AMD börjar ge Nvidia en match?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Både Nvidia och AMD bundlar ju spel till sina kort. Är det en svaghet numera?

Nej men att bundla 2x nya titlar vid varje kort är ju inte direkt vanligt.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Har väl inte hänt så mycket. Det som ändrats är attityden hos folk.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Nej men att bundla 2x nya titlar vid varje kort är ju inte direkt vanligt.

Kollade inte runt på så många sidor men på Inet och cdon är det The Division medans Webhallen hade två stycken spel bundlade men det var olika för olika kort. En del fick man med både Far Cry och The Division medans med andra kort endast The Division.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

AMD/ATI har väl alltid varit rätt konkurrenskraftiga emot Nvidia när det kommer till pris/prestanda?
Visst deras marknadsandelar har varit låga men det beror nog mer på PR än något annat.

Tror en stor del av saken var att Nvidia verkligen gjorde ett bra jobb med att optimera DX11. Ja, det krävdes alltid nyare drivare, ja det lämnar ofta äldre kort mindre optimerade, men du fick enormt mycket DX 11 prestanda för hårdvara.
970 kortet är ju ett exempel på där Nvidia gjorde bort sig lite med 3,5GB "problemet" (då att de inte gick ut med det tydligt), men å andra sidan sätt är det ett bra presterande kort, ingen tvekan om det.

AMDs kort är ju rebrands, men folk såg ju inte potentialen i dessa kort förrän nu. Att just ett kort som är 2 år gammalt kan göra så bra i från sig i moderna spel är kanon bra gjort. När AMD släppte omega drivaren, och verkligen optimerade GCN kärnan så fick ju korten ett enormt lyft. Där finns verkligen mer prestanda att hämta ur dessa korten, något DX12 börjat visa och det ska bli kul och se hur länge ens 290X kan hålla ut. Det är ju sjukt att dessa 290X köptes när de gick upp mot 780Ti... och ansågs sämre (Hur har 780Ti det nu?)

Skrivet av agitax:

@SectionX2: fury x e ju 20% långsammare än 980ti, dock prismässigt kan man ju kalla de hyffsat likvärda

Beror helt på spel, test och vad du jämför.
Fördelen 980Ti har är att de som säljs är ofta fabriks OC kort. Dock kommer du inte alltid kunna använda dess turbo frekevens, för när du väl pressar den till max, så klockar den ner igen.
I DX12 dock så har 980Ti inget mer att ge. Den är redan så väl optimerad i DX11 att DX12 inte blir något bättre, utan typ "samma".

Här kan Fury X korten verkligen springa i kapp dessa kort, och om dem i en del scenario. Om man ser till priset på dem vs 980Ti/Fury så är Fury betydligt billigare, och även Fury X är tom billigare än 980Ti och rejält billigare än titan.
Tittar man då på modernare spel så är Fury korten enormt prisvärda, speciellt i högre upplösning som 1440p. Med det sagt, så är inte 980Ti ett dåligt kort, men för priset borde det vara bättre även i högre upplösning.

Nackdelen med 980Ti är samma som jag skrev ovan. Du kan inte optimera så mycket mer än DX11 nivån ändå, eftersom Nvidia redan taxar hårdvaran i korten med det. Fury korten är väldigt DX11 ineffektiva, vilket gör det hela lite... underligt, och svårt att jämföra. De har båda sina starka och svaga sidor.

Skrivet av azni:

Är man dum om man köper ett gtx 970 istället för ett 390 då?

Dum. Nej.
Men frågan är hur "framtidssäkrat" det kortet är. Personligen, baserat på de få DX12 tester som finns att tillgå (Hitman, Ashes of the Singularity och lite andra tester) så har 970 korten inte en bättre framtid än idag. De är kanonbra på DX11 dock, pga Nvidias optimerade drivare. Men där är så mycket mer råstyrka i ett 390 kort att ett 970 helt enkelt inte kan hänga med när väl all den kraft kan användas i GCN.

Så frågorna du bör ställa dig är väl, vad spelar du? Hur länge tänkte du ha kortet? Måste du uppgradera nu?

- Om du måste ha ett kort idag, bara vill spela DX11 spel och byter det om 1 år eller så då är 970 korten för dig.
- Om du måste ha ett kort idag, tänkte spela DX12 spel (och då kör Win 10), eller inte vill byta det om 1 år pga prestanda brist så är nog 390 kortet ett bättre val.
- Om du kan dock vänta, så vänta. Båda tillverkarna kokar upp något nytt i köket, och dessa kort är redan "gamla". Även om du väljer att ta någon av dessa 2, ta dem när de reas ut istället
Om du

Permalänk
Medlem

Men det där med att 390 sopar mattan med 970 får du gärna visa några källor på.

anta att 290x är samma kort som 390 (bara att 390 är lite uppdaterat):
http://hexus.net/tech/reviews/graphics/90086-sapphire-radeon-...

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Vid förra krympningen och skiftet av minne (5870) var AMD med bra också, så mycket möjligt att de får till något även nu.

Permalänk
Medlem

Mycket av det beror nog på DX12 som är mycket bättre anpassat för flera beräknings trådar på både cpu och gpu.

Det som tidigare varit död vikt för AMD har plötsligt börja dra.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Datavetare

@Paddanx: "fabriksöverklockade" Maxwell-baserade modeller klockar i praktiken aldrig ner sig vid 100% last, finns långt mer än tillräcklig kylning. Har då aldrig sett mitt kort klockat ner sig från turbofrekvensen i "OC" läget (1279 GHz) och då sitter kortet i en mini-ITX låda.

Däremot finns det uppenbarligen en extra nivå på turbonivån, något som verkar vara en nyhet med Maxwell gen 2 (det Nvidia kallar GPU boost 2.0). Denna extra turbonivå har jag bara sett användas när man t.ex. begränsar FPS så att GPU-lasten går under 100%, i mitt fall får man här ~100 MHz högre GPU frekvens vilket rimligen hjälper att öka lägsta FPS.

I spel som AotS och andra spel där flaskhalsen är shaders så blir skillnaden mellan referens och fabriksöverklockade Maxwell-modeller rejält mycket mer uttalad än när flaskhalsen ligger på andra ställen, i stort sätt skalar det 1:1 med GPU-frekvens här något som även var fallet i The Division. Så i dessa titlar får man lägga på 10-20 % på referensresultaten då alla de populära tillverkarna (EVGA, MSI och ASUS) alla har ungefär den "fabriksöverklockningen (EVGA 980 Ti har en fabriksöverklockning på 22 %...).

Sedan är AotS på högre än "high" en lika relevant jämförelse som Witcher 3 med Hairworks: väldigt dyrt för något som ger noll till minimal förbättring i upplevelse, kör man 1920x1080 "high" är fabriksöverklockad 970 minst lika snabb som fabriksöverklockad 390 i AotS med DX12.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@Paddanx: "fabriksöverklockade" Maxwell-baserade modeller klockar i praktiken aldrig ner sig vid 100% last, finns långt mer än tillräcklig kylning. Har då aldrig sett mitt kort klockat ner sig från turbofrekvensen i "OC" läget (1279 GHz) och då sitter kortet i en mini-ITX låda.

Däremot finns det uppenbarligen en extra nivå på turbonivån, något som verkar vara en nyhet med Maxwell gen 2 (det Nvidia kallar GPU boost 2.0). Denna extra turbonivå har jag bara sett användas när man t.ex. begränsar FPS så att GPU-lasten går under 100%, i mitt fall får man här ~100 MHz högre GPU frekvens vilket rimligen hjälper att öka lägsta FPS.

I spel som AotS och andra spel där flaskhalsen är shaders så blir skillnaden mellan referens och fabriksöverklockade Maxwell-modeller rejält mycket mer uttalad än när flaskhalsen ligger på andra ställen, i stort sätt skalar det 1:1 med GPU-frekvens här något som även var fallet i The Division. Så i dessa titlar får man lägga på 10-20 % på referensresultaten då alla de populära tillverkarna (EVGA, MSI och ASUS) alla har ungefär den "fabriksöverklockningen (EVGA 980 Ti har en fabriksöverklockning på 22 %...).

Bra poäng, men eftersom folk, galet och ofta jämför med boost 2.0 nivån, så blir det fel. Denna OC sänks ju redan vid 65-70-nånting grader, och när den når sin TDP. Det sker ju i flera steg. Men det är mer än likt Intels Turbo, där om TDP/Temp tillåter det så får du mer frekvens, men när du väl behöver det @100% load får du inte boosten. Dessa kort får bättre min fps om de ligger lite under max last, så att Turbo kan hjälpa när det behövs. Något som @Ratatosk tog upp i The Division tråden när han svarade just dig, som faktiskt är intressant tanke, för att få jämnare prestanda (färre FPS dips) med korten. Han skapade även en tråd, som tyvärr folk helt ignorerat :=/

Du tog dock upp den också, och ja... håller med dig, 100Mhz mer lär definitivt höja min frekvensen. Så det är inget fel i att ha den. Man måste bara förstå vad den gör.

Tittar man på ett test av just Turbo effekten härifrån Så ser man Nvidia "stock" 1000, vs 1102 "stock" på OC kortet. Nominal Turbo, den nivån du faktiskt kan använda flesta gånger, är 1075 vs 1190, dvs ca 10%. Tittar man på Max turbo så pratar vi 1176 vs 1290, eller strax under 10%.
Så var du får 20% ifrån förstår jag inte. Även referenskorten har ju samma turbo funktioner.

Tittar vi på 970 istället (då ett av de högst klockade) så har vi stock 1050 vs 1216, max turbo på 1178 vs 1367 (notera max, inte nominal). Detta ger 16% över referens... åter inte riktigt 20% men klart märkbart.

Sen tar vi detta kort genom spel... Titta på frekvenserna (mitten stapeln @ stock fabriks OC). ca 1200 är vad du får ut, i spel, dvs... typ stock clock. Tittar du mer noga så ser du ett referens 980 bredvid, @ samma frekvens i många spel. Detta är pga TDP begränsning. Lastar du kortet till max, så hoppar det hela vägen ner till 910Mhz.

Mao det som Nvidia användare skryter, att deras kort är snålare än 390... Det är också varför dessa kort är så begränsade i referens, just för att Nvidia ville kunna skryta om det och ändå får en bra turbo nivå. Denna gräns finns dock även i dessa OC Fabrikskort. Nu drar de mindre än 290/390, ingen tvekan om det, men ändå. Det riktigt lustiga är... När de OC korten "mer", så hamnar det i slutändan på runt 1350Mhz, mao, ett stenkast från stock turbo nivån med 1367, dvs Fabriks OC stock Turbo. Så OCningen gjorde... egentligen inget som inte Turbo borde kunna göra från fabrik om temp/TDP var obegränsade.

Så var är dessa 20% du pratar om? De finns inte, utan är felräknat. Du kan lägga på 5-10% ish på referensvärdet på testerna, ja, men det är bästa fall scenario med oerfekt skalning, kylning och höjd TDP värde, men sen måste du upp i de högst OC versionerna, samt OC dem själv för att få kanske 5% till. Sen kan faktiskt 390 korten klockas de också och klockas också i fabrik... Men de klockar inte ner förrän 90+ grader. Så övertaget är inte så stor som det verkar.

Detta är min poäng, folk läser verkligen fel på dessa frekvenser, och du får inte dem när TDP och korten klockar ner redan vid 65-70 grader om du inte själv OC dem och har en jädrigt bra kylning. Med tanke på att referens kortet har samma TDP, nästan samma möjlighet, så är det nog långt mindre än 10% du får, eftersom referenskortet lär kunna hålla sin max turbo på 1178 betydligt bättre.

Mao. Nvidias turbo 2.0 siffror måste du ta med ett stort last salt. För de ser fina ut på pappret, men de finns inte i verkligheten.

Skrivet av Yoshman:

Sedan är AotS på högre än "high" en lika relevant jämförelse som Witcher 3 med Hairworks: väldigt dyrt för något som ger noll till minimal förbättring i upplevelse, kör man 1920x1080 "high" är fabriksöverklockad 970 minst lika snabb som fabriksöverklockad 390 i AotS med DX12.

Troligen inte långt från sanningen, men förklara hitman då? Dessa var inte referens.

Lite tråkigt när man måste hitta bortförklaringar på saker hela tiden för att det inte gick bra. Konstiga är... förr har AMD behövt bortförklaringar, nu behöver Nvidia det. What gives?

Vi får se hur det går när nästa och nästa spel kommer, men hittills har jag inte sett en enda direkt fördel för Maxwell i DX12, utan endast i DX11. Och du minns att Async Compute inte skulle användas mycket i FPS spel (din egen kommentar), Hitman är tydligt tecken på att det visst går, och görs. Men vi får väl se 10 spel till innan polletten trillar ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Bra poäng, men eftersom folk, galet och ofta jämför med boost 2.0 nivån, så blir det fel. Denna OC sänks ju redan vid 65-70-nånting grader, och när den når sin TDP. Det sker ju i flera steg. Men det är mer än likt Intels Turbo, där om TDP/Temp tillåter det så får du mer frekvens, men när du väl behöver det @100% load får du inte boosten. Dessa kort får bättre min fps om de ligger lite under max last, så att Turbo kan hjälpa när det behövs. Något som @Ratatosk tog upp i The Division tråden när han svarade just dig, som faktiskt är intressant tanke, för att få jämnare prestanda (färre FPS dips) med korten. Han skapade även en tråd, som tyvärr folk helt ignorerat :=/

Du tog dock upp den också, och ja... håller med dig, 100Mhz mer lär definitivt höja min frekvensen. Så det är inget fel i att ha den. Man måste bara förstå vad den gör.

Tittar man på ett test av just Turbo effekten härifrån Så ser man Nvidia "stock" 1000, vs 1102 "stock" på OC kortet. Nominal Turbo, den nivån du faktiskt kan använda flesta gånger, är 1075 vs 1190, dvs ca 10%. Tittar man på Max turbo så pratar vi 1176 vs 1290, eller strax under 10%.
Så var du får 20% ifrån förstår jag inte. Även referenskorten har ju samma turbo funktioner.

Tittar vi på 970 istället (då ett av de högst klockade) så har vi stock 1050 vs 1216, max turbo på 1178 vs 1367 (notera max, inte nominal). Detta ger 16% över referens... åter inte riktigt 20% men klart märkbart.

Sen tar vi detta kort genom spel... Titta på frekvenserna (mitten stapeln @ stock fabriks OC). ca 1200 är vad du får ut, i spel, dvs... typ stock clock. Tittar du mer noga så ser du ett referens 980 bredvid, @ samma frekvens i många spel. Detta är pga TDP begränsning. Lastar du kortet till max, så hoppar det hela vägen ner till 910Mhz.

Mao det som Nvidia användare skryter, att deras kort är snålare än 390... Det är också varför dessa kort är så begränsade i referens, just för att Nvidia ville kunna skryta om det och ändå får en bra turbo nivå. Denna gräns finns dock även i dessa OC Fabrikskort. Nu drar de mindre än 290/390, ingen tvekan om det, men ändå. Det riktigt lustiga är... När de OC korten "mer", så hamnar det i slutändan på runt 1350Mhz, mao, ett stenkast från stock turbo nivån med 1367, dvs Fabriks OC stock Turbo. Så OCningen gjorde... egentligen inget som inte Turbo borde kunna göra från fabrik om temp/TDP var obegränsade.

Så var är dessa 20% du pratar om? De finns inte, utan är felräknat. Du kan lägga på 5-10% ish på referensvärdet på testerna, ja, men det är bästa fall scenario med oerfekt skalning, kylning och höjd TDP värde, men sen måste du upp i de högst OC versionerna, samt OC dem själv för att få kanske 5% till. Sen kan faktiskt 390 korten klockas de också och klockas också i fabrik... Men de klockar inte ner förrän 90+ grader. Så övertaget är inte så stor som det verkar.

Detta är min poäng, folk läser verkligen fel på dessa frekvenser, och du får inte dem när TDP och korten klockar ner redan vid 65-70 grader om du inte själv OC dem och har en jädrigt bra kylning. Med tanke på att referens kortet har samma TDP, nästan samma möjlighet, så är det nog långt mindre än 10% du får, eftersom referenskortet lär kunna hålla sin max turbo på 1178 betydligt bättre.

Mao. Nvidias turbo 2.0 siffror måste du ta med ett stort last salt. För de ser fina ut på pappret, men de finns inte i verkligheten.

Troligen inte långt från sanningen, men förklara hitman då? Dessa var inte referens.

Lite tråkigt när man måste hitta bortförklaringar på saker hela tiden för att det inte gick bra. Konstiga är... förr har AMD behövt bortförklaringar, nu behöver Nvidia det. What gives?

Vi får se hur det går när nästa och nästa spel kommer, men hittills har jag inte sett en enda direkt fördel för Maxwell i DX12, utan endast i DX11. Och du minns att Async Compute inte skulle användas mycket i FPS spel (din egen kommentar), Hitman är tydligt tecken på att det visst går, och görs. Men vi får väl se 10 spel till innan polletten trillar ner.

Ehm, mitt kort ligger stadigt på 1505MHz (970) men då har jag givetvis överklockat lite själv även om jag inte lagt tiden till att kolla hur långt jag kan gå för en så hög men stabil klock som möjligt, men fläktanvändningen just nu har varit max 63%. Tror EVGA precision brukar ligga på 66% max så på kylning finns en hel del mer att hämta. Läser vi siffror olika för de frekvenserna du och yoshman pratar om låter låga? Tror mitt kort kör 1400-något MHz i stockutförande när kortet boostar upp. Jag går efter vad EVGA/MSI AB visar i spel och inte via gpu-z eller vad som är listat på specifikationer. Men är det inte viktigt att räkna med själva prestandan ifrån gpu boosten?

Både du och Yoshman är mer insatta än mig i detta så se det här mer som en frågeställning.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Ehm, mitt kort ligger stadigt på 1505MHz (970) men då har jag givetvis överklockat lite själv även om jag inte lagt tiden till att kolla hur långt jag kan gå för en så hög men stabil klock som möjligt, men fläktanvändningen just nu har varit max 63%. Tror EVGA precision brukar ligga på 66% max så på kylning finns en hel del mer att hämta. Läser vi siffror olika för de frekvenserna du och yoshman pratar om låter låga? Tror mitt kort kör 1400-något MHz i stockutförande. Jag går efter vad EVGA/MSI AB visar i spel och inte via gpu-z.

Inget tvivel på att du kan få mer. Men vi måste jämföra fabrikhastighet, inte personlig OC. Allt där är ett kisel-lotteri och som att säga att 2600k "alltid kör 5Ghz". Visst kan många av dem nå det, men det krävs en hel del för att göra det. Blir ingen rättvis jämförelse hur du än vrider det. Är lite som den personen som övervoltade fury kort och fick den att gå i 1200 eller vf det var.

Med det sagt, vet att 970 korten ofta kan pressas mer än tex 980Ti, men det som ofta håller dessa kort på lägre frekvens är just volt och TDP. Och det är ofta med dessa 2 saker man dödar dessa kort fortast med också, för att få dessa siffror. Därför vill inte tillverkarna höja det, men de höjer gärna frekvensen (som då inte går att nå), och låter dig OC och ev bryta garantin. I sverige kommer man dock undan med det, då konsumenter här har jävligt bra skydd, men man måste komma ihåg att det finns en värld utanför Sverige som saknar dessa.

Det kort Yoshman har länkade han ju själv till också. Och det är 1253 Turbo vs 1178 Nvidia stock turbo. Dvs hela 6,4% snabbare i turbo, max nivå jämfört med Nvidias ref.

Sen kan du självklart pressa det hårdare, och det visade jag också i länken jag hade ovan, som kör 1367 Turbo från fabrik. Men den når det aldrig. (tills de själva OCa kortet)

Men om du verkligen lyckas få den att hålla din OC frekvens, även vid last, så är jag imponerad. Vill gärna se detta, när du spelar ett tufft spel, för det är inte vad de normalt kan, utan tweak

Poängen med GPU-z är att den visar vilken hastighet du faktiskt kör, inte vilken du klockat till. Är lite som att hävda att ens bil kör i 250km/h för att mätaren i den kan göra det... Mät farten den kör istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Inget tvivel på att du kan få mer. Men vi måste jämföra fabrikhastighet, inte personlig OC. Allt där är ett kisel-lotteri och som att säga att 2600k "alltid kör 5Ghz". Visst kan många av dem nå det, men det krävs en hel del för att göra det. Blir ingen rättvis jämförelse hur du än vrider det. Är lite som den personen som övervoltade fury kort och fick den att gå i 1200 eller vf det var.

Med det sagt, vet att 970 korten ofta kan pressas mer än tex 980Ti, men det som ofta håller dessa kort på lägre frekvens är just volt och TDP. Och det är ofta med dessa 2 saker man dödar dessa kort fortast med också, för att få dessa siffror. Därför vill inte tillverkarna höja det, men de höjer gärna frekvensen (som då inte går att nå), och låter dig OC och ev bryta garantin. I sverige kommer man dock undan med det, då konsumenter här har jävligt bra skydd, men man måste komma ihåg att det finns en värld utanför Sverige som saknar dessa.

Det kort Yoshman har länkade han ju själv till också. Och det är 1253 Turbo vs 1178 Nvidia stock turbo. Dvs hela 6,4% snabbare i turbo, max nivå jämfört med Nvidias ref.

Sen kan du självklart pressa det hårdare, och det visade jag också i länken jag hade ovan, som kör 1367 Turbo från fabrik. Men den når det aldrig. (tills de själva OCa kortet)

Men om du verkligen lyckas få den att hålla din OC frekvens, även vid last, så är jag imponerad. Vill gärna se detta, när du spelar ett tufft spel, för det är inte vad de normalt kan, utan tweak

Nu körde jag bara med stockvärden för att visa att kortet går upp i 1404 MHz helt utan överklock (förutom fabriksklock). Nu körde jag helt stock, dvs med fläktkurvan som kommer med, och jag printade lite för sent eftersom klocken går ner till 1394 MHz när man passerar 72 grader, den hann bara inte ändras.

Jag har en egen fläktkurva och det kan väl räknas som "tweak" och därför det funkar för min del i så fall?
Det jag menar är att min klock går automatiskt högre än vad som står om mitt kort här:
http://www.sweclockers.com/test/20391-evga-geforce-gtx-970-ss...
och i GPU-Z.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Nu körde jag bara med stockvärden för att visa att kortet går upp i 1404 MHz helt utan överklock. Nu körde jag helt stock, dvs med fläktkurvan som kommer med, och jag printade lite för sent eftersom klocken går ner till 1394 MHz när man passerar 72 grader, den hann bara inte ändras.
http://i.imgur.com/yjtwyNQ.png
Jag har en egen fläktkurva och det kan väl räknas som "tweak" och därför det funkar för min del i så fall?
Det jag menar är att min klock går automatiskt högre än vad som står om mitt kort här:
http://www.sweclockers.com/test/19516-msi-geforce-gtx-970-gam...
och i GPU-Z

Okej, du har 1404Mhz, i kortvarig last. Ja din fläktkurva har nog med det att göra, men det är utan tvekan bra.
Normalt så klockar de ner redan vi 70-ish grader dock, där du har 79

Frågan är vad som visas om du mäter med tex GPU-z under en längre speltid. Enklast är att värma upp kort, dator mm, sen köra test med GPUz (och om du vill även detta program) igång. Läs av snittet efter testet. Frågan är om du kan hålla ditt frekvensmål. Detta är vad bla Sweclockers gör för att få relevanta test siffror. Något många enkla tester hemma inte gör. Men när de sen spelar i 2+ timmar så får de sämre prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Okej, du har 1404Mhz, i kortvarig last. Ja din fläktkurva har nog med det att göra, men det är utan tvekan bra.

Frågan är vad som visas om du mäter med tex GPU-z under en längre speltid. Enklast är att värma upp kort, dator mm, sen köra test med GPUz (och om du vill även detta program) igång. Läs av snittet efter testet. Frågan är om du kan hålla ditt frekvensmål. Detta är vad bla Sweclockers gör för att få relevanta test siffror. Något många enkla tester hemma inte gör. Men när de sen spelar i 2+ timmar så får de sämre prestanda.

* jag råkade lägga in länken på yoshmans kort, ändrade till mitt kort nu.

Det är ju inte i kortvarig last eftersom i vanliga fall hade min fläktkurva dragit upp fläkthastigheten och hållt kortet under 72 grader + min egna överklock, nu gick fläkten på 12% och hade nog ökat till runt 20% eller något strax efter min printscreen (med medföljande kurva på kortet). Visst låter kortet en del när jag väljer en egen fläktkurva för bäst prestanda, det ska man väl inte sticka under stolen med men har slutna lurar.

Hur ska jag läsa av snittet?

Edit: Handlar inte detta om GPU boost 2.0 och eller något och att Gpu-z inte läser av det? Är dåligt påläst med det där.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Ju mer balanserat det är, desto bättre är det för konsumenten. Önskar bara att AMD kan börja leverera på CPU-fronten också. Det var på tok för länge sen.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

* jag råkade lägga in länken på yoshmans kort, ändrade till mitt kort nu.

Det är ju inte i kortvarig last eftersom i vanliga fall hade min fläktkurva dragit upp fläkthastigheten och hållt kortet under 72 grader + min egna överklock, nu gick fläkten på 12% och hade nog ökat till runt 20% eller något strax efter min printscreen (med medföljande kurva på kortet). Visst låter kortet en del när jag väljer en egen fläktkurva för bäst prestanda, det ska man väl inte sticka under stolen med men har slutna lurar.

Hur ska jag läsa av snittet?

Edit: Handlar inte detta om GPU boost 2.0 och eller något och att Gpu-z inte läser av det? Är dåligt påläst med det där.

Du sa själv "jag printade lite för sent eftersom klocken går ner till 1394 MHz när man passerar 72 grader, den hann bara inte ändras." så att kortet klockar ner vid hård last vågar jag påstå.

Det du har gjort är att offra allt för att maxa kylning, något jag även skrev i min post. Men visst, om du vill ha en turbin så är det väl okej... Men det är knappast "stock" inställning, eller hur?
Mina Sapphire 290X är tysta i jämförelse

Du läser av snittet på GPUz genom att klicka på den rutan där siffervärdet står. Första gången du klickar får du MAX, sen MIN, sist AVG som är snitt

Och vad jag vet så läser GPU-z vad coren jobbar i. Den ska mao läsa av turbo boost 2.0 också, eftersom det är ett värde som core jobbar i när den kan. Den kan ofta också läsa av många fler sensorer än andra program, som tex VRM temps, Ampere last in/ut osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du sa själv "jag printade lite för sent eftersom klocken går ner till 1394 MHz när man passerar 72 grader, den hann bara inte ändras." så att kortet klockar ner vid hård last vågar jag påstå.

Det du har gjort är att offra allt för att maxa kylning, något jag även skrev i min post. Men visst, om du vill ha en turbin så är det väl okej... Men det är knappast "stock" inställning, eller hur?
Mina Sapphire 290X är tysta i jämförelse

Du läser av snittet på GPUz genom att klicka på den rutan där siffervärdet står. Första gången du klickar får du MAX, sen MIN, sist AVG som är snitt

Och vad jag vet så läser GPU-z vad coren jobbar i. Den ska mao läsa av turbo boost 2.0 också, eftersom det är ett värde som core jobbar i när den kan. Den kan ofta också läsa av många fler sensorer än andra program, som tex VRM temps, Ampere last in/ut osv.

Jo, ja. Tar man kortet som det är och stoppar in utan att ändra något så kommer det självklart klockas ner och inte hålla de där 1404 MHz (om man inte har väldigt bra kylning i chassit, men knappast då heller). Jag ska snart iväg men jag kör 20 minuters heaven med stock fläkt (dock bios switch på performance) och ser hur det blir. Återkommer om 20.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Tycker det är toppen , hoppas på lägre priser. Skulle vara intressant hur mkt de går pluss på ett 980 TI , speciellt vid lansering. Och skall bli intressant vart Pascal hamnar i pris...gissar väll på runt 10k men kan ju hoppas på lägre iaf

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

@Paddanx
Körde en halvtimma och även om man spelar längre så borde väl datorn värmt upp sig en del. Något jag uppmärksammade som jag själv inte sett tidigare är att volten(och klocken) sänktes då och då för att sedan höjas i samma temperaturer. Ibland låg den på 1404 MHz och normalvolt för att sedan sänka volten(och klocken) till 1392. Jag visste faktiskt inte att kortet kunde ha sin "maxklock" vid 75 grader. Nåja, här är testet i alla fall.

edit:
Jag insåg att processorn kunde jobbat hårdare så drog igång prime95 samtidigt och körde en stund och då låg den i stort sett hela tiden på 1392 MHz, dock aldrig under. Så det är väl det man får räkna med ifall man inte väljer en egen fläktkurva eller väljer en utav dom färdiga i EVGA precision. Man undrar ju lite varför dom valt att inte låta fläktarna dra igång mer än runt 40% direkt från fabrik.

Detta gick ju jävligt offtopic och det ber jag om ursäkt för.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@Paddanx
Körde en halvtimma och även om man spelar längre så borde väl datorn värmt upp sig en del. Något jag uppmärksammade som jag själv inte sett tidigare är att volten(och klocken) sänktes då och då för att sedan höjas i samma temperaturer. Ibland låg den på 1404 MHz och normalvolt för att sedan sänka volten(och klocken) till 1392. Jag visste faktiskt inte att kortet kunde ha sin "maxklock" vid 75 grader. Nåja, här är testet i alla fall.
http://i.imgur.com/wD0mx4y.png

1392 som "lägsta" är ändå bra nivå faktiskt, ca 18% över max på referens turbo.

Som sagt, jag sa att korten klockar ner sig vid 70 nånting (beror på olika faktorer), men ditt håller sig bra faktiskt.
Ang Volt så är det ett tecken på throttling, den sänker spänning för att kyla ner eller sänka TDP värdet.

Du bör notera en sak från recensionen (till det länken på kort du gett):
Sist men inte minst, i kortets bakkant finns en brytare mellan två BIOS-lägen. Standardinställningen ur kartong innebär semipassiv fläktkurva och strömbudgeten 110 procent. Det mer agressiva SSC-läget offrar ljudnivå och semipassiv drift, men ger strömbudgeten 115 procent.

Mao, kortet har högre TDP än ref, därför kan det också hålla de frekvenserna bättre. Tittar du på din bild, ser du TDP värdena. I bildögonblicket, när den klockat ner till 1392 så har den 82,5%. 145W är 100% ref, du har 110% läget som "vanligt" läge (vet inte om du har 115% läget?) ca 132,5W (138W med 115%). Med tanke på att kurvan man ser går nästan i taket så skulle det inte förvåna mig om du lätt slog i 145W TDP värdet flera gånger, vilket hade klockat ner kortet i vanliga fall. Men eftersom kortet har högre budget så går det. Därför klockar inte ditt ner mer lika mycket som många andra kort gör (inkl det från mitt länkade test, som körde stock TDP).

Här har du nog förklaringen till varför du kan klocka så bra som du kan

PS. Ja, vi är lite off topic, men det är en viktig och intressant del av att förstå varför folk hävdar att tex 970 korten är så bra. För i stock har de klara begränsningar, men OC kan de betydligt mer. Med det sagt så kör ju inte mina 290X i stock AMD frekvens heller. Bara fabriks OC stock är 1040 iaf på ett 2 år gammalt kort. Dock är ju frågan hur mycket de tål innan de grillas, men det vill jag inte att du testar. Har redan 1 vän med trasigt 980 och en med trasigt 970, vill inte ha fler

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av lossah:

Ju mer balanserat det är, desto bättre är det för konsumenten. Önskar bara att AMD kan börja leverera på CPU-fronten också. Det var på tok för länge sen.

Vi får helt enkelt se vad Jim Keller har gjort på den Zen-fronten, mannen brukar ju inte direkt utveckla någonting dåligt

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

1392 som "lägsta" är ändå bra nivå faktiskt, ca 18% över max på referens turbo.

Som sagt, jag sa att korten klockar ner sig vid 70 nånting (beror på olika faktorer), men ditt håller sig bra faktiskt.
Ang Volt så är det ett tecken på throttling, den sänker spänning för att kyla ner eller sänka TDP värdet.

Du bör notera en sak från recensionen (till det länken på kort du gett):
Sist men inte minst, i kortets bakkant finns en brytare mellan två BIOS-lägen. Standardinställningen ur kartong innebär semipassiv fläktkurva och strömbudgeten 110 procent. Det mer agressiva SSC-läget offrar ljudnivå och semipassiv drift, men ger strömbudgeten 115 procent.

Mao, kortet har högre TDP än ref, därför kan det också hålla de frekvenserna bättre. Tittar du på din bild, ser du TDP värdena. I bildögonblicket, när den klockat ner till 1392 så har den 82,5%. 145W är 100% ref, du har 110% läget som "vanligt" läge (vet inte om du har 115% läget?) ca 132,5W (138W med 115%). Med tanke på att kurvan man ser går nästan i taket så skulle det inte förvåna mig om du lätt slog i 145W TDP värdet flera gånger, vilket hade klockat ner kortet i vanliga fall. Men eftersom kortet har högre budget så går det. Därför klockar inte ditt ner mer lika mycket som många andra kort gör (inkl det från mitt länkade test, som körde stock TDP).

Här har du nog förklaringen till varför du kan klocka så bra som du kan

PS. Ja, vi är lite off topic, men det är en viktig och intressant del av att förstå varför folk hävdar att tex 970 korten är så bra. För i stock har de klara begränsningar, men OC kan de betydligt mer. Med det sagt så kör ju inte mina 290X i stock AMD frekvens heller. Bara fabriks OC stock är 1040 iaf på ett 2 år gammalt kort. Dock är ju frågan hur mycket de tål innan de grillas, men det vill jag inte att du testar. Har redan 1 vän med trasigt 980 och en med trasigt 970, vill inte ha fler

Det glömde jag säga men jag har ändrat bios-switchen till performance. Däremot så har jag inte ändrat powerlimit i testerna jag gjorde utan det var kvar på 100, alltså så som kortet kommer. Med bioset som är när man köper kortet kan jag höja till 110 och med det jag använder nu kan jag använda 115, men som sagt, jag hade inte ändrat det i testet utan körde som 'ur kartong' fast med ändrat bios. Det gör det också märkligare med den klena fläktkurvan som endast lät fläktarna köra i cirka 43% max eftersom den ska vara aggressivare. För egen del spelar det ingen större roll eftersom jag gjort en egen men det är tråkigt om det finns mer prestanda för folk att hämta ifall EVGA hade gjort den lite högre men som dom nu sitter utan.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Kommer Nvidia GTX Pascal klara av att driva Witcher 3 med allt på ULTRA inkl. Hairworks i 2560*1440, 144hz utan lagg? isåfall så blir det ett köp från mig.

SLI/CF är inget jag tänker köra och väntar på ett starkare singelkort. Just nu kör jag med en Asus ROG SWIFT Gsync skärm och ett GTX980Ti samt en annan dator för vardagsrum med Fury X.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av RaBlack:

Kommer Nvidia GTX Pascal klara av att driva Witcher 3 med allt på ULTRA inkl. Hairworks i 2560*1440, 144hz utan lagg? isåfall så blir det ett köp från mig.

SLI/CF är inget jag tänker köra och väntar på ett starkare singelkort. Just nu kör jag med en Asus ROG SWIFT Gsync skärm och ett GTX980Ti samt en annan dator för vardagsrum med Fury X.

Kommer det antagligen göra, men om det inte gör det och Polaris klarar det, köper du då Polaris?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kommer det antagligen göra, men om det inte gör det och Polaris klarar det, köper du då Polaris?

Vore ju lite dumt eftersom han sitter med en skärm som har G-sync och det är den han vill ha bättre prestanda för.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam

Vore ju lite dumt eftersom han sitter med en skärm som har G-sync och det är den han vill ha bättre prestanda för.

Aha! det var därför han formulerade sig som han gjorde!
Det förklarar saken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem

AMD har varit så det senaste åren. Kommer inte hela vägen fram, men efter ett par drivrutiner ökar prestandan rejält! Och jag var ganska säker på det skulle bli likadant med Fury X, och se där. Jag hade rätt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Skönt att höra.

Japp OFC.
Tänkte byta ut Furyn mot PolarIs om den får plats. Och 980Ti mot Pascal, vill kunna maxa alla gameworks spel som bara Nvidia stödjer.
I vardagsrummet körs allt på min 4k TV så om det blir bättre med PolarensIs så blir det ett byte där också.
Den jag spelar mest ögongodis spel på är Nvidia datorn där jag kör med Gsync skärm OFC.

LOL... Varför tror ni att jag är en "han".

Permalänk
Medlem

Det glömde jag säga men jag har ändrat bios-switchen till performance. Däremot så har jag inte ändrat powerlimit i testerna jag gjorde utan det var kvar på 100, alltså så som kortet kommer. Med bioset som är när man köper kortet kan jag höja till 110 och med det jag använder nu kan jag använda 115, men som sagt, jag hade inte ändrat det i testet utan körde som 'ur kartong' fast med ändrat bios. Det gör det också märkligare med den klena fläktkurvan som endast lät fläktarna köra i cirka 43% max eftersom den ska vara aggressivare. För egen del spelar det ingen större roll eftersom jag gjort en egen men det är tråkigt om det finns mer prestanda för folk att hämta ifall EVGA hade gjort den lite högre men som dom nu sitter utan.

Med performance switchen så är det ju ca 137W vid den bilden @ 1392, så då kan man lätt förstå varför 145TDP är lite tajt för andra.
Notera att det kortet (om jag förstått det rätt inte har något "100" läge, utan 100% av TDP för kortet blir 110/115% av referensvärdet, dvs 159,5 eller 166,8W. Så om du kört 110% i programmet hade du fått 115% x 110%, eller ca 26,5% högre TDP. Detta är varför ditt kort kan hålla sig så bra, för den har redan den marginalen som behövs. (Precis det jag noterade i min ursprungliga post).

Ang fläktarna så gissar jag pga de vet att många vill ha tyst kort, och de kan inte sälja ett 50dB+ kort oavsett frekvens. Du kan ju se hur de ratade AMD kylaren för den klarade inte OCad CPU på "auto"

För att hålla oss från att gå mer off topic så vill du diskutera mer, låt oss göra det via PM

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av RaBlack:

Skönt att höra.

Japp OFC.
Tänkte byta ut Furyn mot PolarIs om den får plats. Och 980Ti mot Pascal, vill kunna maxa alla gameworks spel som bara Nvidia stödjer.
I vardagsrummet körs allt på min 4k TV så om det blir bättre med PolarensIs så blir det ett byte där också.
Den jag spelar mest ögongodis spel på är Nvidia datorn där jag kör med Gsync skärm OFC.

LOL... Varför tror ni att jag är en "han".

Stereotypt tänkande, de flesta på forumet är "han".
Lite dumt, får försöka skärpa mig.

Visa signatur