Android som inte är ett dasslock

Permalänk
Medlem

Android som inte är ett dasslock

Hej,

Jag har nu en iPhone 6 plus och tycker den är för stor för att ha som telefon. Jag har också bestämt mig för att byta till Android denna gången(Jag pendlar mellan de olika operativen). Har varit och klämt på telefoner idag och det känns som att alla flaggskeppstelefoner är enorma.

De telefonerna jag provade idag är:
Huwei Mate S, Stor men bra form, gillar inte huweis gui.
Nexus 6P, Stor men kanonfin telefon.
Sony Z5 Premium/Inte premium, så platt så jag kunde knappt hålla i den.

Så, har ni några tips? Jag önskar de kunde släppa en Moto X Gen 3, den storleken känns grym.

Permalänk
Entusiast

Nexus 5X borde du kika på.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Oneplus X ?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Nexus 5X borde du kika på.

Nej, Nexus 5x har Snapdragon 808 som är helt värdelös.

Citat:

Snapdragon 808 can only keep its two A57 cores at their peak frequency for two minutes before throttling both down to 633MHz and putting the A53s up to their peak 1.44GHz. After twelve minutes the A57s are just shut off entirely, and you're left with a cluster of 4 A53 cores at 1.44GHz.

Anandtech Nexus 5x Review

Permalänk
Medlem

***bort/mod***

Skrivet av MrAdde:

Nexus 5X borde du kika på.

Kikade på den också. Kändes inte direkt premium :/. Bra pris på den dock.

Skrivet av Commander:

Oneplus X ?

Min sambo har en Oneplus two och den lider av en massa bekymmer så jag är skeptisk till Oneplus.

Skrivet av Feeku:

Nej, Nexus 5x har Snapdragon 808 som är helt värdelös.

Anandtech Nexus 5x Review

Då ska jag undvika den. Tack

Permalänk
Medlem

Sony Xperia Z3 compact helt underbar. Speciellt om man använder magnet laddare på sidan istället för att ladda den med en USB sladd. Hellre en Z3 compact än Z5 compact

Permalänk
Inaktiv

@Toke: Du säger att du inte vill ha telefoner stora som dasslock. Bortsett från att inga telefoner är stora som dasslock, så har du inte specificerat någonting om vad som är passande stort.

iPhone 6, för stor. Huawei Mate S, för stor. Nexus 6P, för stor. Sony Z5 Premium, för stor. Men tydligen skulle en Moto X Gen 3 passa. Som dock inte släppts. Men antagligen har liknande mått som Moto X 2, och Moto G 3. För övrigt är Sony Z5 Premium tjockare än både Mate S och 6P.

Sen har du inte nämnt någon budget heller, så får väl gissa på det med.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s262466767&o=produkt_pr...

Permalänk
Inaktiv

@Vregoff: Har kollat på båda två, varför Z3 före Z5?

Permalänk
Medlem

Ska du ha något med Qualcomm SD820 får du trotts allt vänta ett tag, bara flaggskeppen som släpps nu kör den. Alla telefoner som kommer med 820 har inte visats än så det finns säkert något flaggskepp kvar som visas/släpps hyfsat snart. Kan vara värt att hålla utkik på. Annars får du gå ner till mer budget-lurar eller mid-range. Alltså titta på sånt som Z5 Compact, osv. Sånt som S7 är också marginellt mindre än 6 plus. Gå och kläm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

@Vregoff: Har kollat på båda två, varför Z3 före Z5?

Bara en personlig sak att jag föredrar laddning från magnet hållaren, det är egentligen den ända anledningen.
Annars är telefonerna i stort sätt lika. Z5:a har bättre processor och kamera, ingen stor sak.

Permalänk
Medlem

@Toke: du kan ju ändra launchern i andriod

Permalänk
Medlem

Kör med Z5Compact nöjd så här långt, liten smidig och kraftfull. Har visserligen Snapdragon 810 men den verkar funka ok i Z5c, Sony ska ha ändrat lite så den kyls bättre på Z5 serien och det verkar stämma för den har inte överhettat vid tunga spel för mig.

Det att tänka på mellan Z3compact och Z5compact är väl att Z5c har 32Gb internlagring och tror Z3c bara har 16GB. kör man många appar eller sådant som vill lagra musik/film på interna minnet spelar det roll.

Gummiflärpen till Usb-kontakten är borttagen på Z5c så man slipper det fipplet vid laddning men visst är det synd att magnetkontakten togs bort. Däremot är fingeravtrycksläsaren en bra finess på Z5c, funkar bra när man lärt den några extra fingrar så man kan låsa upp den direkt med en hand.

Särskilt som nya funktionen att kunna använda SD-kort som internminne i uppdateringen till nya Android 6.0 Marshmallow verkar vara bortvald av Sony liksom en del andra tillverkare.

Däremot skulle jag inte köpa någon av de två lägre specade telefonerna i kommande nya Sony X serien som ska ersätta Z serien vad det verkar och där den lägsta varianten av de tre modellerna bara har en Media-Tek processor och inget HiRes ljud.

Ingen ny X utom den tredje dyra värstingmodellen av X serien är längre vattentäta enligt Sonys information.

Permalänk
Medlem

Syrrans Nokia Lumia 930 är klockren att hålla i, men den har ju Windows Phone som inte heller jag orkar med.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk

De enda något nedkrympta lurarna som inte är fullständigt gimpade är väl Sonys Compact lurar? Z5 Compact är grym. Klarar vatten (inte i alla former såklart), bra batteritid och grymt ljud, DSEE HX är väldigt nice. Priset är ju dessutom väldigt lockande.

Visa signatur

[CENTER]Specs: Define XL, AX1200i, Asrock Z68 Fatal1ty Pro gen3, i7-2700K@4,6ghz, Archon P&P, Asus GTX Titan, 16GB Vengeance HP, Plextor M3 Pro, 840EVO, X-Fi Titanium HD, W8 Pro.
Kringutrustning: Quickfire Rapid, Zowie AM/WMO, AD700/Q701 (Modmic/Fiio E9), LG W2363D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ska du ha något med Qualcomm SD820 får du trotts allt vänta ett tag, bara flaggskeppen som släpps nu kör den. Alla telefoner som kommer med 820 har inte visats än så det finns säkert något flaggskepp kvar som visas/släpps hyfsat snart. Kan vara värt att hålla utkik på. Annars får du gå ner till mer budget-lurar eller mid-range. Alltså titta på sånt som Z5 Compact, osv. Sånt som S7 är också marginellt mindre än 6 plus. Gå och kläm.

Kikar lite på LG G5, jag är inte ett dugg intresserad av den modulära delen men den ser rätt smidig ut för att vara rätt stor.

Skrivet av agitax:

@Toke: du kan ju ändra launchern i andriod

Jo jag vet det. Men jag vill helst ha så nära vanilla som möjligt.

Skrivet av Airborne:

Kör med Z5Compact nöjd så här långt, liten smidig och kraftfull. Har visserligen Snapdragon 810 men den verkar funka ok i Z5c, Sony ska ha ändrat lite så den kyls bättre på Z5 serien och det verkar stämma för den har inte överhettat vid tunga spel för mig.

Det att tänka på mellan Z3compact och Z5compact är väl att Z5c har 32Gb internlagring och tror Z3c bara har 16GB. kör man många appar eller sådant som vill lagra musik/film på interna minnet spelar det roll.

Gummiflärpen till Usb-kontakten är borttagen på Z5c så man slipper det fipplet vid laddning men visst är det synd att magnetkontakten togs bort. Däremot är fingeravtrycksläsaren en bra finess på Z5c, funkar bra när man lärt den några extra fingrar så man kan låsa upp den direkt med en hand.

Särskilt som nya funktionen att kunna använda SD-kort som internminne i uppdateringen till nya Android 6.0 Marshmallow verkar vara bortvald av Sony liksom en del andra tillverkare.

Däremot skulle jag inte köpa någon av de två lägre specade telefonerna i kommande nya Sony X serien som ska ersätta Z serien vad det verkar och där den lägsta varianten av de tre modellerna bara har en Media-Tek processor och inget HiRes ljud.

Ingen ny X utom den tredje dyra värstingmodellen av X serien är längre vattentäta enligt Sonys information.

Z5 compact med fysiska knappar hade varit kanon.

Jag kikade faktiskt på Lumialurarna också, jag köpte den första Nokia Lumia som kom och då kändes wp rätt sunkigt. Men nu var det trevligare. Apputbudet oroar dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toke:

Hej,

Jag har nu en iPhone 6 plus och tycker den är för stor för att ha som telefon. Jag har också bestämt mig för att byta till Android denna gången(Jag pendlar mellan de olika operativen). Har varit och klämt på telefoner idag och det känns som att alla flaggskeppstelefoner är enorma.

De telefonerna jag provade idag är:
Huwei Mate S, Stor men bra form, gillar inte huweis gui.
Nexus 6P, Stor men kanonfin telefon.
Sony Z5 Premium/Inte premium, så platt så jag kunde knappt hålla i den.

Så, har ni några tips? Jag önskar de kunde släppa en Moto X Gen 3, den storleken känns grym.

Jag har också en iPhone 6s plus men jag har dasslocks händer så den passar bra för mig.

Jag har själv varit intresserad av LG V10, den verkar grym, kan vara något att titta på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vregoff:

Sony Xperia Z3 compact helt underbar. Speciellt om man använder magnet laddare på sidan istället för att ladda den med en USB sladd. Hellre en Z3 compact än Z5 compact

experia z3 c är ett gamble när man köper dem, i min vännerkrets har ajg ca 7 pers som har den, 3 av dem inklusive jag själv har haft enorma problem med dem såsom att skärmen lossnar och baksidan släpper.

compacten har dessutom ett stort problem emd spänningar i touchglaset vilket gör att även den enklaste slag mot glaset får hela touchen att spricka, touchen är dessutom inbyggd i glaset vilket betyder att får du en spricka så dör touchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toke:

Hej,

Jag har nu en iPhone 6 plus och tycker den är för stor för att ha som telefon. Jag har också bestämt mig för att byta till Android denna gången(Jag pendlar mellan de olika operativen). Har varit och klämt på telefoner idag och det känns som att alla flaggskeppstelefoner är enorma.

De telefonerna jag provade idag är:
Huwei Mate S, Stor men bra form, gillar inte huweis gui.
Nexus 6P, Stor men kanonfin telefon.
Sony Z5 Premium/Inte premium, så platt så jag kunde knappt hålla i den.

Så, har ni några tips? Jag önskar de kunde släppa en Moto X Gen 3, den storleken känns grym.

Har du kännt på Samsung S7? 5.1 tum med 3000mAh batteri och 1440x2560 AMOLED skärm är ganska nice. Min S6a sitter väldigt bra i handen på mig. Precis rätt storlek!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu har jag inte direkt något nytt tips men sämre byggkvalité än den på z3 compakt får man fan leta efter. Så den skulle jag passa mig för om jag vore du.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Kolla http://androidenheter.se
Mycket info och möjlighet att göra storleksjämförelser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

experia z3 c är ett gamble när man köper dem, i min vännerkrets har ajg ca 7 pers som har den, 3 av dem inklusive jag själv har haft enorma problem med dem såsom att skärmen lossnar och baksidan släpper.

compacten har dessutom ett stort problem emd spänningar i touchglaset vilket gör att även den enklaste slag mot glaset får hela touchen att spricka, touchen är dessutom inbyggd i glaset vilket betyder att får du en spricka så dör touchen.

Kanske något dålig leverans som dom har gjort, jag har inte haft några problem med min. Tappat den flera gånger och inte en repa på den. Enda problemet jag hade var luckan till sim-kortet inte ville stängas ordentligt men det fixades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vregoff:

Kanske något dålig leverans som dom har gjort, jag har inte haft några problem med min. Tappat den flera gånger och inte en repa på den. Enda problemet jag hade var luckan till sim-kortet inte ville stängas ordentligt men det fixades.

jo det är klart, det kan ju vara ett par dåliga leveranser.

lyckades för 20 minuter sedan råka gå lite för nära ett bord och toucha telefonen emot bordet medans den låg i fickan, skärmen spräcktes rakt av, blir till att köpa en ny mobil imorgon.

summa kardemumma, jag följer numera tråden av egna intressen.

Permalänk
Medlem

ingen som har nämt galaxy S7'an?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Har du kännt på Samsung S7? 5.1 tum med 3000mAh batteri och 1440x2560 AMOLED skärm är ganska nice. Min S6a sitter väldigt bra i handen på mig. Precis rätt storlek!

Det tar emot med Samsung, men S7an är klart ett alternativ

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1.6 (ohjälpsamma och meningslösa inlägg)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Finns det någon ny mobil idag med samma mått som en iPhone 5S ungefär? Eller ännu hellre i klass med 3GS?

Har en HTC One M9 som behöver bytas ut.

Permalänk
Medlem

@Exxovion: Svårt, ska du ha lite mer high end så tror jag Z5C och de i samma klass är det du har att köra på, Z5C är ju inte så mycket större

5S = 123.8 x 58.6 x 7.6 mm
Z5C = 127 x 65 x 8.9 mm

har inte koll på de andra i klassen men finns ju några, mindre är nog svårt när allt drar mot större skärmar.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Som en Samsungägare kan jag med glatt samvete rekommendera en telefon av samma märke om du några gånger tänkt att livet är för enkelt och skulle behöva lite mer DOH!!!-ögonblick.

"Det går för bra nu, köp Samsung!"

Nä, för att vara allvarlig så är deras Androidskin undermåligt. Sen vet jag inte om det bara är min S5:a men minneshanteringen är helt bedrövlig. Har hört att vanilla är bättre men aldrig testat. Sen kan det vara apparna som är att skylla på, t.ex. Youtubeappen som glömmer bort vart du var så fort du ändrar från vertikal- till horisontalläge. Jämfört med iOS-enheter jag haft är S5:an knappt brukbar på grund av långt gången alzheimers.

Blev kanske lite off topic och dom har säkert blivit bättre. Jag skulle dock satsa mina kort på något annat än just Samsung.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Säger bara V10 LG ok ganska så stor men vilken telefon

Permalänk
Avstängd

Det finns en del telefoner som är lite mindre, de är inga toppmodeller i prestanda och så men det kanske inte har så stor betydelse längre liksom? Sen blir de ju också billigare. Galaxy A3 eller Xperia E3 har båda 4,7'' skärm exempelvis. Galaxy S5 Mini har 4,5''. Z5 Compact finns också.

Vill du gå lite mer utanför det vanliga så kan du exempelvis kolla på LG Easy Smart H410, fliptelefon med Android och 3,2'' skärm eller någon Doro. De är förstås inte så roliga i övrigt tyvärr.

Funkar det med 4,5'' så finns det rätt mycket att välja på dock. Dustin har exempelvis 8 olika Android-telefoner med den skärmstorleken.