AMD börjar ge Nvidia en match?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Akta dig för dessa rubriker... Nvidia boysen kommer vråla rakt ut

Är du go i hela huvudet eller?
Om AMD blir större kommer vi Nvidia Boys få billigare kort! (med största sannolikhet.)
Så jag säger GO AMD!

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Håller med om att det sakta men säkert börjar gå AMD's väg nu, det har verkligen varit brant uppförsbacke de senaste åren, framförallt på CPU sidan. Men dom har ju å andra sidan sig själva att skylla med hela bulldozer-fiaskot.
Mycket, mycket hänger på hur pass bra Zen nu presterar för att eventuellt komplettera vad vi förhoppningsvis får se är ena riktigt grymma kort här nu i sommar!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

i alla nyare tester jag sett så har Fury X Piskat upp alla Nvidias kort.

Dock mot referens-980 Ti som är väldigt lågt klockat jämfört med tredjepartskorten.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Dock mot referens-980 Ti som är väldigt lågt klockat jämfört med tredjepartskorten.

Bara en tidsfråga innan Fury X är snabbare än 980Ti, 290X ligger redan före GTX 970.

290X kan köpas för 2990 kr och är avsevärt snabbare, R9 Fury är snabbare än 980 och nosar på 980Ti referens.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Tycker det ändå varit hyfsat neutralt på sista tiden.

Håller helt med. Tycker däremot att AMD-pojkarna gärna får låta lite extra. De behöver allt stöd de kan få. Detta säger jag såklart ur en konsuments perspektiv.

Nvidia vs. AMD-kampen får helt enkelt inte fortsätta i Nvidias vinning, det kommer bli väldigt tråkigt för oss konsumenter till slut då.

Permalänk
Medlem

Fina siffor! Kul att se att dom börjar närma sig just 980Ti som varit precis utom räckhåll hela tiden.
@Aeig vart kommer siffrorna från?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Permalänk
Medlem

Som sagt, referens. Tredjeparts-980 Ti är rätt mycket snabbare än referens.
Fury är ju i klassen mellan 390X/980 och Fury X/980 Ti så det är ju inte någon nyhet. Däremot så vann ett överklockat 980 mot överklockade Fury i några spel och Fury X i ett spel, men det var i somras. Kanske det har ändrats nu.
290X har väl länge varit i klass med referens-970. 390X är ju en upphottad version av 290X som presterar ännu bättre. En rättvisare kandidat är 390 då 200-serien i princip slutat säljas. I Hitman vinner faktiskt ett fabriksöverklockat 390 mot ett fabriksöverklockat 970 i höga inställningar och/eller upplösningar. Tidigare har tredjeparts-970 vunnit och i vissa fall även referens.

Av någon "konstig" orsak lyckades du missa att referens 980 Ti vann mot Fury X i 5 av 7 spel (du råkade faktiskt ha med ett fall). Även att referens-980 vann mot det överlag bättre Fury

980 vinner i 1080p och så gott som i 1440p.

980 förlorar lite i alla upplösningar.

980 vinner i 1080p men förlorar lite i de högre.

@Adam West
Wccftechs Fury Nitro och Hexus Fury Nitro. Aeig ignorerar däremot de fall där referens-980 Ti vinner (5 av 7 (råkade ha med ett)) och där 980 vinner mot Fury i ett par fall.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Entusiast

Oavsett vad det blir i framtiden så kan det bara bli bra av detta

Siktar på nytt/nya kort när de nya serierna lanseras och mina tankar har gått kring två beggade 980Ti eller ett 1080Ti (eller vad det nu kommer heta) om det nu inte är för långt bort. Alternativet är två av AMD's tyngre kort eller ett av deras motsvarighet till "1080Ti".

Tidigare har CF inte intresserat då det vart osäkert med 850W och även värmen som korten genererat. Men vad jag läst hittills om Polaris är ju att de ska vara mer effektiva än Nvidias kommande serie

Håller tummarna för att AMD knaprar in, har inte kört AMD sen 5850/6870

Permalänk
Medlem

Ja man får hoppas på det..Blir priskrig då man lagom ska byta ut mitt 980ti

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

@ArcticFire:

Du får öva upp din läsförståelse, jag skrev att "Bara en tidsfråga innan Fury X är snabbare än 980Ti" dvs det har inte skett ännu, men sannolikt inom ett par månader.

Fury konkurrerar prismässigt med 980, eftersom ett Fury kan köpas för 4790 kr, eller ett Nano för 4499 kr. Dvs billigare och bättre än ett 980.

390X är identiskt med 290X om du jämför specs, dvs 290X är inte likvärdigt med ett 390. Den enda reella skillnaden mellan 290X och 390X är att 390X har dubbla mängden VRAM. Dvs 390 är inte en rättvisare kandidat, det är ett svagare kort då det har färre streamprocessorer.

Oavsett vad så missar jag inte "av någon konstig" orsak att 980Ti överlag är snabbare, det är det i nuläget, men i övrigt finns det ingen anledning att köpa ett 980 eller 970 framför Fury eller 390X.

Vet att det är trist att sitta med Nvidia kort när AMDs drivrutiner ständigt ökar prestandan samtidigt som Nvidia Gameworks sänker sina egna kort särskilt äldre 600 och 700 serien, lösningen är att invänta nästa generation och köpa Pascal eller Polaris, jag hade dock köpt Polaris eftersom AMDs utsikter för DX12 ser ljusare ut samt nu med GPU via thunderbolt.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Fina siffor! Kul att se att dom börjar närma sig just 980Ti som varit precis utom räckhåll hela tiden.
@Aeig vart kommer siffrorna från?

Ja, det är riktigt kul att sitta med ett AMD kort när som verkligen anstränger sig för sina användare och inte låser in upplevelsen i egna ekosystem osv.

Det billigaste 980Ti kostar 6199 kr i dagsläget, det billigaste Fury kortet kostar 4790 kr, eller 4499 kr för ett Nano, prestandan är bara ett par procent ifrån, men det skiljer stora pengar. Tittar man på Fury X som går att hitta för ca 5990 kr finns det ingen anledning att välja Nvidia om man inte är fanboy, AMD kortet kommer med lyxig tyst sluten vattenkylning som håller kortet på 55-60c och med Nvidia kortet får du en högljudd lövblåsare som heter duga med en ynklig fläkt som ligger och svettas kring 80-90c.

MVH

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Bra poäng, men eftersom folk, galet och ofta jämför med boost 2.0 nivån, så blir det fel. Denna OC sänks ju redan vid 65-70-nånting grader, och när den når sin TDP. Det sker ju i flera steg. Men det är mer än likt Intels Turbo, där om TDP/Temp tillåter det så får du mer frekvens, men när du väl behöver det @100% load får du inte boosten. Dessa kort får bättre min fps om de ligger lite under max last, så att Turbo kan hjälpa när det behövs. Något som @Ratatosk tog upp i The Division tråden när han svarade just dig, som faktiskt är intressant tanke, för att få jämnare prestanda (färre FPS dips) med korten. Han skapade även en tråd, som tyvärr folk helt ignorerat :=/

Du tog dock upp den också, och ja... håller med dig, 100Mhz mer lär definitivt höja min frekvensen. Så det är inget fel i att ha den. Man måste bara förstå vad den gör.

Tittar man på ett test av just Turbo effekten härifrån Så ser man Nvidia "stock" 1000, vs 1102 "stock" på OC kortet. Nominal Turbo, den nivån du faktiskt kan använda flesta gånger, är 1075 vs 1190, dvs ca 10%. Tittar man på Max turbo så pratar vi 1176 vs 1290, eller strax under 10%.
Så var du får 20% ifrån förstår jag inte. Även referenskorten har ju samma turbo funktioner.

Tittar vi på 970 istället (då ett av de högst klockade) så har vi stock 1050 vs 1216, max turbo på 1178 vs 1367 (notera max, inte nominal). Detta ger 16% över referens... åter inte riktigt 20% men klart märkbart.

Sen tar vi detta kort genom spel... Titta på frekvenserna (mitten stapeln @ stock fabriks OC). ca 1200 är vad du får ut, i spel, dvs... typ stock clock. Tittar du mer noga så ser du ett referens 980 bredvid, @ samma frekvens i många spel. Detta är pga TDP begränsning. Lastar du kortet till max, så hoppar det hela vägen ner till 910Mhz.

Mao det som Nvidia användare skryter, att deras kort är snålare än 390... Det är också varför dessa kort är så begränsade i referens, just för att Nvidia ville kunna skryta om det och ändå får en bra turbo nivå. Denna gräns finns dock även i dessa OC Fabrikskort. Nu drar de mindre än 290/390, ingen tvekan om det, men ändå. Det riktigt lustiga är... När de OC korten "mer", så hamnar det i slutändan på runt 1350Mhz, mao, ett stenkast från stock turbo nivån med 1367, dvs Fabriks OC stock Turbo. Så OCningen gjorde... egentligen inget som inte Turbo borde kunna göra från fabrik om temp/TDP var obegränsade.

Så var är dessa 20% du pratar om? De finns inte, utan är felräknat. Du kan lägga på 5-10% ish på referensvärdet på testerna, ja, men det är bästa fall scenario med oerfekt skalning, kylning och höjd TDP värde, men sen måste du upp i de högst OC versionerna, samt OC dem själv för att få kanske 5% till. Sen kan faktiskt 390 korten klockas de också och klockas också i fabrik... Men de klockar inte ner förrän 90+ grader. Så övertaget är inte så stor som det verkar.

Detta är min poäng, folk läser verkligen fel på dessa frekvenser, och du får inte dem när TDP och korten klockar ner redan vid 65-70 grader om du inte själv OC dem och har en jädrigt bra kylning. Med tanke på att referens kortet har samma TDP, nästan samma möjlighet, så är det nog långt mindre än 10% du får, eftersom referenskortet lär kunna hålla sin max turbo på 1178 betydligt bättre.

Mao. Nvidias turbo 2.0 siffror måste du ta med ett stort last salt. För de ser fina ut på pappret, men de finns inte i verkligheten.

Troligen inte långt från sanningen, men förklara hitman då? Dessa var inte referens.

Lite tråkigt när man måste hitta bortförklaringar på saker hela tiden för att det inte gick bra. Konstiga är... förr har AMD behövt bortförklaringar, nu behöver Nvidia det. What gives?

Vi får se hur det går när nästa och nästa spel kommer, men hittills har jag inte sett en enda direkt fördel för Maxwell i DX12, utan endast i DX11. Och du minns att Async Compute inte skulle användas mycket i FPS spel (din egen kommentar), Hitman är tydligt tecken på att det visst går, och görs. Men vi får väl se 10 spel till innan polletten trillar ner.

Förklara Hitman: uppenbarligen inte bara Gameworks som kan totalt haverera spel för "andra sidan"

Och angående MSI 970 Gaming, den har 9 % högre turbo och 11 % högre basklock jämfört med referens i "OC" läget vilket är ett av tre officiella inställningar. I t.ex. Witcher 3 får jag 8-10% högre genomsnittlig FPS mellan "silent" (referensklocka) och "OC", så även där är det uppenbarligen nära nog linjär skalning.

980 Ti är fabriksöverklockade 15-20%, 950/960 ligger mellan 12-15% medan 970/980 har generellt sett något lägre fabriksöverklockning, runt 10 % (vilket är lite lustigt med tanke på hur mycket många verkar kunna klocka sina 970 kort).

Angående GPU boost 2.0 och den "extra" turbonivån så utgår jag att även referenskorten har detta. Poängen här är att denna nivå är dels inte listad någonstans och den verkar också bara kicka in i lägen där GPU-last är < 100%. För mig personligen som helt optimerat systemet för maximal lägsta FPS är detta en trevlig bonus och får detta rätt ofta då de flesta spel har inga problem att nå > 60 FPS i snitt när man kör 1920x1080 och då kickar den extra turbon in (då jag kör med vsync påslagen). T.ex. Project CARS och Just Cause 3 kör konstant på 13?? MHz, ska kolla exakt frekvens nästa gång jag använder datorn, sitter och jobbar än på ett "oklockat" MSI 970 (d.v.s. endast "OC" läget). Temperaturen når aldrig över 66-67 °C i GPU, det med standardfläktkurva och miniITX chassi (har i.o.f.s. två st 120 mm chassi-fläktar som går 600-700 RPM riktade mot grafikkortet).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@ArcticFire:

Du får öva upp din läsförståelse, jag skrev att "Bara en tidsfråga innan Fury X är snabbare än 980Ti" dvs det har inte skett ännu, men sannolikt inom ett par månader.

Fury konkurrerar prismässigt med 980, eftersom ett Fury kan köpas för 4790 kr, eller ett Nano för 4499 kr. Dvs billigare och bättre än ett 980.

390X är identiskt med 290X om du jämför specs, dvs 290X är inte likvärdigt med ett 390. Den enda reella skillnaden mellan 290X och 390X är att 390X har dubbla mängden VRAM. Dvs 390 är inte en rättvisare kandidat, det är ett svagare kort då det har färre streamprocessorer.

Oavsett vad så missar jag inte "av någon konstig" orsak att 980Ti överlag är snabbare, det är det i nuläget, men i övrigt finns det ingen anledning att köpa ett 980 eller 970 framför Fury eller 390X.

Vet att det är trist att sitta med Nvidia kort när AMDs drivrutiner ständigt ökar prestandan samtidigt som Nvidia Gameworks sänker sina egna kort särskilt äldre 600 och 700 serien, lösningen är att invänta nästa generation och köpa Pascal eller Polaris, jag hade dock köpt Polaris eftersom AMDs utsikter för DX12 ser ljusare ut samt nu med GPU via thunderbolt.

MVH

Ja, mot referens kanske. De överklockade versionerna är rätt mycket snabbare.

Nuförtiden konkurrerar det prismässigt mot 980, ja. AMD sänkte priset för att Nvidia har ett starkare varumärke och säljer bra ändå, vilket ju är synd för oss konsumenter.

Ja, 390X är identiskt (förutom minne) om man jämför specs men AMD har av någon orsak lyckats pressa ut en extra prestanda ur 390X.
290X har gått ur sortimentet och billigaste i lager kostar 3599 kr hos Liontech och 49 kr extra hos Proshop. 970 är rätt mycket billigare. 390 har fler shaders än 970 ändå. 390 och 290X är konkurrenterna till 970. 390 och 970 är ju i samma prisklass också.

Ingen skulle väl köpa 970 över 390X då de är i helt olika klasser. Har man G-sync så är 980 ett bättre val än Fury och 390X. Använder man Linux finns det inte direkt någon orsak att använda AMD heller, Nvidia fungerar av någon orsak betydligt bättre.

Fint att du antar att jag sitter med ett prestandakort från Nvidia bara för att jag inte hyllar AMD utan försvarar båda. Jag har endast 9800 GT och GT840M. Det var inte ens jag som köpte 9800 GT och jag hade knappt någon aning om att ATI fanns (AMD använde ATI-namnet för GPU då ännu). GT840M för att ja, finns inte så många bärbara med AMD GPU och ännu färre med Intel CPU. Jag ville dessutom ha något energisnålt då det är en laptop.
Jag väntar på nästa generation förrän jag köper en dator. Vi vet ingenting om vem som är bättre på DX12, i dagsläget är det AMD (åtminstone om DX12-spelen fortsätter vara shadertunga) men Nvidia har förhoppningsvis satsat på DX12 så att det är konkurrens.

Skrivet av Aeig:

Ja, det är riktigt kul att sitta med ett AMD kort när som verkligen anstränger sig för sina användare och inte låser in upplevelsen i egna ekosystem osv.

Det billigaste 980Ti kostar 6199 kr i dagsläget, det billigaste Fury kortet kostar 4790 kr, eller 4499 kr för ett Nano, prestandan är bara ett par procent ifrån, men det skiljer stora pengar. Tittar man på Fury X som går att hitta för ca 5990 kr finns det ingen anledning att välja Nvidia om man inte är fanboy, AMD kortet kommer med lyxig tyst sluten vattenkylning som håller kortet på 55-60c och med Nvidia kortet får du en högljudd lövblåsare som heter duga med en ynklig fläkt som ligger och svettas kring 80-90c.

MVH

Fortfarande är det referens.
Har man g-sync är ju Nvidia det självklara valet. Jag tror inte att du borde tala om Nvidia fanboy då du är väldigt pro-AMD och anti-Nvidia.

Jag hoppas ändå att jag verkar neutral.
Hade helt klart valt 390X/Fury/Nano över 980 och troligtvis 390 över 970. Hade däremot valt 980 Ti över Fury X.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

anta att 290x är samma kort som 390 (bara att 390 är lite uppdaterat):
http://hexus.net/tech/reviews/graphics/90086-sapphire-radeon-...

Fast 390 är snarare som 290:
http://www.sweclockers.com/nyhet/20700-radeon-r9-390x-och-r9-...
390X är den uppdaterade varianten av 290X.

Permalänk
Medlem

Yes, 390x och 390 är rebrands av 290x och 290. MEN 390 korten har bättre minnen och har en del andra saker i biosen som hjälper prestandan. Fick ganska bra prestanda ur min 290 med modifierad 390 bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Jag känner hur vinden börjar vända för AMD. De senaste tiden tycker jag mig se tendenser att AMD har börjat knappat in det stora försprånget Nvidia har på marknaden. Fury X presterar nu ungefär likvärdigt som Geforce Ti980, vilket den inte gjorde förra sommaren. AMD's 390 sopar banan med GTX 970, och dessutom så kommer snart DX12 spelen ut, vilket verkar luta åt att AMD knaprar in ytterligare fps på Nvidia. Samtidigt läser man rapporter om att Nvidia har en del problem med sina nya drivare, vilket brukar vara tvärtom.

Det är visserligen för tidigt att säga, men är Polaris minst lika bra som Pascal kan detta bli mycket intressant i slutet av året.

Jag tycker det är lite e-peen mätning mellan firmorna. Men jag föredrar vissa av ATI grafiken som AMD köpte, samt jag älskar en del av NVidias prestanda som de har.
Idag är jag kluven vilket jag hade valt för dx 12 om jag beställde imorgon.
Ska man vänta på ny arkitektur? Jag hejar på ATI då jag älskar deras "true" funktion. Björnar har inte piasava kvast fjun som jag tycker det blir med NVidia.
Jag är mest glad över att det är dags att uppgradera och att det är nytt på G.
Lennart G
Ljura
Norrköping

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

AMD har väl alltid gett Nvidia en match, men Nvidia har fixat PR-spelet betydligt bättre.

Skrivet av HenKenny:

AMD har inte riktigt haft lika optimerat för DX11, DX12 verkar passa deras GCN mycket bättre.

AMDs drivers och optimeringar har inte varit perfekta, förmodligen på grund av kostnader.

Nvidia har dessutom optimerat sin processnod väldigt bra på Maxwell, något som nödvändigtvis inte kommer att gälla på 14/16nm..

Kommer att bli intressant. (köpte lite aktier i AMD också nydligen. men mest pga Zen. )

GCN var/är optimerat för det DX12-ish som har sagts lite varstans att det var på gång till Windows 8. Men det blev inget då, och sedan har AMD suttit lite med skägget i brevlådan fram till nu.

Skrivet av kronwalled:

Håller med, generellt sett. De har inte alltid varit lika optimerade och effektiva, men beräkningskraften (och prisvärdheten) har ofta varit bra. Sen den gamla vanliga "men det ska ju vara geforce!!!". Processorfronten är en annan historia.

ATI/AMD har historiskt alltid haft lite mindre och effektivare grafikchip än Nvidia. Det är först nu på 28nm som det blivit tvärtom.

Skrivet av AmdX2:

Absolut inte. Du ska köpa det som känns rätt för dig.

Nej, man ska ju köpa det som är bäst för ens behov. Att spela på känslan är ju precis det som gör att folk väljer Intel och Nvidia mot bättre vetande.

Skrivet av RaBlack:

Skönt att höra.

Japp OFC.
Tänkte byta ut Furyn mot PolarIs om den får plats. Och 980Ti mot Pascal, vill kunna maxa alla gameworks spel som bara Nvidia stödjer.
I vardagsrummet körs allt på min 4k TV så om det blir bättre med PolarensIs så blir det ett byte där också.
Den jag spelar mest ögongodis spel på är Nvidia datorn där jag kör med Gsync skärm OFC.

LOL... Varför tror ni att jag är en "han".

Snap!

Skrivet av Adam West:

Håller med om att det sakta men säkert börjar gå AMD's väg nu, det har verkligen varit brant uppförsbacke de senaste åren, framförallt på CPU sidan. Men dom har ju å andra sidan sig själva att skylla med hela bulldozer-fiaskot.
Mycket, mycket hänger på hur pass bra Zen nu presterar för att eventuellt komplettera vad vi förhoppningsvis får se är ena riktigt grymma kort här nu i sommar!

Vi pratar grafikkort.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Vi pratar grafikkort.

Well avare of that. Bakade bara in mina tankar om cpu medans man ändå höll på

Visa signatur

Permalänk
Medlem

AMD, second place, first loser...

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI FORMULA Z87 - Intel Core i7 4770K 4.7Ghz - EVGA GeForce GTX 980ti sc 6GB - Corsair Vengeance 24GB 1600Mhz DDR3 - Corsair SSD Force 3 120GB - SSD Samsung Pro 250 - Phanteks Enthoo Primo -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Well avare of that. Bakade bara in mina tankar om cpu medans man ändå höll på

Missade hälften. Att dessa tankar snurrar ihop visar på det okloka att skippa varumärket ATI. Det var betydligt bättre än AMD. Istälet för att AMD skulle få positivt av grafikdelen blev det tvärtom. Nu försöker man rätta till det verkar det som, genom att tona ner AMD och istället marknadsföra Radeon, som numer dessutom är ett eget dotterbolag (igen).

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Jag köpte 980ti, klart värt det. Under tiden jag ägt det har det varit snabbare en AMDs dito. Dock börjar AMD knappa in, men jag vill ju ha nästa generation nu eftersom 980ti börjar bli gammalt. Kommer AMD med bättre kort, eller likvärdigt kort som nvidia kommer jag köpa AMD, för dom finpolerar drivisarna för deras äldre generationer så med tiden är det ett smart köp. Kommer Nvidia med det bättre köper jag det.

Och ja, det är bra att AMD börjar komma in mer i fighten, dock önskade jag att deras CPU kunde få mer av den kakan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

MVH

Gigabyte G1 Gaming kortet svettas med tre fläktar och skiter ner sig o drar ner klocken.

Ignorera mitt namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

ATI/AMD har historiskt alltid haft lite mindre och effektivare grafikchip än Nvidia. Det är först nu på 28nm som det blivit tvärtom.

Jag menade AMD sedan införskaffning av ATI, och sedan dess är det mer fifty fifty. Nvidia var dock alltid i bakhasorna på AMD när de låg efter medan AMD mest rebrandat ett tag nu. Tycker även nvidia's drivrutiner varit mer optimerade (subjektivt), men jag gillar starkt hur AMD kontinuerligt fortsätter förbättra prestandan via sina.

Permalänk
Medlem

Problemet med AMD är väl som den varit i flera år nu och det är helt enkelt att de är otroligt mycket tråkigare att överklocka. De går inte lika långt och ger inte lika mycket.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDDDDD:

Gigabyte G1 Gaming kortet svettas med tre fläktar och skiter ner sig o drar ner klocken.

Ignorera mitt namn.

Du får inte ett G1 gaming för 6199 kr, du får ett varmt högljutt referenskort.

Däremot får du ett Fury X som presterar nästintill ett Titan X / 980Ti för 5990 kr, 55-60C svalt och väldigt tyst.

MVH

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Du får inte ett G1 gaming för 6199 kr, du får ett varmt högljutt referenskort.

Däremot får du ett Fury X som presterar nästintill ett Titan X / 980Ti för 5990 kr, 55-60C svalt och väldigt tyst.

MVH

Presterar som ett referens efter att tag när den skiter ner sig. Sämsta kylaren någonsin. Jag säger att mitt 980Ti är extremt jävla uselt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Om AMD blir större kommer vi Nvidia Boys få billigare kort! (med största sannolikhet.)
Så jag säger GO AMD!

Nej jag är inte "go i hela huvudet".
Tror du missuppfattade min mening ganska hårt.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pamudas:

Nej jag är inte "go i hela huvudet".
Tror du missuppfattade min mening ganska hårt.

Hela debatten handlar om mikroskillnader...Finns det någon som ser skillnader i spel??Allt snack om FPS hit och dit.Flyter det på så vad är då så dåligt?? Stå på vilken sida du vill!...Men vad är skillnaden? Jag kör en urgammal rigg som klarar alla spel. Varför surra om tusendelar?Jag spelar det mesta på ett uråldrigt Nvidia 8800 GTS. Men på slutet inte blivit tilldelad möjligheten att via Nvidia uppdatera kortet. Som vanligt...pengar styr allt i livet.Överfallen kommer som vanligt brev på posten!!!Men vem bryr sig?

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dragone:

Så jag säger GO AMD!

Totalt onödigt inlägg med medföljande respektlöst beteende mot annan medlem.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.