press på Valve att utveckla Half Life 3. Jag har 0,0 intresse av att lira half life 2 igen.

Nog får Elite Dangerous räknas som AAA?

/Hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Häftigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaZZoA:

@duked:

Var god och förklara varför du känner så.

Rift har mindre SDE och sitter bättre på huvudet (vid rörelser). SDE är något som jag störde mig väldigt på när jag testade DK2, så ju mindre SDE desto bättre för mig.

---

Många gånger när folk jämfört Vive och Rift, och kommit fram till att den förra var häftigare, jämför man äpplen och päron eftersom Rift inte haft några handkontroller. Därför är det roligt att se vilken som är bäst när det omvända gäller - en Rift med handkontroller och en Vive utan:
https://www.youtube.com/watch?v=Snudv1dG9Gw

Föga förvånande är då Rift den bättre.

---

Rift har bättre skärm än Vive (mindre flare):
http://uploadvr.com/htc-vive-pre-hands-on/

---

Rift kan köra room-scale, men kan eventuellt kräva fler än två kameror (i nedanstående länk räcker det dock med två). Dessa måste kopplas till datorn (USB), men kräver i gengäld ingen ström från vägguttag. Rifts handkontroller kan vara svåra att tracka nära golvet.
http://www.roadtovr.com/oculus-rift-room-scale-tracking-volum...

---

Chaperone-liknande system för Oculus Rift är lätt att implementera i mjukvara (krävs bara en initial kalibrering där användaren pekar ut väggar/restriktioner med de trackade handkontrollerna) och finns redan till alla SteamVR-spel som spelas på Rift:
https://www.reddit.com/r/oculus/comments/40tfrs/roomscale_wit...

---

HTC Vives utökade Chaperonesystem med kamera framtill är ej 1:1; man kan ej veta exakt var exempelvis tangentbordet är, man kan ej se detaljerat som exempelvis vad som står på sin monitorskärm:
https://youtu.be/oJ_n_z6wg0A?t=5451

Att svara i telefon när man spelar, eller att kunna dricka utan att ta av sig headsettet, är inte något jag värdesätter mycket.

Nämnda Chaperone-system med kamera, där inte bara ett rutnät utan även den riktiga världen läggs över, kan också verka negativt för inlevelsen, och det reagerar inte på husdjur:
https://youtu.be/oJ_n_z6wg0A?t=5564

---

Rift har mindre problem med kabel/sladd vid "standing experiences" eftersom Rift-spelen är designade för att man ska röra sig inom en mindre yta (två yogamattor):
https://youtu.be/BPtsRCPNHmg?t=501

---

HTC Vive kräver minst 2x2 meter yta för att fungera väl, helst mer:
http://www.gamereactor.se/nyheter/319683/HTC+Vive+kraver+mins...

---

OR Touch bättre än Vives handkontroller (inte systemets tracking, utan själva kontrollen i sig):
https://youtu.be/BPtsRCPNHmg?t=570
https://youtu.be/Otz5rAUOaqk?t=247
https://youtu.be/asduqdRizqs?t=2307

---

Vive kan använda Chaperone på alla (?) spel, Rift bara på vissa.

---

Och sist; jag är riktigt sugen på att testa Chronos, Eve: Valkyrie, Lucky's Tale, Edge of Nowhere, Dead & Buried, Herobound: Spirit Champion, VR Sports Challenge, Rock Band VR och Dragon Front, vilka jag tror är exklusiva till Rift.
Också sugen på HL2, men den kanske fungerar på Vive? (är dock orolig får åksjuka då HL2 inte var designat för VR)

---

Kanske låter det som jag är en Vive-hater. Inte alls, jag är full av beundran för den!

---

Off-topic:

Snackas ibland i forum om Half-Life VR. Mitt dröm HL VR skulle vara designat för att spelas i ett stort rum (minst 4x4 meter) och headsettet vara trådlöst, dock skulle *jag* inte kunna spela det pga. utrymmesbrist (kanske passar bra som en The Void eller StarCade-upplevelse?). I andra hand önskar jag att det var designat för en yta på ett par kvadratmeter och då kontrolleras som Budget Cuts, eller designat som en sittande upplevelse (med mjukvarutekniker implementerade för att minska åksjuka).

Permalänk
Medlem

SteamVR-spel kommer funka på Rift också, anledningen att vissa spel är Riftexklusiva är för att Oculus har finansierat spelens utveckling med hjälp av pengarna de fick av Facebook. Att de har finansierat utvecklingen av mjukvara är bra, för det innebär att man överkommer hindret med utvecklare som inte har råd/intresse av att utveckla avancerade spel för en väldigt liten användarbas. Utan vettig mjukvara så kan man bara stå och jonglera grönsaker i ett kök med en pryl för nästan 10 kkr, vilket kanske är kul i en timme men som knappast lockar så många köpare som behövs för att tekniken ska ta fart.

Att det är exklusivt är kanske rimligt då de har betalat för det. Jag ser det mest som ett sätt att sätta igång ett intresse och ha-begär för VR som kanske är svårt eller tar lång tid att uppnå annars.

Vad gäller Vive så tror jag att HTC har för mycket Gen 2-prylar instoppade i ett Gen 1-headset. Kablarna måste väck först.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Halldin:

SteamVR-spel kommer funka på Rift också, anledningen att vissa spel är Riftexklusiva är för att Oculus har finansierat spelens utveckling med hjälp av pengarna de fick av Facebook. Att de har finansierat utvecklingen av mjukvara är bra, för det innebär att man överkommer hindret med utvecklare som inte har råd/intresse av att utveckla avancerade spel för en väldigt liten användarbas. Utan vettig mjukvara så kan man bara stå och jonglera grönsaker i ett kök med en pryl för nästan 10 kkr, vilket kanske är kul i en timme men som knappast lockar så många köpare som behövs för att tekniken ska ta fart.

Att det är exklusivt är kanske rimligt då de har betalat för det. Jag ser det mest som ett sätt att sätta igång ett intresse och ha-begär för VR som kanske är svårt eller tar lång tid att uppnå annars.

Vad gäller Vive så tror jag att HTC har för mycket Gen 2-prylar instoppade i ett Gen 1-headset. Kablarna måste väck först.

http://uploadvr.com/wp-content/uploads/2016/01/the-back-of-your-head-is-ridiculous.jpg

När jag kollar på bilden har det ena headsetet en massa sladdar. Vilken av OR och HTCV har minst. Jag har haft DK1 och tyckte det var lite för mycket sladdar på golvet för min smak men är det fler kopplade till själva headsetet skulle jag bli tokig.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

Tror att Riften är bättre när man sitter stilla i en stol (precis som när du använder en vanlig skärm). Tror detta kommer funka bäst.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Avstängd

Ingen som vet vilken version där man får bära omkring på flest sladdar?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Ingen som vet vilken version där man får bära omkring på flest sladdar?

Så vitt vi vet har Riften en sladd från HMDn till datorn där den delar sig i USB och HDMI.

Vive Pre har tre sladdar som i praktiken sitter ihop till en enda.

Det ser ut såhär:

https://cdn0.vox-cdn.com/thumbor/2ts6NWeokNmfopbuG0i7e15YL-Q=...

Sladden till Vive Pre är en meter längre dock, plus att den kopplas till en breakoutbox som dels ger ytterligare en meter sladd och dels skyddar ditt grafikkort om du skulle råka rycka hårt i sladden.

Om det enda du bryr dig om är så lite sladd som möjligt är kanske Rift din grej.

Dock är det ju inte säkert att den slutliga Vive har samma sladd som Pre... jag tror inte vi har fått se hur sladden ser ut.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd

@Hulle: Sitter de ihop är det inte så farligt fast jag och alla vore otroligt tacksamma om allt var trådlöst med en box på ryggen innehållande trådlös HDMI. Men det skulle höja priset med några tusenlappar och det är inte endast en bildsignal som är kopllad till datorn.

Breakoutbox hade DevKit 1 hos Oculus, men du menar att den nu är borttagen?

En sak som är en fördel till Vive är att det bara krävs en USB in i datorn. Vad jag förstått tar Oculus upp tre,fyra stycken.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

@Hulle: Sitter de ihop är det inte så farligt fast jag och alla vore otroligt tacksamma om allt var trådlöst med en box på ryggen innehållande trådlös HDMI. Men det skulle höja priset med några tusenlappar och det är inte endast en bildsignal som är kopllad till datorn.

https://cdn0.vox-cdn.com/thumbor/2ts6NWeokNmfopbuG0i7e15YL-Q=/cdn0.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/6121553/Screen_Shot_2016-02-29_at_11.35.10_AM.0.png

Breakoutbox hade DevKit 1 hos Oculus, men du menar att den nu är borttagen?

En sak som är en fördel till Vive är att det bara krävs en USB in i datorn. Vad jag förstått tar Oculus upp tre,fyra stycken.

Två stycken: headset och kamera. Du kan möjligen få det till tre om du vill räkna in XBOX-kontrollen eller dyl. men det tycker jag inte man kan (kör man t ex flygsim med joystick, roderpedaler, trimhjul och spakar blir det många fler än så).

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

@Hulle: Sitter de ihop är det inte så farligt fast jag och alla vore otroligt tacksamma om allt var trådlöst med en box på ryggen innehållande trådlös HDMI. Men det skulle höja priset med några tusenlappar och det är inte endast en bildsignal som är kopllad till datorn.

https://cdn0.vox-cdn.com/thumbor/2ts6NWeokNmfopbuG0i7e15YL-Q=/cdn0.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/6121553/Screen_Shot_2016-02-29_at_11.35.10_AM.0.png

Breakoutbox hade DevKit 1 hos Oculus, men du menar att den nu är borttagen?

En sak som är en fördel till Vive är att det bara krävs en USB in i datorn. Vad jag förstått tar Oculus upp tre,fyra stycken.

Finns tyvärr ingen trådlös koppling som klarar den bandbredden och latensen, oavsett pengar.

Ja jag har förstått det som att Rift inte kör med någon breakoutbox längre. Det hade ju inte dk2 heller för den delen.

En usb 2 för Vive.
Två usb 3 för Rift + ytterligare en usb 3 om du köper Touch.

/Hulle.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd

@Hulle: Där föll Rift.

Tror inte man ska kunna använda en USB Hub som TP-Link UH400 men det lär vi få reda på när folk fått sina Oculus Rift. Om man får tro Rift-testet duger inte vilka USB 3 portar som helst.

Kommer vänta på att Elgianten eller annan svensk butik får in HTC Vive därför att det då är lättare att åberopa ångerrätt om det inte skulle fungera med GTX 970 och I7 3770k eller man inte trivs med Vive.

Mina erfarenheter med VR
Jag har som sagt haft Ocullus Rift DK1 men den blev liggande i en låda då jag tyckte det blev jobbigt med sladdarna + sladdar till mitt ljud-headset. Man använder ju datorn till annan än Spela. Annars var det ändå en skön känsla att lira lågupplöst VR. DK 1 gick bra att använda på en ordinär laptop också, så drog ner till garaget och spelade ibland.

Men detta med sladdar var lite bökigt. Och av med headsettet, på med birillorna, göra någon inställning på datorn, av med brillorna, på med headsetet var inte kul i långa loppet. Bästa vore att kunna få upp hela skrivbordet i sitt VR headset men det kanske man kan göra med de nya versionerna.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Rift har mindre SDE och sitter bättre på huvudet (vid rörelser). SDE är något som jag störde mig väldigt på när jag testade DK2, så ju mindre SDE desto bättre för mig.

---

Många gånger när folk jämfört Vive och Rift, och kommit fram till att den förra var häftigare, jämför man äpplen och päron eftersom Rift inte haft några handkontroller. Därför är det roligt att se vilken som är bäst när det omvända gäller - en Rift med handkontroller och en Vive utan:
https://www.youtube.com/watch?v=Snudv1dG9Gw

Föga förvånande är då Rift den bättre.

---

Rift har bättre skärm än Vive (mindre flare):
http://uploadvr.com/htc-vive-pre-hands-on/

---

Rift kan köra room-scale, men kan eventuellt kräva fler än två kameror (i nedanstående länk räcker det dock med två). Dessa måste kopplas till datorn (USB), men kräver i gengäld ingen ström från vägguttag. Rifts handkontroller kan vara svåra att tracka nära golvet.
http://www.roadtovr.com/oculus-rift-room-scale-tracking-volum...

---

Chaperone-liknande system för Oculus Rift är lätt att implementera i mjukvara (krävs bara en initial kalibrering där användaren pekar ut väggar/restriktioner med de trackade handkontrollerna) och finns redan till alla SteamVR-spel som spelas på Rift:
https://www.reddit.com/r/oculus/comments/40tfrs/roomscale_wit...

---

HTC Vives utökade Chaperonesystem med kamera framtill är ej 1:1; man kan ej veta exakt var exempelvis tangentbordet är, man kan ej se detaljerat som exempelvis vad som står på sin monitorskärm:
https://youtu.be/oJ_n_z6wg0A?t=5451

Att svara i telefon när man spelar, eller att kunna dricka utan att ta av sig headsettet, är inte något jag värdesätter mycket.

Nämnda Chaperone-system med kamera, där inte bara ett rutnät utan även den riktiga världen läggs över, kan också verka negativt för inlevelsen, och det reagerar inte på husdjur:
https://youtu.be/oJ_n_z6wg0A?t=5564

---

Rift har mindre problem med kabel/sladd vid "standing experiences" eftersom Rift-spelen är designade för att man ska röra sig inom en mindre yta (två yogamattor):
https://youtu.be/BPtsRCPNHmg?t=501

---

HTC Vive kräver minst 2x2 meter yta för att fungera väl, helst mer:
http://www.gamereactor.se/nyheter/319683/HTC+Vive+kraver+mins...

---

OR Touch bättre än Vives handkontroller (inte systemets tracking, utan själva kontrollen i sig):
https://youtu.be/BPtsRCPNHmg?t=570
https://youtu.be/Otz5rAUOaqk?t=247
https://youtu.be/asduqdRizqs?t=2307

---

Vive kan använda Chaperone på alla (?) spel, Rift bara på vissa.

---

Och sist; jag är riktigt sugen på att testa Chronos, Eve: Valkyrie, Lucky's Tale, Edge of Nowhere, Dead & Buried, Herobound: Spirit Champion, VR Sports Challenge, Rock Band VR och Dragon Front, vilka jag tror är exklusiva till Rift.
Också sugen på HL2, men den kanske fungerar på Vive? (är dock orolig får åksjuka då HL2 inte var designat för VR)

---

Kanske låter det som jag är en Vive-hater. Inte alls, jag är full av beundran för den!

---

Off-topic:

Du är kanske inte anti vive men du tar ju väldigt subjektiva åsiker som faktabaserande argument till val av ditt köp. Vilket kan verka partiskt när motsatsen till de åsikterna finns i lika stor utsträckning skulle jag tro. Så opartiskt kanske du är medvetet. Men att vända nackdelar som att ha mindre max yta till en fördel är ju i min mening lite suspekt till en möjligtvis omedveten läggning mot ena laget kanske. Samma med chaperone och kameran. Detta är i min mening riktigt bra funktioner som kommer gynna många mer än de tror och har lagts till utan märkbar extra kostnad och som rift inte kommer ha. Så att peta på brister i dom som nackdel till Vive är likte drygt. De kommer ju aldrig vara ett minus eller i vägen för dig. Tror snarare de som väl sätter sig med Touch dagligen och ska av och på med riften kommer börja sakna det. Men vem vet.

Sladdar till Touch bör bli krångligare oavsett om området är mindre, du behöver en extra kamera bakom dig för att uppnå 360 och kamrornas sladd måste in i datorn. Själva kontrollerna har jag hört flera som föredrar vives eller tycker de är lika bra / bra på olika saker. Som från Testeds senaste podcast.

Chaperone systemet har inställningar och du behöver inte se den riktiga världen om inte du vill.

Av repotaget jag sett online har du länkat de två mest Vive kritiska flera gånger, Linustechtips som nämt saker som varit fel och baserat åsikter på trasiga demos. Sedan hänvisar du till "UKRifter". Hela hans kanal är gjord för Oculus rift. Allt han har testat är det första Vive devkitet vid en strulande uppställning och utan roomscale. Så den källan är väldigt svag, då folk med pre säger det motsatta av mycket han yttrar där. Han säger att fov skulle vara sämre i Vive, då 9/10 utav andra testare jag hört nämna fov jämförelsen tycker att vive pre har bättre Fov än oculus . I gamespot videon du länkade till expempel nämns ju detta med Fov i Vive. Fov är viktigare för mig än SDE i gen 1 .SDE är mycket bättre nu än i dk2 hos båda, men kommer endå aldrig bli borta på dessa upplösningar .

http://www.pcgamer.com/tested-oculus-rift-vs-htc-vive-pre/
"When both the Oculus Rift and Vive are perfectly adjusted and in focus on my head, the actual display looks virtually identical, with a very minimal screen door effect."

"The Vive’s field of view is notably larger—specifically, taller—than the Oculus Rift’s. It’s a fairly striking difference when you look at them in quick succession. the Oculus experience feels a bit more like looking through a window."

"HTC Vive kräver minst 2x2 meter yta för att fungera väl, helst mer" Är också en riktig dum artikel eller rubrik åtminstone tror jag. Det stämmer säkert bra för Roomscale. Men det får det att se ut som att de krävs för sittande också vilket är helt falskt. Du kan slänga upp lighthouse som två högtalare på bordet framför dig om du vill spela på den som sittande eller 180 spårat stående spel. Det var åtminstone inte lika illa som "minst 15x15 feet" som man ser ganska ofta, vilket är max ytan.

Nu kommer du säkert att be om källor på allt jag baserat mig på vilket är fair. Men jag är inte ute efter att plattforms kriga här. Vill hellre påpeka att det är lätt att hitta subjektiva åsikter som säger positiva saker till sin fördel när det gäller sånt här och om man ska utgå ifrån detta till sina val bör man utgå lika mycket från de som säger motsatsen. Jag är inte anti Oculus då får jag la avsluta med . Är mer anti många argument mot vive jag ser där ute som tycks vara väldigt långt ifrån verkligheten. Och är ingen marknadsförning den mindre kända VR lösnningen behöver, som inte har Facebook bakom sig som räddaren i nöden.

Permalänk
Medlem

@Halldin: Vilken gen tror du kablarna åker då ? I de nästa, eller nästa efter det ? Då är ju prion eye tacking on 4k skärmar etc. Undrar hur det ska streamas trådlöst och drivas av ett batteri som orkar . Jag menar eftersom steam link streaming har svårt för mer än 1080p och 90fps utan strul. Tar nog ett tag det där med trådlöst

Permalänk
Medlem

Wow! Bra jobbat från HTC där.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

HTC Vive alla dagar i veckan.